Vikailmoitukset

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tuli tällä rakkineella lähdettyä mökille, jotta voi kokeilla toimiiko vilkut pidemmillä matkoilla vai tuleeko vika takaisin. Reilu 500km takana maantiellä ja kaupungissa, ja vilkut pelittää moitteetta. Oli jo sen verran hyvä fiilis, että ajattelin kehua, että ompas hyvä auto, niin äsken kävin kylältä kaksitahtiöljyä hakemassa ja piti viedä roskis matkalla ja kun olin roskista menossa viemään mökkiläisten yhteisroskikseen niin tuli sellainen ”no mitäs v**tua nyt taas”-fiilis. Kuskin ovi ei lähde auki sisäkahvasta, ei vaikka miten sammutti auton ja rämppäsi lukkoja auki ja kiinni, tappi ovessa kyllä liikkui mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Vaimo lähti ulkoa avaamaan, mutta ei sieltäkään mitään, joten pakkohan se oli matkustajan puolelta kiivetä ulos..sitten ulkoa suljin kaukosäätimellä ovet ja annoin olla hetken ja avasin, niin sitten taas lähti toimimaan ja toimi ihan normaalisti.

Nää NG:t on kyllä jänniä autoja, päivääkään ei mene ilman uutta yllätystä.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

jarkar
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Koettelee vaan ei hylkää :lol:

peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6170
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ihanaa yhteistä laatuaikaa perheen ja auton kanssa :D

9-3X 2.0T XWD BioPower-10
9-3 2.0R Cab -05 Aerowannabe & Hirsch-tarratuning, BioPower Stage 1, #1767
See äl äs kolme viiskytä see dee ii, mut bittuuks sä tiiät siit"

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Alkaa urheilumieli olemaan ihan tosissaan koetuksella, nyt toi paska temput teki.

Kun auton käynnistää, niin kaikki ok, kun auton sammutttaa, niin kaikki kyllä muuten sammuu mittarivaloja ja lamppuja myöten, mutta moottori jää käyntiin (!!!) ja tämän jälkeen ei tapahdu virtakytkimestä mitään, ei sammu eikä käynnisty. Voi helvetin helvetti, kunhan tän ratkasen niin toi auto lähtee samana päivänä vaihtoon. Akun irrotuksella kone sammui, ja kun akun laittaa kiinni, niin ilmeisesti polttoainepumppu alkaa raksuttamaan samantien, ja sitä ei saa lopettamaan muuten kuin akun irrottamalla, kun en tiedä sulaketta.

Ideoita?
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4929
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aika hurjalta kuulostaa. Olisko joku väylä taas jumissa ja bitti poikittain? Akku irti pidempään?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tällaisia vikakoodeja puskee mm:

U0073 Yhteys, CAN suljettu Satunnainen
U0140 Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin Satunnainen
U0155 Ei tietoyhteyttä mittariston kanssa Satunnainen
P068A Moottorin ohjauksen sytytysrele virraton liian aikaisin Pysyvä
U0254 Ei kommunikaatiota kaukokäynnistyksen ohjausmoduulin kanssa Satunnainen
U0020 Pieninopeuksinen CAN-yhteysväylä Pysyvä
U0164 Yhteys HVAC-ohjausyksikköön kadonnut Satunnainen

Eli sähkövikaa on, mutta mistäs sitä lähtisi hakemaan. Kun auton sammuttaa alkaa tällainen show: https://youtu.be/4o1ybwZ_BGU
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

MattiR
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Oletko koettanut uutta akkua? Ensimmäisenä tulisi mieleen akku-, maadoitus- tai johtovika, ei kai siellä sentään kaikki voi rikki olla.
Matti

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tässä pelkkää arvailua, mutta nuo vikakoodeissa mainitut modulit näyttäisivät olevan juurikin ne, jotka liittyvät ajonestoon ja jotka ovat keskenään yhteydessä Low speed CANilla (paitsi sytytysrelettä en tiedä) (Tekninen selostus s 235 - viewtopic.php?f=55&t=167903&p=1119273&h ... l#p1119273. Törmäsin tähän jo kun pohdin tuota toista kahden avaimen ongelmaa toisessa ketjussa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vielä jatkoa eli avaimettoman käynnin (PEPS) moduulihan (myös LSCANissa) lukee starttinappia joten se on voinut olla sekaisin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Uusi akku kokeiltu, ei mitään vaikutusta. Jotenkin tuntuu siltä, että johtosarjassa, ecu:ssa tms on vikaa, ja ettei moottorille mene käsky sammuttamisesta. Tänään taas toistui se, että kaikki sähköt sammuu sisältä, mutta kone jää käyntiin tyhjäkäynnille, kun kaasua painaa, niin kone sammahtaa, mutta tänään egr jäi surisemaan sammutuksen jälkeen korkeapainepumpun ja kaasuläpän kanssa ja rele naksuu. Sama juttu kun akun kytkee takaisin, niin kaikki kolme laitetta alkaa taas surisemaan välittömästi. Paikallistin myös naksuvan releen ja vaihdoin sen päittäin toisen samanlaisen kanssa, mutta naksunta jatkui, eli rele ainakin oli kunnossa.

Käynnissä sinäänsä kaikki on tähän asti toiminut, mutta tänään iski sellasen limp home-moodin päälle, että huiput oli 40kmh ja ylämäkilähtö ei onnistunut, eli nyt tolla ei kyllä ajeta enää mihinkään. Liekkö egr jumissa taas, koska eilen vielä kaikki pelitti loistavasti ajossa.

Jotenkin muutenkin tuntuu hitaalta auton reagointi, kun painaa käynnistysnappia, niin kestää monta sekuntia, että viesti menee autolle perille, virrat kytkeytyy ja alkaa tapahtua, yleensähän se tapahtuu lähes viiveettä.

Omat keinot on loppu, kun en sähköistä mitään ymmärrä. Harmi vaan etten kyllä luota yhteenkään pajaan Suomessa, että niillä on mitään parempaa tietoa viasta kuin itselläkään, joten odotettavissa varaosa-arpajaiset, jossa kalliita osia vaihdellaan yksi kerrallaan sen suuremmin loppulaskusta välittämättä. Katsotaan jos ton sais Tallinnaan jollain keinolla..
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4929
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Maadoituspisteet?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No nyt napsasin naksuvan releen irti ja annoin olla hetken irti, sen jälkeen kun laittoi takaisin, kaikki oli ok

Sitten ei muuta kuin auto käyntiin ja kaikki toimi kuten pitää, tehot tuli takaisin jne.

Mutta sitten kun sammutti(käynnistyi ja sammui normaalisti kaikki viitisen kertaa mitä käynnistelin), niin sama rumba jatkui, kaasuläppä inisee, egr ruksuttaa ja korkeapainepumppu napsuu ja nyt ilmoittaa ”huolla ohjauslukko”.

E: missäköhän kaikkialla maadotuspisteitä on? Ainakin kaikki jotka olen nähnyt ovat kuin uusia..
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

MattiR
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Tuontyyppistä sekoilua (toki pienemmässä mittakaavassa) vähän vanhanaikaisemmissa autoissa voi aiheuttaa viallinen virtalukon pohja. Voisiko yksi mahdollisuus olla starttinappi / napin liitin?
Matti

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

MattiR kirjoitti:Tuontyyppistä sekoilua (toki pienemmässä mittakaavassa) vähän vanhanaikaisemmissa autoissa voi aiheuttaa viallinen virtalukon pohja. Voisiko yksi mahdollisuus olla starttinappi / napin liitin?
Tämän takia itse siihen CIM-diagnoosiin olin pääsemässä eilen illalla, ongelmat kun tosiaan on kuin virtalukon pohja, ja vielä ne sekavasti toimineet vilkutkin kun kuuluvat samaan pakettiin. Tosin enpä tiedä voiko CIM edes aiheuttaa jotain vastaavaa..

Mulla oli sattumalla toinen uusi starttinappi jota kokeilin, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Ecu:n vikakaan se tuskin on, kun vaikka otti ecun irti, niin naksunta jatkuu.

https://photos.app.goo.gl/CQhpE1KEmrmhYyCE2

Tuossa kuvassa noi vierekkäiset releet 8430 ja 6048 ovat sellasia jotka naksuvat ja kuumenevat, jos joku tietää mistä noiden ohjaus tulee, niin sillä varmaan pääsisi eteenpäin.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

MattiR
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikailmoitukset

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Se starttinappiin tuleva johtosarja on myös melkoinen hämähäkki (liittimet useampaan paikkaan), voisikohan vika silti olla esim. siinä starttinapin liittimessä tai tuossa johtohässäkässä muutoin? Oma matikkapää ei tosin riitä selittämään miten tuollainen johtosarja tai liitin voisi vikaantua mutta kai se mahdollista on, voisiko siihen riittää vaikka jonkun yksittäisen johdon kiinnityksen löystyminen?
Matti

Vastaa Viestiin