![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Taustatiedot: 9-3 ttid -08 ss. Ajettu 125 000. Huollot tehty ajallaan.
Viimeksi tehty iso huolto (jakohihna, vesipumppu, käyttöhihna, polttoainesuodatin jne.) marraskuussa. Akku vaihdettu myös marraskuussa (Mbat 90A). Akun laturi vaihdettu noin vuosi sitten.
Tapahtui eilen: lähdin tankkaamasta liikkeelle ja ajotietokoneeseen ilmoitus "partikkelisuodatin täynnä". No, tämä on jo tuttu ja otin suunnaksi moottoritien. Sielä reiluja kaasutuksia ja normiajoa noin 15-20min. Sitten yhtäkkiä vaihde meni vapaalle ja kierrokset nousi maksimiin ->rajotin hakkasi. Tätä kesti ehkä 10s kunnes loppui. Auto toimi normaalisti hetken aikaa kunnes: taas kierrokset maksimiin, vaihde oli onneksi vapaalla. Nyt vilahti oil pressure valo ja sidiin tuli teksti Limited performance.
Nyt lakkasi ohjaustehostin toimimasta ja auto ei reagoinnut enää kaasuun. Ei muuta kuin auto moottoritien sivuun ja hätävilkut päälle. Akku kyllä pyöritti, mutta ei jaksanut käynnistyä. Lopulta ei edes jaksanut pyöriä.
Soitto kaverille joka pitää korjaamoa. Vikakoodinlukija mukaan, samoin akkuboosteri. Mitään vikakoodeja ei auto antanut eikä mikään häiriövalo palanut. Ei saatu autoa käynnistymään edes akkuboosterilla vaikka hiukan lupailikin. Lopulta hinattiin kaverin korjaamolle. Siellä kokeiltiin uudestaan boosterilla..ei mitään. Kokeiltiin toisesta akusta kaapeleilla -->ei mitään. Auto jäi yöksi korjaamolle ja akku lataukseen.
KOrjaaja soitti hetki sitten, että oli saannut käyntiin muutaman yrityksen jälkeen. Tyhkäkäynti oli todella epätasaista ja lisäki oli pölläyttänyt mustat, jopa siniset savut korjaamolle. Kaveri oli yrittänyt pakittaa auton pois ja taas se sammui....eikä taaskaan lähtenyt käyntiin..edes boosterilla. Korjaaja arveli jo, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ihmetteli miksei mitään vikakoodeja / hälytysvaloja pala.
Auttakaa miestä hädässä..mikä tuossa voi olla. Epätasainen tyhjäkäynti ja savut omasta mielestä voisi liittyä partikkelinpolttoon, mutta outoa on miksei jaksa käynnistyä.