Tämä tulee menemään täysin ohi aiheesta, mutta kai se on sallittua vielä tässä vaiheessa kun ei ole uutta 9-5:sta päästy koeajamaanturkkaki kirjoitti:- 6-syl diesel... miks?? ja jos sellainen pitää laittaa, niin sehän tosiaan tarvitsee 6 vaihdetta.Jii kirjoitti: - Ketjuvetoinen 6-syl. diesel ja kylkeen 6-vaihteinen automaatti

6-sylinteriseen tulikin jo perusteita nimimerkiltä "2.3i-16", joten en käy samoja asioita uudelleen läpi. Ketjusta kuitenkin sen verran, että mielummin pitkäikäinen ketju moottoriin, jolla oletusarvoisesti ajetaan useita kymmeniä tuhansia vuodessa, kuin 2-3v välein vaihdettava hihna.
Kuudes vaihde ilmeisesti jäi vielä ihmetyttämään. Verrokkeina omaa 9-5:sta pari vuotta uudemmat 530d sekä V70 D5, joista molemmista on sekä ajo- että matkustuskokemusta pätkäajossa, ja Volvosta myös matka-ajossa. Molempien jatkona 6-portainen automaatti. Keskimäärin tulee itse ajettua eniten 80km/h teitä, joten painotan vertailussa tätä nopeutta (mittarinopeutta).
Tässä lyhyesti 9-5:n 5-portaisen ja verrokkien 6-portaisten plussat ja miinukset.
9-5 2.2TiD
+ Paljon koeteltu Aisin-Warnerin 5-portainen on varmasti pitkäikäinen.
- Normaaliohjelmalla luistattaa jatkuvasti 80:ssä ja sport-ohjelmalla vaihtaa vitoselle vasta 90:ssä.
- Moottorin kierrokset moottoritienopeuksissa turhan korkeat. Kulutus ja melu lisääntyy.
- Täyskiihdytys hieman nykivää.
530d ja V70 D5
+ Vaihtaa ajoissa isomman vaihteen ja moottorin kierrokset pysyvät mukavan tasaisena rauhallisessa ajossa.
+ Täyskiihdytyksen aikaiset vaihdot sujuvat lähes huomaamattomasti.
- Ei negatiivista sanottavaa (vaikka kilpailijoista pitäisi olla?)