Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Juha96 kirjoitti: Insigniassa mm. nelivetotekniikka.... ja paljon muuta on suunniteltu Trollhättanissa Saabilla. Ei siis pelkkiä pikkunippeleitä, vaan isoja ja tärkeitä kokonaisuuksia, jotka ovat varmasti painaneet vaa'assa myös Vuoden Auto-valinnassa.
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Petter »

9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt. :P
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Mutta oikeastaan : mitä väliä sillä nyt loppujen lopuksi on, jos toinen testaaja tykkää ja toinen ei ? Uskoisin että aniharva ostaa tai sitten jättää ostamatta tuon hintaista autoa yhden testin perusteella. Itse koen oikeastaan virkistävänä, ihan merkistä riippumatta, että juttua tulee lehdissä laidasta laitaan. Kaikki kun ei voi tykätä kaikesta ja tuon hintaluokan autoista KAIKKI ovat varmasti hyviä, sitä ei muuksi muuta yhdenkään lehden toimittajan sanomiset. Ja joka haluaa saabin/mersun tms, se varmasti sen ostaa näistä raapustuksista huolimatta. :!:
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Tuulilasin testi oli tosiaan aika negatiiviseen sävyyn kirjoitettu. Samaa oli muuten Legacyn kestotestin loppuraportti. Kirjoittajahan oli näillä sama Herra.

Sen verran mitä pisti silmään niin Tuulilasissa moitittiin alustan pintakovuutta ja nypyttävyyttä. TM:ssä taas ei. Koeajoautoissahan oli se ero että toinen oli automaatti(TL) ja toinen manuaali(TM). Manuaalissa on vakiona urheilualusta ja automaatissa vakioalusta.
Oma koeajoni ja muutamien tuttujen koeajot tapahtuneet vakioalustalla. Kaikki ovat moittineet alustan nypyttävyyttä.

Onko kukaan ajanut molemmilla alustoilla ja huomannut eroa tässä kohtaa niiden välillä?
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt. :P


Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.

Kiitos tästä "tietopläjäyksestä", mutta tiesin toki että Saabilla oli iso osa Turbo X:n kehityksessä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti: Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.
:D Oivaa argumentointia. Samalla perusteella julistan Fiat 131 Mirafiorin (vertailun tasapuolistamiseksi otetaan vielä 1400CL malli, 2000TC Supermirri ois jo vähän turhan kova luu) ihan täsmälleen samankaltaiseksi kun uusin BMW M3. Molemmissa on polttomoottori ja kardaanivälitys takapyörävedolle. Eli ei käytännössä mitään eroa, paitsi jotain mitättömiä hifistelyjä BMW:ssä, muuten siis kyseessä ihan sama laite.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Odotellaan nyt tätä uutta nelivetoa, kunhan saadaan tämä sähköinen taka-akseli asennettua, jota jo nyt kutsutaan maailmanmullistukseksi monella taholla. Mutta Saabin on pidettävä kiirettä koska heillä on vain 6-kuukautta aikaa toteuttaa tämä ja olla ensimmäisenä markkinoilla, nelivedolla jossa sähköinen takaveto.
Kun 6-kuukautta on kulunut siitä tulee yleinen ja vapaa kaikille ottaa se käyttöönsä.

Liitän pienen skissin.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Teme100 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt. :P


Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.

Kiitos tästä "tietopläjäyksestä", mutta tiesin toki että Saabilla oli iso osa Turbo X:n kehityksessä.
Haldexin suurin heikkous aiemmin onkin ollut hidas reagointi joten aika isona erona pidän tuota esipaineistusta.

Samoin aktiivilukko takaperässä on iso juttu ja tekee PALJON ajettavuuden hyväksi. Evolancereissahan tuollainen on ollut jo 1996 lähtien ja on todella erinomainen systeemi, jota vähitellen nyt alkaa muutkin valmistajat matkimaan.
Saab/Haldex versiota en ole päässyt kokemaan mutta Mitsun AYC löytyy omasta autosta ja pidän sitä yhtenä parhaimmista ominaisuuksista siinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:nonsense
Jos logiikkaasi jatko jalostettaisiin, niin ensimmäisen sukupolven Haldexin kehitti Audi, koska se esiintyi ensimmäistä kertaa Audi TT:ssä.

Toisen sukupolven kehitti Volkswagen, koska aikaisemman malliuudistuksen takia Gen 2 esiintyi sen mallistossa ensin.

Kolmannen sukupolven kehitti Volvo, koska gen 3 esiintyi ensimmäistä kertaa Volvo XC90:ssä ja käytti Volvon kehittämää Instant Traction-järjestelmää.

Todellisuudessa kaikki järjestelmät ovat samanlaisia niin perusperiaatteeltaan ja toiminnaltaan, ainoastaan yksittäisiä komponentteja on päivitetty ja muokattu muuttuneiden vaatimusten mukaan. Eri sukupolvet ovat vain ensimmäisen päivitysversioita.

Vasta Haldex V tulee alustavien tietojen mukaan eroamaan nykyjärjestelmästä. Se muuten kehitetään vastaamaan VAG:n tarpeita. Sehän onkin sitten VAG:n kehittämä vai mitä? Mukavaa, että Haldexilla on autotehtaita auttamassa, sillä sinun mukaasi he eivät osaa itse mitään.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti: Jos logiikkaasi jatko jalostettaisiin, niin ensimmäisen sukupolven Haldexin kehitti Audi, koska se esiintyi ensimmäistä kertaa Audi TT:ssä.

