2.2 tid ei ota kierroksia

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja B530HT »

baasenar kirjoitti:Suodatin ensimmäisenä vaihtoon juu... Itellä 3.0 TiD:ssä eilen illalla alkoi kuvatunlaiset oireet, eli ei saa soppaa riittävästi. Tänään vaihdetaan suodatin ja sen jälkeen näkee tarviiko pumppujen hintoja ruveta tarkemmin kyselemään...
http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... ningspump2
siinä on hinta kohdillaan. N. 2500egeä ovh.
vaihtaminen onkin sitten työläämpi homma, mikäli siihen tarvitsee ryhtyä..
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Kiitos kaikille tavuista tähän mennessä! Ja erityiskiitos linkistä kohtuullisen hintaisen pumppuun! Oletuksena oli, että diesel pumppu olisi tämän auton kallein yksittäinen osa.

Olivat kerinneet nyt siellä norjalaisella pajalla vilkaisemaan autoa ja heidänkin päätelmänsä oli se että pumppu on rikki.

Ongelman auto on vuosimallia 2000 ja käsittääkseni siinä on juurikin se Bosch VP44.

Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen pumpun vaihdosta tähän 2.2 tidiin? Onko kohtuullisella vaivalla parkkipaikalla suoritettava operaatio? Letkut irti, liitin irti ja sitten koko roska moottorin kyljestä irti? Lähteekö pumpun akseli moottorista irti vain vetämällä vai pitääkö moottoria purkaa enemmänkin? Tilaahan konehuoneessa siinä moottorin etupuolella on varmaan riittävästi.
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Verkkokaupassa lukeekin jotain että pitäisi ohjelmoida Tech2:lla. Eli ei ihan parkkipaikka-/nyrkkipajahommia?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5039
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onko sulla WIS? Sieltä löytyy askeleet pumpun vaihtoon ja myös vastaus tarvitaanko TECHiä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Tällä hetkellä mulla ei ole tietokonetta, missä saisin WIS:n toimimaan, mutta mutkan kautta sain Vähämaan autopalvelusta tiedon, että Tech2:sta tarvitaan.

Lisäksi ohjeen mukaan moottorin pää pitää avata niin, että jakoketjun saa näkyviin ja akseleita lukita erikoistyökaluilla, yms... Työaika-arvio 6-7 tuntia, eli ei ole mun kokemuksella ja työkaluilla tehtävissä parkkipaikalla :?

Koska tässä ei tunnu olevan kuin voitettavaa, niin voisin youtubesta opiskella miten ja mitä komponentteja ohjainlaitteeseen pitää vaihtaa, ottaa kolvi ja komponentteja mukaan ja lähteä käymään itse Norjassa paikanpäällä kokeilemassa ohjainlaitekorjausta :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3728
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vaihdat/korjaat vaan sen aivot. ei ole paha homma tuo irrotus. jos korjautat niin vanhat aivot saat tietysti ilman tekkiä, jos uudet aivot täytyy siihen naittaa niin sitten jo tekin tarviikin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun oman kysymyksen.

Potilaana 9-5 -04 2.2tid, vp44 on tästä antautunut. Uusi pumppu bosch huollon mukaan ollut hinnaltaan mukavat 3900 euroa+työt joten ymmärrettävästi ei tällaiseen autoon kannata sellaista investoida.

Opeleiden pumppuja näyttää olevan tarjolla käytettynä paremmin, mahtaako sellainen sopia saabiin jos se on otettu samanikäisestä opelista kuin tämä Saab?
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1309
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eikös tuon pumpun saanut korjautettuakin muutamalla satasella lähettämällä johonkin, oliko se nyt Joensuulaiseen, pajaan? Vai korjattiinko siellä vaan ne pelkät aivot...
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tässä oli ilmeisesti koko pumppu hajonnut
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
Saabisti99JNS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Saabisti99JNS »

Saabatti kirjoitti:Eikös tuon pumpun saanut korjautettuakin muutamalla satasella lähettämällä johonkin, oliko se nyt Joensuulaiseen, pajaan? Vai korjattiinko siellä vaan ne pelkät aivot...
Iisalmessa oli muistaakseni se paja, taitaa olla autosähköpaja, eli korjaa ohjausyksiköt ym. Dieselhuoltoja löytyy ympäri maan, ei taida auttaa, jos boschin huollosta jo kysytty?
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Auto on ollut tutkittavana bosch diesel-korjaamolla, ja heidän mukaan pumppu kokonaisuudessaan uusittava. Ei voi korjata.

Saabilla on myynnissä 02-03 mallisten pumppua edullisemmin, mikähän ero siinä on tähän 04 vuotiseen?

Uuden hinta on tuo neljä tonnia, semmosta ei kahden tonnin autoon kannata laittaa.

Joten, mahtaisikohan Opelin pumppu toimia saabissa? Moottorit kun ovat käsittääkseni yks-yhteen samoja.
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 tid ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Vanhempi 02-03 pumppu ei ole yhteensopiva 04 kanssa. Saabeissa on muutamaa eri versiota PSG16-pumpusta ja softa ei ole näiden välillä yhteensopiva. Opelista minulla ei ole tarkkaa tietoa, mitä kaikkia versioita pumpusta on käytetty, mutta ainakin tuota Saab 9-5 2004-2005 versiota on (yhteen Opeliin olen tehnyt softan).

Periaatteessa tuo yksi Opelin pumppu on siis identtisellä raudalla, joten pitäisi olla mahdollista laittaa siihen Saabin softa. Tosin tällaista ei ole kokeiltu, joten ei voi varmaksi sanoa millaisella työllä sen saa toimimaan. ECU:n pääsoftan saa kyllä vaihdettua, mutta EEPROM-muistin sisältö (sisältää ajoneston, VIN-koodin etc) todennäköisesti pitää myös vaihtaa Saabista ja sitä en ole kokeillut toistaiseksi ollenkaan, koska pakollista tarvetta ei ole ollut.

Saab NG9-3 malleissa on myös sama versio pumpusta, mutta tässäkin saattaa olla ongelmana, että EEPROM-muistin sisältö pitäisi kopioida femman 04-pumpusta. Varminta on siis hankkia pumppu täsmälleen samasta autosta, jos ei ole aikaa ja innostusta ottaa riskejä pioneerityön tekemiseen.

Jos pumpussa on vain sähköinen vika eikä mekaanista vikaa, puolalaisten mukaan ECU pumpun päältä on mahdollista vaihtaa ilman, että pumppua otetaan autosta irti: https://www.youtube.com/watch?v=BkakU_PIfLI
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
Vastaa Viestiin