Osaavatko laittaa tämmösiä jossain, jos ei itsellä taito riitä?jcarlson kirjoitti: Laita 9-5 Aeron (B235R) kytkinpaketti. Ei niitä 9-3SS:n alkuperäiskytkimiä kannata laittaa, ovat surkeita.
Mikä kytkin 9-3:een
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Eiköhän mikä hyvänsä korjaamo sen sinne osaa pultata. Ainoa vaatimus vakiokytkimen asennuksen lisäksi on sahata putkesta holkit vauhtipyörän ohjuritappien päälle asennuksen ajaksi. Holkit saa poistaa asetelman ruuvien kiristyksen jälkeen. Tarvittavan holkin ulkomitta 8mm ja sisämitta 6mm joten 1mm seinämävahvuudella oleva 6mm sisämittainen putki hoitaa homman.
Kuten monesti todettu, tämä ratkaisu käy 5-vaihteiseen kovalla vauhtipyörällä olevaan B207. Eli kaikki MY05-MY08 ainakin. MY03-04 voi olla kaksoismassalla (jos on niin kova vauhtipyörä tilalle), ja MY09 alkaen taitaa olla enää vain 6-vaihteisia tarjolla johon pätee toinen ratkaisu.
6-vaihteinen on aina kaksoismassalla ja siihen kannattaa laittaa B284 eli 2,8V6 9-3SS kytkinpaketti joka sopii suoraan.
B207E/L/R vakiokytkimet on kaikki kuraa, 9-3SS 2,8 V6 (sekä dieselien) vakiokytkimet on kestäviä.
Kuten monesti todettu, tämä ratkaisu käy 5-vaihteiseen kovalla vauhtipyörällä olevaan B207. Eli kaikki MY05-MY08 ainakin. MY03-04 voi olla kaksoismassalla (jos on niin kova vauhtipyörä tilalle), ja MY09 alkaen taitaa olla enää vain 6-vaihteisia tarjolla johon pätee toinen ratkaisu.
6-vaihteinen on aina kaksoismassalla ja siihen kannattaa laittaa B284 eli 2,8V6 9-3SS kytkinpaketti joka sopii suoraan.
B207E/L/R vakiokytkimet on kaikki kuraa, 9-3SS 2,8 V6 (sekä dieselien) vakiokytkimet on kestäviä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Voiko tuota tarkastaa, kumpiko vauhtipyörä siellä on? (muuten, kuin ottamalla osat esille)
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Eipä kuulostais hullulta tuo 9-5 aeron kytkin.. Oisko osanumeroo heittää nii löytäis varmemmin oikeen paketin. Pitääkös siihe hommata tietyt pultit vai passaako vanhoilla?
Mitkäs kaikki tiivisteet kannattais vaihtaa samas rytäkäs?
Mitkäs kaikki tiivisteet kannattais vaihtaa samas rytäkäs?
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Eipä sitä varmuutta saa kuin avaamalla että mikä vauhtipyörä siellä on. MY03 on aika todennäköisesti kaksoismassa.
9-5 Aeron kytkinpaketti on http://www.neobrothers.co.uk/clutch-gen ... -1565.html eli osanumero 4580346
Ei tartte mitään spesiaalipultteja asetelmaan. Vauhtipyörän stefan vaihtoa voi harkita samalla.
9-5 Aeron kytkinpaketti on http://www.neobrothers.co.uk/clutch-gen ... -1565.html eli osanumero 4580346
Ei tartte mitään spesiaalipultteja asetelmaan. Vauhtipyörän stefan vaihtoa voi harkita samalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Tulipa tilattua 9-5 aeron kytkin neobrothersilta.
Sormet syyhyten odotellaan
Sormet syyhyten odotellaan
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Onkos kukaan muuten ajatellut mikä rooli noilla keskitystapeilla on itse kuormankannossa? `
Tapit ovat aika jämptit normitapauksessa ja voisi kuvitella, että ne ovat siellä myös kantamassa moottorin momenttia?
Tapit ovat aika jämptit normitapauksessa ja voisi kuvitella, että ne ovat siellä myös kantamassa moottorin momenttia?
EX: 9³SS BioPower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Ei se vääntö moottorilta vaihteistoon asetelman kautta välity.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Mitenkäs se tosiaan menee?jcarlson kirjoitti:Ei se vääntö moottorilta vaihteistoon asetelman kautta välity.
Kytkinlevy on pooriakselilla vaihteistossa kiinni "jäykästi". Kytkintä puristetaan asetelmalla vauhtipyörää vasten ja puristusvoimasta aiheutuu kitkavoima kytkinlevyn tasossa. Kitka kantaa vääntömomentin vauhtipyörän, kytkimen asetelman rajapinnoissa.
Tapit ei osallistu normaalitilanteessa, mutta kytkennän aikanahan voisi mielestäni tulla jotain momentti-iskuja, jotka välittyvät asetelman pulteille/tapeille asti?
EX: 9³SS BioPower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Kytkinakseli ja kytkinlevyhän sen momentin välittää. Asetelman tehtävä on vain puristaa se levy vauhtipyörää vasten. Ne asetelman pultit on ihan hentoiset, pitävät vaan asetelman kiinni vauhtipyörässä ja puristavat asetelmaa hieman kasaan. Enpä niistä tapeista piittaisi mitään. Kytkennän aikana se on kytkinlevyn keskiö ja vauhtipyörä (jos kaksoismassa) jotka ottaa kuormia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Tässä koitan pähkiä asiaa ja alan kallistua siihen, että asetelman kohdistustapit ovat myös kantamassa kuormaa tappien leikkaussunnassa. Avointa keskustelua:jcarlson kirjoitti:Kytkinakseli ja kytkinlevyhän sen momentin välittää. Asetelman tehtävä on vain puristaa se levy vauhtipyörää vasten. Ne asetelman pultit on ihan hentoiset, pitävät vaan asetelman kiinni vauhtipyörässä ja puristavat asetelmaa hieman kasaan. Enpä niistä tapeista piittaisi mitään. Kytkennän aikana se on kytkinlevyn keskiö ja vauhtipyörä (jos kaksoismassa) jotka ottaa kuormia.
Tarkoitatko Carlsson, että moottorin vääntö kannetaan kytkinlevyn ja vauhtipyörän kitkapinnassa pääosin, jolloin asetelman vastaava pinta ei juuri koe vääntöä? Levystä momentti jatkaa toki laatikkoon ensiöakselille.
Olen sitä mieltä, että momentinkanto jakautuu melko tasan asetelman puoleisen ja vauhtipyörän puoleisen kitkapinnan kesken. Kytkinlevyn kummatkin pinnat ovat siis kuormitettu väännöllä. Eikö asetelman pultit ja tapit siis koe saman väänön eli 1/2 moottorin väännöstä, n. 200Nm ja varmaan yli 500Nm iskuja.
EX: 9³SS BioPower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Eipä niiden ruuvien, eikä tappien pidä siirtää mitään momenttia, vaan ruuvit puristavat kytkinastelmaa kiinni vahtipyörään ja niihin liitospintoihin muodostuu kitka, joka pitää kytkinastelman paikallaan vauhtipyörässä.
Tappien tarkoitus on keskittää kytkinasetelma tarkasti paikalleen, että koko paketti on kohdallaan ja tasapainossa, eikä ala ravistamaan.
Voihan ne ruuvit jättää löysälle ja silloin tulee asetelman ja vauhtipyörän välille uiva "tappikytkin" ja tämä ei varmaankaan ole hyvä ratkaisu!
Tappien tarkoitus on keskittää kytkinasetelma tarkasti paikalleen, että koko paketti on kohdallaan ja tasapainossa, eikä ala ravistamaan.
Voihan ne ruuvit jättää löysälle ja silloin tulee asetelman ja vauhtipyörän välille uiva "tappikytkin" ja tämä ei varmaankaan ole hyvä ratkaisu!
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Olen kyllä edelleen eri mieltä,että tapit ja pultit on kuormitettu momentilla. Pitää vain löytää joku sopiva kuva/linkki/video, jolla saisin pointtini selväksi. Ja myös valmis muuttamaan mielipidettä, jos joku voi valottaa mitä käsitän väärin.
Kuvittele näin: viinilasi pöydälle, pöytä on vauhtipyörä, viinilasin jalka kytkinlevy. Paina lasi pöytään etusormella ja peukalolla s.e. sormen pää on päydässä kiinni(asetelman pultti) ja peukalon muu osa painaa lasin jalkaa(asetelma). Käännä lasia, sormet tuntevat "momentin". Tosin tuossa esim. momenttihan tuodaan ns. vaihteen akselin puolelta, mutta ajaa asian.
Kuvittele näin: viinilasi pöydälle, pöytä on vauhtipyörä, viinilasin jalka kytkinlevy. Paina lasi pöytään etusormella ja peukalolla s.e. sormen pää on päydässä kiinni(asetelman pultti) ja peukalon muu osa painaa lasin jalkaa(asetelma). Käännä lasia, sormet tuntevat "momentin". Tosin tuossa esim. momenttihan tuodaan ns. vaihteen akselin puolelta, mutta ajaa asian.
EX: 9³SS BioPower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Jep, näin se on kuten upi sanoi. Ei ne asetelman tapit ja ruuvit sitä moottorin momenttia siirrä, ne edelleenkin vain painaa sen asetelman vasten vauhtipyörää. Jos on joskus kytkinrempan tehnyt niin pitäisi jo kyseisten osien mitoituksesta pystyä päättelemään jotain..
Kuten sanottu niin tappien tehtävä siellä on asemoida se asetelma oikeaan asentoon ja taata tasapaino. Moottorin vääntö siirtyy vauhtipyörästä kytkinlevyyn ja kytkinlevyn keskiöstä kytkinakseliin.
Kuten sanottu niin tappien tehtävä siellä on asemoida se asetelma oikeaan asentoon ja taata tasapaino. Moottorin vääntö siirtyy vauhtipyörästä kytkinlevyyn ja kytkinlevyn keskiöstä kytkinakseliin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com