9000 episodi 1 (moottori)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

9000 episodi 1 (moottori)

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Eli tuli hankittua reilu viikko sitten tuommoinen 9000 2.3TA -91 ajettu 317 tkm.
Tarkoituksena näin alkuun olisi kunnostaa moottori, vaikkei siinä mitään vikaa varsinaisesti olekkaan, mutta että seuraavatkin 300 tkm olisi luotettavaa menoa :roll:

Laatikko on viallinen, mutta ehjä on jemmassa.

Hartaana toiveena on että lohkoa ei tarvisi porauttaa eli selviäisi alkuperäisillä männillä mutta noin muuten aikalailla kaikki hilut olisi tarkoitus vaihtaa.

Projektin edetessä toivoisin vinkkejä, että mitä paikkoja kyseisessä moottorissa kannataa syynätä erityisen tarkasti sekä miten kannattaa mitäkin tehdä ja varsinkin mitä/miten EI kannata tehdä.

Pari täyttä lomapäivää on nyt uhrattu ja moottori on irti. Aikaa meni kun
yritin merkata mahdollisimman tarkasti mikä mihinkin menee ja putken (3") irroitus oli myös melkoinen sessio kun se ei meinannut tulla aluksi pois. Tota letkua ja johtoa on tuossa vehkeessä tolkuton määrä kun tossa on kaikki bensalämmitin ynnä muut herkut.

Huomenna olisi tarkoitus irrotaa laatikko ja imusarja. Nyt kun oon palannut lomalta niin ei enää kerkee tehdä kuin pari tuntia illassa.

Kuvia saatte kun keksin miten niitä laitetaan nettiin.
Viimeksi muokannut eka9000, Ti Elo 02, 2005 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Päivän tavoitteesta jäätin pahasti :evil:
Käyttö satkun kytkimen pääsylinterin tiiviste kumit sanoivat lopullisesti sopimuksensa irti. :cry:

Aikaa meni osia hommaillessa ja vaihtaessa joten projektista ei tullut kun irroitettua startti ja momenttimuuntimen pultit

Ehkä huomenna... :oops:
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

Onnea projektiin :lol: :lol:
curry
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hienoa!

Onnea ja tsemppiä projektiin :!:

Puuhasin juuri loppuun automaattilaatikon kunnostusprojektin, joten jos sen tiimoilta tulee ihmeteltävää niin voin koittaa vinkata :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

No niin. Laatikko ja imusarja on irti. Laatkon irrotus oli mielenkiintoinen sessio kun sen yksin teki... Hallitunkki ja tuoli oli hyviä apuvälineitä.

Viikonloppuna ei kait sitten kerkeä tehdä juuri mitään, kun kaverit on keksinyt jotain väkisin keksitty ohjelmaa. (oon kuulemma asunut tallilla :P )

Lopettais nuo pro car servicen pojjaat rötväämisen että sais pistää osaa tilaukseen :D
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

No niin. Saatiin taas vähän aikaseks. Momenttimuuntaja irti, imusarja sellaiseen kuntoon että sen voi puhaltaa sekä jakopäänkotelo irti. :oops:
Tuo jakopäänkotelon irroitus oli tuskaista kun yksi ruuvi oli sorvattu. se kiilahihnankiristäjän kannakkeen torx- ruuvi (mitähän ihmettä siinä tekee torxi?? oiskos sitä edes tarvinnut ottaa pois?)

Jakopään kotelon avatessa ilmeni lievä yllätys... yllättäen tasapainoakselin ketju oli poikki.. :? ihme kun vähän rallatti. Onko toi mahdollista vai katkesiko se kiilapyörää avatessa 8O

Nyt sain muutamia kuvia

Auto:

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1327.JPG

Väsynyt taistelija:

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1339.JPG

Moottorista vähän irroiteltu sitä sun tätä:

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1357.JPG

Moottori alkaa nousta:

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1360.JPG

Mistä se on vielä kiinni? :

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1366.JPG

Irti!:

http://koti.mbnet.fi/eelias/IMG_1371.JPG

Huomenna aletaan varmaan irrotteleen kantta yms.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Tänään irrotettiin lähes kaikki irrotettavissa oleva. Kanteen ei koskettu, mutta kampura, männät yms. on jo irti. Samalla tilattiin PCS:ltä vähän osia...
Toimitusaika 3 viikkoo :cry:

Sylinteriputket olivat lähes uudet, porukalla ihmeteltiin että miten 300 tkm ajetussa autossa ne voi olla näin hyvät. Kiertokangen laakerit ja runkolaakerit olivat taas melko huonot, ei olisi kovin kauvaa kestänyt.

Saa nähdä mitä tekemistä sitä huomiseks keksii...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

eka9000 kirjoitti:Sylinteriputket olivat lähes uudet, porukalla ihmeteltiin että miten 300 tkm ajetussa autossa ne voi olla näin hyvät.
Itellä lasissa oli vähän vajaat 370tkm kun avasin oman tontun kannen uuden kansipahvin merkeissä, ja kulumaaa ei ollut nimeksikään...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Ei oo pariin päivään saanut juurikaan mitään aikaiseksi. Lohko on pesty ja jotain irto osia kans. Tänään oli tarkoitus laittaa kampura paikoilleen, mutta yllätys yllätys tilatut runkolaakerit olivat vääränlaiset (runkolaakerit oli tilattu paikallisesta varaosaliikkeestä) Niissä oli vain yksi öljyreikä keskellä laakeria kun pitäisi olla kolme :lol:

Tekis jo mieli päästä kruisaileen
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Vähän lisää tietoa taas.

Kone on lähtenyt jo nippuun päin, männät on jo sisässä. Luonnollisesti vaihdoin runko- ja kiertokankien laakerit ja uudet männän renkaat.
Samoin kampuran takapääntiiviste on vaihdettu.

Öljypohjan putsasin perusteellisesti, aika mömmöö sieltä löytykin. Suosittelen putsaamaan öljypohjan 300 tkm. välein. Vähän hirvitti mistähän nuo kaikki roskat irronnut? (metallimurusia, havunneulanen 8O 8O 8O )

Jotain takaiskujakin: öljypohjassa oli halkeama! ei tosin oikein läpiasti mutta tollanen pikkuhalkeama (kts. kuvat)

Jotain pikkuosia on putsailtu ja lailteltu takaisin, mutta jakopäänosat tulevat vasta reilun viikon päästä.... Pientä projekti väsymistä on jo havaittavissa :P

Tässä jotain kuvia

Lohko:
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1399.JPG

http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1400.JPG

Öljypohjan halkeama:
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1403.JPG

Huohottimen(?) siivilä:
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1405.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1406.JPG

Moottori:

http://koti.mbnet.fi/eelias/uudetkuvat/IMG_1411.JPG
Viimeksi muokannut eka9000, Ke Elo 10, 2005 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

eka9000 kirjoitti: Huohottimen(?) siivilä:
Kuva
Ammattipiireissähän tuota kutsutaan 'Öljypumpun jalaksi' :) Eli tuon putken ja siivilän läpi öljypumppu imee koneeseen pumpattavan öljyn, taisiko öljynsuodatin olla välissä vai jälkeen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Yleensä järjestyksessä suodatin jalka (karkea suodatin), pumppu ja suodatin

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

f-19 kirjoitti:
eka9000 kirjoitti:

Ammattipiireissähän tuota kutsutaan 'Öljypumpun jalaksi' :) Eli tuon putken ja siivilän läpi öljypumppu imee koneeseen pumpattavan öljyn, taisiko öljynsuodatin olla välissä vai jälkeen.
Opittiinhan taas lisää :)

Muuta edistystä ei ole tapahtunut kuin että olen purkanut vähän kantta, enkä sitäkään kokonaan :? Alkuperäisestä toimitusajasta poiketen tilatut osat pitäisi tulla jo huomenna :D Hyvä PCS :!: :!: :!: :!:

Hyvällä lykyllä käy jo ens viikon lopulla :roll:
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Projekti on edennyt taas pikkasen. :?

Kansiremppa(jumppa) on tehty ainakin osittain. Venttiilit on hiottu ja venttiilivarren tiivisteet on vaihdettu. Kasauksessa kävi pikku mokakin kun laitoin kartiokiilat väärinpäin :oops: Sellaista sattuu :)

Jakopään osat on jo paikoillaan, imusarja myös ja sähköjäkin on jo vedetty.
Laatikkoa soviteltiin jo paikoilleen mutta 06 laatikon tilalle ei sovi 02 :( Tuli todettua. Yksi kiinnityspiste on erillainen, muuten täysin identtisiä :evil:

Kuvia:

Kansi ennen venttiilien irroitusta:

http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1444.JPG
Pakoventtiilit ennen hiontaa:
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1454.JPG
Mikä on väärin? :lol:
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1459.JPG
Katkennut tasapainoakselien ketju on tehny mielenkiintoisia jälkiä laahaimeen. Ei näytä kuvassa niin pahalta
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1468.JPG
Ajoitusta haetaan
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1470.JPG
Laatikkojen erot (06)
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1479.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1481.JPG
02
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1480.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1482.JPG
Tässä vaiheessa ollaan (sähköjä on vähän vedetty lisää)
http://koti.mbnet.fi/eelias/moottori/IMG_1484.JPG
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No ni,

tässä vaiheessa tuli vasta mieleen, että sähän olisit voinut poistaa nuo tasapainoakselitkin kokonaan, kun tuo kone on nyt noin hyvin irti poikki...

Tokihan siellä pieniä tulppauksia pitää tehdä sitten.

Hieno urakka sulla on. Kunnioituksen ja ihailun sekaisin tuntein seuraan projektiasi! Ollapa muutama ylimäääräinen ilta...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin