Paljon ajettu TTid 1.9
Paljon ajettu TTid 1.9
Pistetäämpä tälläinen ketju pystyyn, kun tässä kone tyypissä tuntuu olevan jotain lapsen tauteja:
Eli paljonko ttid koneella on onnistuttu ajamaan ilman, että mottoria on tarvinnut vaihtaa.
omassa mittarissa vasta 80tkm, eikä mitään apulaite tai moottorin vaihtoja ole tehty.
Nettiautosta bongasin jopa 205tkm ajetun ttid, ja tälläisistä yksilöistä olisi mielenkiitoista tietää huoltohistoriaa, ja että mikä "porsi" missäkin kilometreissä.
Tuota meidän saabbia olisi tarkoitus pitää vielä monta vuotta, mutta mieli saattaa muuttua kyllä nopeasti mikäli moottori rikkoutuu jonkun pikkuosan takia.
Tähän astisiksi heikoiksi lenkeiksi voitaa listata ainakin:
- vesipumppu ja egr
Eli paljonko ttid koneella on onnistuttu ajamaan ilman, että mottoria on tarvinnut vaihtaa.
omassa mittarissa vasta 80tkm, eikä mitään apulaite tai moottorin vaihtoja ole tehty.
Nettiautosta bongasin jopa 205tkm ajetun ttid, ja tälläisistä yksilöistä olisi mielenkiitoista tietää huoltohistoriaa, ja että mikä "porsi" missäkin kilometreissä.
Tuota meidän saabbia olisi tarkoitus pitää vielä monta vuotta, mutta mieli saattaa muuttua kyllä nopeasti mikäli moottori rikkoutuu jonkun pikkuosan takia.
Tähän astisiksi heikoiksi lenkeiksi voitaa listata ainakin:
- vesipumppu ja egr
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.
Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.
Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois
Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.
Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.
Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois
Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.
Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
128 tkm. Uutena ostettu. Kone tai vaihteisto jos menee niin se on paaliin koko auto. Samaan tapaan kuin rakas hevonen katkaisee jalkansa - niskalaukaus.
Rempat tähän mennessä:
75tkm hiukkassuodatin meni täysin tukkoon ja takuuvaihtoon. Polteltiin useita kertoja ja oireili n. 5tkm ennen. Samalla turbon alipaineventtiili meni myös rikki ja vaihtoon. Kai tuo turbon venttiilin rikkoutuminen jotenkin vastapaineen nousuun liittyi. 90tkm vaihdettiin jarrut + iskarit/jouset - nää meni (osittain) harrastuksen piikkiin, mutta motarilla kyllä töyssyissä huomasi ennen vaihtoa ettei alusta ihan timmi ole - pikkasen pomputti liikaa minun makuun. 95tkm EGR alkoi oireilla. EGR oireilun yhteydessä myös turbon letku halkesi ja meni vaihtoon. Carlsson & co pelasti EGR oireilut ja EGR+DPF sai kenkää. 110tkm kohdalla akulta lähtevä plussajohto vaihdettiin ja kylmäkäynnistys talvella parani. Oli hapettunut plussajohto. Samoilla lukemilla tehtiin jakopään remppa&vesipumpun vaihto. N. 10tkm ennen remppaa olin ihmetellyt kylmänä kuuluvaa "kitinää ja nirskutusta" koneesta. Kitinät loppuivat jakopään remppaan. Osien tilaus jakopäähän kesti n. 6 vko. Viimeisin riesa, 127tkm, oli hiipivästi alkanut vas. etupyörän navan laakeririkko. Muutaman viikon taivastelin itsekseni, että onko tää saappi oikeesti näin hiton äänekäs auto. Uudet kesärenkaat sain samassa hötäkässä vähän etuajassa, kun ensin luulin että ääni tulee vanhoista kesärenkaista
Ja loppuun oma mielipide diisselin lastutuksesta (liittynee aiheeseen koneen kestosta?): Tehon nosto ei ole ongelma, JOS otetaan DPF (ja EGR) samalla pois. Jos ei oteta, niin murhetta tulee. Vastapaineen nousu on myrkkyä koneelle ja turboille.
Rempat tähän mennessä:
75tkm hiukkassuodatin meni täysin tukkoon ja takuuvaihtoon. Polteltiin useita kertoja ja oireili n. 5tkm ennen. Samalla turbon alipaineventtiili meni myös rikki ja vaihtoon. Kai tuo turbon venttiilin rikkoutuminen jotenkin vastapaineen nousuun liittyi. 90tkm vaihdettiin jarrut + iskarit/jouset - nää meni (osittain) harrastuksen piikkiin, mutta motarilla kyllä töyssyissä huomasi ennen vaihtoa ettei alusta ihan timmi ole - pikkasen pomputti liikaa minun makuun. 95tkm EGR alkoi oireilla. EGR oireilun yhteydessä myös turbon letku halkesi ja meni vaihtoon. Carlsson & co pelasti EGR oireilut ja EGR+DPF sai kenkää. 110tkm kohdalla akulta lähtevä plussajohto vaihdettiin ja kylmäkäynnistys talvella parani. Oli hapettunut plussajohto. Samoilla lukemilla tehtiin jakopään remppa&vesipumpun vaihto. N. 10tkm ennen remppaa olin ihmetellyt kylmänä kuuluvaa "kitinää ja nirskutusta" koneesta. Kitinät loppuivat jakopään remppaan. Osien tilaus jakopäähän kesti n. 6 vko. Viimeisin riesa, 127tkm, oli hiipivästi alkanut vas. etupyörän navan laakeririkko. Muutaman viikon taivastelin itsekseni, että onko tää saappi oikeesti näin hiton äänekäs auto. Uudet kesärenkaat sain samassa hötäkässä vähän etuajassa, kun ensin luulin että ääni tulee vanhoista kesärenkaista
Ja loppuun oma mielipide diisselin lastutuksesta (liittynee aiheeseen koneen kestosta?): Tehon nosto ei ole ongelma, JOS otetaan DPF (ja EGR) samalla pois. Jos ei oteta, niin murhetta tulee. Vastapaineen nousu on myrkkyä koneelle ja turboille.
BMW f11 535xd -13
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
No eipä tässä vielä kovin kummoisista ajomääristä kyllä puhuta... Kyllä tiisseli koneella täytyy puoli miljoonaa päästä!
Viimeksi muokannut KN/Lieto, Ma Touko 20, 2013 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Ei ole hääppöinen ajomäärä minullakaan, mutta n.215tkm mittarissa ja matka jatkuu. Äskettäin antoi vikakoodin EGR:stä, mutta puhdistuksen jälkeen ei ole vielä kiukutellut uudelleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Juuri näin. Olen ostanut useita dieseleitä, kaikki yli 300 tkm ajettuja. Murheettomia pelejä. Nyt 450 tkm ajettu, ei savuta eikä syö öljyä. Kaikki toimii.KN/Lieto kirjoitti:No eipä tässä vielä kovin kummoisista ajomääristä kyllä puhuta... Kyllä tiisseli koneella täytyy puoli miljoonaa päästä!
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Olisi pitänyt olla vaan hiljaa.. Aika lailla tämän kirjoituksen jälkeen ei ole ollut kuin ongelmia. Nyt viimeisimpänä limppi-tila päällä ilman vikavaloa, rattilukko ei toimi, pari viikkoa sitten jäähynesteet pitkin konehuonetta (oli edullinen 200 € letku). Lisäksi tietty nuo pitkään olleet tehonpuutokset, jotka on vielä selvittämättä.. EGR? DPF? Mankkuvenat? Jotain ihan muuta?miikka555 kirjoitti:Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.
Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.
Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois
Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.
Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Ihan normaaleja vikoja diesel 9-3:ssa... Jäähdytysnesteet valuu pitkin konehuonetta, letku rikki paristakin kohtaa. EGR:t uusittu, imusarja uusittu, egr kytketty pois, rattilukko oireilee (virtalukko vihdettu, pian vaihdan myös rattilukon. CIM:n hyytymistä odotellaan), koiranluut ja ties mitkä bumerangit vaihdettu.miikka555 kirjoitti:Olisi pitänyt olla vaan hiljaa.. Aika lailla tämän kirjoituksen jälkeen ei ole ollut kuin ongelmia. Nyt viimeisimpänä limppi-tila päällä ilman vikavaloa, rattilukko ei toimi, pari viikkoa sitten jäähynesteet pitkin konehuonetta (oli edullinen 200 € letku). Lisäksi tietty nuo pitkään olleet tehonpuutokset, jotka on vielä selvittämättä.. EGR? DPF? Mankkuvenat? Jotain ihan muuta?miikka555 kirjoitti:Itsellä 216 tkm nyt. Ostin tuossa 190-jotain tkm ajettuna viime kesänä.
Merkkihuoltohistoria koko ajalta, tullut Saksasta Suomeen n. puolen vuoden ikäisenä. Ei ainakaan muistaakseni huoltokuittien ym. joukossa ollut mitään ihmeitä koneen osalta. Itsellä on tähän asti ainoat ongelmat olleet EGR:n tukkeutuminen muutama viikko sitten sekä nyt alkanut DPF:n temppuilu.
Tai ainakin Googlailun perusteella kova epäilys on DPF:n suuntaan, näillä näkymin DPF ja EGR lähtee loppukesästä pois
Huolimatta siitä, että tulee paljon pätkäajoa, niin muuten on kyllä toiminut kuin unelma.
Moottorin ulkopuolelta tässä n. 20 tkm aikana ei ole myöskään tarvinnut tehdä mitään muuta kuin vaihtaa koiranluut.
Tämmöstä elämä on... vaihda merkkiä ja saat läjän muita vikoja ja osin myös samoja
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Rattilukon/virtalukon/CIM:n hajoaminen ei johdu TTiD-koneesta. EGR kannattaisi eliminoida mahdollisimman aikaisin ja DPF:kin viimeistään sitten kun se alkaa reistaamaan. Tämän jälkeen ei tarvinne imusarjoja vaihdella... EGR:n poisto vieläpä tuo säästöä eli maksaa itsensä takaisin, kun löpön kulutus pienenee noin puoli litraa satasella
Eski
Eski
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Faijalla jakopään hihna poikki 118 tkm kohdilla. Kannattaa vaihtaa jo 100tkm kohdalla. Sitten tais olla just toi dpf/egr... Muuten ok.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Onko noin? Olen ajatellut aina, että poltoaineen säästö tulee hiukkassuodattimen polttojen loppumisesta. Vai vaikuttaako virisofta polttoaine taloudellisuuteen, eli saako vastaavaa hyötyä jos ei halua viritellä samalla?Eski kirjoitti:EGR:n poisto vieläpä tuo säästöä eli maksaa itsensä takaisin, kun löpön kulutus pienenee noin puoli litraa satasella
Eski
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Virisofta EGR poistettuna vaikuttaa jo polttoainetalouteen tuon n. -10% verran kun ruiskutusennakko ja VNT-siipien säätö tasaisessa ajossa säädetään kulutuksen kannalta optimaalisiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Ainoa oma huomio säästöstä Egr tulpattuna ovat harventuneet DPF poltot, tankkaus.com:sta tuotakaan säästöä ei voi havaita.. 137tkm so far.
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Sama juttu, en minäkään ole mitään kulutuksen vähentymistä kyennyt havaitsemaan. Vaan eipä se varsinaisesti ollut tavoitteenakaan. Kulkee nyt kivasti, ja polttojen harveneminen antaa mielenrauhaa.
Ainiin, aiheeseen. 58 tkm kohta täynnä, eikä vieläkään ole hajonnut.
Ainiin, aiheeseen. 58 tkm kohta täynnä, eikä vieläkään ole hajonnut.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Paljon ajettu TTid 1.9
Tulipa itsekin kehuttua kuinka pelaa hienosti. kehumisen jälkeen autoa on ajettu n. 5tkm ja korjattu kohtalaisen tiheään. Ensin repesi imusarjalle menevä kuminen ahtoputki ja heti perään alkoi venttiilikoneisto pitämään meteliä. Kolmesta keinuvivusta (=venttiilivipu, mikä nyt sitten oikea nimi onkaan) oli jo lukitus palasina ja n. 7kpl irtosi nostaessa kannesta pois. Kaikki 16kpl siis vaihtoon. Samalla laitan uudet nokka-akselit (vanhat ehjiä, mutta nurkissa on sopivasti vaihto-osa), suuttimet, EGR:n venttiilin, DP:n haitariosan (vanha revennyt) ja putsaan imusarjan. Ehkä sitten taas matka jatkuu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).