TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Minä en paljoa anna arvoa autolehtien testeille, vaan luotan enempi omaan arvostelukykyyn. En ole vuosikausiin lukenut autolehtiä, mutta voisihan sitä kirjastossa poiketessa lukea kyseisen testin.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
ysitonnari93 kirjoitti:Minä en paljoa anna arvoa autolehtien testeille, vaan luotan enempi omaan arvostelukykyyn. En ole vuosikausiin lukenut autolehtiä, mutta voisihan sitä kirjastossa poiketessa lukea kyseisen testin.
Heti olisit rynnännyt lähimmälle ärrälle ostamaan lehden jos ois saappi voittanu. Tunnusta !
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Miksi maksaa, kun voi lukea ilmatteeks
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Pieni korjaus, että Audin, Saabin ja Toyotan pisteet olivat samat. Täten kolmossija on jaettu näille.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Mainintoja testiraportissa:
Talviajo maantiellä:
-"Pitkän huiskea Saab on suuntavakaa maantiejuna, mutta jousitusmukavuudessa olisi vielä hiomisen varaa. Pieni tärinä alkaa pidemmän päälle häiritä, sillä jousituksen läpi pääsevä nypytys kulkeutuu vielä istuimenkin läpi kuljettajaan, koska joustimet ovat niin jämerät. IStuin on mukava, mutta jäykkä. Isoilla teillä ja nopeuksilla ohjaus on määrätietoisen tukeva, mutta pikkuteillä urat voivat aiheuttaa yllätyksellistä vetelyjä.
Hallittavuus:
-Saabin ajettavuus on monella tapaa hieno, ja meno on vakaata. Ohjauksen raskaus peittää heikolla kitkalla parhaan tunnon alleen, mutta auto kääntyy hyvin. Etenkin jäällä ajamista haittaa terävä kaasuvaste, ja luistonesto joutuu rajoittamaan etupäätä halutulla linjalla pysymiseksi.
Jarrut:
"jarrutus kaarteessa"-otsikko
-Audi, BMW, Nissan, Saab, Toyota ja Volkswagen suorituivat kokeesta puhtain paperin.
-Fordissa, Minissa, Saabissa, Volkswagenissa ja Volvossa on parhaimmat jarrupolkimen tunnot.
"Aktiiiviset jarruvalot"-otsikko
-Audi, BMW, Hyuindai, Mini, Saab ja Volkswagen vilkuttavat jarrutuksen aikana jarruvaloja, ja auton pysähdyttyä hätävilkut kytkeytyvät.
Arvosana
Etenemiskyky:
"Alkuvalmistelut"-otsikko ja testaus rullilla
-Chevroletin, Opelin ja Saabin kohdalla mainittavaa on, että luistonrajoituksen ollessa poiskytketty myös ne lähtevät liikkeelle. Jos ajonvakautus on kytketty kokonaan pois, häviää myös EDS ja autot jäävät rullille.
"Kitkaerokokeet-otsikko
-Yllätyksenä oli Saabin ja Toyotan toiminta. Ristiriitaisesti rullakokeen tulokselle Saab selviää kitkaeromäen ylös ajonvakaus poiskytkettynä, kunhan vain kuljettaja vain pitää kaasun pohjassa. Järjestelmä tunnistaa kuljettajan päättäväisyyden, ja EDS toimii sittenkin."
Valot ja näkeminen:
-Alfan apuhalogeenikaukovaloilla täydennetyt kaksoisksenonit ovat lähes identtiset Peugeotin kanssa ja ansaitsevat täyden kympin. Samaa tekniikkaa käyttävät myös ruotsalaiset, joista Saab on mittaustuloksen perusteella päätynyt Hellan valikoimasta vanhempaa linssiyksikköön. Se tuottaa kapeamman lähivalokeilan kuin BMW:ssä oleva uudempi versio.
-Saabissa on tehokas LED-peruutusvalot, mutta GM:n säästösyistä vain oikealla.
Sähkölämmittimet:
-Pohjolasta kotoisin olevien valmistajien, Volvon ja Saabin, istuinlämmityksissä olisi parannettavaa. Saabissa on todella pienet painikkeet, jotka on ahdettu yhteen muiden katkaisimien sekaan.
Talvivarusteet:
-Lumi pakkautui hanakimmin Minin, Saabin, Fordin ja Chevroletin vanteisiin.
-Viidessä vertailuautossa; Saabissa, Volvossa, Audissa, Minissä ja Chevroletissa ei ole lainkaan erillisiä lokeroita tai syvennyksiä.
Loppuarvostelu:
"Saabin hyvä sijoitus lämmittää varmasti monia merkin uskollisia kannattajia, ja Saabilla pärjää edelleen hyvin talvessa. Aivan itsenäinen 9-5 ei kuitenkaan vielä ole, sillä siinä on paljon Insignian peruja, mikä selittää monia yksityiskohtia. Peruskokonaisuus on hyvä, valot jopa kympin arvoiset. 9-5:ssä on ison auton tuntua sekä hyvässä että pahassa, eli vakaan auton massa tuntuu. Jos autoa haluaisi parantaa, muutamia pikkuharmeja pitäisi poistaa: pieni, mutta häiritsevä liike pääsee jousituksesta läpi, ja ohjaus tempoo huonopintaisella tiellä. Ohjaustunto on hyvä. Ajonvakautus on viritetty hienosti, ja auto on lämmin. Kaksoisksenonvalot kuuluvat Vector-varustelun päälle ostettavaan Vector Active-lisävarustepakettiin (1303€)."
Talviajo maantiellä: 9
Hallittavuus: 9
Jarrut: 8
Etenemiskyky: 8
Kylmäkulutus: 7
Kylmäpäästöt: 9
Lämmityslaite: 9
Valot ja näkeminen: 10
Sähkölämmittimet: 8
Yleisarvosana: 8.7
Tuollaiset huomiot osuivat silmääni Saabista.
Talviajo maantiellä:
-"Pitkän huiskea Saab on suuntavakaa maantiejuna, mutta jousitusmukavuudessa olisi vielä hiomisen varaa. Pieni tärinä alkaa pidemmän päälle häiritä, sillä jousituksen läpi pääsevä nypytys kulkeutuu vielä istuimenkin läpi kuljettajaan, koska joustimet ovat niin jämerät. IStuin on mukava, mutta jäykkä. Isoilla teillä ja nopeuksilla ohjaus on määrätietoisen tukeva, mutta pikkuteillä urat voivat aiheuttaa yllätyksellistä vetelyjä.
Hallittavuus:
-Saabin ajettavuus on monella tapaa hieno, ja meno on vakaata. Ohjauksen raskaus peittää heikolla kitkalla parhaan tunnon alleen, mutta auto kääntyy hyvin. Etenkin jäällä ajamista haittaa terävä kaasuvaste, ja luistonesto joutuu rajoittamaan etupäätä halutulla linjalla pysymiseksi.
Jarrut:
"jarrutus kaarteessa"-otsikko
-Audi, BMW, Nissan, Saab, Toyota ja Volkswagen suorituivat kokeesta puhtain paperin.
-Fordissa, Minissa, Saabissa, Volkswagenissa ja Volvossa on parhaimmat jarrupolkimen tunnot.
"Aktiiiviset jarruvalot"-otsikko
-Audi, BMW, Hyuindai, Mini, Saab ja Volkswagen vilkuttavat jarrutuksen aikana jarruvaloja, ja auton pysähdyttyä hätävilkut kytkeytyvät.
Arvosana
Etenemiskyky:
"Alkuvalmistelut"-otsikko ja testaus rullilla
-Chevroletin, Opelin ja Saabin kohdalla mainittavaa on, että luistonrajoituksen ollessa poiskytketty myös ne lähtevät liikkeelle. Jos ajonvakautus on kytketty kokonaan pois, häviää myös EDS ja autot jäävät rullille.
"Kitkaerokokeet-otsikko
-Yllätyksenä oli Saabin ja Toyotan toiminta. Ristiriitaisesti rullakokeen tulokselle Saab selviää kitkaeromäen ylös ajonvakaus poiskytkettynä, kunhan vain kuljettaja vain pitää kaasun pohjassa. Järjestelmä tunnistaa kuljettajan päättäväisyyden, ja EDS toimii sittenkin."
Valot ja näkeminen:
-Alfan apuhalogeenikaukovaloilla täydennetyt kaksoisksenonit ovat lähes identtiset Peugeotin kanssa ja ansaitsevat täyden kympin. Samaa tekniikkaa käyttävät myös ruotsalaiset, joista Saab on mittaustuloksen perusteella päätynyt Hellan valikoimasta vanhempaa linssiyksikköön. Se tuottaa kapeamman lähivalokeilan kuin BMW:ssä oleva uudempi versio.
-Saabissa on tehokas LED-peruutusvalot, mutta GM:n säästösyistä vain oikealla.
Sähkölämmittimet:
-Pohjolasta kotoisin olevien valmistajien, Volvon ja Saabin, istuinlämmityksissä olisi parannettavaa. Saabissa on todella pienet painikkeet, jotka on ahdettu yhteen muiden katkaisimien sekaan.
Talvivarusteet:
-Lumi pakkautui hanakimmin Minin, Saabin, Fordin ja Chevroletin vanteisiin.
-Viidessä vertailuautossa; Saabissa, Volvossa, Audissa, Minissä ja Chevroletissa ei ole lainkaan erillisiä lokeroita tai syvennyksiä.
Loppuarvostelu:
"Saabin hyvä sijoitus lämmittää varmasti monia merkin uskollisia kannattajia, ja Saabilla pärjää edelleen hyvin talvessa. Aivan itsenäinen 9-5 ei kuitenkaan vielä ole, sillä siinä on paljon Insignian peruja, mikä selittää monia yksityiskohtia. Peruskokonaisuus on hyvä, valot jopa kympin arvoiset. 9-5:ssä on ison auton tuntua sekä hyvässä että pahassa, eli vakaan auton massa tuntuu. Jos autoa haluaisi parantaa, muutamia pikkuharmeja pitäisi poistaa: pieni, mutta häiritsevä liike pääsee jousituksesta läpi, ja ohjaus tempoo huonopintaisella tiellä. Ohjaustunto on hyvä. Ajonvakautus on viritetty hienosti, ja auto on lämmin. Kaksoisksenonvalot kuuluvat Vector-varustelun päälle ostettavaan Vector Active-lisävarustepakettiin (1303€)."
Talviajo maantiellä: 9
Hallittavuus: 9
Jarrut: 8
Etenemiskyky: 8
Kylmäkulutus: 7
Kylmäpäästöt: 9
Lämmityslaite: 9
Valot ja näkeminen: 10
Sähkölämmittimet: 8
Yleisarvosana: 8.7
Tuollaiset huomiot osuivat silmääni Saabista.
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
ysitonnari93 kirjoitti:Miksi maksaa, kun voi lukea ilmatteeks
Sitä samaa olen koettanut toitottaa lehtimyyjille, muttei ne usko !
Kohta pitää lähteä duuniin, jospa siellä joutaisi uusimman TM:n lukemaan. Hyvinhän tuo saapas kuitenkin sijoittui.
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Hieno ja tasainen suoritus koko kärkiporukalta. Vollen kylmäkulutus ja Toyotan ajettavuus ehkä poikkeamina. Saappilasein katsottuna Vollen ja Saabin arvosanaero maantieajossa on ehkä kyseenalainen - minun mielestäni ei auto kymppiä ansaitse jos siitä tarvii kirjoittaa vaikka tyyliin "...jousituksen napakkuus kostautuu nimismiehenkiharaa..." tai "...epätasaisesti pitävällä tienpinnalla pientä hakemista...".
Enivei, Alfan nostaisin melkein testin voittajaksi kun ei tuollaisia arvosanoja tai sijoituksia ole tavattu aiemmin nähdä
Enivei, Alfan nostaisin melkein testin voittajaksi kun ei tuollaisia arvosanoja tai sijoituksia ole tavattu aiemmin nähdä
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Nokian Hakkapeliitta R-kitkarenkaat kokoa 225/55 R17. Kaikissa vertailuautoissa oli sama Nokian rengas, eri koossa tosin.ristos kirjoitti: Millä renkailla , 17" vai 18", lie testi ajettu?
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Eipä tuo oma arvaus paljon heittänyt, ainoastaan saab siirtyi kolmoseksi ja muuten järjestys oikea. Varmaan johtuu tuosta saab sairaudesta. . Täytyypä mennä laatikolla käymään, oisko posti jo tullut.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Mitenkähän lie auton värityksestä, muotoilusta ja pakoputken koosta jaettu pisteitä?Teme100 kirjoitti:Mainintoja testiraportissa
Talvivarusteet:
-Lumi pakkautui hanakimmin Minin, Saabin, Fordin ja Chevroletin vanteisiin.
-Viidessä vertailuautossa; Saabissa, Volvossa, Audissa, Minissä ja Chevroletissa ei ole lainkaan erillisiä lokeroita tai syvennyksiä.
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Lokeroista tai niiden puutteista ei jaettu pisteitä. Kyse oli toimituksen huomioista. Pisteiden jako tässä kohdin jätettiin väliin syystä, että eroja oli autojen suhteen hinnassa, varusteissa ja korimalleissa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...
Jokainen rehellinen saabisti kyllä voi hyvällä omallatunnolla myöntää, että myös Volvo, Audi ja BMW ovat erinomaisia talviautoja. Jossain suhteessa, jopa Saabia parempia. Erot ovat pieniä ja painotuksista riippuvaisia.
Toisen peruutusvalon puuttuminen Saabista säästösyistä on kyllä naurettavuuden huippu.
Toisen peruutusvalon puuttuminen Saabista säästösyistä on kyllä naurettavuuden huippu.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14