Eberi
Re: Eberi
Akku ja -teline pois, sulakerasia sivuun, vaihteiston tuki pois ym. En enää tarkkaan muista kun pari vuotta sitten tein.
Eka remontti hahmottuu selkeämmäksi kun lukee ohjeet kerran läpi. Ei tule sitten kovin paljon turhaa irroteltua.
Sen verran vielä, että kannattaa käydä luetuttamassa ne vikakoodit Tech:lla, (ennenkuin otat irti sen värkin). Normaalissa eberihuollossa ne ei tuon väyläohjatun päälle ymmärrä.
Eka remontti hahmottuu selkeämmäksi kun lukee ohjeet kerran läpi. Ei tule sitten kovin paljon turhaa irroteltua.
Sen verran vielä, että kannattaa käydä luetuttamassa ne vikakoodit Tech:lla, (ennenkuin otat irti sen värkin). Normaalissa eberihuollossa ne ei tuon väyläohjatun päälle ymmärrä.
Re: Eberi
OG9-5 eber on releohjattu. Tech on aina hyvä, mutta esim. myös Autocom toimii ainakin vm06:ssa. Eberin omalla testerillä ei pääse ohjausboksiin sisälle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Viralliset ohjeet tais olla jotakin tämän suuntasia (järjestyksessä voi olla eroja)Puisto kirjoitti:Akku ja -teline pois, sulakerasia sivuun, vaihteiston tuki pois ym. En enää tarkkaan muista kun pari vuotta sitten tein.
- akku ja -teline irti
- konetilan pohjamuovi pois
- nesteet ulos (ite oon käyttäny letkupuristimia kiertovesipumpun letkuissa ja jättäny nesteet moottoriin)
- sulakerasia irti
- vaiteiston pään kiinnitys irti korista (tunkki vaihteiston alla), samoin koko tuki irti vaihteistosta ja vaihteisto lasketaan apurungon varaan
- vasen etupyörä ja sisälokasuoja irti (onnistuu kyllä tehä nämä paikoillaankin)
- apurungon ja korin välinen "kolmio" irti
- eberin pakoputki ja imuputki irti
- pakkivalon kytkimestä johto irti, samoin kiertovesipumpusta ja eberin ohjainboxista
- polttoaineputki ja vesiletkut irti eberistä (tulppaa polttoainputki)
- eberin kiinnityskonsolin kolme mutteria irti ja eber irti kiinnityskonsolistaan ja sopiva asento etsien eberi mahtuu juuri tulemaan pois konetilasta
Kotitallissahan tämä on sitten helposti sellanen parin - kolmen tunnin operaatio.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi
9-3 tid -99, eberi on toiminut alkutalven, olen käyttänyt lähes päivittäin suunnilleen syyskuusta asti. Nyt kuitenkin näyttäisi että yrittää käynnistyä, ääntä kuuluu ainakin suoraan polttimesta pariin kertaan, naftapumppu naksuu tankin vieressä ja kiertovesipumppu toimii. Edellinen omistaja kertoi uusineensa eberistä jotain (tulpan?) mutta siitä on jo varmaan 3-4 vuotta aikaa. Olisko vinkkejä mistä kantsii etsiä vikaa ? Voisiko vikakoodien luvusta olla mitään apua ?
Re: Eberi
Ei se yritä käynnistyä jos "bensa" valo palaa, manuaalisesti voi laittaa päälle. Kannattaa yrittää lukea vikakoodit. Jos noita epäonnistuneita startteja tulee muistaakseni yli 5 se menee lukkoon ja ei yritä edes enää käynnistyä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Eiiiii välttämättä. Pari kuukautta vaihdoin uuden, kun surisi paikallaan ollessaan ja vielä irrallaankin, mutta ei vaan neste liikkunut. Noissahan ei ole mekaanista yhteyttä pumpun ja moottorin välillä, vaan magneettikytkin (vaimikäseoikeasanaonkaan)wesku kirjoitti:... ja kiertovesipumppu toimii.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Vikakoodi oli "Glow plug open circuit or short to ground (B0442)". Nollauksen jälkeen toimi kertaalleen mutta seuraavalla yrityksellä ei enää lähtenyt.
Olisko vinkkejä hehkutulpan tarkistukseen/uusintaan ? Pitääkö alkutöiksi ottaa koko poltin pöydälle vai onnistuuko paikallaan ?
Olisko vinkkejä hehkutulpan tarkistukseen/uusintaan ? Pitääkö alkutöiksi ottaa koko poltin pöydälle vai onnistuuko paikallaan ?
Re: Eberi
Se koko hoito irtoo niin helpol etten lähtis ronkkii tulppaa paikoillaan irti.
edit. Hehkutulppa on tuolla misä näkyy siniset
abikot
edit2: ku otat osiin niin kato että tuolla kolossa on metalliverkkoo, ilman sitä löpöt vissii valuu suoraan läpi
http://sdrv.ms/1g5bmJQ
edit. Hehkutulppa on tuolla misä näkyy siniset
abikot
edit2: ku otat osiin niin kato että tuolla kolossa on metalliverkkoo, ilman sitä löpöt vissii valuu suoraan läpi
http://sdrv.ms/1g5bmJQ
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Eberi
Kiitti vinkeistä. Otin irti ja vein tulpanvaihtoon TD-autosähköön, sen jälkeen on taas toiminut. Kustannusarvio työn osalta olisi ollut parisataa jos olisivat siellä irrottaneet eberin.tetammi kirjoitti:Se koko hoito irtoo niin helpol etten lähtis ronkkii tulppaa paikoillaan irti.
edit. Hehkutulppa on tuolla misä näkyy siniset
abikot
edit2: ku otat osiin niin kato että tuolla kolossa on metalliverkkoo, ilman sitä löpöt vissii valuu suoraan läpi
http://sdrv.ms/1g5bmJQ
Jälkeenpäin ajatellen näytti kyllä siltä että saattaisi taipua riittävästi tulpanvaihtoa varten irrottamatta jäähdytysnestekiertoa mutta on se toisaalta niin korkealla ettei nestettä tainnut poistua kuin litran verran.
Tuli taas kertaalleen tyhjennettyä akku koekäytellessä korjauksen jälkeen. Ajattelin että olis varmaan kiva olla erillinen akku eberiä varten ettei starttiakkua saisi tyhjäksi. Onkohan joku tutkinut asiaa, meneekö koko eberin toimintaan tarvittava sähkö jotain yhtä johdinta pitkin tai yhden sulakkeen kautta niin että olisi helppo erottaa muusta suoraan akulta menevästä sähköstä ?
Re: Eberi
Hyvä että tuli kuntoon.
Suurin sähkösyöppö taitaa olla sisätilapuhallin.
Suurin sähkösyöppö taitaa olla sisätilapuhallin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Eberi
Meidän TTID:n eberi on nyt satunnaisesti tehnyt sellaista temppua, että kun moottori on saavuttanut normilämmöt ja eberi sammuu ekan kerran, niin lisälämppärin merkkivalo häviää mittaristosta. Tämän jälkeen etenkin kaupunkiajossa lämpömittarin viisari alkaa pudota alaviistoon, kun eberi ei enää käynnisty. Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys palauttaa merkkivalon mittaristoon ja eberin toimintaan. Muutaman kerran eberin valo on sammunut välillä ja syttynyt taas takaisin itsestään. Mitään eberiin viittaavaa vikakoodia ei techillä löytynyt. Vika lienee eberin älyssä tai jossain ohjainlaitteessa auton puolella. Hyviä arvauksia mitä kannattaisi kokeilla ekaksi..?
Eski
Eski