Tänään auto kuuluu mielestäni kyllä autoerikoisuuksien joukkoon hyvällä tavalla! Omiin autovalintoihini olen kyllä hyvin tyytyväinen näin vanhana pappana. Saabien kanssa on minulla kulunut aikaa ensi vuonna 50 vuotta! Siihen mahtuu kaikenlaista!

Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Huhti 25, 2020 15:35
Niinpä. Minä en ole koskaan ostanut autoa miettien sen jälleenmyyntiarvoa. Ostan sen oman käyttöön.
Jos siitä sen jälkeen saa vielä jotain rahaa, se on vain pelkkää plussaa![]()
Sitten ihmettelen sitäkin toimintaa, että pitää ostaa se kaikista tehokkain ja varustelluin malli, ja sitten ihmetellään, kuinka sen pitämiseen meni niin paljon rahaa.
Aamen.
Jep, tämäkin riippuu minulla siitä, onko kyseessä työsuhdeauto vai oma auto.
Ehkä auto vain yritti kertoa halusta päätyä uuden omistajan pihaanTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Huhti 26, 2020 09:09Vähän aika sitten oli keskustelua NG9-5 Aerosta, jonka kuskin sähköpenkki poltti sulakkeita. Iljettävää lähteä etsimään missä se oikosulku oikein on.
Joo, NG9-5:n penkinlämmittimien vastuslangat (tai siis se koko elementti) ovat surkeat. Eräs Saab -korjaamon työntekijä kertoi, että "kun nykyään halutaan, että penkki lämpenee tyyliin heti, niin vastuslangoista tehdään ohuita. Jos vastuslangat olisivat paksummat, kestäisivät ne pidempään, mutta lämpenisivät hitaammin".
Ei ole kyseinen yksilö tuttu, mutta kuten näissä thredeissä todettu, niin Vector malleihin pystyi raksimaan myös Aero-varusteita. Kuvien perusteella tuossa yksilössä nuo istuimet on tosin varmaankin vaihdettu kun on nuo takamatkustajan näytöt, mutta "vain" perusmankka (takapenkin näytöt taisi saada alkuperäisenä ainoastaan sen 8" infotainment setin/näytön mukana). Samoin etupuskuri ja ratti on Aero-versioita, joten ne on joko raksittu jo tilausvaiheessa tai vaihdettu jälkikäteen.Kipe_9000 kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 21:17https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733
Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Minua ihmetttää enemmänkin tuo väriKipe_9000 kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 21:17https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733
Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
No joo, kun käytiin hakemassa tuo TTiD K***Xelta, niin jarrut olivat lopussa, oikean takapyörän laakeri piti ääntä, LED-bar pimeänä, etupenkkien penkinlämmittimet eivät toimineet jne.markkula kirjoitti: ↑La Touko 30, 2020 10:53Iski "urheilumieli" minuunkin. Kunnostelin keulalta lievästi vaurioituneen dieselin ajoon kun "halvalla sain".
Katsastus meinasi tuottaa vähän harmaita, päästöt yli ja jarrupoljin alkoi katsastukseen menomatkalla pehmetä.
Paluumatkalla sitten siirtokilvillä päätin jättää korjaamon pihalle. Päästöt paranivat kuulemma pakkopoltolla, jarruja eivät osanneet korjata. Lapussa luki että poljin painuu pohjaan, vaihtoivat etupalat ja ilmasivat. Eipä tullut hyvä, mutta katsastukseen juuri ja juuri kelpasi. Jarrua painaessa painuu poljin hiljalleen (aika nopeastikin) pohjaan ja kuuluu lievää tirinää kojelaudan takaa, ei vuoda mistään. Tilasin uuden jarrupääsylinterin, uskon sen auttavan. Kova hinku olisi jo päästä nauttimaan tuosta toisessa ketjussa puhutusta "riemusta", vielä en uskalla kauaksi noilla jarruilla lähteä.
Toi on mun tuoma 2016, hankkiuduin siitä aika nopeasti eroon oston jälkeen työrintaman muutosten myötä.Kipe_9000 kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 21:17https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733
Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Tämän auton omistussuhde loppui pari kuukautta sitten pienen vahingon seurauksena, 198tkm tuli täyteen omassa käytössä, tila oli ylläoleva. Auton taru jatkuu toisella harrastajalla, ilmoitelkoon jos itse haluaa.tturku kirjoitti: ↑Pe Joulu 20, 2019 16:41Taas päivitettyä huoltopäiväkirjaa / menolista:
Auto ollut nyt reilu 4,5 vuotta omistuksessa ja 103tkm itse rullannut sillä. 90tkm oli ajettu ostettaessa ja nyt mittarissa alkaa kummitella 193tkm.
-90tkm 5/2015 käytin isossa huollossa, jossa meni vaihtoon takalevyt ja palat, olivat ihan finaalissa, toinen takajousi oli poikki, (ei huomannut ajossa mitään) niin meni taakse uudet, samalla jakohihna ja vesipumppu vaihtoon, öljyt ja suodattimet (diesel, sisäilma, öljy ja ilma), auton alustan ruostesuojaus, vahaus ja maalipinnan fixausta.
-9/2015 hommasin tunkin ja rengasavaimen
- 11/2015 Autossa oli ostettaessa lohkolämmitin, asennutin sisähaaran. Samalla myös vaihtoon takapuskurin kuori kun joku mulkero oli parkkiksella pistänyt kulman lommolle.
-109tkm 1/2016 tuulilasi vaihtoon kun lasi halkesi kiveniskusta, termari, öljyt, eber + remuc asennus + hf + uudet talvirenkaat
-4/2016 Uudet kesärenkaat ja vanteet 18"
-6/2016 1 takaparkkitutka
-7/2016 DPF tukkoon, pakko poltto
-8/2016 123tkm öljyt + vaihteistoöljyt, sisäilman suodatin
-8/2016 (n.125tkm) Saabcom softaus
-11/2016 nanopinnoite talveksi
-12/2016 exide akku alkuperäisen tilalle
-139tkm 3/2017 öljyt, ja kaikki suodattimet
-142900 km 4/2017 Zimmermann z-coat sport levut eteen ja ATE:n keraamiset palat.
-147748km 7/2017 Uusi tuulilasi
-148160km 7/2017 EGR jäähdyttimen koppa.
-149tkm 8/2017 Ledivalolista palautettu toimintaan.
-149900km 8/2017 Oikea takalaakeri, oikean etujarrusatulan männän pölysuoja. ABS valonherja paikannettu vasemmalle eteen eli anturi menee seuraavassa huollossa vaihtoon. Saabilta 84€, saksasta SKF:n anturi noin 25€...
-153500km 10/2017 Oikealla takana jarrupalat vaihtoon, kulunut ihan toispuoleisesti siten että ulommainen pala oli ihan loppu, sisemmässä noin 5mm pintaa.
-156000km 11/2017 Öljyn ja suodattimen vaihto, vasemmalle eteen uusi ABS anturi.
-159968km 1/2018 Taakse uudet palat ja levyt, Zimmermann Z-coatit levyinä ja Zimmermanin palat. Levyt oli pahasti urittuneet ja oikealla puolella josta pala taas ihan loppu oli toinen liukutappi ihan jumissa, eli 6500km pääs laahaavalla palalla... Saabin alkuperäiset levyt siis kestivät aika tarkalleen sen 70tkm. Olis ne varmaan menneet pidempäänkin mutta aika uraiset olivat jo.
-171521km 6/2018 Ilmastoinnin huolto, vajaa 100g meni ainetta. Keväällä huomasi että ei yhtä nopeasti viilene kabiini ja välillä ei tullut kylmää. Tosin jotain oireilua oli puhalluksessakin, seurataan tilannetta. Öljyt, suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin ja sisäilman suodatin vaihdettiin. Vasen takapyörän laakeri ujeltaa joten se menee pikimmiten vaihtoon. oikea siis kesti 150tkm, vasen takana 171tkm. aika tasalaatua. Vetokoukun kanssa pientä ongelmaa kun luulee vetävänsä kärryä ja ilmoittaa kärryn valojen olevan pimeinä vaikkei mitään perässä olekaan. Ärsyttävää kun kytkee pois parkkitutkat ja vilkut vilkkuu tuplanopeudella.Huollon mukaan mikrokytkin toimii ja epäilivät hapettumaa pistorasiassa/ johdoissa. Ton vian oon saanut pois heiluttelemalla koukusta lähtevää johtosarjaa.
Eberi pitäis purkaa koska lopetti lopputalvesta toiminnan... Kökkö laite, 2 talvea toimi ja kolmantena jo alkoi tappelemaan. Mulla on ollut kuitenkin se aina päällä vähintään 15-20min lähdöstä...
172tkm 7/2019 uusi muovinen pohjapanssari tuhoutuneen tilalle sekä toisen takalaakerin vaihto.
Tuli myös ihmeteltyä ja käytyä läpi kaikki liitännät Koukun johtosarjaan, eipä sieltä vikaa löytynyt. Vika poistui toistaiseksi kun auto seisoi tallissa talven. Sisäilman puhaltimen toimimattomuus johtui heikkotekoisista Eberin asennuksista.
173763km 2/2019 Alustan ja pyöränkoteloiden hiekkapuhallus, maalaus ja Finnikor käsittely. Samalla maalattu takakaaren kulma, joka alkoi kesiä puskurin vaihdon jälkeen sauman kohdalta. Eberin vikokoodien luku eli lukituksen poisto, toimi sen jälkeen normaalisti huollon mukaan, no toimi vajaan viikon. Nyt kun käynnistää niin sekunnin verran kuuluu ujellusta eberistä ja sitten hiljenee kaikki. Ilmeisesti palopuhallin ei lähde pyörimään, edes pumppu ei ala nakuttamaan. Eli purkuun menee laitos kunhan ehtis.
Auto seisoi käytännössä koko talven tallissa ja ajoin Cabriolla melkein koko talven.
176900km 3/2019 Uudet denson pyyhkijät
186663km 9/2019, Iso huolto, Jakopäänhihna, vesipumppu ja kaikki rullat. Kaikki suodattimet ja öljyt. Eberiä ei irroitettu, paineilmalla törky pois sisältä ja palopuhallin alkoi pyöriä. Lukituksen poisto ja taas toimii, nähtäväksi jää kuinka kauan. Kun tekee stopin uudestaan niin vien irroitettavaksi ja purkuun.
192690km 12/2019 ohjaustehostimen letku alkoi vuotaa. Oli ruostunut puhki. Uusi osa marmorilta alennuksilla 130€ ja parin tunnin työn lasku. Ja vajaan kuukauden jaksoi toimia Eberi, nyt taas lukossa eli irroitukseen menee kunhan kerkeis.
Vahaus / nanopinnoite operaatio odottaa yhä tekijää, 2 vuotta tainnu jo kamat odottaa hommaa tallissa![]()
Tunnetut viat:
Kuskin penkin ja apparin lämmittimet ei toimi, 1 min jälkeen menee pois päältä. Ollut oman omistajuuden alusta asti rikki. Vieläkään en ole jaksanut korjata.
2 lediä on taas takaledirampista pimeenä, pitää taas kesällä jumppailla, ajattelin asentaa H.Blomin puhaltimen ja porailla muutamat pienet reijät piiloon listan alapuolelle, jotta kosteus pääsisi paremmin pois.
Tämä kiva kuullaRommitommi kirjoitti: ↑Ti Kesä 02, 2020 08:06Toi on mun tuoma 2016, hankkiuduin siitä aika nopeasti eroon oston jälkeen työrintaman muutosten myötä.Kipe_9000 kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 21:17https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733
Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Autolla oli muistaakseni ajettu tuossa vaiheessa n. 140-150tkm ja oli ainakin siinä vaiheessa todella nätissä kunnossa niin ulkoisesti kuin sisäisesti.
Autoa on tosiaan vähän tuunattu, eli Aeron ratti löytyi, mutta muistaakseni läpyskät ei tosiaan toimineet, Aeron tuuletetut istuimet autossa ovat, tuuletuksen toiminnasta en ole varma, mutta sen muistan varmaksi, että takapenkin näytöt eivät toimi ollenkaan, kun ei niitä tohon perusmankkaan edes saa kytkettyä ja sillon kyselin, että minkälainen duuni olisi vetää johdotukset jne, niin kuulemma iso homma on, joten jäi sitten siihen ne mietinnät ainakin omilta osin.
Autossa oi myydessä myös 20" kesävanteet kuva, ilmeisesti ne ovat lähteneet jonnekin matkan varrella. Kun auton ostin, niin edellisen omistajan mukaan autossa oli Hirschin softa, mutta Hirschiltä en saanut tähän vahvistusta, joten tiedä sitten. Ihan suht ok tuntui kuitenkin kulkevan.
Vikoja ehti olla omalla ajalla sen verran, että ilmeisesti tummennokset tms oli tehty autoon vähän heikosti, niin jotenkin matkustajan ovenkahva lopetti toimintansa kokonaan, myöskään keyless ei toiminut, kun muistaakseni runko-osa oli ilman keyless-toimintoa tms. Sai vähän taistella ovipahvia irti ovi kiinni, mutta kyllä se lopulta lähti ja sai oven auki. Uusi kahva tuli Ruotsista ja asensin sen paikalleen, sittne tomii myös keyless. Sen jälkeen huomasin, että keyless ei toiminut vasemmassa takaovessa, mutta sitä en jaksanut tutkia. Luultavasti sama kuin edessä, että oli laitettu kahva ilman keylessiä tms. Sieltä oven sisästä vaan löytyi jonkun tummennusfirman kortti, niin mietin, että onko käynyt jotain tummennuksia tehdesssä..
Myöskin turbon solenoidiventtiilin vaihdoin, kun piti ulinaa epäsäännöllisen säännöllisesti.
Itse en ainakaan keksi mitään suurempaa syytä jättää ostamatta![]()
Minä päätyisin todennäköisesti samassa tilanteessa täysin samaan vaihtoehtoontturku kirjoitti: ↑Ti Kesä 02, 2020 14:22Meidän staffi vanhus kuoli 3 kk sitten 14v 9kk iässä ja nyt olisi tulossa uusi koiruus tilalle. 4 viikon päästä luovutusiässä olisi Broholmin koira narttu kotiutumassa. Kohtuu harvinainen rotu ja noi nartutkin kasvaa sellaiseksiksi 70 cm korkeiksi ja 40-60 kiloisiksi järkäleiksi joten heräteostoksena tehty Alfakin lähtee kohta näillä näkymin kiertoon ja tilalle varmaan hankin LOLVO V90 D4 tai D5 Inscriptionin käytettynä. Aikas syvälle saa kättä laittaa taskuun...
Jos haluat ajaa taloudellisesti, niin sitten TiD manuaali. TTiD on ripeämpi, mutta kuluttaa jonkin verran enemmän.Kipe_9000 kirjoitti: ↑Ti Kesä 02, 2020 20:37Tämä kiva kuulla![]()
![]()
Vähän arvelluttaa vielä kun työmatka ajoa n. 25km suuntaan ja toi vero on hirmuinen (verrokkina nykyinen kuorma-auto paku)
Hienosti ja äänettömästi auto meni ja ihan hyvin liikahti. Vaikkakin joku viikko ajamani TTID manuaali oli kyllä mielestäni ripeämpi, mutta voi olla harhaa....
Ihan ok varusteilla, mutta empä huomannut koko takanäyttöjä kokeillaja niille meillä juurikin olisi tarve
![]()
ovet toimi ainakin nyt ja kamux:lta ilmeisesti oli ostettu. Penkinlämmittimiä oli korjattu useampaan otteeseen takuuna ja ainakin kuskin jakkara lämpisikin jopa...tuuletuksesta en tiedä.
Liike vaan sanoi että tuonti auto ja ollut yhdellä suomessa![]()
Voi olla että jää multa nyt tämän hankinta, mutta oli kyllä siisti auto edelleen. Kuskin puolella yksi pieni painuma ja apparin ovessa pieni maali kolo. Siinä huomautettavat!!