Ei tämä varmaan imusarjan läpistä ole, kävin tutkimassa lisää ja parkkipaikalla on mahdotonta nähdä näiden ahtaammissä paikoissa olevien IC letkujen tilannetta. Kokeilin kuitenkin että "painekello" toimii (moottorin edessä) eli kädellä pystyy vääntämään kun kone ei ole käynnissä. Kun kone käy ei pysty kädellä avaamaan. Mikä tämän funktio oikein on siis päästää turbosta liikaa painetta pois?
Kyllä tätä varmaan pajalla pitää näyttää, onko Jyväskylässä hyvää tekijää tiedossa kenelläkään?
SAAB TTID savuttaa
Re: SAAB TTID savuttaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: SAAB TTID savuttaa
Sehän tässä onkin se jännä juttu, että meidän TiD haiskahtaa myös "kuolemalta", mutta 4 vuotta nuorempi TTiD ei.ddali kirjoitti: ↑To Syys 10, 2020 13:03Oma autoni on aina haissut kuolemalta, myös ennen DPF poistoa (viewtopic.php?f=48&t=192451&p=1241183&h ... u#p1241183), eli jo viimevuoden katsastuksessa DPF oli pois ja silloin päästöt erittäin hyvät (k-arvo), yritän vielä etsiä lapun jotta voin tarkastaa kuinka matalat olivat. Luulen että imusarjan läpät on poistettu myös koska silloin kun ostin auton poistatin DPF ja huollatin isosti jossa yhteydessä ohjelmointiin stage1 tällöin myös imusarjan läpät käsittääkseni poistettiin ja EGR tulpattiin, nyt en muista varmasti miten asia meni.
Jos imusarjan läpät on poistettu, ne pitäisi olla tulpattu. Tätäkin varten täytyisi imusarja irrottaa, jolloin periaatteessa voisi samalla asentaa uudet läpät ja tangon.
Näin minullekin on kerrottu. Alavääntö kärsisi noin 300-400 rpm, jos nuo läpät tulppaisi.petrisa kirjoitti: ↑To Syys 10, 2020 15:44Minusta läpät ovat tarpeelliset ihan alakierrosvääntöjen takia ja sitä varten ne siellä kai ovatkin, joten en halunnut niitä pois. Oma TTiD ei haise kuin vain silloin kun DPF poltto on ollut käynnissä ja silloinkin haju on erehdyttävästi "laahavan jarrun" haju.
Itse en vain halunnut purkaa imusarjaa, joten ostin stydimmän tangon, jonka kiinnitin olemassa oleviiin läpän korvakkeisiin. Ei ollut mikään helppo työ irrottamatta imusarjaa, koska työskentelytila on erittäin pieni
Meillä ei kulutus ollut suurempaa, mutta päästöt kylläkin. Lisäksi auto nyki täysikaasukiihdytyksissä "pumppaavasti" ja päästi ilmoille mustan savupilven. Ongelmat poistuivat laitettuani sen stydimmän tangon ohjaamaan imusarjan läppiä. Mutta tämä siis TiD:ssä. TTiD:ssä ei onneksi ole vielä ollut sellaista ongelmaa.
Joissain yhteyksissä olen lukenut imusarjan läppien jumiutumisen (tangon pois "hyppäämisen" vuoksi) aiheuttavan myös CE-valon syttymisen, mutta meillä sitä ei koskaan esiintynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: SAAB TTID savuttaa
Toisaalta läppien jumittamisen myötä ei mene koneeseen riittävästi ilmaa ja se aiheuttaisi savutusta, mutta toisaalta tällöin myös ilmamassa alenee ja sitä kautta syötön pitäsi vähentyä .....
Se on tietenkin selvä mikäli ilmaa vuotaa jostain ulos mennään liialliseen syöttöön ilmaan nähden.
Huono idea ei varmaan olisi ottaa tallennus esim OpCom:lla ECU;n datasta kun kiihdyttää .
Siitä saattaisi jotain ehkä pajastua: ilmamassa, ahtopaine, railpaine, egr toiminto, pyörreläppä jne.
Se on tietenkin selvä mikäli ilmaa vuotaa jostain ulos mennään liialliseen syöttöön ilmaan nähden.
Huono idea ei varmaan olisi ottaa tallennus esim OpCom:lla ECU;n datasta kun kiihdyttää .
Siitä saattaisi jotain ehkä pajastua: ilmamassa, ahtopaine, railpaine, egr toiminto, pyörreläppä jne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: SAAB TTID savuttaa
Noniin, tämä ratkesi. Ihan niin kuin ajattelinkin vika oli imupuolella vuotavassa/vuotavissa letkuissa. Käytin autoa Tampereella ET Autotechilla kun tuonne Jyväskylään olisi saanut aikoja vasta kuun lopussa ja silloin leima olisi mennyt jo vanhaksi.
Kaikki letkut vaihdettiin (käsittääkseni näihin "parempiin" malleihin) eli varmasti kestää nyt in loppuiän. Periaatteessa remontin olisi tehnyt itsekkin jos vain olisi ollut paikka tehdä.
Nyt matka jatkuu ja lisää usvaa putkeen
Kaikki letkut vaihdettiin (käsittääkseni näihin "parempiin" malleihin) eli varmasti kestää nyt in loppuiän. Periaatteessa remontin olisi tehnyt itsekkin jos vain olisi ollut paikka tehdä.
Nyt matka jatkuu ja lisää usvaa putkeen
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: SAAB TTID savuttaa
Hyvä, että tuli kuntoon. Itse vaihdoin ahtoputket pihalla pukkien päällä. Vähän kärsivällisyyttä vaatii ahtaat paikat, mutta muuten simppeli homma.ddali kirjoitti: ↑Pe Syys 18, 2020 14:28Noniin, tämä ratkesi. Ihan niin kuin ajattelinkin vika oli imupuolella vuotavassa/vuotavissa letkuissa. Käytin autoa Tampereella ET Autotechilla kun tuonne Jyväskylään olisi saanut aikoja vasta kuun lopussa ja silloin leima olisi mennyt jo vanhaksi.
Kaikki letkut vaihdettiin (käsittääkseni näihin "parempiin" malleihin) eli varmasti kestää nyt in loppuiän. Periaatteessa remontin olisi tehnyt itsekkin jos vain olisi ollut paikka tehdä.
Nyt matka jatkuu ja lisää usvaa putkeen
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com