Saab 96 1977

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nyt on imusarjan tiiviste uusittu. Samalla vaihtui venttiilikopan tiivisteet.
Imusarjan kiristys momenttiin en saanut selvyyttä, kun kirjassa oli jostain mallinumerosta eteenpäin tiukempi momentti. Moottorista löytynyt numero ei kuitenkaan ollut sielläpäinkään mitä kirja kauppaili. Kiristin kuitenkin löyhemmän mukaan ja eihän noissa nyt suurta eroa olekkaan.

Venttileistäkin kantoi 6 kpl. Kaksi oli sitten jo 0,05 välyksellä :D

Koneen käyntiin saanti oli sitten jo työn ja tuskan takana. Vaikka sytytystä kuinka rukkaili niin tussahteli vain. Lopuksi otin vielä jakajan irti ja asentelin uudestaan sekä ajoitin. Ja kas kummaa konehan paukahti tulille. Oikein kirjaimellisesti. Aluksi jysähti putkessa ja sitten annettiin valomerkki kaasarista, mutta tämän jälkeen alkoi v4 hyrrätä.

Käyntiäänestä ainakin hävisi "suhina". Ilmeisesti ääni on johtunut kantavista venttiileistä. Samalla moottoriin tuli vähintään kaksin kertainen määrä koneja lisää.

Ennen remonttia 0-100 kesti huimat 28 sekuntia. nyt meni lievään ylämäkeen 18 sekuntiin.

No huomenna 60km koeajo lenkki momentti avain työpaikalle vieden. Toivotaan että kone ei merkkaa enää paikkojaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ei mennyt koeajo ihan nappiin. Ensimmäiset 45 kilometriä meni hyvin, mutta sitten 90 vauhdista alkoi röpistä ja sammui. Pienen odottelun jälkeen sain käyntiin, mutta tyhjäkäynti on mitä on. Välillä käy hienosti ja sitten taas meinaa sammua. Kierroksia kun saa myllyyn niin vikaa ei huomaa ollenkaan.

ETSIllä löytyi joku vastaava tapaus imusarjan tiivisteen vaihdon jälkeen. Siihen oli jälkikiristys tepsinyt.

Sytytys puolta tutkin jo hiukan ja ainakin vasempaan taka pyttyyn tulee kipinä kun kokeilin.
Bensaa tulee myöskin.
Pitää kai vielä kiristää tuota imusarjaa.
---------------------------------------------
Taitaa syyllinen olla pieni vesivuoto. Termostaattikotelolta on ainakin roiskunut vettä konehuoneeseen ja nyt uudelleen asennuksen jälkeen loppui vuoto ja tyhjäkäyntikin alkaa löytyä.


Tallissa laitoin n.9 asteen ennakon ja sillä röpötti tyhjäkäynti. Tien päällä käynnin jälkeen auto kumminkin kävi tyhjäkäyntiä niinkuin ennenkin. Joskin vähän kovemmin, sillä laitoin ruuvista vähän lisää kierroksia.

Huomenna pieni markkina/rompetori kierros ja kuunnellaan onko kuuppa yhteistyökykyinen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

http://kuvablogi.com/nayta/2661385/

Siitä kuvia eteenpäin. Eipä ne kummoisia ole, kun tuntuu unohtuvan niitten ottaminen ja sittenkin kädet on niin pikiset että eei viitsi kameraa sotkea.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nostetaanpa tätäkin vähän.

Taitaa olla viitisen tuhatta kilometriä kertynyt oston jälkeisiä kilometrejä.

Viimeisimmät pari- kolme tankillista on mennyt täysin ongelmitta.

Huomenna teen päätöksen -79 mallisesta 96 varaosa käyttöön.
Tarkoituksena saada kaikenlaista "tarpeellista" osaa nykyiseen. Mm. vasen umpio, sisemmät vetonivelen pesät, tuulilasi, tuulettimen katkaisin. Nämä siis menisi heti paikalle.

Kulutus on tippunut venttiilin säätö operaation jälkeen 7-8 litran välille. Ennemmin meni 10l ajotyylistä riippumatta. Öljyä on vaina alkanut kulua, mutta sekin tulee ulos kamiakselilta. Eipä tarvitse auon kauaa seistä paikallaan, kun alle tulee lätäkkö.. ehkä kuukauden/kahden päästä nostetaan kone pois ja tilkitään.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Katsopa, ettei tule tasapainoakselin stefalta. Se tahtoo yleensä tarkoittaa lähestyvää koneremppaa, kun tasapainoakselin laakerit porsivat. Mulla oli juuri tuollaiset oireet.
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Öljyvuotoa ei juuri näy missään mitä nyt konepellin alle näkee. Jotenkin vain kädet ristissä toivon että se vuotaisi takimmaisesta kampiakselin stefasta. Öljylammikko tulee aina vaihteiston alle kolosta josta pääsee laatikon tyhjennysroppuun käsiksi
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

OK, näin se voi olla. Mulla vuoti moottorin etuosasta, mutta sehän on eri juttu. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:OK, näin se voi olla. Mulla vuoti moottorin etuosasta, mutta sehän on eri juttu. :)
Joo ainakin kuukausi takaperin kun ensimmäinen lätäkkö tuli alle oli moottorin etupuoli kuiva.
Koneen kyljet olivat toki märät, mutta asia korjaantui imusarjan ja venttiilikopan tiivisteiden vaihdolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Apua!

Olen moottoria ja laatikkoa irroitellut ja nyt tuli hommalle stoppi.
Kirjassa lukee että irroita rintapellistä laatikon takakannakkeen tappi. Tai jotenkin noin... Niin mikä ihmeen tappi? Auton sisäpuolelta mahdollisesti jotain ruuvattavaa? vai mitä? hä?

-Anteeksi hätäilyni. ETSIllä löytyi joku kohtalo toveri joka on paininut saman ongelman kanssa. -Jatkmme harjoituksia.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuh siellä kaasupolkimen luona jossakin on reikä ja siellä on pultin kanta...joka pitää laatikkoa kiinni autossa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Noin se menee ja usein se loota on liimautunut siitä ulokkeestaan huolellisesti kiinni siihen kumiholkkiin, mutta lähtee lievää suurempaa voimaa käyttäen. :) Joskus on tarvittu rautakankeakin.
# 419 Vesa Pohjalainen
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja orava »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Noin se menee ja usein se loota on liimautunut siitä ulokkeestaan huolellisesti kiinni siihen kumiholkkiin, mutta lähtee lievää suurempaa voimaa käyttäen. :) Joskus on tarvittu rautakankeakin.
Jeps, kannattaa hyvin lievästi avartaa sitä per...krhm ..reikää, mihin se lootan tappi tulee. Ja samalla tietty hioo sen mulperon sileäksi, jos siinä on jotain rokamaa. Kun kajakissa kuitenkin saa sitä lootaakin nykiä irti aina silloin tällöin :roll:
Itsellä oli viimeksi niin tiukassa että lähti vasta, kun veti käsijarrun päälle, laittoi lootan etupäästä pitkällä ketjulla kiinni moottorinosturiin, ja työnsi nosturia keulasta poispäin oikeen vauhdilla. Toisella autolla voi tietty kanssa koittaa nykästä :D
Kangella ei kauheen kovasti kannata vääntää ainakaan konehuoneen poikkiputkea vasten, se vääntyy suht helposti ja vääntää keulan mennessään.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään ihmetelty lisää ja muutama kuva on kamerassa tuloillaan.
Taisi vuodon pääaiheuttaja löytyä. Öljypohja oli suht löyhässä. takaa meni molemmin puolin pari kolme ruuvia käsin ensimmäisen kierroksen ja avaimella toisen. Muut meni vähän vajaan tai reilun kierroksen kiinnipäin.

Kytkin näytti vielä ok kuntoiselta. Taidan nyt kasata auton näillä eväillä ja katson loppuiko vuodot. Kumminkin tuon joutuu purkamaan uudestaan jos ja kun autoa vähän fiksataan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuntuisi aika luontevalta syyltä
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

suosittelen kuitenkin enne koneen nostoa kurkistamaan alushousihin ettei olis ns jäykät kassissa.
eli laske jölyt pois irroita jölypohja ja katso kuinka paljon tasapainoakselien laakeripintaa löydät pohjalta.
korjaa tarvittaessa ja kasaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin