Paljon ajettu TTid 1.9

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Pistetäämpä tälläinen ketju pystyyn, kun tässä kone tyypissä tuntuu olevan jotain lapsen tauteja:

Eli paljonko ttid koneella on onnistuttu ajamaan ilman, että mottoria on tarvinnut vaihtaa.

omassa mittarissa vasta 80tkm, eikä mitään apulaite tai moottorin vaihtoja ole tehty. :mrgreen:

Nettiautosta bongasin jopa 205tkm ajetun ttid, ja tälläisistä yksilöistä olisi mielenkiitoista tietää huoltohistoriaa, ja että mikä "porsi" missäkin kilometreissä.

Tuota meidän saabbia olisi tarkoitus pitää vielä monta vuotta, mutta mieli saattaa muuttua kyllä nopeasti mikäli moottori rikkoutuu jonkun pikkuosan takia.

Tähän astisiksi heikoiksi lenkeiksi voitaa listata ainakin:
- vesipumppu ja egr
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.

Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.

Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois :)

Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.

Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

128 tkm. Uutena ostettu. Kone tai vaihteisto jos menee niin se on paaliin koko auto. Samaan tapaan kuin rakas hevonen katkaisee jalkansa - niskalaukaus.

Rempat tähän mennessä:

75tkm hiukkassuodatin meni täysin tukkoon ja takuuvaihtoon. Polteltiin useita kertoja ja oireili n. 5tkm ennen. Samalla turbon alipaineventtiili meni myös rikki ja vaihtoon. Kai tuo turbon venttiilin rikkoutuminen jotenkin vastapaineen nousuun liittyi. 90tkm vaihdettiin jarrut + iskarit/jouset - nää meni (osittain) harrastuksen piikkiin, mutta motarilla kyllä töyssyissä huomasi ennen vaihtoa ettei alusta ihan timmi ole - pikkasen pomputti liikaa minun makuun. 95tkm EGR alkoi oireilla. EGR oireilun yhteydessä myös turbon letku halkesi ja meni vaihtoon. Carlsson & co pelasti EGR oireilut ja EGR+DPF sai kenkää. 110tkm kohdalla akulta lähtevä plussajohto vaihdettiin ja kylmäkäynnistys talvella parani. Oli hapettunut plussajohto. Samoilla lukemilla tehtiin jakopään remppa&vesipumpun vaihto. N. 10tkm ennen remppaa olin ihmetellyt kylmänä kuuluvaa "kitinää ja nirskutusta" koneesta. Kitinät loppuivat jakopään remppaan. Osien tilaus jakopäähän kesti n. 6 vko. Viimeisin riesa, 127tkm, oli hiipivästi alkanut vas. etupyörän navan laakeririkko. Muutaman viikon taivastelin itsekseni, että onko tää saappi oikeesti näin hiton äänekäs auto. Uudet kesärenkaat sain samassa hötäkässä vähän etuajassa, kun ensin luulin että ääni tulee vanhoista kesärenkaista ;)

Ja loppuun oma mielipide diisselin lastutuksesta (liittynee aiheeseen koneen kestosta?): Tehon nosto ei ole ongelma, JOS otetaan DPF (ja EGR) samalla pois. Jos ei oteta, niin murhetta tulee. Vastapaineen nousu on myrkkyä koneelle ja turboille.
BMW f11 535xd -13
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

No eipä tässä vielä kovin kummoisista ajomääristä kyllä puhuta... Kyllä tiisseli koneella täytyy puoli miljoonaa päästä!
Viimeksi muokannut KN/Lieto, Ma Touko 20, 2013 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei ole hääppöinen ajomäärä minullakaan, mutta n.215tkm mittarissa ja matka jatkuu. Äskettäin antoi vikakoodin EGR:stä, mutta puhdistuksen jälkeen ei ole vielä kiukutellut uudelleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Naxu »

KN/Lieto kirjoitti:No eipä tässä vielä kovin kummoisista ajomääristä kyllä puhuta... Kyllä tiisseli koneella täytyy puoli miljoonaa päästä!
Juuri näin. Olen ostanut useita dieseleitä, kaikki yli 300 tkm ajettuja. Murheettomia pelejä. Nyt 450 tkm ajettu, ei savuta eikä syö öljyä. Kaikki toimii.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

miikka555 kirjoitti:Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.

Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.

Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois :)

Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.

Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
Olisi pitänyt olla vaan hiljaa.. Aika lailla tämän kirjoituksen jälkeen ei ole ollut kuin ongelmia. Nyt viimeisimpänä limppi-tila päällä ilman vikavaloa, rattilukko ei toimi, pari viikkoa sitten jäähynesteet pitkin konehuonetta (oli edullinen 200 € letku). Lisäksi tietty nuo pitkään olleet tehonpuutokset, jotka on vielä selvittämättä.. EGR? DPF? Mankkuvenat? Jotain ihan muuta?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

miikka555 kirjoitti:
miikka555 kirjoitti:Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.

Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.

Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois :)

Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.

Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
Olisi pitänyt olla vaan hiljaa.. Aika lailla tämän kirjoituksen jälkeen ei ole ollut kuin ongelmia. Nyt viimeisimpänä limppi-tila päällä ilman vikavaloa, rattilukko ei toimi, pari viikkoa sitten jäähynesteet pitkin konehuonetta (oli edullinen 200 € letku). Lisäksi tietty nuo pitkään olleet tehonpuutokset, jotka on vielä selvittämättä.. EGR? DPF? Mankkuvenat? Jotain ihan muuta?
Ihan normaaleja vikoja diesel 9-3:ssa... Jäähdytysnesteet valuu pitkin konehuonetta, letku rikki paristakin kohtaa. EGR:t uusittu, imusarja uusittu, egr kytketty pois, rattilukko oireilee (virtalukko vihdettu, pian vaihdan myös rattilukon. CIM:n hyytymistä odotellaan), koiranluut ja ties mitkä bumerangit vaihdettu.

Tämmöstä elämä on... vaihda merkkiä ja saat läjän muita vikoja ja osin myös samoja :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rattilukon/virtalukon/CIM:n hajoaminen ei johdu TTiD-koneesta. EGR kannattaisi eliminoida mahdollisimman aikaisin ja DPF:kin viimeistään sitten kun se alkaa reistaamaan. Tämän jälkeen ei tarvinne imusarjoja vaihdella... EGR:n poisto vieläpä tuo säästöä eli maksaa itsensä takaisin, kun löpön kulutus pienenee noin puoli litraa satasella :wink:

Eski
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Faijalla jakopään hihna poikki 118 tkm kohdilla. Kannattaa vaihtaa jo 100tkm kohdalla. Sitten tais olla just toi dpf/egr... Muuten ok.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Numba
"Viggen"
Viestit: 678
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Numba »

Eski kirjoitti:EGR:n poisto vieläpä tuo säästöä eli maksaa itsensä takaisin, kun löpön kulutus pienenee noin puoli litraa satasella :wink:
Eski
Onko noin? Olen ajatellut aina, että poltoaineen säästö tulee hiukkassuodattimen polttojen loppumisesta. Vai vaikuttaako virisofta polttoaine taloudellisuuteen, eli saako vastaavaa hyötyä jos ei halua viritellä samalla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virisofta EGR poistettuna vaikuttaa jo polttoainetalouteen tuon n. -10% verran kun ruiskutusennakko ja VNT-siipien säätö tasaisessa ajossa säädetään kulutuksen kannalta optimaalisiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ainoa oma huomio säästöstä Egr tulpattuna ovat harventuneet DPF poltot, tankkaus.com:sta tuotakaan säästöä ei voi havaita.. 137tkm so far.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja pjv »

Sama juttu, en minäkään ole mitään kulutuksen vähentymistä kyennyt havaitsemaan. Vaan eipä se varsinaisesti ollut tavoitteenakaan. Kulkee nyt kivasti, ja polttojen harveneminen antaa mielenrauhaa.

Ainiin, aiheeseen. 58 tkm kohta täynnä, eikä vieläkään ole hajonnut. ;)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Paljon ajettu TTid 1.9

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tulipa itsekin kehuttua kuinka pelaa hienosti. kehumisen jälkeen autoa on ajettu n. 5tkm ja korjattu kohtalaisen tiheään. Ensin repesi imusarjalle menevä kuminen ahtoputki ja heti perään alkoi venttiilikoneisto pitämään meteliä. Kolmesta keinuvivusta (=venttiilivipu, mikä nyt sitten oikea nimi onkaan) oli jo lukitus palasina ja n. 7kpl irtosi nostaessa kannesta pois. Kaikki 16kpl siis vaihtoon. Samalla laitan uudet nokka-akselit (vanhat ehjiä, mutta nurkissa on sopivasti vaihto-osa), suuttimet, EGR:n venttiilin, DP:n haitariosan (vanha revennyt) ja putsaan imusarjan. Ehkä sitten taas matka jatkuu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin