TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minä en paljoa anna arvoa autolehtien testeille, vaan luotan enempi omaan arvostelukykyyn. En ole vuosikausiin lukenut autolehtiä, mutta voisihan sitä kirjastossa poiketessa lukea kyseisen testin.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

ysitonnari93 kirjoitti:Minä en paljoa anna arvoa autolehtien testeille, vaan luotan enempi omaan arvostelukykyyn. En ole vuosikausiin lukenut autolehtiä, mutta voisihan sitä kirjastossa poiketessa lukea kyseisen testin.

Heti olisit rynnännyt lähimmälle ärrälle ostamaan lehden jos ois saappi voittanu. Tunnusta ! :wink:
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Miksi maksaa, kun voi lukea ilmatteeks :wink:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Pieni korjaus, että Audin, Saabin ja Toyotan pisteet olivat samat. Täten kolmossija on jaettu näille.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Mainintoja testiraportissa:

Talviajo maantiellä:
-"Pitkän huiskea Saab on suuntavakaa maantiejuna, mutta jousitusmukavuudessa olisi vielä hiomisen varaa. Pieni tärinä alkaa pidemmän päälle häiritä, sillä jousituksen läpi pääsevä nypytys kulkeutuu vielä istuimenkin läpi kuljettajaan, koska joustimet ovat niin jämerät. IStuin on mukava, mutta jäykkä. Isoilla teillä ja nopeuksilla ohjaus on määrätietoisen tukeva, mutta pikkuteillä urat voivat aiheuttaa yllätyksellistä vetelyjä.


Hallittavuus:
-Saabin ajettavuus on monella tapaa hieno, ja meno on vakaata. Ohjauksen raskaus peittää heikolla kitkalla parhaan tunnon alleen, mutta auto kääntyy hyvin. Etenkin jäällä ajamista haittaa terävä kaasuvaste, ja luistonesto joutuu rajoittamaan etupäätä halutulla linjalla pysymiseksi.

Jarrut:
"jarrutus kaarteessa"-otsikko
-Audi, BMW, Nissan, Saab, Toyota ja Volkswagen suorituivat kokeesta puhtain paperin.
-Fordissa, Minissa, Saabissa, Volkswagenissa ja Volvossa on parhaimmat jarrupolkimen tunnot.

"Aktiiiviset jarruvalot"-otsikko
-Audi, BMW, Hyuindai, Mini, Saab ja Volkswagen vilkuttavat jarrutuksen aikana jarruvaloja, ja auton pysähdyttyä hätävilkut kytkeytyvät.
Arvosana

Etenemiskyky:
"Alkuvalmistelut"-otsikko ja testaus rullilla
-Chevroletin, Opelin ja Saabin kohdalla mainittavaa on, että luistonrajoituksen ollessa poiskytketty myös ne lähtevät liikkeelle. Jos ajonvakautus on kytketty kokonaan pois, häviää myös EDS ja autot jäävät rullille.

"Kitkaerokokeet-otsikko

-Yllätyksenä oli Saabin ja Toyotan toiminta. Ristiriitaisesti rullakokeen tulokselle Saab selviää kitkaeromäen ylös ajonvakaus poiskytkettynä, kunhan vain kuljettaja vain pitää kaasun pohjassa. Järjestelmä tunnistaa kuljettajan päättäväisyyden, ja EDS toimii sittenkin."

Valot ja näkeminen:
-Alfan apuhalogeenikaukovaloilla täydennetyt kaksoisksenonit ovat lähes identtiset Peugeotin kanssa ja ansaitsevat täyden kympin. Samaa tekniikkaa käyttävät myös ruotsalaiset, joista Saab on mittaustuloksen perusteella päätynyt Hellan valikoimasta vanhempaa linssiyksikköön. Se tuottaa kapeamman lähivalokeilan kuin BMW:ssä oleva uudempi versio.
-Saabissa on tehokas LED-peruutusvalot, mutta GM:n säästösyistä vain oikealla.

Sähkölämmittimet:

-Pohjolasta kotoisin olevien valmistajien, Volvon ja Saabin, istuinlämmityksissä olisi parannettavaa. Saabissa on todella pienet painikkeet, jotka on ahdettu yhteen muiden katkaisimien sekaan.

Talvivarusteet:

-Lumi pakkautui hanakimmin Minin, Saabin, Fordin ja Chevroletin vanteisiin.
-Viidessä vertailuautossa; Saabissa, Volvossa, Audissa, Minissä ja Chevroletissa ei ole lainkaan erillisiä lokeroita tai syvennyksiä.

Loppuarvostelu:

"Saabin hyvä sijoitus lämmittää varmasti monia merkin uskollisia kannattajia, ja Saabilla pärjää edelleen hyvin talvessa. Aivan itsenäinen 9-5 ei kuitenkaan vielä ole, sillä siinä on paljon Insignian peruja, mikä selittää monia yksityiskohtia. Peruskokonaisuus on hyvä, valot jopa kympin arvoiset. 9-5:ssä on ison auton tuntua sekä hyvässä että pahassa, eli vakaan auton massa tuntuu. Jos autoa haluaisi parantaa, muutamia pikkuharmeja pitäisi poistaa: pieni, mutta häiritsevä liike pääsee jousituksesta läpi, ja ohjaus tempoo huonopintaisella tiellä. Ohjaustunto on hyvä. Ajonvakautus on viritetty hienosti, ja auto on lämmin. Kaksoisksenonvalot kuuluvat Vector-varustelun päälle ostettavaan Vector Active-lisävarustepakettiin (1303€)."

Talviajo maantiellä: 9
Hallittavuus: 9
Jarrut: 8
Etenemiskyky: 8
Kylmäkulutus: 7
Kylmäpäästöt: 9
Lämmityslaite: 9
Valot ja näkeminen: 10
Sähkölämmittimet: 8
Yleisarvosana: 8.7

Tuollaiset huomiot osuivat silmääni Saabista.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

ysitonnari93 kirjoitti:Miksi maksaa, kun voi lukea ilmatteeks :wink:

Sitä samaa olen koettanut toitottaa lehtimyyjille, muttei ne usko ! :D

Kohta pitää lähteä duuniin, jospa siellä joutaisi uusimman TM:n lukemaan. Hyvinhän tuo saapas kuitenkin sijoittui.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Hieno ja tasainen suoritus koko kärkiporukalta. Vollen kylmäkulutus ja Toyotan ajettavuus ehkä poikkeamina. Saappilasein katsottuna Vollen ja Saabin arvosanaero maantieajossa on ehkä kyseenalainen - minun mielestäni ei auto kymppiä ansaitse jos siitä tarvii kirjoittaa vaikka tyyliin "...jousituksen napakkuus kostautuu nimismiehenkiharaa..." tai "...epätasaisesti pitävällä tienpinnalla pientä hakemista...".

Enivei, Alfan nostaisin melkein testin voittajaksi kun ei tuollaisia arvosanoja tai sijoituksia ole tavattu aiemmin nähdä :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

ristos kirjoitti: Millä renkailla , 17" vai 18", lie testi ajettu?
Nokian Hakkapeliitta R-kitkarenkaat kokoa 225/55 R17. Kaikissa vertailuautoissa oli sama Nokian rengas, eri koossa tosin.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Eipä tuo oma arvaus paljon heittänyt, ainoastaan saab siirtyi kolmoseksi ja muuten järjestys oikea. Varmaan johtuu tuosta saab sairaudesta. :D. Täytyypä mennä laatikolla käymään, oisko posti jo tullut.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Teme100 kirjoitti:Mainintoja testiraportissa
Talvivarusteet:

-Lumi pakkautui hanakimmin Minin, Saabin, Fordin ja Chevroletin vanteisiin.
-Viidessä vertailuautossa; Saabissa, Volvossa, Audissa, Minissä ja Chevroletissa ei ole lainkaan erillisiä lokeroita tai syvennyksiä.
Mitenkähän lie auton värityksestä, muotoilusta ja pakoputken koosta jaettu pisteitä?
#3834
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Lokeroista tai niiden puutteista ei jaettu pisteitä. Kyse oli toimituksen huomioista. Pisteiden jako tässä kohdin jätettiin väliin syystä, että eroja oli autojen suhteen hinnassa, varusteissa ja korimalleissa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jokainen rehellinen saabisti kyllä voi hyvällä omallatunnolla myöntää, että myös Volvo, Audi ja BMW ovat erinomaisia talviautoja. Jossain suhteessa, jopa Saabia parempia. Erot ovat pieniä ja painotuksista riippuvaisia.

Toisen peruutusvalon puuttuminen Saabista säästösyistä on kyllä naurettavuuden huippu.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vastaa Viestiin