

Tuo on ollut nyt pari vuotta omistuksessa, jonka aikana ollut suhteellisen luotettava laitos. Mitään ihmeellistä en ole muilta kiireiltä kerinnyt tehdä, paitsi orkkis IC tuli laiteltua. Eli on siis aikalailla vakiolaitos. Perushitsaukset tietysti pitänyt tehdä, ettei ihan mätäne käsiin. Lisäksi joku edellinen omistaja on erittäin ystävällisesti asentanut vesijäähdytteisen Mitsun Te05:n turbon tuohon. Ikävänä ominaisuutena "vanha kunnon" BW37 on alkanut luistaa enenevässä määrin kakkosvaihteella, mutta nyt sille tehdään loppu. Baassin katsastin viime viikolla ja laitoin samoin tein seisontaan, joten saa rauhassa tuunailla, kun ei tarvitse tehdä kiireellä valmiiksi. Toki sillä edellytyksellä, ettei mitsusippi tai "iivaroitu" ex-kaasari innostu porsimaan oikeen urakalla...
Projektin prioriteettilistan kärjessä:
1. Automaatti --> 5v. manuaali konversio (osat valmiiksi purettu vm. 1985 iivarista)
2. Helkkarinmoisella kiireellä viime marras-joulukuussa taivasalla tehtyjen ruostekorjausten ehostus / kunnostus.
3. Jakopään & kannen kunnon tarkistus & remppa tarvittaessa.
4. IC:n päivitys keulalle (osat hakusessa... vink vink)
5. Tehojen päivitys normaaliin perheautoluokkaan (180...200hv.)
Kohtaan 5. olen ajatellut seuraavaa, mutta tähän kaipaisinkin "kokeneempien" tuunaajien vinkkejä ja kommentteja. Eli tuo Mitsun Te05:n vesijäähyllä varmaankin riittää tuohon ~200hv ihan hyvin. IC:ksi tullee joku mukavasti keulille menevä, eli joko tonnarin uudempi malli, Volvon kuuleri tai ehkä jopa "Kiina IC". Saattaa toki hieman ilmastoinnin lauhdutinkenno tuoda haasteita?
Tietääkseni tuo T8:n kansi on aika olmi orkkiksena. Itselläni ei ole mitään natsi-siwan dremelikopiota, käsiporaa ja rälläkkää kummempia työstökoneita, eli semmoinen helppo DIY voisi olla lähinnä jotain valujälkien putsaamista tms. Mahtaneeko näillä eväillä olla asiaa tuonne 200hv:n tienoille kannen suhteen? Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Mitään isoja modeja en viitsisi ruveta ulkopuolisilla pajoilla teettämään...
Toki ajatuksena on myös ainakin DP:n osalta putken päivittäminen, siinäkin ajattelin ainakin kokeilla omateko oy:tä, jos ei tule halvalla vastaan valmista. Ei välttämättä tarvitse olla varmaan edes mikään 3" palohormi, kunhan sen ryssän valumutkan vaan loiventaa? Akun joutaa hyvin siirtämään peräkonttiin.
Bensapuolella luotetaan K-jettiin. Siinä varmaankin potentiaali riittää tavoitetehoihin. Pumppu on ymmärtääkseni kolmisen vuotta vanha. Lisätehojen vaatiman soppamäärän syöttäminen on vaan vähän vielä hakusessa... ilmeisesti määräjakajalta saa lisättyä syöttöä jollain prikkavirityksillä, mutta siinä vissiin on hieman säätämistä, että saa toimimaan kevyessä ja kovassa poljennassa (eli rikastaa kaikissa olosuhteissa)? Entäpä jos jättäisi määräjakajan rauhaan, ja pistäisi kylmäkäynnistyssuuttimen hommiin esim. painekytkimen tai kaasupolkimeen viritetyn kytkimen ohjaamana (eli tulisi mukaan jossain 0,5...0,7bar tienoilla tai sitten kun survotaan yli 3/4 kaasulla). Mahtaako tuo riittää rikastukseksi tavoitetehoilla, vai pitäisikö rakennella joku isompi lisäsuutin johonkin läppäkotelolle/imusarjalle? Comments?
Bensapuolen toimimisen varmistamiseksi ei varmaan olisi pahitteeksi ranettaa jotain seosmittaria. Foorumillahan on ohjeet simppelin lambda-mittarin tekemiselle, jota ajattelin ainakin kokeilla.
Paineiden nostoon mitä todennäköisimmin käytän rajapaineventtiiliä tai/ja bleederiä. APC:n kanssa pulaaminen olisi tietysti "hienoa", mutta siinä on epäonnistumisen mahdollisuus vähän turhan iso, eikä huvitä turhaan tapella sen kanssa. Purkki saa toki jäädä paikalleen vilkuttelemaan nakulediä.
Suhteellisen seikkaperäinen (=pitkä ja tylsä) selvitys tuosta tekniikkaupgradesta, mutta koska tuosta on itselläni melko vähän kokemusta (tonnaria kun tuli modattua lähinnä lastu & putki metodilla), niin kaipaisin vähän ohjaamista, jos ihan umpimetsikköön oon lähdössä tarpomaan

Projektin vähän vähemmällä prioriteetillä olisi lisäksi vielä:
1. Maalipinnan ehostus (kolhut ovista ja konepellistä)
2. Sisustan ehostus
3. Ilmastoinnin kuntokartoitus (ei vaan ole saanut aikaiseksi....)
4. Fujitsu-Ten F1:n siirtäminen verkonpainoksi = MP3 soittimen hommaus ja ehkä jopa parin lisäkajarin asennus...
Siinäpä sitä tavotetta... Puutuvien osien sun muiden hankinnat painottunee aika pitkälti tuonne veronpalautusten jälkeiselle ajalle, mutta tuolla manuaalikonversiolla projekti nytkähtää suoritusvaiheeseen jo tulevana viikonloppuna. Laittelen kuvia lähtöpisteestä jahka saan ne otettua ja lätkäistyä nettiin. Yritänpä myös dokumentoida mahd. paljon noita työvaiheita ja raportoida edistymisestä. Toistaiseksi päätän täältä tähän.
EDIT: Tässäpä fotoa siitä, mistä lähdetään liikkelle. Osa on linkkeinä, kun ei tullu hierottuafotoja alle 600pikseliä leveiksi...
Eli vaaleansininen combisatku, ulkoapäin ei ihan toivoton tapaus.

Nuita viimevuotisia kiireellä tehtyjä paikkauksia pitäisi hieroa hieman fiksumpaan kuntoon...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start2.jpg
Peräpeili...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start3.jpg
Ja kabiini, eli automaattihilut vielä paikoillaan, wanha kunnon fujitsuten "slotissaan" jne. Mittarissa 362000 ja risat.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start4.jpg
Ja pannuhuone vakiokuosissa, mitä nyt IC ranetettu sinne päin ja yksi ruiskuputki on "uudempaa" mallia.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start5.jpg
Tästä selvittiin huomautuksella katsastuksessa, mutta laitetaan kuntoon mahd. pikaisesti tässä projektin alkuvaiheilla.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start6.jpg
Siinäpä niitä "before" kuvia. Katsotaan koska tulee "after" fotot
