Saab 900 V8
Saab 900 V8
Morjens.
Tuossa vällillä tullut villejä ajatuksia eksoottisemmasta koneesta Saabiin.
Triumph käytti aikoinaan Saabin konetta TR7 autossa. Pieniä eroavaisuuksia toki oli, mutta pääpiirteissään sama. Tästä koneesta Triumph muokkasi V8sin Stag malliinsa.
Lisättiin vain toinen mokoma sylintereitä vastakkaiselle puolen ja kampuraan mutkia lisää, niis se oli siinä. (tällä saatiin sitten kansitiiviste ongelmat tuplattua )
Noita koneita on sumujen saarilla tarjolla, kun vaihtavat Roverin kasia tilalle.
Tuon kun saisi lusikoitua 900 sen konetilaan ja jollain opilla vielä leimattua, niin olisi aika hauska harraste Saab... Onko kukaan moista mittonut, kuinka se mahtuisi konetilaan, ja lyökö virkamies stopin heti koko hommalle...
Tuossa vällillä tullut villejä ajatuksia eksoottisemmasta koneesta Saabiin.
Triumph käytti aikoinaan Saabin konetta TR7 autossa. Pieniä eroavaisuuksia toki oli, mutta pääpiirteissään sama. Tästä koneesta Triumph muokkasi V8sin Stag malliinsa.
Lisättiin vain toinen mokoma sylintereitä vastakkaiselle puolen ja kampuraan mutkia lisää, niis se oli siinä. (tällä saatiin sitten kansitiiviste ongelmat tuplattua )
Noita koneita on sumujen saarilla tarjolla, kun vaihtavat Roverin kasia tilalle.
Tuon kun saisi lusikoitua 900 sen konetilaan ja jollain opilla vielä leimattua, niin olisi aika hauska harraste Saab... Onko kukaan moista mittonut, kuinka se mahtuisi konetilaan, ja lyökö virkamies stopin heti koko hommalle...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Saab 900 V8
Ajatus 99+V8 on myös kutkuttanut mieltä silloin tällöin, testasihan Saab Triumphin V8:a 99:ssä mallin alkuaikoina.
Alkupään 99:ien kone oli Ricardon papereiden pohjalta Triumphin ja Saabin yhteistyötä, ja lopullinen suunnittelu ja valmistus tapahtui Englannissa - Saab hoiti testauksen. "Puhtaasti" Saabin kone lienee sitä seurannut B-moottori, joka on sekin monelta osin kuin paranneltu Triumph. Kansi on Triumphin koneessa 45 asteen kulmassa, jotta britit saivat samalla kertaa veekasin ja Saab käyttökoneen (käytettiin myös Triumphin Dolomitessa).
Olisihan se hauskaa kohdata ne suunnittelun ongelmat, mitä seuraa 99:stä ja 3.0L V8:sta . Vajaa jäähdytys, lisääntynyt paino keulalla jne.. 900 on huomattavasti mukavampi ja ennen kaikkea tilavampi aihio. On hyvä saada vielä kätensä ja työkalunsa mahtumaan johonkin väliin.
Alkupään 99:ien kone oli Ricardon papereiden pohjalta Triumphin ja Saabin yhteistyötä, ja lopullinen suunnittelu ja valmistus tapahtui Englannissa - Saab hoiti testauksen. "Puhtaasti" Saabin kone lienee sitä seurannut B-moottori, joka on sekin monelta osin kuin paranneltu Triumph. Kansi on Triumphin koneessa 45 asteen kulmassa, jotta britit saivat samalla kertaa veekasin ja Saab käyttökoneen (käytettiin myös Triumphin Dolomitessa).
Olisihan se hauskaa kohdata ne suunnittelun ongelmat, mitä seuraa 99:stä ja 3.0L V8:sta . Vajaa jäähdytys, lisääntynyt paino keulalla jne.. 900 on huomattavasti mukavampi ja ennen kaikkea tilavampi aihio. On hyvä saada vielä kätensä ja työkalunsa mahtumaan johonkin väliin.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: Saab 900 V8
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 900 V8
HAA!
Eli en ole yksin tuon ajatuksen kanssa!
Mitään järkeähän tuossa ei sinällään ole, Kone ei mikään kovin luotettavan maineessa ole...
Silti harraste autossa, mitä sitten.
Nuo jäähdytys, ja siitä seuranneet kannentiiviste ongelmat olivat tuossa kasissa aika yleisiä, ja siksi kai moniin Stagiin on pultattu tilalle Roverin kasi, joka on lähes ikuinen. (lue matalaviritteinen )
Silti sen kasin look sopii Saabin pellin alle kuin nyrkki silmään, sehän on kuin olisi oikea Saabin kasi...
Ne Strombergin kaasarit syrjään, ja ruiskua rakentelemaan, mahtuisi konepeltikin paremmin kiinni...
Eli en ole yksin tuon ajatuksen kanssa!
Mitään järkeähän tuossa ei sinällään ole, Kone ei mikään kovin luotettavan maineessa ole...
Silti harraste autossa, mitä sitten.
Nuo jäähdytys, ja siitä seuranneet kannentiiviste ongelmat olivat tuossa kasissa aika yleisiä, ja siksi kai moniin Stagiin on pultattu tilalle Roverin kasi, joka on lähes ikuinen. (lue matalaviritteinen )
Silti sen kasin look sopii Saabin pellin alle kuin nyrkki silmään, sehän on kuin olisi oikea Saabin kasi...
Ne Strombergin kaasarit syrjään, ja ruiskua rakentelemaan, mahtuisi konepeltikin paremmin kiinni...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Saab 900 V8
Eikös Saab-Valmet Linnavuoressa tehnyt Saabille V8:sin ja taisi se käydä ajossakin. Mutta ei se koskaan tuotantoon asti päätynyt. Moottori oli myös Ellivuoressa silloin IntSaab 2011 Suomen tapahtumassa. Aiheesta on ollut myös juttua Saabistissa, mutta en muista lehden numeroa. Joku tietävämpi sen tänne laittaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 V8
juu tonnarin keulalla.
ja mitä ahtauteen tulee ni onhan suomessa v8 opel kadetinkin pellin alla.
ja mitä ahtauteen tulee ni onhan suomessa v8 opel kadetinkin pellin alla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 V8
Jep, teki. Se oli tehty tästä uudemmasta koneesta samaan tyyliin, mitä Triumph teki tästä vanhasta, muistaakseni 16 venan kansia joita käytettiin peilikuvina... Tuota konetta testattiinkin Saabissa ihan ajossa. Esiteltiin röllimetsän johdolle, mutta he eivät lämmenneet idealle, ja se jäi sitten siihen...ristos kirjoitti:Eikös Saab-Valmet Linnavuoressa tehnyt Saabille V8:sin ja taisi se käydä ajossakin. Mutta ei se koskaan tuotantoon asti päätynyt. Moottori oli myös Ellivuoressa silloin IntSaab 2011 Suomen tapahtumassa. Aiheesta on ollut myös juttua Saabistissa, mutta en muista lehden numeroa. Joku tietävämpi sen tänne laittaa?
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Saab 900 V8
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 900 V8
Saab valmisti 48 tai 49 auton koe-erän 99:stä tuolla Triumphin V8-moottorilla 70-luvun alkupuolella. Tieto löytyy netistä kun laittaa hakusanaksi saab 99 V8. En muista enää suoria linkkejä. Energiakriisi kuulemma tappoi suunnitelman ja ruvettiin kehittämään turbo-Saab.
Re: Saab 900 V8
Onko kukaan nähnyt kuvaa noista autoista ja niiden konetiloista?
Olli Vikström
96-76, 99-69,70,71,73,74,74cab,76,77,78,79,83, 900,Finladia projekti-80,88,89,92
900ng-cab-95, 9-3og aero cab -02 9000-85,89,90,93,98, NG9-5 tutbo6 xwd Aero
Paljon ex:iä
96-76, 99-69,70,71,73,74,74cab,76,77,78,79,83, 900,Finladia projekti-80,88,89,92
900ng-cab-95, 9-3og aero cab -02 9000-85,89,90,93,98, NG9-5 tutbo6 xwd Aero
Paljon ex:iä
Re: Saab 900 V8
Ainakaan tuolloin, kun etsin, ei kuvaa löytynyt mistään.
Re: Saab 900 V8
Ja hitsin hitsi, mihin nuo koesarjan autot on hukattu...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Saab 900 V8
Et todellakaan ole.XJ6 kirjoitti:HAA!
Eli en ole yksin tuon ajatuksen kanssa!
Paino on yksi kysymysmerkki, etuakselin kantavuuden kun pitää riittää. Tehon puolesta virkamiehellä ei ole nokan koputtamista, kun tuo Stag-V8 on samaa teholuokkaa perus 8v Turbon kanssa. Sen sijaan tilavuudessa tuleekin kämmentä vastaan - se kun saa isoimpaan vertailumoottoriin verrattuna kasvaa huimat 25%, niin OG900:n maksimi ilman erikoislupia on n. 2,1*1,25=2,6l Stagin koneen ollessa kolmelitrainen. Kombinaatio tarvii siis erikoisluvan tai onnistua vakuuttamaan virkamies iskutilavuuden pienentämisestä.XJ6 kirjoitti:Onko kukaan moista mittonut, kuinka se mahtuisi konetilaan, ja lyökö virkamies stopin heti koko hommalle...
Ferrarilla olisi kaseja 2-litraisesta eteenpäin, mutta useimmiten kasin myötä halutaan crossplane -kasille tyypillinen hörpöttävä käyntiääni ja Ferrarin koneet on flättejä ja todennäköisesti vähintään vaikeita sekä kalliita hankittavia. Muistaakseni Yamaha on myös tehnyt pieniä kaseja, mutta ainakaan mulla ei ole hajuakaan missä niitä on käytetty eli millainen homma olisi moinen löytää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 900 V8
Jep, samaa itsekkin laskeskelin, että moottori koon kasvuun voi tökätä, ei tehon.
Silti liikutaan mielestäni siinä ja siinä alueella...
toki ainakin ennen oli, että näissä muutos asioissa luettiin sääntöjä pilkun tarkasti, 0,01 yli jossain on yli, ja se siitä. Korinvaihto projektin aikoinaan läpi vieneenä tiedän...
Pitäis käydä konttorilla vähän jututtamassa miten suhtautuvat...
Silti liikutaan mielestäni siinä ja siinä alueella...
toki ainakin ennen oli, että näissä muutos asioissa luettiin sääntöjä pilkun tarkasti, 0,01 yli jossain on yli, ja se siitä. Korinvaihto projektin aikoinaan läpi vieneenä tiedän...
Pitäis käydä konttorilla vähän jututtamassa miten suhtautuvat...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Saab 900 V8
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD