Koeajoja??
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Koeajoja??
Itse ihmettelin myös tl asenteellisuutta, moitittiin mm. viimeistelyä moneen kertaan(opel laatu), toki kalliissa autossa sekin pitää olla kunnossa vrt. mersu audi ja bmw, jotka ovat huippuja siinä, volvokin parantanut paljon viimeisessä malliversiossa. Kuitenkin uutta opelia on kehuttu kovasti viimeistelystä, ei kai ero voi olla niin suuri keskiluokan ja premiumin välillä, että siitä pitää moneen kertaan huomauttaa. Tm oli onnistunut huomattavasti paremmin omassa analyysissä, kuten monasti aikaisemminkin. Kehuttiin ohjausta ja käyttäytymistä. Ajovakautus ei ole paljon päällä väistössä, tl oli saanut auton taas herkästi takapyöräluistoon ja ajovakautus oli ollut kunnolla päällä väistössä, kuin puhuttaisiin aivan eri autosta, ohjaus merkillisen kevyt ja epäherkkä kovemmilla nopeuksilla. Monessa kohdassa meni toimittajien analyysit ristiin, olisiko tm toimittajalla ollut enemmän saabilasit silmillä vaiko tl toimittajalla oma anlyysi hiukkasen metsässä.
Itse on ole valitettavasti edes päässyt istumaan autoon, koska Kokkolassa on musta aukko nykyään saabin myynnissä, joten omia kokemuksia ei ole.
Itse on ole valitettavasti edes päässyt istumaan autoon, koska Kokkolassa on musta aukko nykyään saabin myynnissä, joten omia kokemuksia ei ole.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Koeajoja??
Luin nyt illalla tuon TM-testin uudelleen. Vertailin sitten noitten ammatti-ihmisten reilun 2000km kokemuksia omiin 10170km tuntemuksiini.
Kyllä TM:n testi on hyvin oikeaan osunut. Toimittajat ovat kirjoittaneet mielestäni ihan oikein kriittisistä kohdista. Kokonaisuus on mielestäni hyvin positiivinen ja loppukappaleessa toteamus, "Ja jos kilpailijat ovat premium-hintansa väärttejä, niin tämän tutustumisen perusteella näyttäisi sitä myös Saab olevan". Lisäksi kun vielä todetaan, "Mielikuvituksellisten lisävarusteiden kirjossa se ei vielä kilpailijoilleen pärjää, mutta yksilöllisyydessä se ainakin toistaiseksi pesee muut."
Kun tähän lopuksi muistetaan se, mitä TM kirjoittaa heti alkuun: "Ensimmäinen uusi malli Trollhättanista on toisen sukupolven 9-5, joka ottaa isojen autojen luokan kilpailijat kiinni kertavenytyksellä."
Siis moneskohan sukupolvi noilla ns. kilpailijoilla onkaan jo menossa? Uskoisin kaiken sen jälkeen, mitä viimeisen kuluneen vuoden aikana on tapahtunut, että kyllä Saab voi olla ihan oikeasti ylpeä uuden mallin esiintulosta. Itse ainakin omin kokemuksin jo tuhansilta kilometreiltä olen hyvin tyytyväinen tähän "pikkumustaani"![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllä TM:n testi on hyvin oikeaan osunut. Toimittajat ovat kirjoittaneet mielestäni ihan oikein kriittisistä kohdista. Kokonaisuus on mielestäni hyvin positiivinen ja loppukappaleessa toteamus, "Ja jos kilpailijat ovat premium-hintansa väärttejä, niin tämän tutustumisen perusteella näyttäisi sitä myös Saab olevan". Lisäksi kun vielä todetaan, "Mielikuvituksellisten lisävarusteiden kirjossa se ei vielä kilpailijoilleen pärjää, mutta yksilöllisyydessä se ainakin toistaiseksi pesee muut."
Kun tähän lopuksi muistetaan se, mitä TM kirjoittaa heti alkuun: "Ensimmäinen uusi malli Trollhättanista on toisen sukupolven 9-5, joka ottaa isojen autojen luokan kilpailijat kiinni kertavenytyksellä."
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Siis moneskohan sukupolvi noilla ns. kilpailijoilla onkaan jo menossa? Uskoisin kaiken sen jälkeen, mitä viimeisen kuluneen vuoden aikana on tapahtunut, että kyllä Saab voi olla ihan oikeasti ylpeä uuden mallin esiintulosta. Itse ainakin omin kokemuksin jo tuhansilta kilometreiltä olen hyvin tyytyväinen tähän "pikkumustaani"
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Tuulilasi on surullinen tapaus. Heillä olisi kyllä kunniakasta historiaa ja ilmeisesti kelvolliset olosuhteet kunnollisen testaustoiminnan suorittamiseen. Muutamana viime vuonna juttujen taso on pudonnut niinkuin joku sanoikin Autobildin alapuolelle.
Eihän siinä mitään jos tuottaisivat kategorisesti roskaa mutta kun joskus on hyviäkin ja perusteellisia juttuja. Saab vaan tuntuu olevan jotensakin hampaissa - alkuvuoden jutut olivat todella asenteellisia ja typeriä vaikka koettaisi riipiä
-lasit pois.
Sääli - toisaalta onneksi meillä on TM joka pääsääntöisesti koeajoissaan onnistuu. Vertailuista sitten voidaan taas...
Eihän siinä mitään jos tuottaisivat kategorisesti roskaa mutta kun joskus on hyviäkin ja perusteellisia juttuja. Saab vaan tuntuu olevan jotensakin hampaissa - alkuvuoden jutut olivat todella asenteellisia ja typeriä vaikka koettaisi riipiä
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Sääli - toisaalta onneksi meillä on TM joka pääsääntöisesti koeajoissaan onnistuu. Vertailuista sitten voidaan taas...
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Koeajoja??
Hei!
Ristiriitaa meluisuudessa: TM:n mielestä suht meluisa, TL ja Autobild väittää
hiljaiseksi. Omasta mielestä meluisa, Riston mielestä hiljainen. Makuasioita ilmeisesti ja myös tienpinnan laatu vaikuttanee rengasmeluun merkittävästi.
Ristiriitaa meluisuudessa: TM:n mielestä suht meluisa, TL ja Autobild väittää
hiljaiseksi. Omasta mielestä meluisa, Riston mielestä hiljainen. Makuasioita ilmeisesti ja myös tienpinnan laatu vaikuttanee rengasmeluun merkittävästi.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Koeajoja??
minun mielestäni oli hiljainen tuo vector 2.0t mutta voi johtua siitä että nykyinen on tuo riisselli, Mutta kuten sanottu iha hiljainen ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Koeajoja??
Jatkoa OT aiheeseen
Onko joku ihme, jos TL:ssa ei tykätty Sabasta, kun ei ole VA6-konsernin tuote? Ainakin täällä tuli lopullinen päätös TL:n tilaamisen lopettamisesta, kun luin sitä lehteä jossa oli mm. talvirengasvertailu. Koko lehdestä ei löytynyt kovinkaan montaa aukeamaa, jossa ei olisi ollut jotain (mielestäni ylistämänsä) konsernin tuotetta. Piti oikein kesken lehden lukemisen varmistaa kannesta, että onko kyseessä ns. puolueeton autolehti vai jonkin automerkin oma asiakaslehtityyppinen julkaisu...![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Onko joku ihme, jos TL:ssa ei tykätty Sabasta, kun ei ole VA6-konsernin tuote? Ainakin täällä tuli lopullinen päätös TL:n tilaamisen lopettamisesta, kun luin sitä lehteä jossa oli mm. talvirengasvertailu. Koko lehdestä ei löytynyt kovinkaan montaa aukeamaa, jossa ei olisi ollut jotain (mielestäni ylistämänsä) konsernin tuotetta. Piti oikein kesken lehden lukemisen varmistaa kannesta, että onko kyseessä ns. puolueeton autolehti vai jonkin automerkin oma asiakaslehtityyppinen julkaisu...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Koeajoja??
Kyllä varmasti tienpinnalla on vaikutusta tuohon melun tai äänen vaikuttavuuteen. Oma mielipiteeni on entinen, Alle 50km/h nopeuksissa auto on äänekäs diesel mutta nopeuden noustessa auto hiljenee. En puhu täsmä Db-luvuista vaan omaan korvaan tulevasta äänen sävystä. minusta auto kokonaisuuteena on hiljainen, ei äänekäs.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
TM on mitannut karkean asfaltin melun 100km/h vauhdissa. BMW 535 ja 9-5 melu edessä on sama, takana BMW on 2dB hiljaisempi.
OT: Passatin tavaratila on 513l, golfin 505l ja octavian 605l.
OT: Passatin tavaratila on 513l, golfin 505l ja octavian 605l.
Viimeksi muokannut tmr97, To Loka 21, 2010 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Koeajoja??
mikä oli TL tuomio uudesta opelista aikoinaan kun se tuli markkinoille.
Tietysti kehuttiin kovasti?? Kun ysivitosta moititaan ja verrataan siihen.
Lukasin uuden TM:n ensinmäisellä sivulla moitittiin sitä sun tätä ja toisella sivulla jopa kehuttiin.
S:joella kävin tyypittämäs 2,0 On se vaan hieno peli (6 oli jo myyty)
Tietysti kehuttiin kovasti?? Kun ysivitosta moititaan ja verrataan siihen.
Lukasin uuden TM:n ensinmäisellä sivulla moitittiin sitä sun tätä ja toisella sivulla jopa kehuttiin.
S:joella kävin tyypittämäs 2,0 On se vaan hieno peli (6 oli jo myyty)
Re: Koeajoja??
Ja tästä Tuulilasista vielä.
Lehden kommenttien mukaan pitää olla vissiin oikein varovainen jos tuollasella autolla pääsee joskus ajamaan, vai mitähän tämä selostus ohjauksesta oikein tarkottaa?
"Ohjaustunto on hyvä noin 60 km/h nopeuteen asti, ja vaste lisääntyy käännettäessä kohtuullisella tarmolla. Sen sijaan nopeuksissa, joissa ohjauksen pitäisi olla parhaimmillaan, vaste tuntuu vain vähenevän. Tunto jää heikoksi, ja kokonaisuus on kuminauhamainen. Välillä aivan pienet epätasaisuudet tuntuvat pienenä liikkeenä ratissa. Palautus keskialueella on tehokasta, mutta yhdellä kädellä ajettaessa tämä saa välillä aikaan itseohjautumista. Ohjaus on onneksi tarkka. Suorilla osuuksilla keskialue ei ole liian herkkä, vaan eturenkaat antavat pienet kääntökulmat anteeksi. Kun nopeus nousee yli sallitun 120 km/h, keskialue muuttuu äärettömän kevyeksi ja ratti alkaa elämään itsestään"
Siis TÄH ?
Testin kuvateksteissä ja tekstissä mainitaan muuten Opel 7 kertaa... Sitkeässä se on tuo Saab=Opel täälläpäin. No olis nuo penkit, viikset ja osa katkasijoista voinu kyllä olla muutakin kuin suoraan Opelin laarista.
VAG-autoista kirjoittaessaan Tuulilasin toimittajia ei haittaa vaikka esim Passatissa on samoja katkaisijoita, säätönuppeja, navigaattoreita ja viiksiä mitä vaikkapa Skodan pikkumalleissa. Päinvastoin Tuulilasi kehuu ja neuvoo myös saabia ottamaan mallia VAG:sta joka kasaa neljää automerkkiä pitkälti samoista osista mutta tekee autoista päällisin puolin erilaisia.
Lehden kommenttien mukaan pitää olla vissiin oikein varovainen jos tuollasella autolla pääsee joskus ajamaan, vai mitähän tämä selostus ohjauksesta oikein tarkottaa?
"Ohjaustunto on hyvä noin 60 km/h nopeuteen asti, ja vaste lisääntyy käännettäessä kohtuullisella tarmolla. Sen sijaan nopeuksissa, joissa ohjauksen pitäisi olla parhaimmillaan, vaste tuntuu vain vähenevän. Tunto jää heikoksi, ja kokonaisuus on kuminauhamainen. Välillä aivan pienet epätasaisuudet tuntuvat pienenä liikkeenä ratissa. Palautus keskialueella on tehokasta, mutta yhdellä kädellä ajettaessa tämä saa välillä aikaan itseohjautumista. Ohjaus on onneksi tarkka. Suorilla osuuksilla keskialue ei ole liian herkkä, vaan eturenkaat antavat pienet kääntökulmat anteeksi. Kun nopeus nousee yli sallitun 120 km/h, keskialue muuttuu äärettömän kevyeksi ja ratti alkaa elämään itsestään"
Siis TÄH ?
Testin kuvateksteissä ja tekstissä mainitaan muuten Opel 7 kertaa... Sitkeässä se on tuo Saab=Opel täälläpäin. No olis nuo penkit, viikset ja osa katkasijoista voinu kyllä olla muutakin kuin suoraan Opelin laarista.
VAG-autoista kirjoittaessaan Tuulilasin toimittajia ei haittaa vaikka esim Passatissa on samoja katkaisijoita, säätönuppeja, navigaattoreita ja viiksiä mitä vaikkapa Skodan pikkumalleissa. Päinvastoin Tuulilasi kehuu ja neuvoo myös saabia ottamaan mallia VAG:sta joka kasaa neljää automerkkiä pitkälti samoista osista mutta tekee autoista päällisin puolin erilaisia.
Viimeksi muokannut mike, To Loka 21, 2010 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koeajoja??
Lienevät seonneet ajonautinosta, ennenkuin kirjoittivat tuon?
Onkohan tuo TL:n kirjoitus sitä ammattislangia? ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Saattaapi olla nyt pienet Saab-lasit päässä tai ainakin mielessä, mutta eikö tuo kehuttu Opel-ratti ole Saabin suunnittelema, mutta ei vain tuotantosyistä päässyt Saabissa ensin esille.
Muutenkin tuntuu, että Insigniassa otettiin käyttöön Saabin hyvää suunnittelua, joskin hieman muutettuna, downgreidattuna. Ja sitten taas ne on jouduttu ottamaan uuteen Saabiin takaisin sellaisina, ei niin hyvinä kuin alunperin oli tarkoitus, kuten penkit. Nyt yrittävät Saabilla yleisesti saada sitten osien ja materiaalien laatua ylöspäin. Näin haluan ajatella, puolueellisesti.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muutenkin tuntuu, että Insigniassa otettiin käyttöön Saabin hyvää suunnittelua, joskin hieman muutettuna, downgreidattuna. Ja sitten taas ne on jouduttu ottamaan uuteen Saabiin takaisin sellaisina, ei niin hyvinä kuin alunperin oli tarkoitus, kuten penkit. Nyt yrittävät Saabilla yleisesti saada sitten osien ja materiaalien laatua ylöspäin. Näin haluan ajatella, puolueellisesti.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Re: Koeajoja??
MtSound kirjoitti:Saattaapi olla nyt pienet Saab-lasit päässä tai ainakin mielessä, mutta eikö tuo kehuttu Opel-ratti ole Saabin suunnittelema, mutta ei vain tuotantosyistä päässyt Saabissa ensin esille.
Muutenkin tuntuu, että Insigniassa otettiin käyttöön Saabin hyvää suunnittelua, joskin hieman muutettuna, downgreidattuna. Ja sitten taas ne on jouduttu ottamaan uuteen Saabiin takaisin sellaisina, ei niin hyvinä kuin alunperin oli tarkoitus, kuten penkit. Nyt yrittävät Saabilla yleisesti saada sitten osien ja materiaalien laatua ylöspäin. Näin haluan ajatella, puolueellisesti.
Tuon tyylinen ratti ainakin taisi esiintyä ensikerran 2007 vuonna opel GTC konseptissa, 2008 9-4X konseptissa tammikuussa ja sitten helmikuussa Opel Meriva konseptissa. Tiedä sitten mihin merkkiin se on alunperin suunniteltu ja kuka sen on tehnyt, mutta aika monessa mallissa se on kuitenkin käytössä kohtuu samanlaisena.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koeajoja??
Lukiessani samaa juttua, ja hetken pohdiskeltuani asiaa havaitsin olevani varsin ärtynyt TL:n kirjoitustyylistä. Mielestäni Opel on Opel, ja Saab on Saab, eikä sukulaisuutta tarvitse kokoajan toistaa ja hokea, aivankuin ei olisi muuta sanottavaa. Taitaa itseltäni loppua tuulilasin tilaus maksettuun tilausjaksoon asti.
Vaikka Opel tekee nykyisin varsin hyviä ja laadukkaita autoja, on tekstissä käytetty opel vertausta todella negatiivisena asiana.
Se mitä tulee volkkarivertailuun, niin olettehan huomanneet että volkkari on TL:n toimittajille jumalasta seuraava, ylöspäin.. volkkari tehdään väkisin voittajaksi joka testissä. Aina keksitään joku tekosyy millä saadaan volkkari voittajaksi.
Mutta, tosia-asia on se, että uusi 9-5 on liian kallis auto. TL:n vertailussa oli köykäisimmällä moottorilla, ja vielä diiselinä 160hv/350nm lukemat, mitkä ovat tällähetkellä varsin huonot lukemat. Vertailupohjana oli kilpailijoiden bmw,volvo,mersu autot ja saabin suoritusarvot jäivät huomattavasti näistä. Minäkin muistan vielä ajan jolloinka kyseisillä merkeillä ei ollut suoritusarvoissa nokan koputtamista, saabi näytti perävaloja kaikille em. merkeille. Mihin on kadonnut saabin ylivertaisuus suorituskyvyssä?
Vaikkakin vertailussa oli toiseksi korkein varustelotaso vector, niin siitä huolimatta uusi 9-5 on liian kallis, ainakin täällä suomessa. En halua kuvitellakkaan mitä aero 2,8T maksaa. Ja suuri miinus siitä ettei aeroa saa manuaali vaihteistolla kuiten TL:n testissä mainittiin. Automaatti on lähtökohtana aina väärä(mielestäni).
Vaikka Opel tekee nykyisin varsin hyviä ja laadukkaita autoja, on tekstissä käytetty opel vertausta todella negatiivisena asiana.
Se mitä tulee volkkarivertailuun, niin olettehan huomanneet että volkkari on TL:n toimittajille jumalasta seuraava, ylöspäin.. volkkari tehdään väkisin voittajaksi joka testissä. Aina keksitään joku tekosyy millä saadaan volkkari voittajaksi.
Mutta, tosia-asia on se, että uusi 9-5 on liian kallis auto. TL:n vertailussa oli köykäisimmällä moottorilla, ja vielä diiselinä 160hv/350nm lukemat, mitkä ovat tällähetkellä varsin huonot lukemat. Vertailupohjana oli kilpailijoiden bmw,volvo,mersu autot ja saabin suoritusarvot jäivät huomattavasti näistä. Minäkin muistan vielä ajan jolloinka kyseisillä merkeillä ei ollut suoritusarvoissa nokan koputtamista, saabi näytti perävaloja kaikille em. merkeille. Mihin on kadonnut saabin ylivertaisuus suorituskyvyssä?
Vaikkakin vertailussa oli toiseksi korkein varustelotaso vector, niin siitä huolimatta uusi 9-5 on liian kallis, ainakin täällä suomessa. En halua kuvitellakkaan mitä aero 2,8T maksaa. Ja suuri miinus siitä ettei aeroa saa manuaali vaihteistolla kuiten TL:n testissä mainittiin. Automaatti on lähtökohtana aina väärä(mielestäni).
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Koeajoja??
Insigniassa mm. aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, nelivetotekniikka, jarrujärjestelmä, etupään rakenne ja paljon muuta on suunniteltu Trollhättanissa Saabilla. Ei siis pelkkiä pikkunippeleitä, vaan isoja ja tärkeitä kokonaisuuksia, jotka ovat varmasti painaneet vaa'assa myös Vuoden Auto-valinnassa.MtSound kirjoitti:Saattaapi olla nyt pienet Saab-lasit päässä tai ainakin mielessä, mutta eikö tuo kehuttu Opel-ratti ole Saabin suunnittelema, mutta ei vain tuotantosyistä päässyt Saabissa ensin esille.
Muutenkin tuntuu, että Insigniassa otettiin käyttöön Saabin hyvää suunnittelua, joskin hieman muutettuna, downgreidattuna. Ja sitten taas ne on jouduttu ottamaan uuteen Saabiin takaisin sellaisina, ei niin hyvinä kuin alunperin oli tarkoitus, kuten penkit. Nyt yrittävät Saabilla yleisesti saada sitten osien ja materiaalien laatua ylöspäin. Näin haluan ajatella, puolueellisesti.
En ole lukenut Insignian koeajoja, joten en tiedä, onko tätä tuotu niissä esille positiivisena tai negatiivisena asiana.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm