Eihän sillä pääse muutenkaan pitkiä matkoja, ei ainakaan ilman reiluja taukojasupersaab kirjoitti:millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä.
E85 hinnoittelu ja uutiset
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Kyllä sillä tankilla 650-700km ajelee maantietä, itse lasken jo pitkäksi
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
^Millä Teslalla noin pitkään ajaa? Tesla itse lupaa Model S 100D:lle 335 mailia eli 540 kilometriä, ja todellisuus ei taatusti ole ainakaan kauniimpi.
Edit: Niin ja vastauksena kysymykseen millä sitten ajetaan, bensiinin myynti jatkunee. Tosin 98:kin on uhattuna, että ei kyllä hyvältä näytä.
Edit: Niin ja vastauksena kysymykseen millä sitten ajetaan, bensiinin myynti jatkunee. Tosin 98:kin on uhattuna, että ei kyllä hyvältä näytä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Aaa nyt ymmärsin itse väärin. Tarkoitin lähinnä ä sähköllä ajamisen hintaa tuolla Tesla kommentilla. Ei taida kauheasti olla vielä noin pitkillä säteillä toimivia? Itselle kyllä riittäisi 500km lataukselle jos Teslalla saisi ajaa
Bensa kun tuntuu olevan kaikkein kallein polttoaine ja kaikkia muita vedetään pois käytöstä.
Bensa kun tuntuu olevan kaikkein kallein polttoaine ja kaikkia muita vedetään pois käytöstä.
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Uusia flexifuel-autoja löytyy Autotalli.comista tasan kaksi, molemmat VW Golfeja. Itse olen pitkään ihmetellyt Anttosen rohkeutta investoida RE85:n jakeluun, kun autokauppa ja -teollisuus eivät ole seuranneet perässä, vaan ikävä kyllä vähentäneet flexifuel-mallien tarjontaa. Samoin valtiovalta ei tunnu ymmärtävän, mikä olisi nopein tapa ottaa laajaan käyttöön kotimaista ympäristöystävällistä liikenteen polttoainetta ja nopeuttaa kansainvälisten ilmasto- ja ympäristösopimusten velvoitteiden toteuttamista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Flexifuel autoja rasittaa kylmäkäynnistyspäästöt...myrkylliset aldehydit sekä kylmäkäynnistyksessä tulee bensiinimoottoria enemmän häkää ja hiilivetyjä. Nämä päästöt toki tasoittuvat kun katalysaattori saavuttaa 250C:n lämpötilan ja loputhan me E85:sen ympäristöystävällisyydestä tiedämmekin, mutta E85 vaatii lämpimän/toimivan katalysaattorin ollakseen ympäristöystävällistä. Kun niitä uusia flexifueleita ei saada E85:lla menemään kylmäkäynnistyspäästöistä läpi niin se jarruttaa uusien myyntiä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Mitenköhän tuon E85:n hinnan käy jos viinakipot yleistyvät? Sehän meinaa, että kysyntä lisääntyy ja silloin alkaa varmaan hintakin nousemaan, jolloin koko hommasta lähtee järki. Paitsi mitä nyt saappi kulkee kyllä viinalla paremmin kuin millään muulla.
Viinahan on tällä hetkellä varsin edullista, mutta ei kovin montaakymmentä senttiä tarvitse hinnan nousta niin muuttuu kannattamattomaksi.
Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
Viinahan on tällä hetkellä varsin edullista, mutta ei kovin montaakymmentä senttiä tarvitse hinnan nousta niin muuttuu kannattamattomaksi.
Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Tuskin yleistyvät vaan päinvastoin. Etanoliahan varmaan tullaan lisäämään polttoaineen sekaan vielä entisestään, mutta varsinaiset flexfuel mallit hiipuvat. Suuntaus on täyssähkö ja ladattaviin hybrideihin. Ja hybrideissä tuskin tullaan näkemään polttomoottorina flexfueleita, vaan vähäpäästöisiä bensamoottoreita ehkä jopa maa/biokaasumoottoreita. Etanolin kulutus tulee luultavasti kasvamaan, mutta vain sitä kautta, että sitä lisätään nykyistä enemmän bensan sekaan.Bapsu kirjoitti:Mitenköhän tuon E85:n hinnan käy jos viinakipot yleistyvät?
Näin uskon käyvän.
Tätäkään tuskin tulee tapahtumaan. Suomi on verottajan luvattu maa. Kun sitä ei ole tähänkään päivään mennessä tehty, niin ei sitä tulla tekemään jatkossakaan. Vielä huomioiden se arvioimani seikka, että flexfuelit vähenee nykyisestä vähästäkin edelleen.Bapsu kirjoitti: Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Voi kyllä hyvin käydä noinkin. Aika näyttää. Lieneekö sitten raskas kalusto kulkee sähköllä, vai pysyykö dieselissä vai kehitetäänkö joku luontoystävällisempi vaihtoehto.
No, eiköhän sitä saada viinalla ajella kunnes saabit on paalissa.
No, eiköhän sitä saada viinalla ajella kunnes saabit on paalissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.
Ei ole vaikea ennustaa että E85 syövien flexfuel autojen kanta ei ainakaan merkittävästi kasva, koska uusissa autoissa valikoimaa ei enää ole. Toki vanhoja voitaisiin jonkin verran konvertoida ja kenties ensi vuonna konvertoidaankin oikein urakalla koska valtio kannustanee 200e tuella :
https://tekniikanmaailma.fi/autot/romut ... se-toimii/
Tässä valossa en olisi ollenkaan yllättynyt vaikka jakelu loppuisi kokonaankin seuraavan 10v sisällä.
Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen, ST1:n Anttosen sähköautoja kritisoivista höpinöistä huolimatta. Peruste: Hyötysuhde on käsittämättömän paljon parempi kuin polttomoottorissa (kulutus n. 15kWh/100km vs. bensiinin energiasisältö n. 9kWh/litra) ja ei tarvetta monimutkaisille + vikaherkille saastelaitteille jne.
Lentokoneet ja raskasliikenne käyttänee nestemäisiä aineita vielä pitkään, mutta niissäkin suunta on uusiutuvia kohti. Esim. Nesteeltähän saa jo nyt 100% uusiutuvaa dieseliä, käy sellaisenaan vanhoihin diesel moottoreihin ilman mitään muutoksia:
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin
Mielestäni dieseliä parjataan tällä hetkellä osin tarpeettomasti, voi olla että uusiutuva diesel nykykalustoon on lopulta ainut keino laskea liikenteen co2 päästöjä EU tavoitteiden mukaisiksi järkevin kustannuksin...
Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).
Ei ole vaikea ennustaa että E85 syövien flexfuel autojen kanta ei ainakaan merkittävästi kasva, koska uusissa autoissa valikoimaa ei enää ole. Toki vanhoja voitaisiin jonkin verran konvertoida ja kenties ensi vuonna konvertoidaankin oikein urakalla koska valtio kannustanee 200e tuella :
https://tekniikanmaailma.fi/autot/romut ... se-toimii/
Tässä valossa en olisi ollenkaan yllättynyt vaikka jakelu loppuisi kokonaankin seuraavan 10v sisällä.
Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen, ST1:n Anttosen sähköautoja kritisoivista höpinöistä huolimatta. Peruste: Hyötysuhde on käsittämättömän paljon parempi kuin polttomoottorissa (kulutus n. 15kWh/100km vs. bensiinin energiasisältö n. 9kWh/litra) ja ei tarvetta monimutkaisille + vikaherkille saastelaitteille jne.
Lentokoneet ja raskasliikenne käyttänee nestemäisiä aineita vielä pitkään, mutta niissäkin suunta on uusiutuvia kohti. Esim. Nesteeltähän saa jo nyt 100% uusiutuvaa dieseliä, käy sellaisenaan vanhoihin diesel moottoreihin ilman mitään muutoksia:
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin
Mielestäni dieseliä parjataan tällä hetkellä osin tarpeettomasti, voi olla että uusiutuva diesel nykykalustoon on lopulta ainut keino laskea liikenteen co2 päästöjä EU tavoitteiden mukaisiksi järkevin kustannuksin...
Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Kyllä sähköautoiluakin tullaan verovaroin tukemaan ja se vasta kalliiksi tuleekin.Karspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.
Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).
Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdfKarspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Ei ruuaksi kelpaavasta raaka-aineesta tehtyä polttoainetta kutsutaan tässä toisen polven kehittyneiksi biopolttoaineeksi, esim.
Suomessa myytävä E85/RE85 on sellaista, mutta dieselissä samaa merkitystä ei liene? Sekavia nämä nimitykset.
Mutta asiaan, asiaa on pohdittu EU tasolla.
EU:n kehittyneiden biopolttoaineiden tavoite saattaa vesittyä
Suomessa myytävä E85/RE85 on sellaista, mutta dieselissä samaa merkitystä ei liene? Sekavia nämä nimitykset.
Mutta asiaan, asiaa on pohdittu EU tasolla.
EU:n kehittyneiden biopolttoaineiden tavoite saattaa vesittyä
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
n. 3 viikkoa siiten oli Suutarilan St1:llä hinta tasan 0,90€/l. Onko kenelläkään havaintoa, onko edelleen samassa kurssissa? En normaalisti liiku siellä päin ja täällä Espoonlahden nurkilla hinta ~0,99€.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Kiitokset selvennyksestä. Tarkoitin nimenomaan kaikkia veroja yhteensä, menemättä eri verokomponentteihin. Käytännössä siis bensiiniä pumpulta ostaessa veroa tulee maksaneeksi enemmän suhteessa energiasisältöön kuin E85 ostaessa, jonka osalta hiilidioksidiveroa ei tarvitse maksaa. Hiilidioksidivero on mulle vero siinä missä muutkin verot --> etanoli kevyemmin verotettua.HEV kirjoitti:Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdfKarspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?