Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.Juha96 kirjoitti: Insigniassa mm. nelivetotekniikka.... ja paljon muuta on suunniteltu Trollhättanissa Saabilla. Ei siis pelkkiä pikkunippeleitä, vaan isoja ja tärkeitä kokonaisuuksia, jotka ovat varmasti painaneet vaa'assa myös Vuoden Auto-valinnassa.
Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Re: Koeajoja??
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Koeajoja??
Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Koeajoja??
Mutta oikeastaan : mitä väliä sillä nyt loppujen lopuksi on, jos toinen testaaja tykkää ja toinen ei ? Uskoisin että aniharva ostaa tai sitten jättää ostamatta tuon hintaista autoa yhden testin perusteella. Itse koen oikeastaan virkistävänä, ihan merkistä riippumatta, että juttua tulee lehdissä laidasta laitaan. Kaikki kun ei voi tykätä kaikesta ja tuon hintaluokan autoista KAIKKI ovat varmasti hyviä, sitä ei muuksi muuta yhdenkään lehden toimittajan sanomiset. Ja joka haluaa saabin/mersun tms, se varmasti sen ostaa näistä raapustuksista huolimatta.
Re: Koeajoja??
Tuulilasin testi oli tosiaan aika negatiiviseen sävyyn kirjoitettu. Samaa oli muuten Legacyn kestotestin loppuraportti. Kirjoittajahan oli näillä sama Herra.
Sen verran mitä pisti silmään niin Tuulilasissa moitittiin alustan pintakovuutta ja nypyttävyyttä. TM:ssä taas ei. Koeajoautoissahan oli se ero että toinen oli automaatti(TL) ja toinen manuaali(TM). Manuaalissa on vakiona urheilualusta ja automaatissa vakioalusta.
Oma koeajoni ja muutamien tuttujen koeajot tapahtuneet vakioalustalla. Kaikki ovat moittineet alustan nypyttävyyttä.
Onko kukaan ajanut molemmilla alustoilla ja huomannut eroa tässä kohtaa niiden välillä?
Sen verran mitä pisti silmään niin Tuulilasissa moitittiin alustan pintakovuutta ja nypyttävyyttä. TM:ssä taas ei. Koeajoautoissahan oli se ero että toinen oli automaatti(TL) ja toinen manuaali(TM). Manuaalissa on vakiona urheilualusta ja automaatissa vakioalusta.
Oma koeajoni ja muutamien tuttujen koeajot tapahtuneet vakioalustalla. Kaikki ovat moittineet alustan nypyttävyyttä.
Onko kukaan ajanut molemmilla alustoilla ja huomannut eroa tässä kohtaa niiden välillä?
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Koeajoja??
V.J.S kirjoitti:Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt.
Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.
Kiitos tästä "tietopläjäyksestä", mutta tiesin toki että Saabilla oli iso osa Turbo X:n kehityksessä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Koeajoja??
Oivaa argumentointia. Samalla perusteella julistan Fiat 131 Mirafiorin (vertailun tasapuolistamiseksi otetaan vielä 1400CL malli, 2000TC Supermirri ois jo vähän turhan kova luu) ihan täsmälleen samankaltaiseksi kun uusin BMW M3. Molemmissa on polttomoottori ja kardaanivälitys takapyörävedolle. Eli ei käytännössä mitään eroa, paitsi jotain mitättömiä hifistelyjä BMW:ssä, muuten siis kyseessä ihan sama laite.Teme100 kirjoitti: Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Koeajoja??
Odotellaan nyt tätä uutta nelivetoa, kunhan saadaan tämä sähköinen taka-akseli asennettua, jota jo nyt kutsutaan maailmanmullistukseksi monella taholla. Mutta Saabin on pidettävä kiirettä koska heillä on vain 6-kuukautta aikaa toteuttaa tämä ja olla ensimmäisenä markkinoilla, nelivedolla jossa sähköinen takaveto.
Kun 6-kuukautta on kulunut siitä tulee yleinen ja vapaa kaikille ottaa se käyttöönsä.
Liitän pienen skissin.
Kun 6-kuukautta on kulunut siitä tulee yleinen ja vapaa kaikille ottaa se käyttöönsä.
Liitän pienen skissin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Koeajoja??
Haldexin suurin heikkous aiemmin onkin ollut hidas reagointi joten aika isona erona pidän tuota esipaineistusta.Teme100 kirjoitti:V.J.S kirjoitti:Haldex IV on jotain ihan muuta kun noi aiemman sukupolven kötöstykset. Tämä Haldex IV tuli ensimmäisenä Saabin Turbo X:ään, ja sen kehityksessä oli Saabilla iso osa.Teme100 kirjoitti:
Neliveto on Haldexin kehittämä ja valmistama järjestelmä ja on ostettu suoraan valmiina komponentteina. VAG on käyttänyt samaa järjestelmää poikittaismoottorisissa malleissaan jo 90-luvulla ja Volvo otti sen käyttöönsä 2001.
Vähän noloo jos et edes tätä tiennyt.
Todellakin ihan eri järjestelmä, nelivetojärjestelmä toimii täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemmatkin sukupolvet. Suurin muutos on itse Haldex-kytkimessä ja ero on siinä on sen esipaineistus. Se taas takaa nopeamman reagoinnin verrattuna vanhempiin sukupolviin. Toinen muutos on se, että takaperän sisään on mahdollista asentaa samanlainen märkämonilevykytkin, kuten varsinainen Haldex itsekin on, jolla on mahdollista jakaa voimaa poikittaisen akselin kesken.
Kiitos tästä "tietopläjäyksestä", mutta tiesin toki että Saabilla oli iso osa Turbo X:n kehityksessä.
Samoin aktiivilukko takaperässä on iso juttu ja tekee PALJON ajettavuuden hyväksi. Evolancereissahan tuollainen on ollut jo 1996 lähtien ja on todella erinomainen systeemi, jota vähitellen nyt alkaa muutkin valmistajat matkimaan.
Saab/Haldex versiota en ole päässyt kokemaan mutta Mitsun AYC löytyy omasta autosta ja pidän sitä yhtenä parhaimmista ominaisuuksista siinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Koeajoja??
Jos logiikkaasi jatko jalostettaisiin, niin ensimmäisen sukupolven Haldexin kehitti Audi, koska se esiintyi ensimmäistä kertaa Audi TT:ssä.V.J.S kirjoitti:nonsense
Toisen sukupolven kehitti Volkswagen, koska aikaisemman malliuudistuksen takia Gen 2 esiintyi sen mallistossa ensin.
Kolmannen sukupolven kehitti Volvo, koska gen 3 esiintyi ensimmäistä kertaa Volvo XC90:ssä ja käytti Volvon kehittämää Instant Traction-järjestelmää.
Todellisuudessa kaikki järjestelmät ovat samanlaisia niin perusperiaatteeltaan ja toiminnaltaan, ainoastaan yksittäisiä komponentteja on päivitetty ja muokattu muuttuneiden vaatimusten mukaan. Eri sukupolvet ovat vain ensimmäisen päivitysversioita.
Vasta Haldex V tulee alustavien tietojen mukaan eroamaan nykyjärjestelmästä. Se muuten kehitetään vastaamaan VAG:n tarpeita. Sehän onkin sitten VAG:n kehittämä vai mitä? Mukavaa, että Haldexilla on autotehtaita auttamassa, sillä sinun mukaasi he eivät osaa itse mitään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Koeajoja??
Kauan meni googletellessa? Eiku tokihan kaltaisesi Asian Tuntija osasi nämä faktat ulkoa, anteeksiTeme100 kirjoitti: Jos logiikkaasi jatko jalostettaisiin, niin ensimmäisen sukupolven Haldexin kehitti Audi, koska se esiintyi ensimmäistä kertaa Audi TT:ssä.
Toisen sukupolven kehitti Volkswagen, koska aikaisemman malliuudistuksen takia Gen 2 esiintyi sen mallistossa ensin.
Kolmannen sukupolven kehitti Volvo, koska gen 3 esiintyi ensimmäistä kertaa Volvo XC90:ssä ja käytti Volvon kehittämää Instant Traction-järjestelmää.
Todellisuudessa kaikki järjestelmät ovat samanlaisia niin perusperiaatteeltaan ja toiminnaltaan, ainoastaan yksittäisiä komponentteja on päivitetty ja muokattu muuttuneiden vaatimusten mukaan. Eri sukupolvet ovat vain ensimmäisen päivitysversioita.
Vasta Haldex V tulee alustavien tietojen mukaan eroamaan nykyjärjestelmästä. Se muuten kehitetään vastaamaan VAG:n tarpeita. Sehän onkin sitten VAG:n kehittämä vai mitä? Mukavaa, että Haldexilla on autotehtaita auttamassa, sillä sinun mukaasi he eivät osaa itse mitään.
Pari kysymystä heräsi. Miksi Saab ainoana autovalmistajana sai 12kk yksinoikeuden käyttää Haldex IV järjestelmää ?
Miksi juuri Saab? Eikö Haldexin olisi ollut fiksumpaa myydä yksinoikeus jollekin toiselle, paljon tunnetummalle ja suuremmalle autonvalmistajalle?
Ehkä Saab maksoi Haldexille 10 vuotta vanhan vähän vaan päivitetyn tekniikan yksinoikeudesta pelkkää tyhmyyttään?
Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Koeajoja??
Kovinpa oli eri sävyiset koeajot kun nyt luki sitten tuon TM:n. No, sanojia varmaan riittää puolesta ja vastaan. Joku tietysti voi olla sitäkin mieltä, että TM:n testi oli liian säyseä, ja TL:n toimittaja uskalsi puhua mitä ajatteli. Toinen tykkää tyttärestä ja niin eespäin.
Eiköhän se paras koeajo jokaiselle ole kun käy itse ajamassa...
Eiköhän se paras koeajo jokaiselle ole kun käy itse ajamassa...
Re: Koeajoja??
Audillahan oli useita samaan periaatteeseen perustuvia konsepteja 80/90-lukujen taiteessa. Huomasin niistä maininnan Audin mainoksessa muutama viikko sitten ja muistin heti, että nythän Saab koettaa tehdä samanlaista järjestelmää.core2 kirjoitti:Odotellaan nyt tätä uutta nelivetoa, kunhan saadaan tämä sähköinen taka-akseli asennettua, jota jo nyt kutsutaan maailmanmullistukseksi monella taholla. Mutta Saabin on pidettävä kiirettä koska heillä on vain 6-kuukautta aikaa toteuttaa tämä ja olla ensimmäisenä markkinoilla, nelivedolla jossa sähköinen takaveto.
Kun 6-kuukautta on kulunut siitä tulee yleinen ja vapaa kaikille ottaa se käyttöönsä.
Liitän pienen skissin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#Audi_Duo
Eikö tuo 6-kuukautta ollut Saabin yksinoikeusaika siitä hetkestä, kun järjestelmä on valmis otettavaksi tuotantoon/tuotantomalli valmis? Sitähän on tarkoitus käyttää uudessa 9-3:ssa, joka tulee aikaisintaan vuonna 2012 markkinoille.
Re: Koeajoja??
Tuotahan on lääkitty hankkimalla aftermarket controller, jolla voidaan nostaa Haldexin painetta jo etukäteen ja se sallii myös vetosuhteen muuttelun. Ominaisuus on siis hyvin tunnustettu.jcarlson kirjoitti:
Haldexin suurin heikkous aiemmin onkin ollut hidas reagointi joten aika isona erona pidän tuota esipaineistusta.
Re: Koeajoja??
Olisikohan rahalla asian kanssa jotain tekemistä? Ei teollisuudessa yksinoikeuksia niin vain saa, niistä pitää maksaa tavalla tai toisella. Se miksi saab halusi/osti/sai yksinoikeuden eikä esimerkiksi VAG, Ford, Land Rover tai Volvo on mahdoton vastata tältä pohjalta.V.J.S kirjoitti:
Pari kysymystä heräsi. Miksi Saab ainoana autovalmistajana sai 12kk yksinoikeuden käyttää Haldex IV järjestelmää ?
Miksi juuri Saab? Eikö Haldexin olisi ollut fiksumpaa myydä yksinoikeus jollekin toiselle, paljon tunnetummalle ja suuremmalle autonvalmistajalle?
Ehkä Saab maksoi Haldexille 10 vuotta vanhan vähän vaan päivitetyn tekniikan yksinoikeudesta pelkkää tyhmyyttään?
Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
Toki Saabilla varmasti on ollut osansa kehitystyössä, mutta mielestäni on väärin sanoa, että se, tai joku muu em. automerkeistä olisi yksin vastannut kyseisen kehitysversion kehitystyöstä.