TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Ihan alkuun, hakua on käytetty :)

Taustatiedot: 9-3 ttid -08 ss. Ajettu 125 000. Huollot tehty ajallaan.
Viimeksi tehty iso huolto (jakohihna, vesipumppu, käyttöhihna, polttoainesuodatin jne.) marraskuussa. Akku vaihdettu myös marraskuussa (Mbat 90A). Akun laturi vaihdettu noin vuosi sitten.

Tapahtui eilen: lähdin tankkaamasta liikkeelle ja ajotietokoneeseen ilmoitus "partikkelisuodatin täynnä". No, tämä on jo tuttu ja otin suunnaksi moottoritien. Sielä reiluja kaasutuksia ja normiajoa noin 15-20min. Sitten yhtäkkiä vaihde meni vapaalle ja kierrokset nousi maksimiin ->rajotin hakkasi. Tätä kesti ehkä 10s kunnes loppui. Auto toimi normaalisti hetken aikaa kunnes: taas kierrokset maksimiin, vaihde oli onneksi vapaalla. Nyt vilahti oil pressure valo ja sidiin tuli teksti Limited performance.
Nyt lakkasi ohjaustehostin toimimasta ja auto ei reagoinnut enää kaasuun. Ei muuta kuin auto moottoritien sivuun ja hätävilkut päälle. Akku kyllä pyöritti, mutta ei jaksanut käynnistyä. Lopulta ei edes jaksanut pyöriä.

Soitto kaverille joka pitää korjaamoa. Vikakoodinlukija mukaan, samoin akkuboosteri. Mitään vikakoodeja ei auto antanut eikä mikään häiriövalo palanut. Ei saatu autoa käynnistymään edes akkuboosterilla vaikka hiukan lupailikin. Lopulta hinattiin kaverin korjaamolle. Siellä kokeiltiin uudestaan boosterilla..ei mitään. Kokeiltiin toisesta akusta kaapeleilla -->ei mitään. Auto jäi yöksi korjaamolle ja akku lataukseen.
KOrjaaja soitti hetki sitten, että oli saannut käyntiin muutaman yrityksen jälkeen. Tyhkäkäynti oli todella epätasaista ja lisäki oli pölläyttänyt mustat, jopa siniset savut korjaamolle. Kaveri oli yrittänyt pakittaa auton pois ja taas se sammui....eikä taaskaan lähtenyt käyntiin..edes boosterilla. Korjaaja arveli jo, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ihmetteli miksei mitään vikakoodeja / hälytysvaloja pala.

Auttakaa miestä hädässä..mikä tuossa voi olla. Epätasainen tyhjäkäynti ja savut omasta mielestä voisi liittyä partikkelinpolttoon, mutta outoa on miksei jaksa käynnistyä.
Viimeksi muokannut sisor123, Ma Huhti 15, 2013 17:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyseessä manuaalivaihteinen? Tuli ensimmäisenä mieleen jommankumman turbon hajoaminen ja öljyn työntäminen ahtoputkeen, älytön vääntöpiikki joka saa kytkimen luistamaan ja kierrokset hakkaamaan rajoittimeen. Oil pressure ja ohjaustehostimen toiminnan lakkaaminen viittaisi moottorin sammumiseen, paitsi jos moottori oli varmasti käynnissä kun öljypainehälytys tulis, tämä tukisi turboteoriaa..

Huonolla tuurilla siellä on kanget jo mutkalla tai männät halki ja siitä syystä käy vain vaivoin.. Puristukset voisi olla syytä mitata, tämä vaikuttaa myös käyntiinlähtöön.

Pelottelen nyt aika pahalla skenaariolla mutta kyllä tuo tarinakin kuulostaa todella hurjalta.

Olikos tässä joku virisofta, tuliko mitattua koskaan ahtopainetta? Mittariston viisari ei sitten mittaa ahtopainetta eli OBD:n kautta vain näkee. Jos on piikkaillut niin se saattaa hajottaa turbon. Liian kovat pakolämmöt on myös vaaralliset ja tukkoisella filtterillähän pakolämmöt nousee..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

jcarlson kirjoitti:Kyseessä manuaalivaihteinen? Tuli ensimmäisenä mieleen jommankumman turbon hajoaminen ja öljyn työntäminen ahtoputkeen, älytön vääntöpiikki joka saa kytkimen luistamaan ja kierrokset hakkaamaan rajoittimeen. Oil pressure ja ohjaustehostimen toiminnan lakkaaminen viittaisi moottorin sammumiseen, paitsi jos moottori oli varmasti käynnissä kun öljypainehälytys tulis, tämä tukisi turboteoriaa..

Huonolla tuurilla siellä on kanget jo mutkalla tai männät halki ja siitä syystä käy vain vaivoin.. Puristukset voisi olla syytä mitata, tämä vaikuttaa myös käyntiinlähtöön.

Pelottelen nyt aika pahalla skenaariolla mutta kyllä tuo tarinakin kuulostaa todella hurjalta.

Olikos tässä joku virisofta, tuliko mitattua koskaan ahtopainetta? Mittariston viisari ei sitten mittaa ahtopainetta eli OBD:n kautta vain näkee. Jos on piikkaillut niin se saattaa hajottaa turbon. Liian kovat pakolämmöt on myös vaaralliset ja tukkoisella filtterillähän pakolämmöt nousee..
Juu manuaalivaihteinen. Virisofta löytyy myös. Softa ollut autossa 4 vuotta. Ahtopaineita ei ole mitattu ainakaan omasta toimestani.
Ensin nousi kierrokset, sitten vilahti oil pressure ja heti perään limited performance ja auto sammui. Oil pressure ei enää tämän jälkeen palanut vaikka virrat oli päällä.

Kun korjaaja oli saannut auton käyntiin koko yön akun lataamisen jälkeen auto kävi tyhjäkäynnillä tosi epätasaisesti ja savua tuli.,kunnes taas sammui.

Pakko sanoa että nyt kyllä jännittää :( Osaako joku neuvoa paikkaa minne kannattaisi auto hinata Turussa. Itsellä tulee mieleen vain Metro-Auto joka taitaa olla kallein.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Eski »

sisor123 kirjoitti: Tapahtui eilen: lähdin tankkaamasta liikkeelle...
oletko varma että tankkasit dieseliä..? Myös huoltoasemat osaavat välillä sotkea litkunsa...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En osaa korjaamoa neuvoa mutta lähtisin liikkeelle puristusten mittaamisella ja myös ihan sillä että katsoo tikusta paljonko sitä öljyä oikein on. Epäonnistuneet partikkelipoltot on voineet myös holvata niin paljon dieseliä öljyn sekaan että siitä syystä palotilaan on päässyt liikaa öljyä joka on toiminut polttoaineena. Voisi myös jotain ahtoliitoksia avata, jos esim. coolerista valuu solkenaan öljyä niin on aika selvää mistä kierrosten karkaus johtui.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Eski kirjoitti:
sisor123 kirjoitti: Tapahtui eilen: lähdin tankkaamasta liikkeelle...
oletko varma että tankkasit dieseliä..? Myös huoltoasemat osaavat välillä sotkea litkunsa...

Eski
95% olen varma että dieseliä tankkiin laitoin. :)
jcarlson kirjoitti:En osaa korjaamoa neuvoa mutta lähtisin liikkeelle puristusten mittaamisella ja myös ihan sillä että katsoo tikusta paljonko sitä öljyä oikein on. Epäonnistuneet partikkelipoltot on voineet myös holvata niin paljon dieseliä öljyn sekaan että siitä syystä palotilaan on päässyt liikaa öljyä joka on toiminut polttoaineena. Voisi myös jotain ahtoliitoksia avata, jos esim. coolerista valuu

solkenaan öljyä niin on aika selvää mistä kierrosten karkaus johtui.
Öljyt katsoin itse eilen korjaamolla tikusta ja öljyä kyllä oli. Ja jälleen kerran sitä oli yli tikun maksimirajan. Tuntuu, että aina kun olen tarkistanut öljyt niin se on aina yli maksimin. Miten puristukset katsotaan ? Auto ei tosiaan lähde käyntiin.

Öljyt vaihdettu n.7000km sitten.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yli maksimin oleva öljy aiheuttaa dieselissä juuri tuon vaaran että moottori alkaa polttamaan voiteluöljyä.. Tuohon oli olemassa softapäivityskin Saabilta muistaakseni joka pienentää hiukkassuodattimen poltoista johtuvaa diluution riskiä.

Puristuksien mittaus on dieselissä vähän työläämpi homma, hehkutulpat pois ja tilalle dieseliin tarkoitettu puristuspainemittari joka sopii tulpanreikään. Sitten pyöritetään muutama starttia ja luetaan mittarista puristuspaine. Perusjuttua korjaamoilla. Ei tarvitse eikä edes kuulu lähteä käyntiin tällöin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Fiiatin öljytikusta ei saa paskaakaan käsitystä öljyn määrästä.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ristom kirjoitti:Fiiatin öljytikusta ei saa paskaakaan käsitystä öljyn määrästä.
No tuo lause oli kyllä niin totta, että ei sinusta ainakaan politikkoa tule! :D
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Jeojep.. auto hinattiin tänään Metro-Autoon. Äsken tuli puhelu: 4 männän hehkutulppa rikki, jakovivut (??) tai jotkut vivut poikki. Jakopääauki ja nokka-akseli pöydälle. Sitten näkee onko mäntä sulanut. Olisi ensimmäin laatuaan jolle näin olisi käynnyt. Joka tapauksessa kallis paukku tästä on tulossa.Toivotaan että mäntä kunnossa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hehkutulppa rikki ja keinuvivut poikki.. ei hyvältä kuulosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

jcarlson kirjoitti:Hehkutulppa rikki ja keinuvivut poikki.. ei hyvältä kuulosta.
Juuri näin :( Korjausarvion noin tonnin pintaan mikäli ei mäntä ole sulanut.
Ei oikeen tiedä että mitä tässä pitäisi ajatella ja minkälaisia summia JOS on.. huoh..
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Erikoinen ja ikävä tapahtuma :(

Toivottavasti selviää, keinun antautuminenko koko hässäkän aiheutti, vai joku muu??
93SC TTiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Keinut on voineet katketa jos venttiilit ei ole päässeet aukeamaan kun nokka on yrittänyt painaa niitä auki.. Täytyy sanoa että ihmettelen jos ei ole mäntä halki ja/tai kanki banaanilla jos siellä on ollut kunnon öljyannos palotilassa. Huonolla tuurilla on koko pata valmis, saabpartnerssilla noita oli kohtalaiseen hintaan vrt. marmori ja foorumillakin taisi yksi olla myynnissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Sportti kirjoitti:Erikoinen ja ikävä tapahtuma :(

Toivottavasti selviää, keinun antautuminenko koko hässäkän aiheutti, vai joku muu??
Kyllä siihen selitys annettiin, mutta hiukan se meni ohi. Oli jotenkin niin puulla päähän lyöty olo ja kustannukset pelotti. Ilmeisesti noilla reippailla kiihdytyksillä oli osuutta asiaan jota motarilla pari kertaa tein. Kyllä sen kuitenkin olisi ne pitänyt kestää, toisin vaan kävi.
Vastaa Viestiin