Onko autossa muuta oiretta heikolle akulle kuin laiska startti? Meinaan että voisiko se starttimoottori kaivata pientä huoltoa? Ei nekään ole ikuisia, mm. Mertmihän joskus jutteli miten saapin startti piristyi ihan pirusti, kun starttimoottorin ihan vaan puhdisti sisältä.
Ei muuta oiretta kuin että pyörittää laiskasti jos auto on seissyt päivän tai yön viileässä, lämpimällä koneella tai tallissa seisotuksen jälkeen pyörittää ihan iloisesti. Voi toki startissakin olla vikaa… kilometrejä vasta 160k mutta starttauskertoja paljon.
Taidan nyt mennä eka pienimmän vaivan kautta ja hakea uuden akun. Jos vika korjaantuu, reklamoin vielä akusta ja saavat testata irrallaan kunnon kuormitustesterillä. Jos ei korjaannu, seuraavaksi startin ja kaapelointien kimppuun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Onko autossa muuta oiretta heikolle akulle kuin laiska startti? Meinaan että voisiko se starttimoottori kaivata pientä huoltoa? Ei nekään ole ikuisia, mm. Mertmihän joskus jutteli miten saapin startti piristyi ihan pirusti, kun starttimoottorin ihan vaan puhdisti sisältä.
Ei muuta oiretta kuin että pyörittää laiskasti jos auto on seissyt päivän tai yön viileässä, lämpimällä koneella tai tallissa seisotuksen jälkeen pyörittää ihan iloisesti. Voi toki startissakin olla vikaa… kilometrejä vasta 160k mutta starttauskertoja paljon.
Taidan nyt mennä eka pienimmän vaivan kautta ja hakea uuden akun. Jos vika korjaantuu, reklamoin vielä akusta ja saavat testata irrallaan kunnon kuormitustesterillä. Jos ei korjaannu, seuraavaksi startin ja kaapelointien kimppuun.
Tilannepäivitys... Yuasan EFB akulla starttaa iloisesti kylmänäkin, enpä muista koska olisi noin ripeästi pyörittänyt. Tuo oli IKH:lla alen kanssa noin 134e.
Lisään että ostaessa akku ei ollut ihan täynnä, mutta muutaman päivän ajojen jälkeen se on. eSID2 näyttää latausjännitteeksi parhaimmillaan 14,2V.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Päivitystä viestiketjun aloittajaltakin eli Yusan akku IKH:n tarjouksesta tarttui mukaan. Kylläkin AGM, kun niin kehuivat sen ominaisuuksia verrattuna EFB:hen. Aika näyttää.
PS: Yusan akun kyljessä on tarra josta näkee ensimmäisen suositellun uudelleen lataus kuukauden (recharge due), siitä voi päätellä onko akku ollut kauan varastoituna maahantuojalla/jälleennmyyjällä ja onko akkua jo valmistumisen jälkeen mahdollisesti ylläpitoladattu. Ymmärtääkseni Yuasaa ei suositella myytäväksi jos tuosta päivästä kulunut 9 kuukautta.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
PS: Yusan akun kyljessä on tarra josta näkee ensimmäisen suositellun uudelleen lataus kuukauden (recharge due), siitä voi päätellä onko akku ollut kauan varastoituna maahantuojalla/jälleennmyyjällä ja onko akkua jo valmistumisen jälkeen mahdollisesti ylläpitoladattu. Ymmärtääkseni Yuasaa ei suositella myytäväksi jos tuosta päivästä kulunut 9 kuukautta.
Omassa tapauksessani tuo recharge due -päivä oli merkattu Helmikuulle 2022, eli on se jonkin aikaa seissyt varastossa. Kaupan kyllyssä ei ollut vaan tuli muualta varastolta. Varaustila oli jännitteestä katsottuna noin 80% ja tarkistussilmä näytti vihreää. Kaukana on ne ajat kun akut hapotettiin vasta liikkeessä...
Editiä: Lisätään että myyjä totesi vajaa 2v vanhan Exiden vialliseksi, oli testerin mukaan vaihtokunnossa. Oli ollut noin viikon irti autosta viileässä takakontissa, mutta täydessä varauksessa. Katotaan nyt kauanko Yuasa kestää, eberöintiä on ollut paljon ja iloisesti starttaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2