Tarkoitat tätä "p1109 Swirl actuator, incorrect feedback signal" ?
Tuo on näitä pyörreläppiä ohjaavan moottorin sisällä olevalta asentoanturilta moottorinohjaimelle tuleva signaali.
Eli vika voisi olla jumitus (läpät, moottori), johdot (katkos, yhteys maihin/toiseen johtoon/yms), Moottorin asentoanturi.
Läppämoottorin kytkentä:
Pinni 1 PWM--ECM A45 (punavalkoinen)
Pinni 2 Maa --ECM A6 (vihreä)
Pinni 5 Takaisinkytkentä --ECM A35 (sininen)
Pinni 6 --Sulake 14 instrumenttipaneeli (sinimusta)
’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
9-5 2.0 Tid 2010 x2
Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
Tuo nyt lähes poikkeuksetta on ollut läppien vika. Vaikka läpät kuinka kääntyivät käsin käännellessä ja moottori sammuksissa, niin sitten kun siellä virtaa ilmaa paineella niin tilanne on toinen. Jos läpät eivät saavuta tavoiteltua asentoa, niin koodihan siitä tulee.
Nuo viat yleensä aiheuttavat sivu- ja kerrannaisvaikutuksia muihin auton ja moottorin komponentteihin. Esim. Dpf ongelmia, joten vika päällä en voi suositella ajamista.
Nuo viat yleensä aiheuttavat sivu- ja kerrannaisvaikutuksia muihin auton ja moottorin komponentteihin. Esim. Dpf ongelmia, joten vika päällä en voi suositella ajamista.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
Aivan niin, läpät ilmeisesti olivat jo kertaalleen löytyneet osittain irronneina akselista. Aiemmin on epäilty moottorin liikuttaessa läppiä, pystyvälyksen vaikuttavan läppien irtoamiseen; jos näin niin silloin käsin käänneltäessä voivat läpät kääntyillä hyvinkin ja silti jumittaa normaalikäytöllä.
Minulle ei selvinnyt onko sama vikakoodi edelleen olemassa/ tuleeko toistuvasti. Koska läpät nyt ilmeiseti pysyneet paikoillaan ja silti tehottomuutta ilmenee.
Minulle ei selvinnyt onko sama vikakoodi edelleen olemassa/ tuleeko toistuvasti. Koska läpät nyt ilmeiseti pysyneet paikoillaan ja silti tehottomuutta ilmenee.
9-5 2.0 Tid 2010 x2
Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
Vianratkontaan palattu jälleen kerran ja annettu veden virrata Aurajoessa. Nyt voi omalta osalta taputtaa itseä olalle ettei ole kiirehtinyt asian kanssa vaan systemaattisesti edennyt kohta kohdalta eteenpäin itseään opettaen. Edellisiin viesteihin, luuloin ja spekulaatioihin palaten; tanko ei ole missään vaiheessa ollut irti läpiltä, pientä välystä ja liikettä kun tankoa meisselillä kokee mutta ei mitään omaan silmään huolestuttavaa.
Imusarjan vaihtoon ryhtynyt olisi todennäköisesti tehnyt turhaa työtä. Imusarja vaihdettu uuteen neljä vuotta ja 40k km sitten. Silloin mittarissa 190k km. Miksi vaihdettu, en tiedä? Oliskohan ollut imusarjan läpissä jotain vikaa? Sellaista olen ymmärtänyt tässä moottorissa olevan toisinaan joka aiheuttaa harmaita hiuksia… Loppulasku kuitein todistettu n. 1500€. Laitettu paikalleen käytetty vai uusi, sitä tarina ei kerro. Hintava remppa ollut jokatapauksessa.
Vika todennäköisesti läppien säätömoottorissa. Säätömoottori kytketty irti läpiltä ja se ei toimi odotetulla tavalla. Herää liikkumaan hetkeksi startin yhteydessä jonka jälkeen valahtaa liikkumattomaksi ja tällöin antaa vikakoodin 1109. Auto menee myös limpmodeen.
Nyt siis tilanne seuraava:
Läpät ja tanko paikallaan, lukittu auki asentoon.
Säätömoottori kytketty irti imusarjan alapuolelta läppää nro. 3 ohjaavasta nypykästä. Elää siis yksineen, tai siis ei elä, omaa elämäänsä läppiä liikuttamatta.
Se mikä itseäni häiritsee on nyt se, että säätömoottori toimii oikein, eikä anna vikakoodia, kun moottori on lämmin. Starttaa normaalisti, antaa tehoa, sietää useamman startin jne.
Kun taas moottori on kylmä, säätömoottori ei toimi.
Auttakaahan taas miestä mäessä. Imusarjan tulpat tilattu ja ovat olemassa. Siihen olin lähdössä jo seuraavaksi, mutta nyt arveluttaa. Vituttais ainakin itseä käyttää imusarja auki, tulpata läppien reiät, jättää säätömoottori pyörimään ”tyhjää” ja PAM! vikakoodi.
Imusarjan vaihtoon ryhtynyt olisi todennäköisesti tehnyt turhaa työtä. Imusarja vaihdettu uuteen neljä vuotta ja 40k km sitten. Silloin mittarissa 190k km. Miksi vaihdettu, en tiedä? Oliskohan ollut imusarjan läpissä jotain vikaa? Sellaista olen ymmärtänyt tässä moottorissa olevan toisinaan joka aiheuttaa harmaita hiuksia… Loppulasku kuitein todistettu n. 1500€. Laitettu paikalleen käytetty vai uusi, sitä tarina ei kerro. Hintava remppa ollut jokatapauksessa.
Vika todennäköisesti läppien säätömoottorissa. Säätömoottori kytketty irti läpiltä ja se ei toimi odotetulla tavalla. Herää liikkumaan hetkeksi startin yhteydessä jonka jälkeen valahtaa liikkumattomaksi ja tällöin antaa vikakoodin 1109. Auto menee myös limpmodeen.
Nyt siis tilanne seuraava:
Läpät ja tanko paikallaan, lukittu auki asentoon.
Säätömoottori kytketty irti imusarjan alapuolelta läppää nro. 3 ohjaavasta nypykästä. Elää siis yksineen, tai siis ei elä, omaa elämäänsä läppiä liikuttamatta.
Se mikä itseäni häiritsee on nyt se, että säätömoottori toimii oikein, eikä anna vikakoodia, kun moottori on lämmin. Starttaa normaalisti, antaa tehoa, sietää useamman startin jne.
Kun taas moottori on kylmä, säätömoottori ei toimi.
Auttakaahan taas miestä mäessä. Imusarjan tulpat tilattu ja ovat olemassa. Siihen olin lähdössä jo seuraavaksi, mutta nyt arveluttaa. Vituttais ainakin itseä käyttää imusarja auki, tulpata läppien reiät, jättää säätömoottori pyörimään ”tyhjää” ja PAM! vikakoodi.
OG9-5 2009 1.9tid
Re: ’09 9-5 1.9tid vikakoodit p1489, p1109 & p2280
Säätömoottorin ympäristö ja sitämyöten säätömoottori tietty lämpiää auton moottorin lämmetessä. Jos siellä on likaa tai jähmettynyttä rasvaa niin se voi notkistua lämmetessään.
Tätähän voi testata lämmittämällä säätömoottoria kylmän koneen kyljessä vaikka lämpöpuhaltimella (varovasti jos ei ole kunnolla säädeträvä puhallin!). Jos auttaa, niin ratkaisu voisi olla säätömoottorin ppvk-huolto (pura, putsaa, voitele, kasaa) tai vaihto uuteen.
Tätähän voi testata lämmittämällä säätömoottoria kylmän koneen kyljessä vaikka lämpöpuhaltimella (varovasti jos ei ole kunnolla säädeträvä puhallin!). Jos auttaa, niin ratkaisu voisi olla säätömoottorin ppvk-huolto (pura, putsaa, voitele, kasaa) tai vaihto uuteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla