Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2644
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin, kukin tyylillään! Saab NG-95 oli tulleessaan iso, monella lailla uusi Saab aikanaan, erilainen Saabistisella tavalla. Se sai silloin monet lausumaan melkoisia kannanottoja, se kuului siihen hetkeen. Auto autona oli mielestäni silloin ja nyt paras Saab, mitä minulla oli ollut. Talvella erityisesti se oli ja on erinomainen.

Tänään auto kuuluu mielestäni kyllä autoerikoisuuksien joukkoon hyvällä tavalla! Omiin autovalintoihini olen kyllä hyvin tyytyväinen näin vanhana pappana. Saabien kanssa on minulla kulunut aikaa ensi vuonna 50 vuotta! Siihen mahtuu kaikenlaista! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1087
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Haza »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 15:35

Niinpä. Minä en ole koskaan ostanut autoa miettien sen jälleenmyyntiarvoa. Ostan sen oman käyttöön.
Jos siitä sen jälkeen saa vielä jotain rahaa, se on vain pelkkää plussaa 8)

Sitten ihmettelen sitäkin toimintaa, että pitää ostaa se kaikista tehokkain ja varustelluin malli, ja sitten ihmetellään, kuinka sen pitämiseen meni niin paljon rahaa.

Eikö tuo nyt ole tavallaan ihan sama asia? Minä pyrin ostamaan auton juuri niillä varusteilla mitä haluan eikä sen mukaan mikä ehkä tuottaa vähiten päänvaivaa/rahanmenoa. Samalla tavalla rahan säästöä siinä jälleenmyyntiarvon perässä menolla tavoitellaan. Lisäksi molemmat on haastavia tietää etukäteen.

Mulla on ollut saabeissa tasan yhtä paljon ongelmia manuaalipenkkien kanssa kuin sähköllä ja muistilla varustettujen. (kerran molemmissa)
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 15:35
Kukin tyylillään.
Aamen.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2310
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ollut monenlaista autoa, mutta ei koskaan vikaa sähköpenkeissä tai automaateissa, manuaali laatikko yksi hajosi, toisessa laakeri ääntä. Valitsen aina niin paljon varustusta kuin mahdollista.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 18:18
Ollut monenlaista autoa, mutta ei koskaan vikaa sähköpenkeissä tai automaateissa, manuaali laatikko yksi hajosi, toisessa laakeri ääntä. Valitsen aina niin paljon varustusta kuin mahdollista.
Jep, tämäkin riippuu minulla siitä, onko kyseessä työsuhdeauto vai oma auto.
Minulla on ollut aikanaan työsuhdeautona kaksi Saabia, joihin otin niin paljon varusteita kuin verotusarvoon mahtui.
Kun ei ole riskiä siitä, että joutuisi itse maksamaan niiden brakaamisesta.

Mutta jos olen ostamassa omaa autoa, niin tietyt jutut pyrin sieltä poimimaan pois, kuten esimerkiksi sähköpenkit.
Vähän aika sitten oli keskustelua NG9-5 Aerosta, jonka kuskin sähköpenkki poltti sulakkeita. Iljettävää lähteä etsimään missä se oikosulku oikein on.

Minulla oli aikanaan NG900:n varashälyttimenkin kanssa ongelmia, kun kuskin penkin alla oleva boksi alkoi reistailemaan.
Homma korjaantui, kun syötin boksille suoraan 12V, jonka jälkeen se ei enää oikutellut.
Muissa Saabeissa varashälyttimet ovatkin sitten toimineet moitteettomasti. Mutta mitä enemmän autossa on elektroniikkaa, sitä vikaherkempi se on vanhentuessaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Huhti 26, 2020 09:09
Vähän aika sitten oli keskustelua NG9-5 Aerosta, jonka kuskin sähköpenkki poltti sulakkeita. Iljettävää lähteä etsimään missä se oikosulku oikein on.
Ehkä auto vain yritti kertoa halusta päätyä uuden omistajan pihaan :wink: :lol:
Nm. Auto tuntuu olevan tyytyväinen minun perseen alla, kun lopetti sulakkeen polttamisen :mrgreen: :roll:

Mutta olisiko itselläkin ollut noin ~6-7 Saabissa sähköpenkki eikä yhdessäkään ongelmia. Oli sitten tuuletuksella, muistipaikoilla tai ilman näitä herkkuja.
Enemmän ne viat tuntu olevan käytetyissä saabeissa himmenevissä peileissä ja penkinlämmittimisissä
9-5 TTiD4 Aero 4D VM11

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jeppe96 kirjoitti:
Su Huhti 26, 2020 10:35
Ehkä auto vain yritti kertoa halusta päätyä uuden omistajan pihaan :wink: :lol:
Nm. Auto tuntuu olevan tyytyväinen minun perseen alla, kun lopetti sulakkeen polttamisen :mrgreen: :roll:
:wink: :lol:
Jeppe96 kirjoitti:
Su Huhti 26, 2020 10:35
Enemmän ne viat tuntu olevan käytetyissä saabeissa himmenevissä peileissä ja penkinlämmittimisissä
Joo, NG9-5:n penkinlämmittimien vastuslangat (tai siis se koko elementti) ovat surkeat. Eräs Saab -korjaamon työntekijä kertoi, että "kun nykyään halutaan, että penkki lämpenee tyyliin heti, niin vastuslangoista tehdään ohuita. Jos vastuslangat olisivat paksummat, kestäisivät ne pidempään, mutta lämpenisivät hitaammin".

Sitten ihmettelen sitäkin, kun joku bensa NG9-5:n omistaja sanoo, että "ei jaksa kuunnella sitä dieselin raksutusta". Onhan tuon dieselin käyntiääni varsinkin kylmänä karkea, mutta minulla oli kaksi syytä hankkia juuri diesel: 1) pienempi kulutus varsinkin kaupunkiajossa, ja 2) ei tarvitse koko ajan miettiä ja kuunnella veteleekö jakoketju viimeisiään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

markkula
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja markkula »

Iski "urheilumieli" minuunkin. Kunnostelin keulalta lievästi vaurioituneen dieselin ajoon kun "halvalla sain".
Katsastus meinasi tuottaa vähän harmaita, päästöt yli ja jarrupoljin alkoi katsastukseen menomatkalla pehmetä.
Paluumatkalla sitten siirtokilvillä päätin jättää korjaamon pihalle. Päästöt paranivat kuulemma pakkopoltolla, jarruja eivät osanneet korjata. Lapussa luki että poljin painuu pohjaan, vaihtoivat etupalat ja ilmasivat. Eipä tullut hyvä, mutta katsastukseen juuri ja juuri kelpasi. Jarrua painaessa painuu poljin hiljalleen (aika nopeastikin) pohjaan ja kuuluu lievää tirinää kojelaudan takaa, ei vuoda mistään. Tilasin uuden jarrupääsylinterin, uskon sen auttavan. Kova hinku olisi jo päästä nauttimaan tuosta toisessa ketjussa puhutusta "riemusta", vielä en uskalla kauaksi noilla jarruilla lähteä.
9-5 2.0 Tid 2010
9-3SC 1,8t 2006 Biopower

Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 656
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733

Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
kulkuvälineenä kuorma-auto, sprinter 313
kauniimpi osapuoli liikkuu: saab 9000CD T -88 (KA)
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
jääauto: 900i -87
tuleva rata-auto: 900i -92

aeroflex
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Marras 12, 2009 09:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja aeroflex »

Kipe_9000 kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 21:17
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733

Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Ei ole kyseinen yksilö tuttu, mutta kuten näissä thredeissä todettu, niin Vector malleihin pystyi raksimaan myös Aero-varusteita. Kuvien perusteella tuossa yksilössä nuo istuimet on tosin varmaankin vaihdettu kun on nuo takamatkustajan näytöt, mutta "vain" perusmankka (takapenkin näytöt taisi saada alkuperäisenä ainoastaan sen 8" infotainment setin/näytön mukana). Samoin etupuskuri ja ratti on Aero-versioita, joten ne on joko raksittu jo tilausvaiheessa tai vaihdettu jälkikäteen.

Itsekin tuli omaan kulkineeseen ratti aikoinaan vaihdettua WISin ohjeiden mukaan. Tässä oli tosin jo alkuperäisessä Vector-ratissa läpyskät, joten Aero-version vastaavat toimivat suorilta kunhan kytki johtosarjan/liittimen paikoilleen. Vaihdevalitsinhan pitää toki muistaa siirtää manuaalipuolelle, jotta ne ylipäänsä reagoi.

Myynti-ilmoituksen autosta enempää tietämättä siinä on mielestäni kokonaispaketti kohdillaan eli oleellisia Aero-varusteita , H&K audio + paras (imho) voimalinja mitä NGhen ehti saada, joten tuohon kun MY dieseliä pistelee tankkiin niin menee vähällä ja täyttyy ympäristövaateetkin :D
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4944
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Pyydä auton VIN ja katso thesaabsiteltä, millä varusteilla se onnlähteny tehtaalta. Epäilen kanssa että ratti, etupuskuri ja penkit vaihdettu aerosta. Muuten linear tai vector alunperin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI L&K -16, Alfa 159 2,4JTDm Q4 -08, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kipe_9000 kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 21:17
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733

Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Minua ihmetttää enemmänkin tuo väri :wink: :evil:

Aika vähän tosin ajettu. Meidän TTiD:llä on ajettu tällä hetkellä 185 000 km, ja nyt "lockdownin" aikana ollaan ajettu vain lähinnä cabbella...
markkula kirjoitti:
La Touko 30, 2020 10:53
Iski "urheilumieli" minuunkin. Kunnostelin keulalta lievästi vaurioituneen dieselin ajoon kun "halvalla sain".
Katsastus meinasi tuottaa vähän harmaita, päästöt yli ja jarrupoljin alkoi katsastukseen menomatkalla pehmetä.
Paluumatkalla sitten siirtokilvillä päätin jättää korjaamon pihalle. Päästöt paranivat kuulemma pakkopoltolla, jarruja eivät osanneet korjata. Lapussa luki että poljin painuu pohjaan, vaihtoivat etupalat ja ilmasivat. Eipä tullut hyvä, mutta katsastukseen juuri ja juuri kelpasi. Jarrua painaessa painuu poljin hiljalleen (aika nopeastikin) pohjaan ja kuuluu lievää tirinää kojelaudan takaa, ei vuoda mistään. Tilasin uuden jarrupääsylinterin, uskon sen auttavan. Kova hinku olisi jo päästä nauttimaan tuosta toisessa ketjussa puhutusta "riemusta", vielä en uskalla kauaksi noilla jarruilla lähteä.
No joo, kun käytiin hakemassa tuo TTiD K***Xelta, niin jarrut olivat lopussa, oikean takapyörän laakeri piti ääntä, LED-bar pimeänä, etupenkkien penkinlämmittimet eivät toimineet jne.

Eli nuo "perusjutut" kun korjaa, niin sitten on luvassa sitä ajamisen riemua :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2576
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kipe_9000 kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 21:17
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733

Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Toi on mun tuoma 2016, hankkiuduin siitä aika nopeasti eroon oston jälkeen työrintaman muutosten myötä.

Autolla oli muistaakseni ajettu tuossa vaiheessa n. 140-150tkm ja oli ainakin siinä vaiheessa todella nätissä kunnossa niin ulkoisesti kuin sisäisesti.
Autoa on tosiaan vähän tuunattu, eli Aeron ratti löytyi, mutta muistaakseni läpyskät ei tosiaan toimineet, Aeron tuuletetut istuimet autossa ovat, tuuletuksen toiminnasta en ole varma, mutta sen muistan varmaksi, että takapenkin näytöt eivät toimi ollenkaan, kun ei niitä tohon perusmankkaan edes saa kytkettyä ja sillon kyselin, että minkälainen duuni olisi vetää johdotukset jne, niin kuulemma iso homma on, joten jäi sitten siihen ne mietinnät ainakin omilta osin.
Autossa oi myydessä myös 20" kesävanteet kuva, ilmeisesti ne ovat lähteneet jonnekin matkan varrella. Kun auton ostin, niin edellisen omistajan mukaan autossa oli Hirschin softa, mutta Hirschiltä en saanut tähän vahvistusta, joten tiedä sitten. Ihan suht ok tuntui kuitenkin kulkevan.

Vikoja ehti olla omalla ajalla sen verran, että ilmeisesti tummennokset tms oli tehty autoon vähän heikosti, niin jotenkin matkustajan ovenkahva lopetti toimintansa kokonaan, myöskään keyless ei toiminut, kun muistaakseni runko-osa oli ilman keyless-toimintoa tms. Sai vähän taistella ovipahvia irti ovi kiinni, mutta kyllä se lopulta lähti ja sai oven auki. Uusi kahva tuli Ruotsista ja asensin sen paikalleen, sittne tomii myös keyless. Sen jälkeen huomasin, että keyless ei toiminut vasemmassa takaovessa, mutta sitä en jaksanut tutkia. Luultavasti sama kuin edessä, että oli laitettu kahva ilman keylessiä tms. Sieltä oven sisästä vaan löytyi jonkun tummennusfirman kortti, niin mietin, että onko käynyt jotain tummennuksia tehdesssä..
Myöskin turbon solenoidiventtiilin vaihdoin, kun piti ulinaa epäsäännöllisen säännöllisesti.

Itse en ainakaan keksi mitään suurempaa syytä jättää ostamatta 8)
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4944
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:
Pe Joulu 20, 2019 16:41
Taas päivitettyä huoltopäiväkirjaa / menolista:
Auto ollut nyt reilu 4,5 vuotta omistuksessa ja 103tkm itse rullannut sillä. 90tkm oli ajettu ostettaessa ja nyt mittarissa alkaa kummitella 193tkm.

-90tkm 5/2015 käytin isossa huollossa, jossa meni vaihtoon takalevyt ja palat, olivat ihan finaalissa, toinen takajousi oli poikki, (ei huomannut ajossa mitään) niin meni taakse uudet, samalla jakohihna ja vesipumppu vaihtoon, öljyt ja suodattimet (diesel, sisäilma, öljy ja ilma), auton alustan ruostesuojaus, vahaus ja maalipinnan fixausta.
-9/2015 hommasin tunkin ja rengasavaimen
- 11/2015 Autossa oli ostettaessa lohkolämmitin, asennutin sisähaaran. Samalla myös vaihtoon takapuskurin kuori kun joku mulkero oli parkkiksella pistänyt kulman lommolle.
-109tkm 1/2016 tuulilasi vaihtoon kun lasi halkesi kiveniskusta, termari, öljyt, eber + remuc asennus + hf + uudet talvirenkaat
-4/2016 Uudet kesärenkaat ja vanteet 18"
-6/2016 1 takaparkkitutka
-7/2016 DPF tukkoon, pakko poltto
-8/2016 123tkm öljyt + vaihteistoöljyt, sisäilman suodatin
-8/2016 (n.125tkm) Saabcom softaus
-11/2016 nanopinnoite talveksi
-12/2016 exide akku alkuperäisen tilalle
-139tkm 3/2017 öljyt, ja kaikki suodattimet
-142900 km 4/2017 Zimmermann z-coat sport levut eteen ja ATE:n keraamiset palat.
-147748km 7/2017 Uusi tuulilasi
-148160km 7/2017 EGR jäähdyttimen koppa.
-149tkm 8/2017 Ledivalolista palautettu toimintaan.
-149900km 8/2017 Oikea takalaakeri, oikean etujarrusatulan männän pölysuoja. ABS valonherja paikannettu vasemmalle eteen eli anturi menee seuraavassa huollossa vaihtoon. Saabilta 84€, saksasta SKF:n anturi noin 25€...
-153500km 10/2017 Oikealla takana jarrupalat vaihtoon, kulunut ihan toispuoleisesti siten että ulommainen pala oli ihan loppu, sisemmässä noin 5mm pintaa.
-156000km 11/2017 Öljyn ja suodattimen vaihto, vasemmalle eteen uusi ABS anturi.
-159968km 1/2018 Taakse uudet palat ja levyt, Zimmermann Z-coatit levyinä ja Zimmermanin palat. Levyt oli pahasti urittuneet ja oikealla puolella josta pala taas ihan loppu oli toinen liukutappi ihan jumissa, eli 6500km pääs laahaavalla palalla... Saabin alkuperäiset levyt siis kestivät aika tarkalleen sen 70tkm. Olis ne varmaan menneet pidempäänkin mutta aika uraiset olivat jo.
-171521km 6/2018 Ilmastoinnin huolto, vajaa 100g meni ainetta. Keväällä huomasi että ei yhtä nopeasti viilene kabiini ja välillä ei tullut kylmää. Tosin jotain oireilua oli puhalluksessakin, seurataan tilannetta. Öljyt, suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin ja sisäilman suodatin vaihdettiin. Vasen takapyörän laakeri ujeltaa joten se menee pikimmiten vaihtoon. oikea siis kesti 150tkm, vasen takana 171tkm. aika tasalaatua. Vetokoukun kanssa pientä ongelmaa kun luulee vetävänsä kärryä ja ilmoittaa kärryn valojen olevan pimeinä vaikkei mitään perässä olekaan. Ärsyttävää kun kytkee pois parkkitutkat ja vilkut vilkkuu tuplanopeudella.Huollon mukaan mikrokytkin toimii ja epäilivät hapettumaa pistorasiassa/ johdoissa. Ton vian oon saanut pois heiluttelemalla koukusta lähtevää johtosarjaa.
Eberi pitäis purkaa koska lopetti lopputalvesta toiminnan... Kökkö laite, 2 talvea toimi ja kolmantena jo alkoi tappelemaan. Mulla on ollut kuitenkin se aina päällä vähintään 15-20min lähdöstä...
172tkm 7/2019 uusi muovinen pohjapanssari tuhoutuneen tilalle sekä toisen takalaakerin vaihto.
Tuli myös ihmeteltyä ja käytyä läpi kaikki liitännät Koukun johtosarjaan, eipä sieltä vikaa löytynyt. Vika poistui toistaiseksi kun auto seisoi tallissa talven. Sisäilman puhaltimen toimimattomuus johtui heikkotekoisista Eberin asennuksista.
173763km 2/2019 Alustan ja pyöränkoteloiden hiekkapuhallus, maalaus ja Finnikor käsittely. Samalla maalattu takakaaren kulma, joka alkoi kesiä puskurin vaihdon jälkeen sauman kohdalta. Eberin vikokoodien luku eli lukituksen poisto, toimi sen jälkeen normaalisti huollon mukaan, no toimi vajaan viikon. Nyt kun käynnistää niin sekunnin verran kuuluu ujellusta eberistä ja sitten hiljenee kaikki. Ilmeisesti palopuhallin ei lähde pyörimään, edes pumppu ei ala nakuttamaan. Eli purkuun menee laitos kunhan ehtis.
Auto seisoi käytännössä koko talven tallissa ja ajoin Cabriolla melkein koko talven.
176900km 3/2019 Uudet denson pyyhkijät
186663km 9/2019, Iso huolto, Jakopäänhihna, vesipumppu ja kaikki rullat. Kaikki suodattimet ja öljyt. Eberiä ei irroitettu, paineilmalla törky pois sisältä ja palopuhallin alkoi pyöriä. Lukituksen poisto ja taas toimii, nähtäväksi jää kuinka kauan. Kun tekee stopin uudestaan niin vien irroitettavaksi ja purkuun.
192690km 12/2019 ohjaustehostimen letku alkoi vuotaa. Oli ruostunut puhki. Uusi osa marmorilta alennuksilla 130€ ja parin tunnin työn lasku. Ja vajaan kuukauden jaksoi toimia Eberi, nyt taas lukossa eli irroitukseen menee kunhan kerkeis.

Vahaus / nanopinnoite operaatio odottaa yhä tekijää, 2 vuotta tainnu jo kamat odottaa hommaa tallissa :facepalm_man:

Tunnetut viat:
Kuskin penkin ja apparin lämmittimet ei toimi, 1 min jälkeen menee pois päältä. Ollut oman omistajuuden alusta asti rikki. Vieläkään en ole jaksanut korjata.
2 lediä on taas takaledirampista pimeenä, pitää taas kesällä jumppailla, ajattelin asentaa H.Blomin puhaltimen ja porailla muutamat pienet reijät piiloon listan alapuolelle, jotta kosteus pääsisi paremmin pois.
Tämän auton omistussuhde loppui pari kuukautta sitten pienen vahingon seurauksena, 198tkm tuli täyteen omassa käytössä, tila oli ylläoleva. Auton taru jatkuu toisella harrastajalla, ilmoitelkoon jos itse haluaa.

Loppukaneettina ja yhteenvetona sanottakoon, että ylivoimaisesti paras ikinä omistamani auto ja kovin vähillä murheilla pääsin. Erittäin hyvä ajaa matkaa, meni kohtuu pienellä, harmi ettei noita saa uudempina enään eikä farkkuna. Tarkoitus oli pitää autoa vielä useampi vuosi mutta yteiselämä loppuikin aikaisemmin. Alkuun kyrsi reippaasti, nyt vähemmän. Uuttakin samanlaista harkitsin hetken mutta elämän tilanteet muuttuu ja nyt on käymässä niin, että olis tarve ISOlle farkulle, joten jokatapauksessa luultavasti auto olisi mennyt syksyyn mennessä vaihtoon.

Meidän staffi vanhus kuoli 3 kk sitten 14v 9kk iässä ja nyt olisi tulossa uusi koiruus tilalle. 4 viikon päästä luovutusiässä olisi Broholmin koira narttu kotiutumassa. Kohtuu harvinainen rotu ja noi nartutkin kasvaa sellaiseksiksi 70 cm korkeiksi ja 40-60 kiloisiksi järkäleiksi joten heräteostoksena tehty Alfakin lähtee kohta näillä näkymin kiertoon ja tilalle varmaan hankin LOLVO V90 D4 tai D5 Inscriptionin käytettynä. Aikas syvälle saa kättä laittaa taskuun...

Tuota korvaajaa kun etsin tuli koeajettua uusi Opel insignia farkku kaikilla herkuilla (170hp diesel), Kia Optima wagon plugin, Reilusti ajettu Volvo V90 D3, Citruuna C5 3.0Tid wagon ja Alfa. Noista Inkku ja Optima ei herättäneet minkäänlaista omistamisen tunnetta Saabin jälkeen. C5 automaatilla ja hyde alustalla ja tuolla koneella oli oikein maukas, valitettavasti yksilö jonka ajoin oli aika heikossa hapessa muuten ja kaupat jäi tekemättä. Volvo taas oli 255tkm ajettunakin parempi ajaa kuin 100tkm ajettu optima tai inkku, vakuutti kyllä. Nykyinen Alfa oli niin siisti ja halpa että oli pakko ostaa. Kova se on kuluttamaan, alle 8 seka-ajossa on vaikeeta päästä. Jatkuva neliveto ja raskas jalka pitää huolen siitä. Tosi hauska ja hyvä auto se on ajaa mutta sedanina menee vaihtoon...

Ja ainiin, jos ei omia lisävarusteluja autoon ja ylimääräisiä parannuksia lasketa, niin femman arvo tippui 5 vuodessa ja 110tkm aikana 4500€ eli noin 7% vuotuisella arvonalenemalla. Ei paha ollenkaan ja kertoo että noiden hinnat on pysyny tosi kovina vieläkin, ja toisaalta sain omani aikanaan erittäin halvalla.

PS: olis nippu osia myytävänä, löytyy ainakin 1x 18" Aeron kesärenkaat, maapurjeet UHP588, noin 4 mm pintaa, 2x tunkki ja rengas avain + pyöreä säilytys styroksi konttiin, 1 setti uusia kumimattoja, 1 setti käytettyjä kangas mattoja (harmaat), 1 takapuskuri jossa pari jälkeä, 1 kontin ledivalolista, jotain muuta myös kun tongin vähän varastoja... Saa kysellä noille hintoja jos tarvetta, laitan jossain vaiheessa myynti-ilmoituksen tänne noista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI L&K -16, Alfa 159 2,4JTDm Q4 -08, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 656
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Kesä 02, 2020 08:06
Kipe_9000 kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 21:17
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11278733

Onko jollekin tuttu auto? Harrastajalta kuulemma tullut vaihdossa.....
Kävin tuon kokeilemassa lauantaina ja ihan kivoilla varusteilla oli. Itseä jäi ihmetyttämään aeron ratti jossa ns. vaihteiden vaihto läpyskäs ratin takana. Nämä ei mielestäni ainakaan toimineet, mutta pitäisikö edes tuolaisessa toimia? Vähän epäilytti että ratti vaihdettu
Toi on mun tuoma 2016, hankkiuduin siitä aika nopeasti eroon oston jälkeen työrintaman muutosten myötä.

Autolla oli muistaakseni ajettu tuossa vaiheessa n. 140-150tkm ja oli ainakin siinä vaiheessa todella nätissä kunnossa niin ulkoisesti kuin sisäisesti.
Autoa on tosiaan vähän tuunattu, eli Aeron ratti löytyi, mutta muistaakseni läpyskät ei tosiaan toimineet, Aeron tuuletetut istuimet autossa ovat, tuuletuksen toiminnasta en ole varma, mutta sen muistan varmaksi, että takapenkin näytöt eivät toimi ollenkaan, kun ei niitä tohon perusmankkaan edes saa kytkettyä ja sillon kyselin, että minkälainen duuni olisi vetää johdotukset jne, niin kuulemma iso homma on, joten jäi sitten siihen ne mietinnät ainakin omilta osin.
Autossa oi myydessä myös 20" kesävanteet kuva, ilmeisesti ne ovat lähteneet jonnekin matkan varrella. Kun auton ostin, niin edellisen omistajan mukaan autossa oli Hirschin softa, mutta Hirschiltä en saanut tähän vahvistusta, joten tiedä sitten. Ihan suht ok tuntui kuitenkin kulkevan.

Vikoja ehti olla omalla ajalla sen verran, että ilmeisesti tummennokset tms oli tehty autoon vähän heikosti, niin jotenkin matkustajan ovenkahva lopetti toimintansa kokonaan, myöskään keyless ei toiminut, kun muistaakseni runko-osa oli ilman keyless-toimintoa tms. Sai vähän taistella ovipahvia irti ovi kiinni, mutta kyllä se lopulta lähti ja sai oven auki. Uusi kahva tuli Ruotsista ja asensin sen paikalleen, sittne tomii myös keyless. Sen jälkeen huomasin, että keyless ei toiminut vasemmassa takaovessa, mutta sitä en jaksanut tutkia. Luultavasti sama kuin edessä, että oli laitettu kahva ilman keylessiä tms. Sieltä oven sisästä vaan löytyi jonkun tummennusfirman kortti, niin mietin, että onko käynyt jotain tummennuksia tehdesssä..
Myöskin turbon solenoidiventtiilin vaihdoin, kun piti ulinaa epäsäännöllisen säännöllisesti.

Itse en ainakaan keksi mitään suurempaa syytä jättää ostamatta 8)
Tämä kiva kuulla :!: :!:
Vähän arvelluttaa vielä kun työmatka ajoa n. 25km suuntaan ja toi vero on hirmuinen (verrokkina nykyinen kuorma-auto paku)
Hienosti ja äänettömästi auto meni ja ihan hyvin liikahti. Vaikkakin joku viikko ajamani TTID manuaali oli kyllä mielestäni ripeämpi, mutta voi olla harhaa....
Ihan ok varusteilla, mutta empä huomannut koko takanäyttöjä kokeilla :!: ja niille meillä juurikin olisi tarve :cry:
ovet toimi ainakin nyt ja kamux:lta ilmeisesti oli ostettu. Penkinlämmittimiä oli korjattu useampaan otteeseen takuuna ja ainakin kuskin jakkara lämpisikin jopa...tuuletuksesta en tiedä.
Liike vaan sanoi että tuonti auto ja ollut yhdellä suomessa :evil:
Voi olla että jää multa nyt tämän hankinta, mutta oli kyllä siisti auto edelleen. Kuskin puolella yksi pieni painuma ja apparin ovessa pieni maali kolo. Siinä huomautettavat!!
kulkuvälineenä kuorma-auto, sprinter 313
kauniimpi osapuoli liikkuu: saab 9000CD T -88 (KA)
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
jääauto: 900i -87
tuleva rata-auto: 900i -92

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6082
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ti Kesä 02, 2020 14:22
Meidän staffi vanhus kuoli 3 kk sitten 14v 9kk iässä ja nyt olisi tulossa uusi koiruus tilalle. 4 viikon päästä luovutusiässä olisi Broholmin koira narttu kotiutumassa. Kohtuu harvinainen rotu ja noi nartutkin kasvaa sellaiseksiksi 70 cm korkeiksi ja 40-60 kiloisiksi järkäleiksi joten heräteostoksena tehty Alfakin lähtee kohta näillä näkymin kiertoon ja tilalle varmaan hankin LOLVO V90 D4 tai D5 Inscriptionin käytettynä. Aikas syvälle saa kättä laittaa taskuun...
Minä päätyisin todennäköisesti samassa tilanteessa täysin samaan vaihtoehtoon 8)
Mieluummin Volvo kuin Opel, mutta tätähän on jo käsitelty tuolla "Yleinen" -osastolla :wink:

Onneksi meidän entinen (R.I.P.)/nykyinen Pomeranian ei tarvinnut/tarvitse farkkua, vaan istua kököttää autossa joko takapenkin keskipaikalla tai vaimon/lasten sylissä :wink:
Kissa vaatii kuljetuskopin, mutta sekin mahtuu vielä matkustamon puolelle,

Kipe_9000 kirjoitti:
Ti Kesä 02, 2020 20:37
Tämä kiva kuulla :!: :!:
Vähän arvelluttaa vielä kun työmatka ajoa n. 25km suuntaan ja toi vero on hirmuinen (verrokkina nykyinen kuorma-auto paku)
Hienosti ja äänettömästi auto meni ja ihan hyvin liikahti. Vaikkakin joku viikko ajamani TTID manuaali oli kyllä mielestäni ripeämpi, mutta voi olla harhaa....
Ihan ok varusteilla, mutta empä huomannut koko takanäyttöjä kokeilla :!: ja niille meillä juurikin olisi tarve :cry:
ovet toimi ainakin nyt ja kamux:lta ilmeisesti oli ostettu. Penkinlämmittimiä oli korjattu useampaan otteeseen takuuna ja ainakin kuskin jakkara lämpisikin jopa...tuuletuksesta en tiedä.
Liike vaan sanoi että tuonti auto ja ollut yhdellä suomessa :evil:
Voi olla että jää multa nyt tämän hankinta, mutta oli kyllä siisti auto edelleen. Kuskin puolella yksi pieni painuma ja apparin ovessa pieni maali kolo. Siinä huomautettavat!!
Jos haluat ajaa taloudellisesti, niin sitten TiD manuaali. TTiD on ripeämpi, mutta kuluttaa jonkin verran enemmän.
Takanäytöt voit ostaa ihan kolmannen osapuolen laitteina ja kiinnittää niskatukiin. Meilläkin on jossain jemmassa takanäytöt DVD:llä, kun ei ole enää niille mitään käyttöä.

Itse kävin autoa hankkiessa koeajamassa sekä TiD:tä että TTiD:tä (sattuivat molemmat olemaan Pirkanmaalla, niin pystyi täältä Helsingistä käsin "lyömään kaksi kärpästä yhdellä iskulla"), ja kyllä TTiD oli niistä ripeämpi, joten tuli valittua se.

Virosta löytyisi kohtuuhintaan suht vähän ajettu TiD automaatti:
https://www.auto24.ee/used/3322193

Nyt kun rajat ovat taas auki, niin siinä olisi yksi vaihtoehto, jos ajat pitkää matkaa ja arvostat mukavuutta ja taloudellisuutta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin