TTiD imusarjan läpistä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja SS »

En löytänyt aiheesta muuta kuin satunnaisia mainintoja useammasta topikista...

Oma kokemus imusarjan läppien kestosta... Allekirjoituksen Aerolla on ajettu noin 201tkm ja EGR on tulpattu noin 80tkm kohdalla. Koneeseen on nyt vaihdettu uusi imusarja varoiksi jakopäärempan yhteydessä, mutta vanhan imusarjan kunto yllätti.

Läpistä on 2 kadonnut kokonaan ja yhdestä on puolet jäljellä. Ainoastaan 1 läppä oli kokonaisena paikallaan. Karstaa korkeintaan millin kerros muutaman kanavan seinämäss, läppäakselien päät tosi väljiä kuoppiinsa.

Olin kuvitellut läppien olevan muovia, mutta nuohan on metallisia 8O Mikä ihme saa metallisen läpän hajoamaan niin että se irtoaa? Akselihan menee läpästä läpi.

Todennäköisesti eivät ole aiheuttaneet ainakaan isoa vahinkoa, mutta alkoi mietityttämään voisiko muutaman kerran ilmennyt ihmeellinen nykäisy olla irronneen läpän aiheuttama? Pari viikkoa sitten nykäisi ihan selvästi ja alkoi kuulumaan hiljainen kierrosten tahtiin muuttuva tikitys. 50km myöhemmin miedompi nykäisy ja tikitys hävisi :roll:

Remontin jälkeen persdyno sanoo että kone saattaisi olla hieman pirteämpi alakierroksilla ja joskus kylmänä kuulunut epämääräinen vihellys hävisi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja anv »

Eikö nuo tuhoa konetta mennessään läpi? Bemuissahan se on katastrofi...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei ne tuhoa niinkuin bemarissa. Bemarissa kun läppä menee läpi on se käytännössä uusi moottori. Saabissa (Opelissa/Fiatissa/mistä nyt ikinä tuo sama jtd-pohjainen kone onkaan) tulee todella harvoin totaalista tuhoa. Toki jälkiä tulee mäntiin ja pikkuahtimen pakosiipiin. Sitä en tiedä livahtaako läppä venttiilin välistä vai onko se niin pehmeä, ettei jaksaa vääntää venttiiliä solmuun tai tehdä muuten jälkiä.

Jos väitän, että z19dtr-moottoreista 99,9% on kokenut tuon läppien koneen läpi sukeltamisen niin en varmasti kovin väärässä ole. Näin tapahtuessa toki mäntiin ja kanteen jää jälkiä (pieniä teräviä koloja). Kannesta noista ei suurempaa tuhoa tule edes ajan saatossa, mutta männissä on vähempi materiaalia ja niistä on sitten ajan kuluessa aiheutunut enempi harma, kun on annettu reilummin happea pitkällä suoralla. Kolme tuommoista moottoria on tallissa purettuna, mutta autoja on itsellä lähipiirissä ollut paljon niin ei kannata kuitenkaan kannata pelätä, että kaikki hajoavat.

A19dtr-koneen myötä tuokin ongelma poistui.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielenkiintoista tietoa... on kyllä aika yllättävää että läpät voi mennä läpi koneesta noin pienin vaurioin. Ei ne ihan pehmeää peltiä ole.

2010 noihin taisi vaihtua tuo uudemman mallin imusarja ja siinä vahvistettu läppien kiinnitystä.

Täytyypä joskus kurkata miltä ahtimen siivet näyttää, tosin pakopuolihan on yleensä aika lujaa tekoa. Jääkö noi jämät sitten jonnekin hapetuskatalysaattorin eteen?

Ai niin, jostain syystä Neolta joskus 5v ostetussa osassa oli kiinni osanumeron perusteella TiD-koneen MAP-anturi mikä ei TTiD:ssä toiminut :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hmm, Olisko multa lähtenyt joku läppä litomaan kun meni pikkuturbo solmuun pari vuotta sitten. Silloin kun caben ostin katsoin kyllä imusarjaan eikä se näyttänyt ollenkaan pahalta...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja SS »

tturku kirjoitti:
Ma Elo 12, 2024 08:41
Hmm, Olisko multa lähtenyt joku läppä litomaan kun meni pikkuturbo solmuun pari vuotta sitten. Silloin kun caben ostin katsoin kyllä imusarjaan eikä se näyttänyt ollenkaan pahalta...
Läppien kuntoa ei taida nähdä ilman imusarjan irrotusta tai jotain endoskooppia. Tämäkin oli muuten hyvin siistin oloinen.

Latasin joitain kuvia tänne: https://photos.app.goo.gl/MDrV8bRvZvDHWkVP6
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD imusarjan läpistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, oliskohan se ollu siinä koneen päädyssä oleva EGR:n liitos josta kurkin sisään. Enään ei muista kun tästä on pari vuotta aikaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin