900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No mulla on ollut jo kolmisen vuotta, josta reilun vuoden kaksi. :D Mutta tiesin kyllä jo ennen tuon vihreän ostamista että öljytön konehuone kertoo lähinnä nurkan takana odottavasta konerikosta. Täytyy vain muistaa vähän useammin seurailla noita öljytasoja, tahtoo vähän jäädä satunnaiseksi niiden tarkastelu...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Viime torstaina alkoi satku pitämään tällaista ääntä renkaita kääntäessä ja vasemman renkaan osuessa kuoppaan. Tänään käytiin tallilla selvittelemässä tuon lähdettä, mikä on tietysti aina yhtä hauskaa hommaa kun ei meinaa saada paikallistettua... Öljyä ruiskuteltu kaikkiin epäilyksenalaisiin kohtiin ja pisin hiljaisuus seurasi ylätukivarren konehuoneen puolen kiinnityskohtien voitelusta. :roll:

Ny suunnitelmana kokeilla jatkuuko tuo vaikutus edelleen uudelleenvoiteluiden jälkeen. Ainakaan vetarintunnelin ahtaudesta ei pitäisi olla kiinni, ja ylhäältä ennemmin kuin alhaalta tuntuisi kuuluvan nosturilla tarkasteltuna.

Edit: Penkki tuntuisi pysyneen ryhdissään, uusi ongelma vain ilmestyi puolentoista tunnin ajamisen jälkeen, kun penkin takaosan nouseminen toi esiin penkin pituusvaran riittämättömyyden; toisin sanoen jalat saavat tukea vain pakaroihin ja reidet ovat jännityksessä. Paljosta ei ole kiinni koska kun pistää jalat poljinten alle asento on hyvä mutta ajaminen näin on valitettavasti A) vaarallista ja B) mahdotonta ilman vakionopeudensäädintä. :mrgreen:

Suunnittelin miten saisi porattua uudet kiinnitysreiät penkin kiskoille pari senttiä nykyisten taakse, mutta saapa nähdä...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

stara
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja stara »

moi. 89 mallin jakkaralla vielä joten kuten aikanaan keplottelin, mutta uudempaan jakkaraan tein välikiskot. Jämäkkää oltava, koska turvavyö on jakkarassa kiinni, jotain n. 10--12 mm x 50 ( ainakin jakkaran kiskon levyistä oltava) lattaan jengasin jakkaralle kinnityksen n. 50 mm taaemmaksi. jo alkoi ahdistus poistumaan.
kaiken maailman mokia noihin kotteroihin mahtuukin.. 8O
ja mä en edes ole pitkä, pikemminkin paksu-->>> enkä mitenkään voi tajuta miten se tuohon korreloi :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Elikkä laitoit nuo välikiskot alkuperäisiin reikiin kiinni ja sitten penkki uusiin kiskoihin taemmas kiinni? Ei paskemman kuuloinen idea. Tuohon jos saisi jotenkin vielä yhdistettyä etureunan nostamisen hieman ylemmäs kuin takareunan (kun se saatanan räikkähän ei nosta kuin takareunaa suhteessa etureunaan)...
stara kirjoitti:kaiken maailman mokia noihin kotteroihin mahtuukin.. 8O
Äläpä muuta sano. :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

stara
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja stara »

moro kylänmiehelle, tainneet kele myydä jotkut pienemmät versiot tänne jäkeen :lol:

juu, välikiskot panin. harvemmin sheissee duunaan paitti tietennii aamukyykyllä, :mrgreen:
voit panna pidemmät pultit ja prikkoja, muttereita, kumiprikkoja jne väliin. etupää ei oo nin nökönuukaa ( ei paheemin vaikuta pääkorkeuteen), takapää on, kun on remmin kiinnitys jakkaran takapäässä, eli ei ainakaan pienempää pulttia.
--
mä tunkkasin kolkin pelkääjän jakkaraan n. 5 cm kumilevyjä takapään alle kun oli niin syvän oloinen se asento ( kumia, ettei ääntele ja pohja tuppaa väsymään noissa kanssa, jos pistemäinen kosketuspinta), ihme jakkara sekin. ja sama riittämätön liikevara siinäkin kuskin jakkarassa, mä en siis näköjään opi :oops:
------------------
Rattivaihde kirjoitti:^Elikkä laitoit nuo välikiskot alkuperäisiin reikiin kiinni ja sitten penkki uusiin kiskoihin taemmas kiinni? Ei paskemman kuuloinen idea. Tuohon jos saisi jotenkin vielä yhdistettyä etureunan nostamisen hieman ylemmäs kuin takareunan (kun se saatanan räikkähän ei nosta kuin takareunaa suhteessa etureunaan)...
stara kirjoitti:kaiken maailman mokia noihin kotteroihin mahtuukin.. 8O
Äläpä muuta sano. :D
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Etukulma hiljeni itsekseen parin päivän kuluttua tuosta tutkiskelusta eikä ole sittemmin itsestään ilmoitellut, ilmeisesti jokin paikka oli satunnaisesti kuivana tms.

Öljyvuotokaan ei ole itsestään ilmoitellut pitkään aikaan, ilmeisesti se näkyi vain kun auton alla parkkipaikalla oli niin pitkään iso lätäkkö että siihen ehti kertyä pikkuhiljaa tippoja.

Eilen käytiin nosturilla vilkaisemassa pakoputken kuntoa, ja keski- ja takapää menevät viimeistään katsastukseen uusiksi. Siihen asti nautin äänistä. :D

Postissa tuli eilen Se. Varma. Kotimainen. ja Saab Suomesta *avainlippu* -tarrat, täytyy kattoa ehtisikö jo huomenna liimailemaan takalasiin.

Eilen ihmettelin ihmettelyketjussa mistä saisi tietää tuon uudemman satkun tarkemman valmistuspäivämäärän kun tiedossa oli vain ensirekisteröintipäivämäärä Joensuussa. Yv-laatikkoon pamahti heti kohta vinkkiä siitä mitä tahoa kannattaisi lähestyä Uudenkaupungin tehtaalla, pistin sinne illalla/yöllä viestiä VIN-koodeineen ja ny oli jo herätessä postilaatikossa PID-koodi, avaimen numero, moottorin ja vaihteiston sarjanumerot ja päivämäärä jolloin hyväksytty toimitukseen: 22.10.1991. :D Ensirekisteröintihän on 4.11.1991 eli kauaa ei ole pyörinyt kilvettömänä, semminkin kun ensirekisteröinnin jälkeen on siirtynyt saman tien ensimmäiselle omistajalle...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tämän päivän saldona sisustan lasipintojen ja kojelaudan putsaus sekä ulkopinnan pesu ja vahaus.
Kuva
On se sitten komea, vaikka kuvissa ei kaikki maalipinnan naarmut ja puutteet erotukaan...
Kuva
Renkaiden vaihto jäi ensi viikonlopulle kun viikolla voi olla vielä iltavuorosta kotiin tullessa liukasta. Takalasitarrojen lisääminen on nyt myös ajankohtaista kun takalasikin on putsattu sisäpuolelta; en tiedä johtuuko lasin kulmasta että se kerää käsittämättömän määrän likaa, nytkin jäi pesuliina, huuhteluliina ja kaksi kuivausliinaa likaiseksi. :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3544
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Komea peli ku kaaret ja konepelli ei kuki. Ei ihan joka päivä tuu vastaan... 8) Mut sen takia vissii tankin luukku ei näy? :D
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tankinluukussa on vain vähän rupea saranapuolella joka on seurausta hieromisesta koriin, sen sijaan konepellissä kyllä on alkavaa kukintaa vänkärin puolella takareunassa. :D Niin ja kuskinpuolen takakaaressa on myös pientä jälkeä... Mutta nämä kaikki oli kyllä jo ostaessakin eivätkä ole siitä juuri edenneet, että ei mitään dramaattista pintapellin katoamista ole näköpiirissä.

Teippejäkin tuli jo asenneltua, Se. Varma. Kotimainen. tuli näin ilman teippauskokemusta justiinsa oikeaan paikkaan mutta Saab Suomesta. ei sitten enää asettunutkaan millään suhteessa samalle tasolle ja suoraan, oli vähän matalampi sekä pienikokoisempi, ja kun reunatkin alkoivat pikkuhiljaa kärsimään uusintayrityksistä ja likaisista sormista ( :oops: ) niin totesin että ehkä tulee siistein lopputulos vain yhdellä tarralla (tätä kyllä harkitsin jo ennen kuin toista aloin laittamaan mutta tulipahan sitten harkittua kahdesti :mrgreen: ).

Siispä lopputulos:
Kuva
Ehti tulla pimeää ennen kuin pääsin ottamaan yleiskuvaa, täytyy myöhemmin täydentää sekin tänne. Hommaahan ei yhtään auttanut että tuo jarruvalo oli ehkä jo tehtaan jäljiltä saakelin vinossa. :)
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ja niitä päiväkuvia:
Kuva
Kuva
Nuo kesivät takaluukun umpiot pitäisi varmaan vaihtaa päikseen vihreästä...

Kuten kuvasta näkyy, juppiverhotkin tuli pistettyä taas kesäasentoon eilisen pesun ja siivouksen jälkeen. :wink: Sitten kun vielä pääsee noista nuljuavista talvirenkaista eroon ja tulee sen verran lämpimämpää ettei tarvi lämmityslaitetta kattoluukun ollessa auki niin onkin kesä tullut.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2516
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Komeassa kunnossa satku :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Kiitoksia. :)

Tässä ranskalaisten uuniinmenoa odotellessa voi vähän raportoida kevätlauantain ohjelmasta tähän mennessä. Hereillä oltu vähän päälle kolme tuntia, siihen nähden ihan kohtuullisesti tullut tulosta.

Elikkä kesärenkaat vaihdettu:
Kuva
hyvästi ilmeisesti jonkin painon irtoamisesta johtuva täristys tietyillä nopeuslukemilla, tervetuloa ajettavuus ja hiljaisuus.
Pari kevätaurinkokuvaa kaupan päälle:
Kuva
Kuva
Kuva

Vaihdon jälkeen kävin laittamassa paineet kohdalleen, kaikissa renkaissa oli talven jäljiltä noin 1,9 bar, laitoin eteen 2,25 ja taakse 2,35 kun ehti renkaat jo ehkä vähän lämmitä matkalla asemalle (suositukset kevyellä kuormalla e/t 2,1/2,2 ja raskaalla 2,3/2,4). Sitten kävin pienellä testilenkillä moottori- ja mutkatiellä, olin erittäin tyytyväinen muutokseen, tulin kotia syömään ja otin sisälle mukaan lohkolämmittimen piuhan, sisätilanlämmittimen ja lumiharjan, ja siirsin näiden tilalle takajalkatilaan yleistarvikepussin tavaratilasta.

Sitten vähän yleistä to do:n päivitystä, pakoputken takaosa näyttää tältä:
Kuva
Kuva
mennee vaihtoon ennen katsastusta, mutta äänet ovat kyllä kiihdyttäessä kivat. :D

Laturin ja vesipumpun hihna valittaa satunnaisesti käynnistämisen jälkeen hetken aikaa, etukulman narina ilmestyy välillä hiljaisena häviten sitten taas (raidetangonpäät on hankittuna, niihin viittaa myös ratin vinossa oleminen ja pieni naksunta reunasta reunaan kääntäessä) ja renkaita vaihtaessa huomasin että etuoikea tunkinpaikka oli toisesta takakulmastaan vääntynyt. Näiden ohella sitten kaikki pienet kukkaset lähinnä konepellin toisessa takakulmassa (eteneminen ainakin toistaiseksi pysäytetty) sekä tankinluukussa (kiitos vääntyneisyyden). Takaumpiot piti äsken käydä vaihtamassa päikseen vanhemmasta mutta arvatkaa muistinko.

Moottorin ja vaihteiston puolella ei tuota aiemmin mainittua hihnaa lukuunottamatta juuri ole valittamista, kylmällä moottorilla kaasuunvastaavuus ei ole ihan priimaa (voi mennä ruiskun ominaisuuksien piikkiin), lambda sytyttelee check engineä satunnaisesti kun riittävän pitkään seisoo valoristeyksessä, venttiilikoneisto kalisee kylmänä ja vitonen vinkuu kahdeksankympin tuntumassa, mutta nämä ominaisuudet olivat kaikki jo ostaessa eivätkä ole sittemmin 27 tuhannen kilometrin aikana miksikään muuttuneet, siispä en osaa enää olla erityisen huolestunut. :D

Ajettavuus yleisesti varsinkin mutkatiellä on erittäin hyvää, suoralla tiellä tuuli ottaa jonkin verran kiinni ja suuntavakavuus voisi ehkä olla parempaakin, mutta näitä ei oikein voi moittia ennen kuin raidetangonpäät on vaihdettu ja pyörät suunnattu.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jep, tämä ketju palasi yksiautoiseksi, kun tonnarilla on omansa ja ruiskusatku lähti vehreämmille maille (= Tampereelle :mrgreen: ). Lyhyt kertaus jälkimmäisen auton tapahtumista viime postauksen jälkeen:
Varkaudenyritys tapahtui allekirjoittaneen pihassa yöllä noin viikko viime postauksen jälkeen, ja sen jäljiltä virtalukko oli mallia kääntymätön. Vakuutusyhtiö palloili kuukauden kunnes järjesti satkun Mäkelän Autoon joka hetken ihmeteltyään sääti vaihdekepin uudestaan ja hey presto! Toimii täysin.

Tänä aikana olin vain ehtinyt hakemaan Tampereelta CDETA-tonnarin vuodelta -96, joten uudempi satku lähti nyt sitten puolentoista vuoden ja vajaan 30 tuhannen kilometrin (~312-339tkm) jälkeen vuorostaan toiselle foorumilaiselle MY89-satkun sijaisautoksi. :mrgreen:

Viimeinen kuva, näpätty pari tuntia sitten satkun lähtiessä allekirjoittaneen pihasta kohti puolituntematonta. Korvaajakin näkyy vieressä:
Kuva
Vihreälle satkulle ei kuulu ihmeempiä, se pitäisi varmaan tässä kesän mittaan taas saada ainakin jossain määrin liikenteeseen, syksylle olen suunnitellut sille tallipaikkaa uudelta paikkakunnalta johon allekirjoittanut ja tonnarikin suuntaavat...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

stara
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja stara »

Nyyh, haikeeks vetää, ero ja kyyneleet.. :|

Vähemmän kivaa olisi jalkamiehenä odottaa kuukausi vakuutusyhtiön pähkäilyä.
Ei oo niilläkään heleppoo kun pitää vaikeita päätöksiä kalliiden autojen suhteen tehdä :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6465
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kivahan se on ettei tarvi enää kolmen auton asioita hoitaa mutta komea laitehan tuo ny lähtenyt on, ja hyvin ja edullisesti palvellut. Toivon mukaan jatkaa samalla linjalla jatkossakin. Itse haen lohdutuksena huomenna tonnariin uudet vanteet renkaineen. :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Vastaa Viestiin