Saab 900 $

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Saabismi on näköjään uusiutuva sairaus. Melkein kymmenen vuotta sitten jouduin luopumaan omasta T8 -87:sta ja nyt pihassa törröttää juuri hankittu -90 900 S, jonka kanssa aion jatkossa haaskata aikani ja rahani. Autolle tuli hintaa jopa 450 euroa, mihin rahaan sain ihmeen paljon toimivaa autoa, vaikka mittarissa on jo 430 tkm. Kone käy ihan mukavasti ja lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana. Autosta löytyy jopa toimiva cruise. Alkuperäisen koneen tilalle on vaihdettu 250 tkm:n kohdalla -91 vuoden 90 tkm ajettu kone, eli silläkin on nyt rullattu reilusti yli 250 tkm.

Ruostetta ei ole ovilistojen yläpuolella näkösällä pahemmin missään, mutta alapuolella ovien alareunoissa on jonkin verran lähtöjä ja helmoissa näyttää olevan jo migillekin töitä. Tarkoitus on kesän aikana ylimaalata auto mustaksi omin vapisevin kätösin. Vanha väri on vähän mitäänsanomaton tumma metallihopea.

Kytkin kaipaa myös korjausta, vaikka siihen on 5 vuotta ja ~45 tkm sitten vaihdettu asetelma, levy ja laakeri, mutta vain kumit vaihdettu työsylinteriin. Kytkin tahtoo tommata kiinni vähän turhan äkäisesti, eli luistattaminen on tosi vaikeaa, kun irti -> kiinni tapahtuu sentin-parin polkimen nostolla. Sen verran hakua jo käytin, että oireet sopisivat tuohon pääsylinteriin. (edit. ei työ-)

Kulkupuolessa on myös jotain häikkää, vaikka kone tuntuu noin yleisesti pelaavaan ihan mukavasti. Perstuntumalta vaikuttaa, että ahtoja alkaa tulemaan edes jonkun verran vasta neljän tonnin jälkeen. Kiihtyvyysketjua luin, ja näyttäs ainakin yli 1,5 s menevän liian kauan 80-120 km/h välillä. Mistäköhän voi johtua? Turbossa kilometrit täynnä? Ahtopainemittarin koitan värkätä kiinni tässä lähiaikoina, niin tietää vähän enemmän mitä se tekee.

Muun kunnostuksen ohessa konettakin pitäisi siis piristää, eli ahtoja nostaa ja turbo vaihtaaa jos se on valmis ja IC:tä katella jostain (saa tarjota). Kannattasko konetta käyttää auki ja mitä sille siinä tapauksessa olisi syytä tehdä? Haku mahtaa kertoa tuostakin aiheesta, mutta saa selventää tähänkin. :wink:

Kuva
Viimeksi muokannut rökösö, Ti Kesä 16, 2009 19:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Ahtopainemittarin (nestevaimennettu) hain polarteknikiltä eilen ja tänään metsästin mittarin ja letkun väliin sovitinta, joka parin yrityksen jälkeen viimein löytyi Biltemasta. Mittaria tässä hieman ihmettelen, kun tuollaista kehuttiin tarkaksi, mutta silti se näyttää pöydällä ollessaan jo 0,1 baria.

Mittarinasennusmotivaatio katosi kotiin tullessa, kun ovea lukkoon laittaessa kävi näin:
Kuva
Sain onneksi jämän ronkittua magneetin ja pienen meisselin avulla, mutta epätoivoinen yritys juottaa väliaikasesti palat yhteen epäonnistui karkeasti. Pitihän sitä kokeilla. :oops: Täytyy päästä lukkosepälle jollain muulla konstilla huomenna.

Kytkin on joka päivä vähän erilainen. Eilen tuntui jo, että se laukeaa justiinsa lopullisesti, kun oli niin vaivalloista päästä liikkeelle. Tänään taas pelasi paremmin kuin tähän asti milloinkaan. Pitää irrottaa enon purettavana olevasta 90:stä pääsylinteri ja kokeilla toimisko sillä paremmin. Ei jaksa maksaa satasta, kun ei ihan varmaksi tiedä onko vika edes tuossa.

APC:tä tuntuu moni suosittelevan, jos piristää meinaa, joten taidanpa sellaisenkin hankkia. Sitäkin saa tarjota, jos jollain nurkissa pyörii.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Mimmi kirjoitti:Tarkkuus saavutetaan ainoastaan mittariin merkityssä asennossa ja tyypillisesti tarkkuusmittari näyttää "väärin" ollessaan poikkeavassa asennossa.
Ei tuo viisari nollaan laske vaikka antaa olla miten päin, jos sitä meinaat, enkä hoksi tuosta mitään merkintää, miten päin se pitäisi virallisesti olla. Luultavasti tuo muuten näyttää oikein, kunhan vähentää lukemasta tuon offsetin. Liitin on mittarin keskellä, ja mittarin päällä on toinen reikä tukittu kumitulpalla.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Olivat montaa mieltä itsekin, kun kysyin onko tuo poikkeama normaalia. Ensimmäinen sanoi, että ei, tule vaihtamaan. Paikan päällä toinen setä kertoi, että noissa alipaineen puolelta lähtevissä (-1-3 tässä tapauksessa) mittareissa tuo tuppaa olemaan ongelma. Hyllyssä ei ollut tällä hetkellä muutakaan, kun kuulema turboilijat on taas heränneet talviunestaan ja kantavat selkä vääränä kaikki mittarit liikkeestä. :roll: Pistin tilaukseen nollasta lähtevän mallin ja sain siksi aikaa lainaksi entisen.

Keskikonsolin etuosan ja polvisuojan purin pois toistaiseksi ja sain asennettua soittimenkin. Samalla tuli lucaskin näkyviin ja näyttää siltä, että mulla on vähän sekasikiö tämä auto. Konehan oli siis -91 ja auto -90, mutta näköjään kaikkea tekniikkaa ei ole vaihdettu. Suuttimet on oranssit, mutta tuollainen paljastui jalkatilasta:
Kuva
Ilmeisesti edessä on siis tuon loovan vaihto, jotta soppaa saa enemmän liikkeelle? Onnistuuko homma vain tuon boksin vaihtamalla päikseen?

Ahtopainemittarinkin asensin, ja jos nuo lukemat paikkaansa pitävät, persdyno oli oikeassa. Mittari näyttää parhaimmillaan 0,2 eli todellisuudessa siis "ahtoja" on huimat 0,1 baria. Kertokaas nyt varmuuden vuoksi, menikö mittari edes oikean letkun väliin, vaikka kuvan löysinkin, jossa se oli mielestäni samaan paikkaan kytketty.

Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Minulla on tuo ahtopainemittarin letku samassa paikassa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Pitääpä päivittää tännekin jotakin, kun autonkin kanssa ehtii nyt jotain tekemään. Aivan Saabitonta elämää en kuitenkaan ole tässäkään välissä viettänyt, vaan purin mm. sedän alustastaan lahon 90:n atomeiksi. Siitä oli tarkoitus ottaa kytkimen pääsylinteri kokeeksi omaan, mutta joku sen kerkesi jo hukata. :roll:

Nuppineulalla saa muuten saabiin lisää hevosia. Laiton nimittäin sellaisen katkenneen hukkaportin tangon sokan tilalle, ja paineet nousi jopa 0,3 bariin, minkä muutoksen persustakin rekisteröi. Toistaiseksi saa olla noin tuo homma ja keskityn pintaremppaan.

Peräpäätä purin illan ratoksi ja löysin lisää lahoa takalamppujen alta. Myös kontin reiät laajeni, kun vähän tökki meisselillä. Huomenna pitää hakea peltiä ja käynnistää esappi. Listat ja kaikki merkit riivin myös irti ja takaovetkin on melkolailla purettu.

Kuva
Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Eilen lähti puskuri edestä (oli lujassa) ja muuta ylimääräistä tavaraa peltien päältä. Hiekkapuhallustakin kävin kaverilla kokeilemassa vähän sinne tänne. Ei piisannut siinäkään vehkeessä teho, osin pienien teknisten ongelmien takia, että olisi saanut pyöräkoteloista bitumit/massat irti. Ruoste ja maali kyllä irtosi hienosti.

Tänään rälläkkä on laulanut iloisesti ja reiät Saabissa isonee:
Kuva

Ruosteen suojaus on kyllä toiminut hyvin tässä autossa; on saanut ruoste rauhassa muhia "suojausten" alla ja hyvää jälkeä on tullut. Välillä on käynyt jo mielessä, että saako tästä autoa enää, mutta kokeillaan nyt harjoituksen vuoksi edes. Viimeksi olen hitsannut yläasteella n. 15 vuotta sitten mopoa. Hitsaajan pojalla ei oikein ole ollut tarvetta. :? Tänään tilkein reiän lokarista konttiin ja yhden ylimääräisen antennin reiän.

Niinkuin kuvasta näkyy, iskarin yläpäätkin ovat vaihtokunnossa, ja motonetista on vaihtokappaleet tilattu. Toivottavasti on riittävän iso, että saa kerralla tuon paikattua. Tuossa missä nyt on parin nyrkin kokoinen reikä, ei aluksi näyttänyt olevan mitään vikaa. Sisäpuolella oli dynamatin näköistä viritelmää kaarissa ja sen kun repi irti, oli alla melkoinen märätys. Siitä sitten pikkuhiljaa tökkimällä reikä vain isoni, ja otin sitten kaiken mädän pois. Huomenna paikkaa tilalle.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tutun näköistä puuhaa. Aero on juuri samassa rempassa ja juurikin samat paikat. Katso vielä tuosta jousen etupuolelta pinta pellin kunto, koska näyttäisi olevan myös sieltä ruosteessa.

Katso myös lokasuojan kaari, koska kahden pellin yhdistelä on melko todennäköisesti ruosteessa.

