Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Keskiviikkona 400 km matka-ajon jälkeen mittaristoon ilmestyi moottorin vikavalo ja tehot tipahti.
Siinä vauhdissa lukaisin vikakoodit: P1901 ... mitämitä ... imusarja vaihdettu moottorirempan yhteydessä 20 tkm sitten ja muutenkin puhdistettu paikat.
Vein sitten paikalliseen luettavaksi ja tuloksena oli P1909 eli hiukkassuodatin tukossa. Tehtiin sitten regenerointi ja se meni heti kerralla läpi. Äsken rykäisin Salo - Oulu eli palttiarallaa 650 km ja toimi normaalisti.
The kysymys: Onko jotain mikä estää automaattisen, ajon aikana tapahtuvan regeneroinnin, mutta Techilllä tehty pakkogenerointi kuitenkin onnistuu?
Auto siis 9-5 TiD A vm. 2006 ja ajettu pelkkää matka-ajoa, mittarissa 367 tkm.
Siinä vauhdissa lukaisin vikakoodit: P1901 ... mitämitä ... imusarja vaihdettu moottorirempan yhteydessä 20 tkm sitten ja muutenkin puhdistettu paikat.
Vein sitten paikalliseen luettavaksi ja tuloksena oli P1909 eli hiukkassuodatin tukossa. Tehtiin sitten regenerointi ja se meni heti kerralla läpi. Äsken rykäisin Salo - Oulu eli palttiarallaa 650 km ja toimi normaalisti.
The kysymys: Onko jotain mikä estää automaattisen, ajon aikana tapahtuvan regeneroinnin, mutta Techilllä tehty pakkogenerointi kuitenkin onnistuu?
Auto siis 9-5 TiD A vm. 2006 ja ajettu pelkkää matka-ajoa, mittarissa 367 tkm.
Viimeksi muokannut JKen, Ke Elo 09, 2017 14:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi
Ainakin mahdollisia ovat Erg:ään liittyvät viat ja paine-eroanturi tai putkiston lämpötila-anturit. Nämä muiden merkkien kokemuksella, vaikka kaippa ne samalla tavalla toimivat kaikissa Dieseleissä.JKen kirjoitti:Keskiviikkona 400 km matka-ajon jälkeen mittaristoon ilmestyi moottorin vikavalo ja tehot tipahti.
Siinä vauhdissa lukaisin vikakoodit: P1901 ... mitämitä ... imusarja vaihdettu moottorirempan yhteydessä 20 tkm sitten ja muutenkin puhdistettu paikat.
Vein sitten paikalliseen luettavaksi ja tuloksena oli P1909 eli hiukkassuodatin tukossa. Tehtiin sitten regenerointi ja se meni heti kerralla läpi. Äsken rykäisin Salo - Oulu eli palttiarallaa 650 km ja toimi normaalisti.
The kysymys: Onko jotain mikä estää automaattisen, ajon aikana tapahtuvan regeneroinnin, mutta Techilllä tehty pakkogenerointi kuitenkin onnistuu?
Auto siis 9-5 TiD A vm. 2006 ja ajettu pelkkää matka-ajoa, mittarissa 367 tkm.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi
Itse olen huomannut sellaisen ilmiön, ettei regenerointia tapahdu ennen kuin ajaa jonkin aikaa kierrosten ollessa yli 2000. Peräkärry perässä tai 80km/h alueella kierrokset on aina alle tuon ja suodatin täyttyy, sain kesälomalla lukeman melkein 100%:iin. Tänään sain polton käynnistymään 74% lukemasta kun ajoin hetken aikaa manuaaliasennossa pykälää pienemmällä vaihteella. Todella tympeä ominaisuus
Edit: Lukema katsottu eSID2 avulla. WIS:n mukaan regeneroinnille ei ole mitään kierroslukurajaa, mutta autoa pitää ajaa tavalla, jossa on mahdollista saavuttaa hiukkasloukkuun 550 asteen lämpötila. Suora lainaus: "Jos autoa ajetaan tavalla, että regenerointi on mahdotonta, rekisteröidään lopuksi vikakoodi ja "Check Engine" valo syttyy. Regenerointi pitää nyt tehdä manuaalisesti, diagnoosityökalun avulla."
Edit: Lukema katsottu eSID2 avulla. WIS:n mukaan regeneroinnille ei ole mitään kierroslukurajaa, mutta autoa pitää ajaa tavalla, jossa on mahdollista saavuttaa hiukkasloukkuun 550 asteen lämpötila. Suora lainaus: "Jos autoa ajetaan tavalla, että regenerointi on mahdotonta, rekisteröidään lopuksi vikakoodi ja "Check Engine" valo syttyy. Regenerointi pitää nyt tehdä manuaalisesti, diagnoosityökalun avulla."
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi
Lisäksi näissä on ihmetyttänyt miksei tuo regenerointi voi näkyä mittaristossa jollain valolla, jotta kuljettaja pysyisi kärryillä milloin kyseinen tapahtuma on meneillään. Näin välttäisi polton keskeytymisen, sekä voisi etenkin talvella pysyä paremmin tilanteen tasalla ettei ajaisi suodinta tukkoon.
Jännä jos olet saanut 74% alkamaan polton, jostain olin lukevinaan että 80% on raja minkä jälkeen yrittää polttaa. Ja 100% ei taida olla maksimi, vaan sen jälkeen ehdot polton toteutukselle muuttuu, 120% taisi olla kriittinen raja. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä nimittäin saattaa ainakin osittain olla myös Ooppelin juttuja, joskin ihmettelen jos niissä Saabiin kauheasti olisi eroja.
Jännä jos olet saanut 74% alkamaan polton, jostain olin lukevinaan että 80% on raja minkä jälkeen yrittää polttaa. Ja 100% ei taida olla maksimi, vaan sen jälkeen ehdot polton toteutukselle muuttuu, 120% taisi olla kriittinen raja. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä nimittäin saattaa ainakin osittain olla myös Ooppelin juttuja, joskin ihmettelen jos niissä Saabiin kauheasti olisi eroja.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
800 km kesti ennen kuin tuli uudestaan P1909 eli hiukkassuodatin tukossa. Syy tähän lienee ollut turbon ja välijäähdyttimen välinen kumiputki, joka oli haljennut. Ihmettelinkin hieman kohonnutta savutusarvoa huhtikuussa katsastuksessa ...
Kumiputki on nyt vaihdettu ja paja yritti pakkogenerointia, mutta ei lähde päälle. Ilmoittaa että hiukkassuodatin tukossa.
EGR toimii normaalisti, testattu Tech2:lla
The Kysymys:
Voinko irroittaa katalysaattori + DPF paketin, rälläköidä DPF:n auki, poistaa DPF:n kennot ja hitsata takaisin kiinni?
Ja sitten takaisin paikalleen ja kovaa ajoa? Tuleeko vikakoodeja kun paineroa ei ole / ei muutu ? Voiko ajaa? Eli ohjelmallisen poiston voi tehdä myöhemmin?
MUOKK: Guru vastasi sähköpostilla:
Voi ajaa, mutta liian pienestä paine-erosta tulee vikakoodi. Jos alkaa regeneroimaan, niin savuttaa.
Kumiputki on nyt vaihdettu ja paja yritti pakkogenerointia, mutta ei lähde päälle. Ilmoittaa että hiukkassuodatin tukossa.
EGR toimii normaalisti, testattu Tech2:lla
The Kysymys:
Voinko irroittaa katalysaattori + DPF paketin, rälläköidä DPF:n auki, poistaa DPF:n kennot ja hitsata takaisin kiinni?
Ja sitten takaisin paikalleen ja kovaa ajoa? Tuleeko vikakoodeja kun paineroa ei ole / ei muutu ? Voiko ajaa? Eli ohjelmallisen poiston voi tehdä myöhemmin?
MUOKK: Guru vastasi sähköpostilla:
Voi ajaa, mutta liian pienestä paine-erosta tulee vikakoodi. Jos alkaa regeneroimaan, niin savuttaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Jatkan yksinpuhelua ...
DPF:n sisukset lähti kuukausi sitten hiukkassuodattimien hautausmaalle, mitään muita rauta- / softamuutoksia ei ole tehty, sen jälkeen ajettu n. 3500 km
- ei vikavaloja
- kulkee paremmin
- kulutus väheni n. 3 dl/ 100 km
- ei savuta
- yhden kerran huomasin DTE:n pienenevän reippaasti ja palasi myöhemmin "normaaleihin" lukemiin. Oisko silloin tehnyt polton, mutta silloinkaan en huomannut savuttavan.
- tänään tuli uusi ennätys: ajetut kilometrit + DTE => yli 1700 km
Autolla ajettu 370 tkm
Näillä mennään ...
DPF:n sisukset lähti kuukausi sitten hiukkassuodattimien hautausmaalle, mitään muita rauta- / softamuutoksia ei ole tehty, sen jälkeen ajettu n. 3500 km
- ei vikavaloja
- kulkee paremmin
- kulutus väheni n. 3 dl/ 100 km
- ei savuta
- yhden kerran huomasin DTE:n pienenevän reippaasti ja palasi myöhemmin "normaaleihin" lukemiin. Oisko silloin tehnyt polton, mutta silloinkaan en huomannut savuttavan.
- tänään tuli uusi ennätys: ajetut kilometrit + DTE => yli 1700 km
Autolla ajettu 370 tkm
Näillä mennään ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
1700 km yhdellä tankilla. Aika huippu suoritus.
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Meidän 93 tid vm. 2005 tehtiin myös tuo dpf:n tyhjennys ja ajettu muutama sata km. tänään käytin katsurilla ja päästöt normi rajoissa. Ohjelmoidaan sitten jos ongelmia tulee, mutta ei ainakaan vielä.JKen kirjoitti:Jatkan yksinpuhelua ...
DPF:n sisukset lähti kuukausi sitten hiukkassuodattimien hautausmaalle, mitään muita rauta- / softamuutoksia ei ole tehty, sen jälkeen ajettu n. 3500 km
- ei vikavaloja
- kulkee paremmin
- kulutus väheni n. 3 dl/ 100 km
- ei savuta
- yhden kerran huomasin DTE:n pienenevän reippaasti ja palasi myöhemmin "normaaleihin" lukemiin. Oisko silloin tehnyt polton, mutta silloinkaan en huomannut savuttavan.
- tänään tuli uusi ennätys: ajetut kilometrit + DTE => yli 1700 km
Autolla ajettu 370 tkm
Näillä mennään ...
93 sedan 1.8T vm.2005
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Uutta ennätystä pukkaa ... tankkasin ja eikun kohti Oulua. Nastarenkaat ja talvinopeusrajoitukset aiheutti tämän:
Tokihan tuo kulutus on alakanttiin, kesärenkailla ja -nopeuksilla näytti 5,3 ja sitten tankilla laskettu oli 5,8
Vähällä liikkuu, taitaa olla lähellä "virallista" lukemaa.
Oiskohan kesärenkailla saanut 2000 km rikki
Tokihan tuo kulutus on alakanttiin, kesärenkailla ja -nopeuksilla näytti 5,3 ja sitten tankilla laskettu oli 5,8
Vähällä liikkuu, taitaa olla lähellä "virallista" lukemaa.
Oiskohan kesärenkailla saanut 2000 km rikki
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Hiukkassuodatin / regenerointi + DPF-poisto ilman ohjelmointia
Jatketaans tarinointia.
Perjantaina 13.4.2018 käytin Saabbia konttorilla, kaikki muu oli luonnollisesti täysin kunnossa, paitsi päästöt. Kyllä se hiukkaspönttö jotain vaikuttaa, kun k-arvo oli 3,5
Nooh, tämähän oli odotettavissa ja alkuvuodesta olin jo tilannut valmiiksi uuden:
https://www.ebay.com/itm/DIESEL-PARTICU ... Swq9NZyjBT
Tämä oli ihan suoraan bolt-on ja vielä kun sattui olemaan nosturi käytössä, niin tuon vaihtoon ei kauaa mennyt. Lämpötila-anturi vaati pitkähkön jatkovarren, että aukesi.
Ja sitten tänään aamulla uudestaan konttorille ja eka polkaisulla läpi k-arvolla 0,12
Perjantaina 13.4.2018 käytin Saabbia konttorilla, kaikki muu oli luonnollisesti täysin kunnossa, paitsi päästöt. Kyllä se hiukkaspönttö jotain vaikuttaa, kun k-arvo oli 3,5
Nooh, tämähän oli odotettavissa ja alkuvuodesta olin jo tilannut valmiiksi uuden:
https://www.ebay.com/itm/DIESEL-PARTICU ... Swq9NZyjBT
Tämä oli ihan suoraan bolt-on ja vielä kun sattui olemaan nosturi käytössä, niin tuon vaihtoon ei kauaa mennyt. Lämpötila-anturi vaati pitkähkön jatkovarren, että aukesi.
Ja sitten tänään aamulla uudestaan konttorille ja eka polkaisulla läpi k-arvolla 0,12
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia