Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Monta sekuntia parani. Ajolinjat tosin paranee useammalla yrittämällä, joten kaikkea ei voi laskea auton paremmuudeksi :lol:

Kuva KuvaKuvaKuva

Eli siihen koeajoon. Aika lyhyt lenkki, alle tunnin vietin ratin takana. Mutta yritin ajaa mahdollisimman monenlaista tietä ja nopeutta.

Ensivaikutelma erittäin miellyttävä ja "tanakka". Sellainen panssarivaunu fiilis, positiivisessa mielessä. Tuntee olevansa hyvin ympäröity joka suunnalta. Ja muutenkin yllättävän kompakti tunnelma ollakseen noin iso auto.

Lämpiäminen siis tapahtui Saabimaisen nopeaan, vaikka kylmästä sahattiin käymään. Viereinen Skoda rivi pysyi tiukassa huurteessa kun koko koeajo paletti laitettiin kerralla käyntiin lämpenemään. BioPower päästi todella mustat ja erittäin kitkerät savut siinä alkuun. Sellainen palaneen haju, ei pakokaasun haju?

Liikkeelle kun pääsi niin pian huomasi, että penkinlämmittimet toimii nopeammin kangas Vector penkeissä, verrattuna 9-3:n nahkajakkaroihin. Ja lämpenee 3:s asennolla kuumemmaksi. Tosin reiden sivut ei tuntuneet saavat lämpöä ollenkaan? Selkä lämpenee ja ylös saakka. Hyvä. Muuten penkit on ajossa mulle hyvin sopivat. Aika kovat verrattuna kolmosen penkkeihin. Hieman "Saksalainen" tunnelma noissa. Mutta erittäin hyvät!

Hallintavivut tuntuu ihan jämäköiltä joskin hieman tahmeilta. Liekö uutuuden kankeuttakin osittain. Kaikki pyöritettävät säätimet on miellyttävän jämäkät ja tiukat pyörittää. Ei Japsi tyylisen tunnottomat.

Rattihan on käteen loistava. Aivan 6-0 peittoaa 9-3 aero ratin. Vakkarin napit ratissa on huomattava parannus edelliseen. Ja toiminta jouhevaa sekä tarkkaa. Ihmettelin ratin audio nappuloita, että niistä vaihtuu äänen lähde eikä kanavat? Enkö vain osannut? Ratti säätyy kolmosta paremmin käteen ja tulee täten parempi ajoasento. Ainakin meikäläisen muotoiselle äijälle.

Vaihteisto tuntuu hyvin lähelle samanlaiselta kuin tuo oma TTiD:n loova. Samalla tavalla liikkeelle lähtiessä varovaisuus palkitaan jouhevalla menolla. Muuten "losahtaa" vaihde silmään. Tyypillistä Aisin toimintaa. Automaatin vaihdekeppi on hyvä. Tykkään.
Ratista puuttui vaihtoläpyskät. Kepillä kun hämmensi niin ehkä hivenen nopeammat vaihdot kuin omassa. Ehkä. Sport moodia en edes huomannut kokeilla.

Moottori miellytti mua. Ei tosin tunnu äkkiä 220hv:n tehoiselta. Mutta kaksilitraiseksi antaa mukavan tasaisen ja hienostuneen suorituskyvyn. Ja toki sillä (varmaan) kerkiää jos oikein antaa kenkää. Talviolot ja etuveto ei tarjoa mahdollisuutta testata tehoja.
Vetopito tuntui suunnilleen samalta kuin 9-3:ssa. Nelivedoksi en tuota kyllä erehtyisi luulemaan. Joka mutkasta lähtiessä muistuttaa kyllä mistä se vetää. Mutta toisaalta, ohjaus ei vedellyt missään vaiheessa. Liekö talvirenkaillakin oma osuutensa.
Oli muuten Hakkapeliitta 7:t, nastoilla siis. Samat kuin omassa autossa.

Rengasääntä vähemmän kuin 9-3:ssa ja sävy miellyttävän tumma. Muutenkin yleis sävyltään tumma äänimaailma antaa arvokkaan tuntuisen tunnelman.

Mittariston keskellä oleva näyttö on kyllä paras "gadget" vuosiin!! Tykästyin tosissaan. Ja vielä suomeksi tulee tekstit! Loistavaa!!

Kuva

Autosta näkee ajossa hyvin ulos ja sivupeilit tulee niin lähelle, että näkymä niistä on ihan paku-luokkaa. Pieni fyysinen koko yllättää hyvällä näkyvyydellä.

Pikku huomautuksena, Turbon vihellys oli yllättävän kuuluvaa. Jopa niin, että jos ois kyseessä oma auto, olisin jossain määrin huolissani siitä. Muuten niin vaimea äänimaailma, niin erottui todella selkeästi korkea vinkuna joka eli koneen rasituksen mukana.

Toinen moite oli alustan pieni pintakovuus. Jotenkin pitkittäis saumat tuntui jopa selkeämmin kuin 9-3:n sport alustalla (en tiedä mikä jousitus 9-5:ssä oli). Jos jousituksesta pitäisi piirtää toimintakäyrä, siitä tulisi "kulmikkaampi" kuin useilla muilla autoilla. Mutta paljonko johtui uudesta alustasta, renkaista, pakkasesta, kuskista jne.
Tämä vain suoraan verrattuna tuohon omaan autoon.

Itse ohjauksesta ei osaa sanoa oikein mitään. Sen verran liukkaat tiet, ettei ohjaustuntoa voinut testata muuten kuin maantiellä toteamalla, että helposti menee suoraan, eikä siinä ole kuollutta keskikohtaa.

Kyllähän tämä auto on niin Saab kuin olla voi. Vaikka siitä löytyykin kabiinista nippu Insignian kanssa yhteisiä nappuloita ja vääntimiä, niin ei voi erehtyä mitä autoa on ajamassa.

Ja ihan hyvillä fiiliksillä jatkoin matkaa omalla autolla koeajon päätteeksi. Ei se paljoa Vitoselle häviä, vaikka vanhempi ja pienempi onkin.

Muutama kuva täällä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jäi vielä mainitsematta, että kyllähän tuosta pitää alkaa haavailla mahdollisena tulevana autona joskus. Farkkuna kiitos.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa Marko, että pääsit kokeilemaan. Vectori näyttää olevan. Dieselin automaatissa nuo ratin vaihtimet kyllä on. Aika jännä juttu tuo hyvin monien kokema jousituksen "pintakovuus". Kun olen nyt varmaan tähän jo tottunut mutta silti en tuota ole kokenut ongelmana millään muotoa. Johtunee varmaan siitä, etten ole paremmilla ajanut. :wink: Nyt talvikeleillä on mielestäni kyyti sangen tasaista ja hiljaista, johtunee noista Contin kitkoista. Contit ovat minun ajoihini mainiot renkaat. Ei muuta, kuin kohti uusia seikkailuja ja koeajoja.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ristos kirjoitti:Aika jännä juttu tuo hyvin monien kokema jousituksen "pintakovuus". Kun olen nyt varmaan tähän jo tottunut mutta silti en tuota ole kokenut ongelmana millään muotoa. Johtunee varmaan sitä, etten ole paremmilla ajanut.
Äh. Ei se ongelma ole. Tuo vain oli huomio kun vertasin 9-3:n. Jos ajaisin 9-5:ä normaalisti ja vertaisin 9-3:n alustaan, vois arvio ollakin että kolmosessa on turhan löysä taikka epätarkka alusta. Ei missään nimessä ongelma. Mikään ei kolahdellut taikka töksähdellyt.

Loistava auto, kertakaikkiaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Katselin tuon bensa-turbon kulutuslukemia, varmaan hetkellisiä? Omassani menen nykyisin tietsikan keskikulutuslukemissa 6,1l dieseliä/100km. Yksittäiset tankilliset parhaimmillaan ovat olleet 5,3l/100km. Ei paha!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen nyt tällä omalla matkallani todennut, että alusta ei kolise eikä nitise myöskään näillä kovilla pakkasilla (alimmillaan -26). Mielestäni entisen 9-3:n alusta välillä kyllä nitisi, mutta sekin hävisi, kun auto hieman lämpeni ja notkistui pakkasilla. Tässä suhteessa tämä uusi on toista maata, mutta ihan oikeasti Saab kaikilla Saab-ilmastoilla! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ristos kirjoitti:Hienoa Marko, että pääsit kokeilemaan. Vectori näyttää olevan. Dieselin automaatissa nuo ratin vaihtimet kyllä on. Aika jännä juttu tuo hyvin monien kokema jousituksen "pintakovuus". Kun olen nyt varmaan tähän jo tottunut mutta silti en tuota ole kokenut ongelmana millään muotoa. Johtunee varmaan siitä, etten ole paremmilla ajanut. :wink: Nyt talvikeleillä on mielestäni kyyti sangen tasaista ja hiljaista, johtunee noista Contin kitkoista. Contit ovat minun ajoihini mainiot renkaat. Ei muuta, kuin kohti uusia seikkailuja ja koeajoja.
Kyllä tuon pintakovuuden huomaa,mitä nyt olen ollut velipojan kyydissä!
Kait uuden jämäkkyyttä,mahtava alusta kuitenkin ja pehmenee varmaan kilometrien myötä! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ristos kirjoitti:Katselin tuon bensa-turbon kulutuslukemia, varmaan hetkellisiä? Omassani menen nykyisin tietsikan keskikulutuslukemissa 6,1l dieseliä/100km. Yksittäiset tankilliset parhaimmillaan ovat olleet 5,3l/100km. Ei paha!
No joo :lol: autollahan oli ajettu alle 200km ja se oli aamullakin siinä pihalla hyvän tovin tyhjäkäynnillä paikoillaan. Korkeita lukemia se kuitenkin kokoajan näytteli. Vaikken missään nimessä kaahannut. Liukas keli ja uusi auto, ei sovi sellainen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jokos NG9-5 näyttää myös hetkellisen kulutuksen? OG:ssakin tykkäisin tuosta ominaisuudesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
92-54
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Loka 27, 2007 22:54
Paikkakunta: oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja 92-54 »

Taitaapa näyttää sen hetkellisenkin tuo ng-femma. Tuon aineen koeajoauton mittarissa oli eilen 347km ja keskikulutus 17.4l / 100km. On aika kova lukema ainakin jos vertaa omaan og-femman sidin lukemaan. (kaupunkiajossa 13.5l /100km ,2.3t automaatti aeron ahtimella ja ohjelmalla). Lienee tuossa koeajoautossa niin vähän kilometrejä takana ettei voi ihan luottaa tuohon lukemaan?

Hyvä fiilis jäi uutuudesta vajaan tunnin koeajolenkin jälkeen. (2.0t biopower autom.)
saab 92b -54, 99LEA -74, 900 3d 2.1 -92, 9000 2.3turboS -91, 9-5 2.3t A -98, 9-3 aero cab -01, -10 9-5ng tid4 A, -11 9-3 ttid
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Jos kaupunki ajoa ajettu ja unohdettu kaikki eko driving kikat niin ei tuo kulutus älytön ole. Kyllä tonnarinkin kulutusmittarin vastaavilla toimilla sais varmaan päälle 30l/100km...
#3834
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Nyt on koeajettu!

Sain yrityskutsun maahantuojan tapahtumaan Porvoon PremiumParkkiin, tuli eilen aamulla koeajettua:

Aero Turbo6 XWD radalla!
Etuveto Aero 30km maanteitä siinä ympärillä.
(9-3X 2.0T myös maanteillä)
Diesel 160hv automaatti matkalla.

Olihan mahtava tapahtuma, paikalla Performance-team rataa hoitamassa (eivät ajaneet showtaan, koska oli liian liukasta..)

Radalla (puolijäinen/luminen/asfaltti) nelivedolta sai pyytää ihan sairaita asioita. Ja kokoonsa nähden uusi 9-5 on todella todella ketterä auto. ESP on hyvä pitää päällä, tuntee itsensä todella paljon paremmaksi kuskiksi. Tämä neliveto on Saabilla kyllä maailman helpoin ajaa, talla saa olla pohjassa ja ratilla näytetään minne halutaan mennä. Luistoja saa aikaan, sport-asennolla ehkä herkimmin, mutta kaikilla ESP antaa kyllä myöten loirotella.
Koeajoautot oli kaikilla herkuilla, oli kääntyvät valot, HUD, Navit, ym. NAM. (Voin laittaa muutaman kuvan myöhemmin, vaikka klubilehteen on kai tulossa tapahtumasta juttu, kun klubilaiset tulivat vielä iltapäivällä samaan tilaisuuteen.)
Melutaso on todella sivistyneellä ja hiljaisella tasolla ja kyyti edustavaa. Dieselin kanssa annan pisteet myös automaatille, siinä näyttää kehitys menneen eteenpäin, V6:n kanssa se miettii liian kauan. Etuveto Aero oli manuaaliaskilla ja kytkin yksilössä tuntui vähän kankeatoimiselta.

Ostakaa nelivetona.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa kaima-Risto, tuota samaa olen yrittänyt kertoa omin kokemuksin ja sanoin. Hienoa, että näitä kokemuksia tulee monella suulla. Sain itse illan päätteeksi Kenneth Eriksonilta oikein kunnon performans-kierroksen! Kyllä oli upeaa kyytiä! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, Kenneth se pöllytteli aamupäivälläkin penkkoja ihan urakalla. Ihmeen kestäviä ne 9-3X:n puskurit on! Sopiva persoona tuohon hommaansa, ei se niin hänen kunnialle käynyt, vaikka ei rata riittänytkään. Itse olin kyydissä kun mentiin perä edellä eka mutka pitkäksi ja 2 muuta ryhmää pääsi metrin syvyyteen penkkaan 360-asteisen jäkeen. Isommat lumet tiimi potki suvereenisti puskureista pois..

9-5 muuten taittui hirvenväistötehtävässä ihan mahdottoman hyvin jopa yli 70 km/h nopeuksilla siinä radalla. Pito/luisto oli ihan optimia tuollaisen auton testaamiseen, olosuhde vastasi hyvin jotain jäistä kantatietä.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Onko tapahtumasta mitään videota?
Joku kipotin.
Vastaa Viestiin