Eihän sillä pääse muutenkaan pitkiä matkoja, ei ainakaan ilman reiluja taukojasupersaab kirjoitti:millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä.

Eihän sillä pääse muutenkaan pitkiä matkoja, ei ainakaan ilman reiluja taukojasupersaab kirjoitti:millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä.


 Tesla itse lupaa Model S 100D:lle 335 mailia eli 540 kilometriä, ja todellisuus ei taatusti ole ainakaan kauniimpi.
 Tesla itse lupaa Model S 100D:lle 335 mailia eli 540 kilometriä, ja todellisuus ei taatusti ole ainakaan kauniimpi. Tosin 98:kin on uhattuna, että ei kyllä hyvältä näytä.
 Tosin 98:kin on uhattuna, että ei kyllä hyvältä näytä. 
 Tuskin yleistyvät vaan päinvastoin. Etanoliahan varmaan tullaan lisäämään polttoaineen sekaan vielä entisestään, mutta varsinaiset flexfuel mallit hiipuvat. Suuntaus on täyssähkö ja ladattaviin hybrideihin. Ja hybrideissä tuskin tullaan näkemään polttomoottorina flexfueleita, vaan vähäpäästöisiä bensamoottoreita ehkä jopa maa/biokaasumoottoreita. Etanolin kulutus tulee luultavasti kasvamaan, mutta vain sitä kautta, että sitä lisätään nykyistä enemmän bensan sekaan.Bapsu kirjoitti:Mitenköhän tuon E85:n hinnan käy jos viinakipot yleistyvät?
Tätäkään tuskin tulee tapahtumaan. Suomi on verottajan luvattu maa. Kun sitä ei ole tähänkään päivään mennessä tehty, niin ei sitä tulla tekemään jatkossakaan. Vielä huomioiden se arvioimani seikka, että flexfuelit vähenee nykyisestä vähästäkin edelleen.Bapsu kirjoitti: Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
 :
 :Kyllä sähköautoiluakin tullaan verovaroin tukemaan ja se vasta kalliiksi tuleekin.Karspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.
Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).
Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen.
Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdfKarspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?
Kiitokset selvennyksestä. Tarkoitin nimenomaan kaikkia veroja yhteensä, menemättä eri verokomponentteihin. Käytännössä siis bensiiniä pumpulta ostaessa veroa tulee maksaneeksi enemmän suhteessa energiasisältöön kuin E85 ostaessa, jonka osalta hiilidioksidiveroa ei tarvitse maksaa. Hiilidioksidivero on mulle vero siinä missä muutkin verot --> etanoli kevyemmin verotettua.HEV kirjoitti:Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdfKarspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?