täyskaasulla pumppaa (Imusarjan ja EGR venttiilin puhdistus)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

täyskaasulla pumppaa (Imusarjan ja EGR venttiilin puhdistus)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onkos muilla vastaavaa omissa nokivasaroissa? Eli kun 4 tai 5 lähtee täyskaasulla polkemaan, lähtee auto hyvin liikkeelle mutta ikäänkuin aina tasaisin väliajoin meno puutuu ja taas lähtee paremmin ja taas puutuu. Ihan kuin ahtopaineet vaeltelis, ei vaan osaa sanoa kun ei ahtopainemittaria ole. Milläs näissä säädetään ahtopainetta? Moottorihan on 2.2tid. Välillä ei meinaa huomata edes, välillä pumppaa enemmän.
Viimeksi muokannut tturku, La Elo 14, 2010 10:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

tturku kirjoitti:Onkos muilla vastaavaa omissa nokivasaroissa? Eli kun 4 tai 5 lähtee täyskaasulla polkemaan, lähtee auto hyvin liikkeelle mutta ikäänkuin aina tasaisin väliajoin meno puutuu ja taas lähtee paremmin ja taas puutuu. Ihan kuin ahtopaineet vaeltelis, ei vaan osaa sanoa kun ei ahtopainemittaria ole. Milläs näissä säädetään ahtopainetta? Moottorihan on 2.2tid. Välillä ei meinaa huomata edes, välillä pumppaa enemmän.
Minulla teki tuota ei alkuperäisellä ilmamassamittarilla.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

ok, täytyypä tarkastaa, mitä löytyy IMMun kyljestä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja snuggles »

hz81 kirjoitti:
tturku kirjoitti:Onkos muilla vastaavaa omissa nokivasaroissa? Eli kun 4 tai 5 lähtee täyskaasulla polkemaan, lähtee auto hyvin liikkeelle mutta ikäänkuin aina tasaisin väliajoin meno puutuu ja taas lähtee paremmin ja taas puutuu. Ihan kuin ahtopaineet vaeltelis, ei vaan osaa sanoa kun ei ahtopainemittaria ole. Milläs näissä säädetään ahtopainetta? Moottorihan on 2.2tid. Välillä ei meinaa huomata edes, välillä pumppaa enemmän.
Minulla teki tuota ei alkuperäisellä ilmamassamittarilla.
Samaa oiretta teki aika vaimeana jotensakin rikkonaisella ilmamassamittarilla. Valitettavasti en osaa sanoa, oliko se alkup. vai ei. Nyt paikallaan alkuperäistä vastaava käsittääkseni ja on toiminut vuosia.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

hz81 kirjoitti:
tturku kirjoitti:Onkos muilla vastaavaa omissa nokivasaroissa? Eli kun 4 tai 5 lähtee täyskaasulla polkemaan, lähtee auto hyvin liikkeelle mutta ikäänkuin aina tasaisin väliajoin meno puutuu ja taas lähtee paremmin ja taas puutuu. Ihan kuin ahtopaineet vaeltelis, ei vaan osaa sanoa kun ei ahtopainemittaria ole. Milläs näissä säädetään ahtopainetta? Moottorihan on 2.2tid. Välillä ei meinaa huomata edes, välillä pumppaa enemmän.
Minulla teki tuota ei alkuperäisellä ilmamassamittarilla.
Minulla taas teki tuota Boschin ilmeisesti rikkinäisellä mittarilla(en tosin kokeillut puhdistusta), vaihdoin tilalle uuden i2U:n(tjsp.) ja tuo sekä hankala liikkeellelähtö(tyhjä alue "kaasun alussa") korjaantui täysin.

Niin ja reilu savutus suuremmalla kaasulla hiljan ajon jälkeen loppui myös täysin ja kulutus putosi heti litralla(7,5->6,5).
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hmm, täytyypä varmaan vaihtaa IMM. Mulla on kulutus ollut hieman yli 7 litraa satasella viimeaikoina. Tosin 115 km/h pääosin motarilla tullut ajettua. Eli toivoa vois olla, että kulutus pienenis myös. Mitäs vaihtoehtoja tohon olis orkkiksen lisäksi ja millä hinnalla on IMM:iä löytynyt?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Motonetissä olis 119€, onko porukalla kokemuksia kestävyydestä?
ja sitten löytyi tällainen:
http://cgi.ebay.co.uk/Air-Flow-Meter-Sa ... 6001r20958

Onko jollain käyttökokemuksia? vai pitääkö vain repiä perseestä se originellin hinta?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Minulle on jäänyt mieleen aikaisemmasta topikista Mimmin vaihtoehtovinkki 2.2 Tidin ryöstöhintaiselle IMM:lle. Etsillä löytyi:
Mimmi kirjoitti:Pikkudieselin MAF maksaa 90e merkkiliikkeessä ja sama osa (MAF) on käytössä myös traktorikoneessa. MAFin saat tilattua varaosanumerolla: 5342951. Putken joudut heivaamaan mäkeen, mutta itse MAF käy, jos kyseessä on kolkki.
Itse en ole kokeillut, kun ei ole onneksi vielä tarvinnut.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näytti vaan olevan uudempaan 125 hv:n moottoriin toi kyseinen. Mulla on 115 hv malli. Täytyy putsata liittimet ensin huolella ja kattoa, poistuuko vika.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

No niimpä tietysti. En ole huomannut tuon koskevan 125hp versiota, joten ei siitä ole sitten apua minullekaan.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:Hmm, täytyypä varmaan vaihtaa IMM. Mulla on kulutus ollut hieman yli 7 litraa satasella viimeaikoina. Tosin 115 km/h pääosin motarilla tullut ajettua. Eli toivoa vois olla, että kulutus pienenis myös. Mitäs vaihtoehtoja tohon olis orkkiksen lisäksi ja millä hinnalla on IMM:iä löytynyt?
En tiedä kun itse löysin tuon niin sopivasti neljälläkympillä myyntipalstalta täällä, oli vain koekäytetty uudemmassa 125hv:ssa eikä toiminut siinä oikein.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt alkaa nyppiä toi pumppaaminen. Taitaa pahentua pikku hiljaa. Ajattelin motonetista käydä hakemassa uuden. Useammasta säikeestä löysin, että porukat on käyttäneet mersun MAFfia, 28-3262, 59,90€. Tämä vissiin pitäisi toimia 115 heppaisessa?
Vai pitäiskö ostaa puolet kalliimpi 28-3283, 119,90€, jota motonetin haku tarjoaa vuosimallin perusteella saabiin?

Autoon muuten tulee kiinni KCR:n tehoboxi, kunhan ehdin vaan asentamaan, onkohan tällä vaikutusta asiaan vielä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

tturku kirjoitti:Nyt alkaa nyppiä toi pumppaaminen. Taitaa pahentua pikku hiljaa. Ajattelin motonetista käydä hakemassa uuden. Useammasta säikeestä löysin, että porukat on käyttäneet mersun MAFfia, 28-3262, 59,90€. Tämä vissiin pitäisi toimia 115 heppaisessa?
Vai pitäiskö ostaa puolet kalliimpi 28-3283, 119,90€, jota motonetin haku tarjoaa vuosimallin perusteella saabiin?

Autoon muuten tulee kiinni KCR:n tehoboxi, kunhan ehdin vaan asentamaan, onkohan tällä vaikutusta asiaan vielä?
Itsellä tuo pumppaaminen lisääntyi sitä myöten mitä lämpimämpi keli oli. Tästä vedin sen johtopäätöksen että ei alkuperäisen MAF:n lämpötila-anturi antaa väärää tietoa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Jaa, onko porukat käyttäny Mersun maf:ia sitte 125hp versiossa? Niitä saa KL-varaosadiilereiltä muistaakseni 49,90€:lla ja merkki on nelimukisten versiossa Bosch tai Pierburg. Molempia olen käyttäny ja hyvin pelasivat ainaki mesessä :) oishan tuo halvempi!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: täyskaasulla pumppaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=15
Tuolla oli jotain puhetta, että ei pelittäis kunnolla 125 hp versiossa?

hz81, mikä MAF sulla oli kiinni ja onko autosi 125 vai 115 hp?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin