Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Akku ja -teline pois, sulakerasia sivuun, vaihteiston tuki pois ym. En enää tarkkaan muista kun pari vuotta sitten tein.

Eka remontti hahmottuu selkeämmäksi kun lukee ohjeet kerran läpi. Ei tule sitten kovin paljon turhaa irroteltua.

Sen verran vielä, että kannattaa käydä luetuttamassa ne vikakoodit Tech:lla, (ennenkuin otat irti sen värkin). Normaalissa eberihuollossa ne ei tuon väyläohjatun päälle ymmärrä.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

OG9-5 eber on releohjattu. Tech on aina hyvä, mutta esim. myös Autocom toimii ainakin vm06:ssa. Eberin omalla testerillä ei pääse ohjausboksiin sisälle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

Puisto kirjoitti:Akku ja -teline pois, sulakerasia sivuun, vaihteiston tuki pois ym. En enää tarkkaan muista kun pari vuotta sitten tein.
Viralliset ohjeet tais olla jotakin tämän suuntasia (järjestyksessä voi olla eroja)

- akku ja -teline irti
- konetilan pohjamuovi pois
- nesteet ulos (ite oon käyttäny letkupuristimia kiertovesipumpun letkuissa ja jättäny nesteet moottoriin)
- sulakerasia irti
- vaiteiston pään kiinnitys irti korista (tunkki vaihteiston alla), samoin koko tuki irti vaihteistosta ja vaihteisto lasketaan apurungon varaan
- vasen etupyörä ja sisälokasuoja irti (onnistuu kyllä tehä nämä paikoillaankin)
- apurungon ja korin välinen "kolmio" irti
- eberin pakoputki ja imuputki irti
- pakkivalon kytkimestä johto irti, samoin kiertovesipumpusta ja eberin ohjainboxista
- polttoaineputki ja vesiletkut irti eberistä (tulppaa polttoainputki)
- eberin kiinnityskonsolin kolme mutteria irti ja eber irti kiinnityskonsolistaan ja sopiva asento etsien eberi mahtuu juuri tulemaan pois konetilasta

Kotitallissahan tämä on sitten helposti sellanen parin - kolmen tunnin operaatio.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-3 tid -99, eberi on toiminut alkutalven, olen käyttänyt lähes päivittäin suunnilleen syyskuusta asti. Nyt kuitenkin näyttäisi että yrittää käynnistyä, ääntä kuuluu ainakin suoraan polttimesta pariin kertaan, naftapumppu naksuu tankin vieressä ja kiertovesipumppu toimii. Edellinen omistaja kertoi uusineensa eberistä jotain (tulpan?) mutta siitä on jo varmaan 3-4 vuotta aikaa. Olisko vinkkejä mistä kantsii etsiä vikaa ? Voisiko vikakoodien luvusta olla mitään apua ?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Polttoainettahan sulla on riittävästi tankissa...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei se yritä käynnistyä jos "bensa" valo palaa, manuaalisesti voi laittaa päälle. Kannattaa yrittää lukea vikakoodit. Jos noita epäonnistuneita startteja tulee muistaakseni yli 5 se menee lukkoon ja ei yritä edes enää käynnistyä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

wesku kirjoitti:... ja kiertovesipumppu toimii.
Eiiiii välttämättä. Pari kuukautta vaihdoin uuden, kun surisi paikallaan ollessaan ja vielä irrallaankin, mutta ei vaan neste liikkunut. Noissahan ei ole mekaanista yhteyttä pumpun ja moottorin välillä, vaan magneettikytkin (vaimikäseoikeasanaonkaan)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vikakoodi oli "Glow plug open circuit or short to ground (B0442)". Nollauksen jälkeen toimi kertaalleen mutta seuraavalla yrityksellä ei enää lähtenyt.

Olisko vinkkejä hehkutulpan tarkistukseen/uusintaan ? Pitääkö alkutöiksi ottaa koko poltin pöydälle vai onnistuuko paikallaan ?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se koko hoito irtoo niin helpol etten lähtis ronkkii tulppaa paikoillaan irti.

edit. Hehkutulppa on tuolla misä näkyy siniset
abikot

edit2: ku otat osiin niin kato että tuolla kolossa on metalliverkkoo, ilman sitä löpöt vissii valuu suoraan läpi
http://sdrv.ms/1g5bmJQ
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

...
Viimeksi muokannut mike, La Helmi 01, 2014 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja wesku »

tetammi kirjoitti:Se koko hoito irtoo niin helpol etten lähtis ronkkii tulppaa paikoillaan irti.

edit. Hehkutulppa on tuolla misä näkyy siniset
abikot

edit2: ku otat osiin niin kato että tuolla kolossa on metalliverkkoo, ilman sitä löpöt vissii valuu suoraan läpi
http://sdrv.ms/1g5bmJQ
Kiitti vinkeistä. Otin irti ja vein tulpanvaihtoon TD-autosähköön, sen jälkeen on taas toiminut. Kustannusarvio työn osalta olisi ollut parisataa jos olisivat siellä irrottaneet eberin.

Jälkeenpäin ajatellen näytti kyllä siltä että saattaisi taipua riittävästi tulpanvaihtoa varten irrottamatta jäähdytysnestekiertoa mutta on se toisaalta niin korkealla ettei nestettä tainnut poistua kuin litran verran.

Tuli taas kertaalleen tyhjennettyä akku koekäytellessä korjauksen jälkeen. Ajattelin että olis varmaan kiva olla erillinen akku eberiä varten ettei starttiakkua saisi tyhjäksi. Onkohan joku tutkinut asiaa, meneekö koko eberin toimintaan tarvittava sähkö jotain yhtä johdinta pitkin tai yhden sulakkeen kautta niin että olisi helppo erottaa muusta suoraan akulta menevästä sähköstä ?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä että tuli kuntoon.
Suurin sähkösyöppö taitaa olla sisätilapuhallin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän TTID:n eberi on nyt satunnaisesti tehnyt sellaista temppua, että kun moottori on saavuttanut normilämmöt ja eberi sammuu ekan kerran, niin lisälämppärin merkkivalo häviää mittaristosta. Tämän jälkeen etenkin kaupunkiajossa lämpömittarin viisari alkaa pudota alaviistoon, kun eberi ei enää käynnisty. Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys palauttaa merkkivalon mittaristoon ja eberin toimintaan. Muutaman kerran eberin valo on sammunut välillä ja syttynyt taas takaisin itsestään. Mitään eberiin viittaavaa vikakoodia ei techillä löytynyt. Vika lienee eberin älyssä tai jossain ohjainlaitteessa auton puolella. Hyviä arvauksia mitä kannattaisi kokeilla ekaksi..?

Eski
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillä on tehnyt tuota nyt vuoden verran, Eberin sisäiseen vikaan viittaavat vikakooditkin löytyi.. Taidan vaan ajella niin kauan kuin toimii näin hyvin, ainakin 80%:sti.. Ajastettuna toimii 100%:sti.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Meneekö keskikulutus pelkiksi viivoiksi, kuten omassa käy kun eberin katkaisee tapponapilla väärässä vaiheessa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin