900T8 'Pate' (liikenteeseen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

900T8 'Pate' (liikenteeseen)

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Nonnih. Piiitkällisen (kysely&utelu) prosessin jälkeen pihassa pönöttää Pate. Pate on -88 vuosimallin 900-sarjan 8-venttiilinen turbo, jolla on takanaan kunnioitettava määrä kilometrejä. Cost-benefit -analyysin ja tuloksettoman turbotomaattitonnarin metsästyksen jälkeen turbosatku tuntui hyvältä pitkään jatkuneiden turbokuumeen oireiden lievittäjältä. Suuri kiitos siis kaikille apuaan ja asiantuntemustaan tarjonneille! :)

Koriltaan ajokki on yllättävän hyvässä kunnossa. Paria pientä ruosteen alkua lukuun ottamatta, on auto koriltaan lähes ruosteeton. Pellit ovat kutakuinkin suorat, mitä nyt muutama pieni naarmu, kiveniskemä ja painauma hieman esteettistä vaikutelmaa häiritsee.

Varustepuolelta Pate on suht hyvässä kuosissa. Sähkölasit, -peilit ja kattoluukku toimivat moitteetta. Kattoluukun tiivisteet tuntuvat vielä pitävän, eikä ruostettakaan ollut silmin nähden havaittavissa.

Eturenkaat ovat lähes uudet, ja talvirenkaissa on kaikki nastat (!) tallella. Auton hankintahinta oli edullinen, mutta tähän vaikutti luonnollisesti se, ettei auto ollut enää rekisterissä. Viimeisen katsastuksen Pate näki tammikuussa -06, jonka jälkeen poistettu rekisteristä tarpeettomana. Tuolloin HC arvot olivat vielä juuri sallituissa puittessa.

Leimalle ei (periaatteessa) tarvitse tehdä mitään. Kiirettä leimalle ei sinänsä ole, sillä ajattelin harjoitella auton kone- ja kulkupuolta rauhassa. Auto toimii siis täysin harraste pelinä (toistaiseksi).

Ohjelmassa siis on:

1. Auto nykii etenkin pienillä vaihteilla/nopeuksilla ajettaessa. Matkavauhdissa nykimistä ei niin selvästi huomaa, vaikkakin se on vielä havaittavissa. Konepellin päälle ilmeisesti viime talvena tippuneet lumet aikaan saattoivat nykimisoireet.

Ensimmäisen tutkailun tuloksena huomasin, että tulppina on käytössä GMn jokseenkin suurella kärkivälillä varustetut tulpat. Samoin 2kpl tulpan johtoja oli mallia mitälie tarviketta.

Pikimiten koetan hommailla 'oikeat' tulpat ja tulpan johdot. Samalla lienee syytä vaihtaa myös virranjakajan kansi sekä pyörijä. Entäpä puola? Tulisiko tuohonkin kiinnittää huomiota? Entäpä lambda anturi?

Vinkkejä nykimisen poistamiseksi otetaan varsin mielellään vastaan! :P

2. Auto ei tunnu ahtavan kunnolla. Paten oman mittarin mukaan ahdot nousevat parhaimmillaankin vain valkoisen ja keltaisen rajalle, ei kuitenkaan keltaisen puolelle. Mittari toki liikkuu. Kun ahtojen 'pitäisi' tulla peliin, alkaa kojetaulun takaan (ikään kuin) kuulumaan puhinaa ja suhinaa.

Ääni muistuttaa ikään kuin ahdot 'vuotaisivat' jostain, kuin jos ilma vuotaisi jostain putkesta eikä mene minne pitäisi.

Kaikki vinkit ja tarkistuskeinot ynnä muut ohjeet ovat tervetulleita myös!

3. Auton HC -arvot olivat korkealla viime katsastuksessa, kuitenkin vielä sallitun puitteissa. Tämä seikka ei vielä ole päällimmäisenä kuitenkaan mielessä, mutta siihen varmaankin tarvii perehtyä myöhemmin.

4. Kunhan auton ensin saa kaikin puolin ajokelposeksi, katsastetuksi ja rekisteröidyksi, olisi tarkoitus koittaa saada tehoja irti koneesta. Kuitenkin maltillisesti ja lain sallimissa puitteissa pysyen. :wink: Josko tuosta jonkinmoisen paikallisten bemareiden kiusan vielä joskus saisi aikaiseksi.

Koska meikäläisellä on peukalo varsin keskellä kämmentä autojen ja mekaniikan suhteen, toimii auto eräänlaisena harjoitusvälineenä. Paineita en auton toimintaan saattamisesta aio ottaa, mutta pikkuhiljaa harrasteen muodossa sitä olisi tarkoitus laitella. Etenkin näin hirvenmetsästyksen aikoihin viikonloppuiltapäivisin on vapaata aikaa, joten siinähän se auton ympärillä hyöriessä kuluu mukavasti. :P

Määrättömästi rahaa en ole ajatellut autoon pistää, ainakaan väkisin. Vaan sitä mukaan kuin hermot ja lompakon nyörit antavat myöten, autoa laittelen kuntoon. Haku-nappi tulee olemaan kovassa käytössä (edelleen!) ja kaikki apu on enemmän kuin tervetullutta! :P

Pate:

Kuva

Kuva

8)
Viimeksi muokannut Tonppa, Su Syys 17, 2006 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

mistäs nimi Pate tulee :?:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Ei kai Pate nimi tule Paten dumpista joka sijaitsee autossa..? jos autossa on kyseinen dumppi, kannattaa ottaa se pois niin luultavasti häviää nykimis ongelmatkin.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Ei tuo nimi (onneksi tai valitettavasti, miten vaan :P) Paten dumpista toki tule. Tyttöystävä vaan tuumasi, että auto näyttää Patelta. :D

"Auto vaikuttaa 'miehiseltä mieheltä', jolla on flanellipaita ja henkselit. Tästä huolimatta se on kiltihkö ja lempeä. Se näyttää Patelta." :lol:

Tuommoisen luonnehdinnan autosta sain, kun sillä pihaan kaarsin.

Tyttöystäväni isoäiti luuli nimeni olevan myös Pate. Vielä siis parin vuoden seurustelunkin jälkeen.. Tottapa se Pate on jokseenkin lähellä oikeaa nimeäni (Tuomas). :roll: :wink:
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Operaation tulppien & tulpan johtojen metsästys;

Pyöräilin (!) paikalliseen varaosaliikkeeseen tarkoituksena hakea Patelle NGKn BP7ES tulpat ja Bougicordin johdot.

Välittömästi ensimmäisessä liikkeessä alettiin tuputtamaan joitain nipponeita täysin vastaavina. Ja vieläpä ihmeteltiin kun koetin esittää, että kovin mielelläni NGKn omia haeskelen.

Noh, löytyihän ne sieltä hyllystä loppujen lopuksi.

Mutta auta armias, kun erehdyin kysymään bougicordin tulpanjohtoja. Utelu otettiin vastaan hämmästyksen ja ärtymyksen sekaisin tuntein neljässä eri liikkeessä. Osa oli merkistä kuullut, osa ihmetteli tuleeko ne polkupyörään ja osa tuputti tilalle GMn omia (mm. Saabin edustusliikkeessä). :P

Jopa kysyttiin, että miksi juuri NGKt ja bougicordit. Nooo..... siksi. :lol:

Yhdessäkään liikkeessä ei aiottu ottaa asiaksi tiedon hakemista ko. tulpanjohdoista saatika niiden hankkimisesta. Joten, mistäköhän noita kannattaisi alkaa kysymään, siten, että vielä tämän viikon aikana ne saisin?

:)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Motonetista olen saanut aina aidot bougit.Myös käytettyjä kannattaa katsella ennen kuin laittaa mitään tuning silikoneja.. :roll:
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Suppari kirjoitti:Motonetista olen saanut aina aidot bougit.Myös käytettyjä kannattaa katsella ennen kuin laittaa mitään tuning silikoneja.. :roll:
Joo, tuning silikooneja ei olis tarkotus laittaa.. 8O Tuolla haulla koitin katella mistä noita löytäs, mutta jotkut meinasivat, ettei motonetistä "aitoja" bougicordeja saa..? Kertokaas muutki, kannattaako sieltä tilata?

Siis tuota nykimisongelmaahan noilla uusilla tulpilla ja tulpan johdoilla olisi tarkoitus koittaa korjata. Kertokaas myös, tulisko virranjakajan hilppeet, pyörijä ja puola vaihtaa saman tien myös, kun tuota nykimistä koittaa saada pois?

Tosiaan, tällä hetkellä kiinni näytti olevan GMn tulpat yli 1mm välillä, ja 2kpl tarvike tulpanjohtoja kahden muun ollessa (alkuperäisiä? :o ) bougicordeja. Puolan johto oli kulahtanut kerrassaan, ja paikoin suojakumi oli murtunut kokonaan... Voisko nuo vaikuttaa?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Bosch johdot on toiminu T8issa itellä parhaiten.
Aki Peltola #1132
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Aksu900 kirjoitti:Bosch johdot on toiminu T8issa itellä parhaiten.
Juu, hyvä tietää. Jos noita bougicordeja ei suosiolla tunnu löytyvän mistään, niin sitten vois noita Boscheja koittaa..

Hukkaportin tankokin kuulemma on molemmista päistä kiinni, ja liikkuu muutaman sentin (?) käsipelillä. Onko tuommoinen muutama sentti riittävä liikerata sille?

Magneettiventtiililtä hukkaportille (vai mikä lie actuaattori) menevän letkun ilmeisesti voi ottaa irti ja tulpata koeajoa varten, vai kuinka? Tuolla ilmeisesti voi magneettiventtiiliä testata?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Onhan virranjakajan alipainekellon kalvo ehjä. Nappaa letku irti ja koita imeä ja puhaltaa. Omat nykimiset pintakaasulla poistuivat kun vaihdoin ehjän. Kulutuksellekkin teki hyvää.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

e0000333 kirjoitti:Onhan virranjakajan alipainekellon kalvo ehjä. Nappaa letku irti ja koita imeä ja puhaltaa. Omat nykimiset pintakaasulla poistuivat kun vaihdoin ehjän. Kulutuksellekkin teki hyvää.
Kiitos vinkistä! Tuotakin koetan tarkastella viikonloppuna.

Bougicordeja ei tästä kylästä siis löytynyt, eikä löytynyt naaprukylästäkään. Boschejakaan ei tuntunut olevan paikan päällä. Kahawebistä kyselin bougien perään, mutta ei ole vielä vastausta kuulunut.

Pitää siis koittaa tänä viikonloppuna, josko vain tulppien vaihdoilla viasta pääsisi. Epäilenpä, että ei.. Myöhemmin sitten netistä tulpanjohdot tilaukseen. Totta niitä jostain saa netistä tilattua... :P

Kiitos hyvistä vinkeistä myös noiden ahtosuhinoiden etsimisessä. Koetan viikonloppuna vihjeiden avulla paneutua myös tuohon ongelmaan. Toivottavasti vika löytyy. Näinpä ainakin unta, että Pate oli kaikin puolin kunnossa, ja ahtoikin iloisesti! :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie laitoin 99:iin "euronarut". Eli siis Eurowires. Ne on ihan originaalien näköiset, tulpanhattuja myöten. Niissä resistanssiarvot ovat samat, kuin bougicordeissa, eli 5,6k ohmia/metri ja lisäksi ne on pelannu erittäin mainiosti tuossa turbo apc-mosassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mertmi kirjoitti:Mie laitoin 99:iin "euronarut". Eli siis Eurowires. Ne on ihan originaalien näköiset, tulpanhattuja myöten. Niissä resistanssiarvot ovat samat, kuin bougicordeissa, eli 5,6k ohmia/metri ja lisäksi ne on pelannu erittäin mainiosti tuossa turbo apc-mosassa.
Mistä sie moiset johdot olet löytänyt? Tuohan voisi sitten olla varsin hyvä vaihtoehto noille Bougicordeille? Saako noita ihan mistä varaosaliikkeestä vain? :P
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tonppa kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mie laitoin 99:iin "euronarut". Eli siis Eurowires. Ne on ihan originaalien näköiset, tulpanhattuja myöten. Niissä resistanssiarvot ovat samat, kuin bougicordeissa, eli 5,6k ohmia/metri ja lisäksi ne on pelannu erittäin mainiosti tuossa turbo apc-mosassa.
Mistä sie moiset johdot olet löytänyt? Tuohan voisi sitten olla varsin hyvä vaihtoehto noille Bougicordeille? Saako noita ihan mistä varaosaliikkeestä vain? :P
Paikallisesta varaosaliikkeestä ne möi. Myyjä sanoi, että tuo valmistaja tekisi jopa merkkivaraosia. Ainaskin Saab ja Volvo olivat niiden katalogissa ihan mallikohtaista matskua alusta loppuun. En mie niitä olisi ostanut, ellei katalogista olisi selvinnyt johtimien resistanssi. Se on käsittääkseni se "taika" noissa bougicordeissa, koska yleensä nuo huonommin Saabissa pelaavat johtimet on resistanssiltaan 10-20k ohmia/metri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Juu, pitääpä kysellä noita. :P Kiitos vienkistä!

Mittasin nuo tulpanjohtojen resistanssit, ja yhtä johtoa lukuun ottamatta näytti ihan hyvältä.

1 tulpan kohdalla näytti n. 4 kohm (bougicordin johto)
2 tulpan kohdalla n, 13.8 kohm, ja tämä siis tarvikejohto
3 tulpan kohdalla n. 8 kohm, ja tämä myös tarvikejohto
4 tulpan kohdalla n. 2 kohm (bougicord)

Puolan johto näytti melko rispaantuneelta, ja suojamuovi oli paikoin murtunut. Kyseessä bougicordi. En tiedä mittasinko oikein, mutta heittelehti paljon 4-8 kohmin välillä, ja välillä käytiin 13 paikkeilla.. Tuolta toisaalta luin, että puolassa pitäisi olla 1kohm? Mittaajassa vikaa?

Tulpat vaihdoin kaikki NGKihin, mutta nykii edelleen... :(

Vinkkejä kaivataan. Voisko olla yhden "huonon" tulpanjohdon vika? Mistäpä lähteä nykimisvikaa etsimään seuraavaksi?

Alipainekellon imusarjaan johtava letku puhallustestattiin myös, eikä ilma siellä tuntunut liikkuvan. Ilmeisesti tuo kalvo sitten on ehjä.

Samalla koetin puhallella mankuvenan letkuihin, ja tulppasin hukkaportille menevän letkun. Käynnissä ollessaan kone ei mennyt enää niin reippaasti alipaineille, vaan mittarin mukaan pysytteli siinä valkoisen ja keltaisen rajamailla. Muuta muutosta ei tapahtunut.. Kun johdon pisti takaisin, ei mittari enää mennyt niin paljoa alipaineille koneen ollessa käynnissä, kuin aiemmin. Kuitenkin selkeästi valkoisen puolella oltiin.

Ja sitten, mistä ihmeestä tuon ylipainekytkimen konehuoneesta oikein löytää? Kaikkinensa neljän miehen voimin sitä koitettiin ohjekirjojen ja korjausoppaiden kanssa löytää (osa autoalan ihmisiä :)), mutta ei sitä tuntunut löytyvän. Kuvat tulpattavasta letkusta ja koko vekottimesta olisivat varsin selkeyttäviä! :D

Koska mittariston valoja on palanut, irrottelin vasemman etukajarin, ratin sekä ne neljä skruuvia. Se neljäs ruuvi tuhkakupin yläpuolella meinasi olla vähän kinkkinen. Vielä pitäs raario saada revityksi irti.. Työkalupatentti siihen pitää vaan kehittää jostain.
Vastaa Viestiin