Toisen sukupolven kehitti Volkswagen, koska aikaisemman malliuudistuksen takia Gen 2 esiintyi sen mallistossa ensin.

Kolmannen sukupolven kehitti Volvo, koska gen 3 esiintyi ensimmäistä kertaa Volvo XC90:ssä ja käytti Volvon kehittämää Instant Traction-järjestelmää.

Todellisuudessa kaikki järjestelmät ovat samanlaisia niin perusperiaatteeltaan ja toiminnaltaan, ainoastaan yksittäisiä komponentteja on päivitetty ja muokattu muuttuneiden vaatimusten mukaan. Eri sukupolvet ovat vain ensimmäisen päivitysversioita.

Vasta Haldex V tulee alustavien tietojen mukaan eroamaan nykyjärjestelmästä. Se muuten kehitetään vastaamaan VAG:n tarpeita. Sehän onkin sitten VAG:n kehittämä vai mitä? Mukavaa, että Haldexilla on autotehtaita auttamassa, sillä sinun mukaasi he eivät osaa itse mitään.
Kauan meni googletellessa? :lol: Eiku tokihan kaltaisesi Asian Tuntija osasi nämä faktat ulkoa, anteeksi :oops:
Pari kysymystä heräsi. Miksi Saab ainoana autovalmistajana sai 12kk yksinoikeuden käyttää Haldex IV järjestelmää ?

Miksi juuri Saab? Eikö Haldexin olisi ollut fiksumpaa myydä yksinoikeus jollekin toiselle, paljon tunnetummalle ja suuremmalle autonvalmistajalle?

Ehkä Saab maksoi Haldexille 10 vuotta vanhan vähän vaan päivitetyn tekniikan yksinoikeudesta pelkkää tyhmyyttään?

Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Kovinpa oli eri sävyiset koeajot kun nyt luki sitten tuon TM:n. No, sanojia varmaan riittää puolesta ja vastaan. Joku tietysti voi olla sitäkin mieltä, että TM:n testi oli liian säyseä, ja TL:n toimittaja uskalsi puhua mitä ajatteli. Toinen tykkää tyttärestä ja niin eespäin.

Eiköhän se paras koeajo jokaiselle ole kun käy itse ajamassa...
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Odotellaan nyt tätä uutta nelivetoa, kunhan saadaan tämä sähköinen taka-akseli asennettua, jota jo nyt kutsutaan maailmanmullistukseksi monella taholla. Mutta Saabin on pidettävä kiirettä koska heillä on vain 6-kuukautta aikaa toteuttaa tämä ja olla ensimmäisenä markkinoilla, nelivedolla jossa sähköinen takaveto.
Kun 6-kuukautta on kulunut siitä tulee yleinen ja vapaa kaikille ottaa se käyttöönsä.

Liitän pienen skissin.
Audillahan oli useita samaan periaatteeseen perustuvia konsepteja 80/90-lukujen taiteessa. Huomasin niistä maininnan Audin mainoksessa muutama viikko sitten ja muistin heti, että nythän Saab koettaa tehdä samanlaista järjestelmää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#Audi_Duo

Eikö tuo 6-kuukautta ollut Saabin yksinoikeusaika siitä hetkestä, kun järjestelmä on valmis otettavaksi tuotantoon/tuotantomalli valmis? Sitähän on tarkoitus käyttää uudessa 9-3:ssa, joka tulee aikaisintaan vuonna 2012 markkinoille.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

jcarlson kirjoitti:
Haldexin suurin heikkous aiemmin onkin ollut hidas reagointi joten aika isona erona pidän tuota esipaineistusta.
Tuotahan on lääkitty hankkimalla aftermarket controller, jolla voidaan nostaa Haldexin painetta jo etukäteen ja se sallii myös vetosuhteen muuttelun. Ominaisuus on siis hyvin tunnustettu.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:
Pari kysymystä heräsi. Miksi Saab ainoana autovalmistajana sai 12kk yksinoikeuden käyttää Haldex IV järjestelmää ?

Miksi juuri Saab? Eikö Haldexin olisi ollut fiksumpaa myydä yksinoikeus jollekin toiselle, paljon tunnetummalle ja suuremmalle autonvalmistajalle?

Ehkä Saab maksoi Haldexille 10 vuotta vanhan vähän vaan päivitetyn tekniikan yksinoikeudesta pelkkää tyhmyyttään?

Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
Olisikohan rahalla asian kanssa jotain tekemistä? Ei teollisuudessa yksinoikeuksia niin vain saa, niistä pitää maksaa tavalla tai toisella. Se miksi saab halusi/osti/sai yksinoikeuden eikä esimerkiksi VAG, Ford, Land Rover tai Volvo on mahdoton vastata tältä pohjalta.

Toki Saabilla varmasti on ollut osansa kehitystyössä, mutta mielestäni on väärin sanoa, että se, tai joku muu em. automerkeistä olisi yksin vastannut kyseisen kehitysversion kehitystyöstä.
Vastaa Viestiin