900T8A vm. 1984 (upd., 21.08. 2009, ranereissing v1.x plans)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

900T8A vm. 1984 (upd., 21.08. 2009, ranereissing v1.x plans)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jospa sitä yrittäisi pitää jonninmoista projektipäiväkirjaa nyt kun pitäisi tuota turboautomaattia ryhtyä vähän ehostamaan, tiedä vaikka saisi pinssin klubilta palkkioksi :) Rojektilistalla piilteemasta maskiverkkoa, ilmastointihormista uusi putken ulostulo, laikkamadallus ja TypeR / GTi lätkiä kylkiin ja peräkonttiin ainakin tusina :mrgreen: Noh, ehkä ei kuitenkaan...

Tuo on ollut nyt pari vuotta omistuksessa, jonka aikana ollut suhteellisen luotettava laitos. Mitään ihmeellistä en ole muilta kiireiltä kerinnyt tehdä, paitsi orkkis IC tuli laiteltua. Eli on siis aikalailla vakiolaitos. Perushitsaukset tietysti pitänyt tehdä, ettei ihan mätäne käsiin. Lisäksi joku edellinen omistaja on erittäin ystävällisesti asentanut vesijäähdytteisen Mitsun Te05:n turbon tuohon. Ikävänä ominaisuutena "vanha kunnon" BW37 on alkanut luistaa enenevässä määrin kakkosvaihteella, mutta nyt sille tehdään loppu. Baassin katsastin viime viikolla ja laitoin samoin tein seisontaan, joten saa rauhassa tuunailla, kun ei tarvitse tehdä kiireellä valmiiksi. Toki sillä edellytyksellä, ettei mitsusippi tai "iivaroitu" ex-kaasari innostu porsimaan oikeen urakalla...

Projektin prioriteettilistan kärjessä:
1. Automaatti --> 5v. manuaali konversio (osat valmiiksi purettu vm. 1985 iivarista)
2. Helkkarinmoisella kiireellä viime marras-joulukuussa taivasalla tehtyjen ruostekorjausten ehostus / kunnostus.
3. Jakopään & kannen kunnon tarkistus & remppa tarvittaessa.
4. IC:n päivitys keulalle (osat hakusessa... vink vink)
5. Tehojen päivitys normaaliin perheautoluokkaan (180...200hv.)

Kohtaan 5. olen ajatellut seuraavaa, mutta tähän kaipaisinkin "kokeneempien" tuunaajien vinkkejä ja kommentteja. Eli tuo Mitsun Te05:n vesijäähyllä varmaankin riittää tuohon ~200hv ihan hyvin. IC:ksi tullee joku mukavasti keulille menevä, eli joko tonnarin uudempi malli, Volvon kuuleri tai ehkä jopa "Kiina IC". Saattaa toki hieman ilmastoinnin lauhdutinkenno tuoda haasteita?

Tietääkseni tuo T8:n kansi on aika olmi orkkiksena. Itselläni ei ole mitään natsi-siwan dremelikopiota, käsiporaa ja rälläkkää kummempia työstökoneita, eli semmoinen helppo DIY voisi olla lähinnä jotain valujälkien putsaamista tms. Mahtaneeko näillä eväillä olla asiaa tuonne 200hv:n tienoille kannen suhteen? Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Mitään isoja modeja en viitsisi ruveta ulkopuolisilla pajoilla teettämään...

Toki ajatuksena on myös ainakin DP:n osalta putken päivittäminen, siinäkin ajattelin ainakin kokeilla omateko oy:tä, jos ei tule halvalla vastaan valmista. Ei välttämättä tarvitse olla varmaan edes mikään 3" palohormi, kunhan sen ryssän valumutkan vaan loiventaa? Akun joutaa hyvin siirtämään peräkonttiin.

Bensapuolella luotetaan K-jettiin. Siinä varmaankin potentiaali riittää tavoitetehoihin. Pumppu on ymmärtääkseni kolmisen vuotta vanha. Lisätehojen vaatiman soppamäärän syöttäminen on vaan vähän vielä hakusessa... ilmeisesti määräjakajalta saa lisättyä syöttöä jollain prikkavirityksillä, mutta siinä vissiin on hieman säätämistä, että saa toimimaan kevyessä ja kovassa poljennassa (eli rikastaa kaikissa olosuhteissa)? Entäpä jos jättäisi määräjakajan rauhaan, ja pistäisi kylmäkäynnistyssuuttimen hommiin esim. painekytkimen tai kaasupolkimeen viritetyn kytkimen ohjaamana (eli tulisi mukaan jossain 0,5...0,7bar tienoilla tai sitten kun survotaan yli 3/4 kaasulla). Mahtaako tuo riittää rikastukseksi tavoitetehoilla, vai pitäisikö rakennella joku isompi lisäsuutin johonkin läppäkotelolle/imusarjalle? Comments?

Bensapuolen toimimisen varmistamiseksi ei varmaan olisi pahitteeksi ranettaa jotain seosmittaria. Foorumillahan on ohjeet simppelin lambda-mittarin tekemiselle, jota ajattelin ainakin kokeilla.

Paineiden nostoon mitä todennäköisimmin käytän rajapaineventtiiliä tai/ja bleederiä. APC:n kanssa pulaaminen olisi tietysti "hienoa", mutta siinä on epäonnistumisen mahdollisuus vähän turhan iso, eikä huvitä turhaan tapella sen kanssa. Purkki saa toki jäädä paikalleen vilkuttelemaan nakulediä.

Suhteellisen seikkaperäinen (=pitkä ja tylsä) selvitys tuosta tekniikkaupgradesta, mutta koska tuosta on itselläni melko vähän kokemusta (tonnaria kun tuli modattua lähinnä lastu & putki metodilla), niin kaipaisin vähän ohjaamista, jos ihan umpimetsikköön oon lähdössä tarpomaan :D

Projektin vähän vähemmällä prioriteetillä olisi lisäksi vielä:
1. Maalipinnan ehostus (kolhut ovista ja konepellistä)
2. Sisustan ehostus
3. Ilmastoinnin kuntokartoitus (ei vaan ole saanut aikaiseksi....)
4. Fujitsu-Ten F1:n siirtäminen verkonpainoksi = MP3 soittimen hommaus ja ehkä jopa parin lisäkajarin asennus...

Siinäpä sitä tavotetta... Puutuvien osien sun muiden hankinnat painottunee aika pitkälti tuonne veronpalautusten jälkeiselle ajalle, mutta tuolla manuaalikonversiolla projekti nytkähtää suoritusvaiheeseen jo tulevana viikonloppuna. Laittelen kuvia lähtöpisteestä jahka saan ne otettua ja lätkäistyä nettiin. Yritänpä myös dokumentoida mahd. paljon noita työvaiheita ja raportoida edistymisestä. Toistaiseksi päätän täältä tähän.

EDIT: Tässäpä fotoa siitä, mistä lähdetään liikkelle. Osa on linkkeinä, kun ei tullu hierottuafotoja alle 600pikseliä leveiksi...
Eli vaaleansininen combisatku, ulkoapäin ei ihan toivoton tapaus.
Kuva

Nuita viimevuotisia kiireellä tehtyjä paikkauksia pitäisi hieroa hieman fiksumpaan kuntoon...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start2.jpg

Peräpeili...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start3.jpg

Ja kabiini, eli automaattihilut vielä paikoillaan, wanha kunnon fujitsuten "slotissaan" jne. Mittarissa 362000 ja risat.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start4.jpg

Ja pannuhuone vakiokuosissa, mitä nyt IC ranetettu sinne päin ja yksi ruiskuputki on "uudempaa" mallia.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start5.jpg

Tästä selvittiin huomautuksella katsastuksessa, mutta laitetaan kuntoon mahd. pikaisesti tässä projektin alkuvaiheilla.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start6.jpg

Siinäpä niitä "before" kuvia. Katsotaan koska tulee "after" fotot :)
Viimeksi muokannut V.J.S, Pe Elo 21, 2009 09:02. Yhteensä muokattu 26 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (Motivaatipuuska iskee!)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, eli lauantaina alkoi hommat. Tarkoituksena oli saada purettua automaatin vaihdekeppihärdelli, purkaa ripustus vetaritunnelin yläosan palkin hitsauksen tieltä ja nostaa tekniikkanippu pois pannuhuoneesta.

Eipä siinä muuta kuin kaikki liemet pihalle (moottoriöljyt, ATF:t, tehostinnesteet, syylärinesteet), parit letkuklemmarit auki, muutamaa pulttia kääntää, helkkaristi kiroaa startin "nerokasta" sijoittelua näissä pre -85 malleissa, johtosarjan ihmettelyä ja muuta pientä hierontaa, niin ollaan melkolailla valmiina nostoon:
Kuva

Ei muuten auennut, että millä hitolla tuon vaihteensiirtimen vaijerin olisi saanut laatikon päästä irti, joten tuli purettua kepin alta vaijeri vapaaksi ja kiskottua konehuoneen puolelta läpiviennin läpi. Siinäpä tuo valitsinhässäkkä disintegroituna muusta autosta:
Kuva

Energiatasosta kannattaa projekteissa pitää huolta, terveysruokaa:
Kuva

Sitten sitä ollaan valmiina nostoon. Erittäin paljon vielä kiitoksia kanssasaabistille, joka viitsi tulla nostohommiin jeesiksi 8)
Kuva


Tuolta se tuli...
Kuva

...ja tuonne se meni:
Kuva

Siinäpä se yhden lauantai aamu- & iltapäivän saldo. Seuraavaksi vuorossa konehuoneen pesu, kunhan kaupat suvaitsee aueta (offtopic: nykyinen sunnuntaiaukiolosäädös on silkkaa idiotismia), että saa liuotinpesuainetta. Sitten hitsaillaan se vetaritunnelin "katto" ja katsellaan muutenkin kemppiliimantarpeessa mahdollisesti olevat paikat. Hiljalleen siis etiäpäin, kiirus ei ole, eli jos vaikka kevään 2008 koittaessa alkaisi olla valmista...saapas näkee. Täältä tähän.
Viimeksi muokannut V.J.S, Pe Helmi 15, 2008 07:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900T8A vm. 1984 (Hommat etenee hitaasti...)

Viesti Kirjoittaja Jope »

V.J.S kirjoitti:Ei muuten auennut, että millä hitolla tuon vaihteensiirtimen vaijerin olisi saanut laatikon päästä irti, joten tuli purettua kepin alta vaijeri vapaaksi ja kiskottua konehuoneen puolelta läpiviennin läpi. Siinäpä tuo valitsinhässäkkä disintegroituna muusta autosta:
Sama tuli tehtyä oman Finkun kanssa. Oikea tapa selvisi sitten vasta täällä foorumilla, kun kone oli jo lattialla.

Vaijerin ja lootan yhtymäkohdassa on pieni pultti, se auki jolloin vaijeria pitävä metallipala lähtee irti. Sitten vedät vähän vaijerin kuorta taaksepäin ja varsinaisen vaijerin ympärillä näkyy semmoinen holkki, joka tulee liu'uttaa taaksepäin (poispäin koneesta). Holkin sisällä on sitten "koukut" jotka saat erotettua kun holkki on vedetty pois niiden päältä.

Nyt kun sulla on kone pihalla tuolta niin se on helppo tutkia.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=12796

Kun sen tekee "oikein", niin ei tarvitse säätää vaihteenvalitsinkeppiä kun laittaa koneen takaisin.. Eli nyt kun tiedän, niin en taida kepin päästä ruuvailla. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (Hommat etenee hitaasti...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jope kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Ei muuten auennut, että millä hitolla tuon vaihteensiirtimen vaijerin olisi saanut laatikon päästä irti, joten tuli purettua kepin alta vaijeri vapaaksi ja kiskottua konehuoneen puolelta läpiviennin läpi. Siinäpä tuo valitsinhässäkkä disintegroituna muusta autosta:
Sama tuli tehtyä oman Finkun kanssa. Oikea tapa selvisi sitten vasta täällä foorumilla, kun kone oli jo lattialla.

Vaijerin ja lootan yhtymäkohdassa on pieni pultti, se auki jolloin vaijeria pitävä metallipala lähtee irti. Sitten vedät vähän vaijerin kuorta taaksepäin ja varsinaisen vaijerin ympärillä näkyy semmoinen holkki, joka tulee liu'uttaa taaksepäin (poispäin koneesta). Holkin sisällä on sitten "koukut" jotka saat erotettua kun holkki on vedetty pois niiden päältä.

Nyt kun sulla on kone pihalla tuolta niin se on helppo tutkia.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=12796

Kun sen tekee "oikein", niin ei tarvitse säätää vaihteenvalitsinkeppiä kun laittaa koneen takaisin.. Eli nyt kun tiedän, niin en taida kepin päästä ruuvailla. :-)
Juu, sain kyllä sen vaijerin holkkia paikallaan pitävän pultin pois auton alle könyttyäni. Holkkikin "liukui" taaksepäin ihan kivasti, mutta minkään koukkujen esiin kaivamiseen / irroittamiseen ei enään äly riittänyt. Kun ei kohtuullinen voimakaan auttanut, niin tuli purettua sitten toisesta päästä. Automaatin vaihteensiirtimen säätöhän ei heti tule eteen, tekniikka kun niputetaan manuaaliaskilla :) Oma säätämisensä tietty siinäkin.

Ihan lopullisesti en tuota automaattitekniikkaa kyllä ajatellut kuopata tämän yksilön (tai jonkun toisen yksilön) suhteen, pitäisi vaan saada setvittyä tuon nykyisen lootan ongelmat tai löytää jostain priima laatikko... On siinä kuitenkin puolensa tuossa automatiikassakin 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900T8A vm. 1984 (Hommat etenee hitaasti...)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:Vaijerin ja lootan yhtymäkohdassa on pieni pultti, se auki jolloin vaijeria pitävä metallipala lähtee irti. Sitten vedät vähän vaijerin kuorta taaksepäin ja varsinaisen vaijerin ympärillä näkyy semmoinen holkki, joka tulee liu'uttaa taaksepäin (poispäin koneesta). Holkin sisällä on sitten "koukut" jotka saat erotettua kun holkki on vedetty pois niiden päältä.
Eilen konetta takaisin paikalleen asenneltaessa tuli myös tuo vaihteensiirtovaijeri kytkettyä takaisin.. Koukkujen ympärillä oleva holkki liikkuu sittenkin laatikkoon päin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (Pikku näpräilyä...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, työnteko, muut kiireet ja ulkoilma"talli" yhdistettynä menneen viikon säähän on estänyt suuremmat edistysaskeleet. Sen verran kerkesin kuitenkin viikon mittaan tusata, että sain vetaritunnelia (kuva "lähtötilanteesta" tuolla ekassa viestissä) vähän ehostettua.

Tuommosen kauniin geometrisen reiän siihen turautin:
Kuva

Siinä väsähtynyt osa ja korjauspalan leipomista...
Kuva

Korjaustilkkutäkki on harsittu 3mm latanpaloista, vaihtoehtona ollut millinen pelti tuntui vähän turhan hepposelta:
Kuva

Sitten mallaillaan:
Kuva

...kunhan on sinne päin, sitten hitsataan ja tuommonen siitä tuli:
Kuva

Tuossa takana tietty menee bensalinjat, joten niiden kanssa on ihan hyvä olla tarkkana...Taittelin kipinäsuojaksi pellinpalan ja tungin kastellun t-paidan koteloon ennen sauman umpeen hitsaamista. Tuohon vielä pikkureiän suurennus ja sen "jäykisteen" pulttaus paikalleen, niin hyvä se on.
Mahdollisesti sunnuntaina jatkuu hommat, mutta katellaan nyt mitkä on kelit ja fiilikset... Täältä tähän.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (Pikku näpräilyä...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, hiljaiseloa on pidelly, inspiraatiota on lähinnä hillinnyt akuutti valuuttapula, jonka johdosta ei ole päässyt suorittamaan tarvittavia osahankintoja. Motti on viime päivityksen jälkeen erotettu laatikosta ja kärrätty varastoon. Purkamaankin sitä pikkuisen kerkesin, ja kyllä tuohon ainakin uusi jakoketju, ohjurit ja kansipahvi (+plaanaus ?) laitellaan. Sitten vielä venttiilinvälykset ainakin tarkistukseen, tosin ei niissä venakopan viimeksi ollessa irti ollut kauhiasti huomautettavaa.

Seosmittaria ei tarvitsekaan tehdä itse, kun semmoisestakin tuli kaupat jo sovittua. Kunhan vielä saisi ostettua putkea, niin pääsee dp:tä lambdoineen hahmottelemaan.

Kuulerikin on vielä hakusessa. Lisäksi ostoslistalla kytkinpaketti, kun ei liene kovin järkevää kasata vanhoilla vaparin kytkinromppeilla hiukan piristettyä turbopakettia...

Loppuviikko menee sitten reissun päällä ja tuskin ensi viikonloppunakaan hirveitä kerkiää tehdä. Onneksi (kop kop) muu autokalusto on kehrännyt kuin mirrit uuninpankolla, niin ei ole edelleenkään tarve hosua tämän kanssa. Täältä taas vaihteeksi tähän.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., tuninkihiluja)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hiljasta on ollu, lähinnä johtuen aika- ja inspiraatiopulasta. Kuopattu ei rojektia tästäkään huolimatta ole, vaan pikkuhiljaa on haalittu karvaisiin pikku kätösiin kaikennäköstä jännää...

Kuva

Kuva

Noista putkenpätkistä (3") pitäs tuunaa daunpaippii. Eiköhän noista ja suorasta 1mm pellistä jotain saa syntymään, laippa pitää vaan teettää jossain. Akku lähtee röörin tieltä takakonttiin ja ennen ekaa vaimenninta yritän käpistellä putken takaisin normikokoon.

Soossimittari tuli hankittua foorumin kautta, samoin lambdamutsku ja siihen tulppa. Kykäsetti Motonetistä, HIPO-Thyyning-haitekki EGT mittari on kokeilu, jossa huuto.netistä 10€ (+postikulut) kustantanu mittari yhdistetään siihen passeliin K-tyypin anturiin, Bebekistä 12€. Lisäksi vähän steeffania laatikon vetareiden läpivientiin, suuttimille uudenkarheeta tiivistettä (Motonet), Bebekistä nakuvalon "rakennussarja" (LED, LEDin pidike, 580ohm vastus) ja mikrokytkin kylmäkäynnistysruiskun valjastamiseksi lisäruutaksi isommilla monotteluilla.
Kuvista puuttuupi myös jo hankittu tonnarin uudemman mallin IC putkineen.

Siinä sitä alkaa oleen jo sen verran himmeliä nurkissa, että kehtaa ruveta aloittelemaan kasailua. Hankintalistalla vielä lambda-anturi ja APC-modin kilkkeet (vastus tai kaksi), mutta noi ei ole vielä niin olennaisia, eli kerkiää ja on helppo asennella myöhemminkin. Tarkkaavaisempi lukija varmaan huomaa, että pitäydyn kuitenkin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen tuossa APC:ssa ahtopaineen säätäjänä.

Jos sitä huomenissa ennen sählyturnajaisia sais ainakin nuo laatikon stefat laitettua ja aloiteltua lootan ja koneen naittamista toisiinsa.
Jos ei ihan mahrottomia pakkasia tms. myrskyjä pitele joulun- ja uudenvuoden tienoilla, niin eiköhän siinä parin vkon loman aikana tule saatua pakettia jonkinlaiseen läjään...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Miten ajattelit kiinnittää tuon egt-anturin pakoputkeen?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Paljonko tuo EGT-anturin mittapää kestää lämpöä sulamatta? VOI olla että sulaneet anturin kappaleet tekee hassua jälkeä osuessaan pakosiipeen. Tosin kestävämpi pakosiipi taitaa olla kuin imusiipi.

Mittapää kannattaa varmaan laittaa kiinni pakosarjaan ennen turboa :). Jos sarjassa on EGT:n lähtö niin siihenhän sen saa varmasti ranetettua käyttäen vanhaa mutteria, tai lähinnä sitä putkea hyödyksi (putki lyttyyn jne).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja jus »

f-19 kirjoitti:Jos sarjassa on EGT:n lähtö
EGR:n?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lievää epäuskoa aistittavissa kavereissa meikäläisen EGT kokeilua kohtaan :lol:
Jees, eli pakosarjaan koitetaan tunkea jollain toistaiseksi tuntemattomalla tavalla kiinni. 1000 asteen lämpöihin saakka on ainakin anturin mitta-alue, tuskin se mittapää kovin paljon ennen sitä siis sulaa :) Enemmänkin oisin huolissani kovin muovisen oloisesta piuhasta ja mittapään yläosan mustasta kartiosta :mrgreen:

Vaan eiköhän se ingenjööri jotain tuohon kehitä, kahtellaan mitä tuleman pitää :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Paljonko tuo EGT-anturin mittapää kestää lämpöä sulamatta? VOI olla että sulaneet anturin kappaleet tekee hassua jälkeä osuessaan pakosiipeen. Tosin kestävämpi pakosiipi taitaa olla kuin imusiipi.

Mittapää kannattaa varmaan laittaa kiinni pakosarjaan ennen turboa :). Jos sarjassa on EGT:n lähtö niin siihenhän sen saa varmasti ranetettua käyttäen vanhaa mutteria, tai lähinnä sitä putkea hyödyksi (putki lyttyyn jne).
Kestää taatusti sen verran että muutamaa sekuntia ennen ku anturi meinaa sulaa niin sulaa joku ihan muu.

Ihan mielenkiintoista se on katsella kaikenlaisia mittareita ja miten eri säädöt vaikuttaa mihinkin.

Ton saa kiinnitettyä esim hydrauliikkaliikkesta saatavalla nipalla+helmellä+mutulla.
Näin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 14.12., hiluja hommattu...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suppari kirjoitti: Ton saa kiinnitettyä esim hydrauliikkaliikkesta saatavalla nipalla+helmellä+mutulla.
Näin.
"Bolt on" helmiliitoksen teossa muodostui ongelmaksi anturin mittapään koko. Tuon halkaisija kun on 3mm, eli vaatisi 3mm helmen. Hydrauliikkatukkujen kataloogeissa minimikoko on 4mm, kysytty on ETRA Megacenteriltä ja Dunlop-Hiflexiltä. Käyty myös autotarvikeliikkeessä tonkimassa laareja, jos olisi jostain jarruosista löytynyt pienempää... Mutta ei siis löydy noin pientä helmeä.

Vaan eiköhän tuohon jotain adapteria kehitellä juovuspäissään, eli ei vielä luovuteta :)
EDIT: pentele ole edes kerinny vielä hankkiutua juovuksiin, mutta seuraavanlaista ajattelin koittaa:
Eli tulee varmaa laiteltua joku 3 (+0/-0.1) mm:n sisähalkaisijalla oleva ohutseinäinen teräsholkki tuohon mittapäähän, joka sitten kirrataan sopivalla helmellä pakosarjan nippaan. Tarpeeksi ohutseinäinen holkki tiukalla sovitteella varmaan sen verta "ruttaantuu" kun tuota helmeä kirraa, että anturi junttaantuu siinä samalla kiinni. Enää pitää vaan tuo holkki jostain askarrellapaskarrella.

Sisävetarit tuli "huollettua" ja pulttailtua takasin laatikkoon männäviikolla, huomenna jos sais koneen ja loodan naitettua ekan lomapäivän kunniaksi...DP'n laippakin jo hommattu, eli ei muuta ku kauheella hopulla vehkeet nippuun :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 20.12., EGT:stä...)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Projektin ehkä haastavin osuus on tehty. Mooottorivaihteistopaketti roudattu varastosta ja dumpattu konehuoneeseen. No jopas olikin erikoista, eikö? Noh, välineet oli vaan hieman eksoottiset, mutta khyl se siitä :mrgreen:

Kuva

Eli kottikärryllä itekseen vaan rohkeesti...oli melkonen asettelu, että osui kohdilleen kärryyn, nimittäin balanssi piti olla aika kohdillaan, koska varaston, josta tuon paketin kuskasin, "ajoramppi" voisi olla hieman parempikin...niin, ja toi saatanssin malmiläjä painaakin vähänperkeleesti ku tämmönen spagettiranne niitä ilman apumiestä roudailee 8O

Kuva

Motin lasku pannuhuoneeseen oli jo kovassa vauhdissa, kun hokasin, että 1/3 moottorin kiinnikkeistä puuttuu. Tongin siinä tovin varastosta ja löytyihän ne raudat, ja kone on nyt siis paikoillaan. Oikeasti hieman jänskätti ton paketin siirto, kun varastoon päin roudasin koneen ja lootan erillään.

Kunhan uuden vuoden ryyppäjäiset on hoidettu, pääsee kunnolla mallailemaan työn alla olevaa DP'tä ja muita himmeleitä paikoilleen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin