Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Vm. 01- 95:n vagon kyseessä. 235tkm ajetusta autosta meni kannentiiviste varmaan jäähdytysjärjestelmän painekorkin viallisuuden takia..ei pitänyt paineita ja pääsi keittämään. Auto oli kansiremontissa muutama viikko takaisin jossa reerattiin samalla jakopää, kytkin+painelaakeri, vesipumppu..kiristin, rullat, hihna uusittiin sekä öljysihti puhdistettiin, venttiilit hiottiin ym. Auto pelannut remontin jälkeen hyvin mutta eräs uusi ominaisuus ilmaantui heti remontin jälkeen elikkä moottori lämpimänä käydessään tyhjäkäynnillä täristää niin että tärinä tuntuu auton rattiin asti käsille eli moottori jotenkin ravistaa. Tyhjäkäynti ei kuitenkaan isommin souda ja tehotkin tallella. Onko kellään ideaa mistä voisi johtua koska ei ollut samanlaista ilmiötä ennen remonttia?? Jako- ja tasapainoketjujen ajoitukset ovat kohdillaan jos korjauspajan sanomisiin on luottamista. Vikakoodeja ei tule ja päästöarvot erinomaiset.
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
epäilen että jako hampaanverran pielessä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Eikö moottori antaisi vikakoodia ja päästöarvot olisi huonot jos jako pielessä yhdenkin pykälän? Asian tarkastamiseksi pitää siis ottaa kannen koppa irti ja katsoa ykk-asennossa että ajoituismerkit kohdillaan nokissa ja kampiakselin hihnapyörässä? En kyllä käsitä miten ajoituksen olisi voinut mokata korjaamolla Voiko tasapainoakselien väärä ajoitus tehdä kyseisen ravistuksen, sen ajoitusta ei pystykkään katsomaan ilman että jakopään kansilevy irrotetaan?
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Ei ne päästöt katillisessa välttämättä sekaisin mene, katalysaattorin puhdistusteho on sen verran korkea. Voi olla myös tasapainoketjun ajoitus pielessä, tällöin tärisee pahiten n. 3000rpm tienoilla. Moottorin tuenta vaikuttaa tyhjäkäynnillä eniten tärinöihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
tp akselit tulee peliin mukaan vasta 1500 rpm jälkeen, sitä ennen moottorin kannakkeet vaimentaa sen mitä vaimentaa. Kyllä se jako voi hyvin olla pielessä ellei sitten jostain pytystä venttiili vuoda tai sytytysongelma.
Puristusmittaukset ja uudet tulpat & lainakasetilla kokeilu.
Puristusmittaukset ja uudet tulpat & lainakasetilla kokeilu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Tulpat uusin mutta lainakasettia en ole vielä kokeillut. Moottori ei täristä jos nostan kierrokset 1000rpm tai enemmän. Vain tyhjäkäynnillä nytkii ja muuten veto ja tehot hyvin tallella. No jos kokeilen lainakasettia jostain, kannattaako muuten ostaa alkuperäinen vai onko esim. tämä kelvollinen: http://www.skruvat.fi/Sytytyskasetti-P112179.aspx ?
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Venttiilit hiottiin remontissa ja puristusmittaus tehty ei vuoda.
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Terve
Tämä saattaa olla ehkä kaukaa haetulta, mutta minulla oli sama ongelma vaikkakin autoni on 2.2 TID, joka on täristvämi kuin autosi. Etuiskunvaimentimien laakerituet oli vialliset ja alatukivarsien etummaisiet puslat olivat vialliset.
Tämä saattaa olla ehkä kaukaa haetulta, mutta minulla oli sama ongelma vaikkakin autoni on 2.2 TID, joka on täristvämi kuin autosi. Etuiskunvaimentimien laakerituet oli vialliset ja alatukivarsien etummaisiet puslat olivat vialliset.
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Joo olen kanssa miettinyt olisiko jotkin puslat aikansa eläneet..alatukivarsien taaemmat puslat vaihdettiin samaisessa remontissa sekä kallistuksen vakaajan tukitangot. Voikohan apurungon vialliset puslat aiheuttaa moottorin tärinää? Tuli nyt vasta mieleen että auto pitää nykyään sellaisen kolahduksen startatessa myös mitä ei ennen ollut. Ilmaantuiko autosi tärinä nimenomaan tyhjäkäynnillä?TID2.2 kirjoitti:Terve
Tämä saattaa olla ehkä kaukaa haetulta, mutta minulla oli sama ongelma vaikkakin autoni on 2.2 TID, joka on täristvämi kuin autosi. Etuiskunvaimentimien laakerituet oli vialliset ja alatukivarsien etummaisiet puslat olivat vialliset.
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Oireiden perusteella veikkaan vaihtelaatikon "vääntötuen" olevan lopussa
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Ok, pitää tämäkin tsekata. Kiitoksia vinkeistä kaikille, tuoreena Saabistina saisi ilman neuvoja käydä muuten kaiken kantapään kautta. Nyt kun tota autoa on alkanut läpi käymään niin rahan menolle ei vaan tunnu olevan loppua.. Autolla on hyvä ja tukeva ajaa kun vertaa edellisiin japsiautoihini sekä ekaa kertaa tuntuu et on hieman peltiä ympärillä sekä lämmin kovallakin pakkasella.smeq kirjoitti:Oireiden perusteella veikkaan vaihtelaatikon "vääntötuen" olevan lopussa
Re: Moottorin tärinä tyhjäkäynnillä
Oikein veikattu..nyt tarkastettu jako ja olihan se toisen nokka-akselin ajoitus laitettu remonttipajalla hampaan verran pieleen Johan hävis tärinät tyhjäkäynnistä. Moottorin vääntötuen kumi myös väljä muttei tunnu vaikuttavan häiritsevästi tyhjäkäyntiin.jusa_71 kirjoitti:epäilen että jako hampaanverran pielessä