En tahdo latistaa tunnelmaa, mutta apukuskin puoli on todennäköisesti pahempi :roll:

Iskarin yläpään korjauspalat ovat riitävän isot korvaamaan ruostuneet kohdat. Vanhat kappaleet saa kohtuullisen helposti irti rälläköimällä kotelon pala irti ja poraamalla sisäpuolelta pistehitsit irti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

9000LPT kirjoitti:Tutun näköistä puuhaa. Aero on juuri samassa rempassa ja juurikin samat paikat. Katso vielä tuosta jousen etupuolelta pinta pellin kunto, koska näyttäisi olevan myös sieltä ruosteessa.

Katso myös lokasuojan kaari, koska kahden pellin yhdistelä on melko todennäköisesti ruosteessa.

En tahdo latistaa tunnelmaa, mutta apukuskin puoli on todennäköisesti pahempi :roll:

Iskarin yläpään korjauspalat ovat riitävän isot korvaamaan ruostuneet kohdat. Vanhat kappaleet saa kohtuullisen helposti irti rälläköimällä kotelon pala irti ja poraamalla sisäpuolelta pistehitsit irti.
Kiitos vinkeistä ja melkein unohtunut kiitos myös 99 GL:lle! Lokarin kaarethan tuosta on kaikki ulkopuolelta ruosteen syömiä. Jotenkin en ollut hirveän yllättynyt, mitä noiden kromilistojen alta löytyi. Jousen etupuoli ei hirveän pahalle näytä, mutta pitää kattoa vielä uudestaan tarkemmin, kun saa noita hehtaarireikiä ensin umpeen. Tuossapa lisää kauhugalleriaa (onneksi kuvan pieni koko pehmentää työn jälkeä :oops: ):
Kuva

Vänkärin puolen iskarin yläpää näyttää melkeinpä terveelle kuskin puoleen verrattuna ja saattaisi kestää vielä jonkun vuoden, mutta uusin senkin. Muutenkin reikää tuli tänään tuonne ehkä vähän pienemmästi kuin kuskin puolelle, mutta homma on vielä kesken, joten voit olla vielä oikeassakin. Melko juhlaa tulee paikkaamisesta, kun bensatankin täyttöletkut ja kumppanit pitää irrottaa edestä pois. Eikä ole edes palovakuutusta.

Roivasin penkit ja verhoilut alta tänään kuikkaan, ja tutustuin lattian koostumukseen. Ruostettahan siellä on bitumin alla. Olin jo soittamassa paalaajaa, mutta näkyy sittenkin olevan pintaruostetta lähes kaikki, joten paikkaaminen ei välttämättä ole kova savotta. Sitä sen sijaan on kaiken vanhan bitumin poistaminen.
Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

JuHemille kiitos pyöränkaarista! :wink:
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo hommat on niin tuttuja. Ei saa luovuttaa parin pikkureiän edessä. Katsoppa miten karussa kunnossa oli miun 99cc:ssä oli tuo oikean puolen takalokarin sisusta. Tässä pari kuvalinkkiä illan ratoksi. kuva1, kuva2.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ole hyvä, enpä olis arvannu, että ne tähän projektiin menee, mutta taitaa tulla tarpeeseen :lol: Näkyy tuota hitsattavaa olevan kaikki vakiopaikat...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Jep, hitsattavaa piisaa, jopa siihen malliin, että tuntuu rikokselta antaa paalata se purkamani 90, joka lahon takia sai viimeisen tuomionsa. Enemmänhän tässä omassa näyttää lopulta lahoa olevan. Mertmin laittamat kuvat tosiaan tuovat lohtua. Jaksaa näin hullua homma näköjään muutkin tehdä.

Tämä päivä meni polusta auton laiton puolesta. Käytiin katsomassa pitkästä aikaa Weteraanikonepäiviä Oulaisissa, kun ilmaiseksi sisään päästiin. Näytillä oli muutama MF 35:kin, millä viikko sitten pöyhin ja paalasin heinää. :lol:

Samalla tuli käytyä kotona Oulussa ja haettua postista IC sekä motonetistä ne iskarin yläpäät. Takaisin päästyä ehdin vain riipaista kuskin puolen iskarin ja osan vanhasta yläpään pellistä irti. Järjestys oli lopulta käänteinen, eli ensin pelti ja sitten iskari, vaikka melkein irti yläpään mutterin sainkin. Ei ehkä loistavin insinööritaidon näyte tuo yläpään kiinnityksen järjestely. Iskarikin näytti olevan täällä paljon kehua saanut Lip, eli vaihtotavaraa. Ja korjauspala olisi saanut olla reilun sentin pitempi vielä, että olisi peittänyt tuolla hyllyllä maanpinnan tasossa olevan reiän kokonaan.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Inahti se homma taas vähän eteenpäin, vaikka kaverin talon purkamisessa meni aamupäivä ja sadekin ajoi pois moneen kertaan. Takapää alkaa vasemmalta puolen olla viimein siinä mallissa, että hitsauskonetta ei välttämättä tarvi enää sen tykö raahata. Isäukkokin antoi hyväksynnän iskarin yläpään hitsaukselleni, joten uskotaan, että se kestää.

Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oletko tehnyt vesireijän palkin etupäähän? Pitäisi olla aukko pokkauksessa :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin