
Koriltaan ajokki on yllättävän hyvässä kunnossa. Paria pientä ruosteen alkua lukuun ottamatta, on auto koriltaan lähes ruosteeton. Pellit ovat kutakuinkin suorat, mitä nyt muutama pieni naarmu, kiveniskemä ja painauma hieman esteettistä vaikutelmaa häiritsee.
Varustepuolelta Pate on suht hyvässä kuosissa. Sähkölasit, -peilit ja kattoluukku toimivat moitteetta. Kattoluukun tiivisteet tuntuvat vielä pitävän, eikä ruostettakaan ollut silmin nähden havaittavissa.
Eturenkaat ovat lähes uudet, ja talvirenkaissa on kaikki nastat (!) tallella. Auton hankintahinta oli edullinen, mutta tähän vaikutti luonnollisesti se, ettei auto ollut enää rekisterissä. Viimeisen katsastuksen Pate näki tammikuussa -06, jonka jälkeen poistettu rekisteristä tarpeettomana. Tuolloin HC arvot olivat vielä juuri sallituissa puittessa.
Leimalle ei (periaatteessa) tarvitse tehdä mitään. Kiirettä leimalle ei sinänsä ole, sillä ajattelin harjoitella auton kone- ja kulkupuolta rauhassa. Auto toimii siis täysin harraste pelinä (toistaiseksi).
Ohjelmassa siis on:
1. Auto nykii etenkin pienillä vaihteilla/nopeuksilla ajettaessa. Matkavauhdissa nykimistä ei niin selvästi huomaa, vaikkakin se on vielä havaittavissa. Konepellin päälle ilmeisesti viime talvena tippuneet lumet aikaan saattoivat nykimisoireet.
Ensimmäisen tutkailun tuloksena huomasin, että tulppina on käytössä GMn jokseenkin suurella kärkivälillä varustetut tulpat. Samoin 2kpl tulpan johtoja oli mallia mitälie tarviketta.
Pikimiten koetan hommailla 'oikeat' tulpat ja tulpan johdot. Samalla lienee syytä vaihtaa myös virranjakajan kansi sekä pyörijä. Entäpä puola? Tulisiko tuohonkin kiinnittää huomiota? Entäpä lambda anturi?
Vinkkejä nykimisen poistamiseksi otetaan varsin mielellään vastaan!

2. Auto ei tunnu ahtavan kunnolla. Paten oman mittarin mukaan ahdot nousevat parhaimmillaankin vain valkoisen ja keltaisen rajalle, ei kuitenkaan keltaisen puolelle. Mittari toki liikkuu. Kun ahtojen 'pitäisi' tulla peliin, alkaa kojetaulun takaan (ikään kuin) kuulumaan puhinaa ja suhinaa.
Ääni muistuttaa ikään kuin ahdot 'vuotaisivat' jostain, kuin jos ilma vuotaisi jostain putkesta eikä mene minne pitäisi.
Kaikki vinkit ja tarkistuskeinot ynnä muut ohjeet ovat tervetulleita myös!
3. Auton HC -arvot olivat korkealla viime katsastuksessa, kuitenkin vielä sallitun puitteissa. Tämä seikka ei vielä ole päällimmäisenä kuitenkaan mielessä, mutta siihen varmaankin tarvii perehtyä myöhemmin.
4. Kunhan auton ensin saa kaikin puolin ajokelposeksi, katsastetuksi ja rekisteröidyksi, olisi tarkoitus koittaa saada tehoja irti koneesta. Kuitenkin maltillisesti ja lain sallimissa puitteissa pysyen.

Koska meikäläisellä on peukalo varsin keskellä kämmentä autojen ja mekaniikan suhteen, toimii auto eräänlaisena harjoitusvälineenä. Paineita en auton toimintaan saattamisesta aio ottaa, mutta pikkuhiljaa harrasteen muodossa sitä olisi tarkoitus laitella. Etenkin näin hirvenmetsästyksen aikoihin viikonloppuiltapäivisin on vapaata aikaa, joten siinähän se auton ympärillä hyöriessä kuluu mukavasti.

Määrättömästi rahaa en ole ajatellut autoon pistää, ainakaan väkisin. Vaan sitä mukaan kuin hermot ja lompakon nyörit antavat myöten, autoa laittelen kuntoon. Haku-nappi tulee olemaan kovassa käytössä (edelleen!) ja kaikki apu on enemmän kuin tervetullutta!

Pate:


