3.0 Tid nykii
Re: 3.0 Tid nykii
Oletteko 3.0 tidiin tehny forte tai liqui moly käsittelyä imusarjalle? Ja jos niin miten auttoi? Entäpä tuo mr.muscle käsittely ahtimelle?
Re: 3.0 Tid nykii
Imusarjan olen liotellut, harjannut ja sorkkinut --> ei vaikutusta. Mikäs tuo Mr. Muscle -käsittely on?B530HT kirjoitti:Oletteko 3.0 tidiin tehny forte tai liqui moly käsittelyä imusarjalle? Ja jos niin miten auttoi? Entäpä tuo mr.muscle käsittely ahtimelle?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Vaggi puolella käytetty ahtimelle rööriroopea, olikohan vnt-ahdin kyseessä.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: 3.0 Tid nykii
Näinpä. Tutkin ja putsasin noita antureita imupuolella. Olivat paksun noen peitossa. Järkeväähän se olisi tässä vaiheessa purkaa imupuoli ja Egr, sekä putsata mekaanisesti. Ensiapuna/ liotukseen ajattelin kokeilla tuota Liqui Moly - Ansaug System Reiniger Dieseliä. Tiedä auttaako, mutta jossei tuolla kone mene rikki, niin miksei tuota voisi kokeilla omaan kiesiin.
Toinen tosiaan vaggi puolelta, kun ovat juuttuviin siipiin käyttäneet tuota uuninpuhdistusainetta ja tulokset olleet vähintäänkin hyviä. Joku artikkeli näytti tuulilasin sivuillakin ko. aiheesta olevan. Eli tuolla ei tod.näk. riko turboa/muuta, kun tuolla pakopuolella touhutaan.
Nämä siis vain ensiapuna.
Jos täällä Diesel osaaja ko. Isuzun osalta osaisi kertoa, mitä noissa käsittelyissä tulisi ottaa ennenkaikkea huomioon, jottei kämmää mitään rikki.
Toinen tosiaan vaggi puolelta, kun ovat juuttuviin siipiin käyttäneet tuota uuninpuhdistusainetta ja tulokset olleet vähintäänkin hyviä. Joku artikkeli näytti tuulilasin sivuillakin ko. aiheesta olevan. Eli tuolla ei tod.näk. riko turboa/muuta, kun tuolla pakopuolella touhutaan.
Nämä siis vain ensiapuna.
Jos täällä Diesel osaaja ko. Isuzun osalta osaisi kertoa, mitä noissa käsittelyissä tulisi ottaa ennenkaikkea huomioon, jottei kämmää mitään rikki.
Re: 3.0 Tid nykii
Mikäs on tilanne nyt, joko olet putsannut turbon...?Hirsch kirjoitti:Korjauslääke ollee turbon kunnollinen putsaus. Tämän aion tehdä seuraavaksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 Tid nykii
Joo, linkkejä kehiin noihin putkimies hommiin. Kävin techillä kanssa autoa kurkkimassa ja ahtimen siivet jää välillä jumiin ja välillä jäävät jälkeen. Pitää myös vienoisen vihellyskonsertin kun päästää kaasua pienemmillä vaihteilla. Eli pitäisi saada ahtimen jumivat vnt siivet liikkumaan. Samoin katsottiin, että ahtaa 1,5bar eli reilusti enemmän kuin pitäisi. 1 bar taitaa olla normaali ahtopaine?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid nykii
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: 3.0 Tid nykii
Kiitos, onko muuten ton ahtoja ohjaavan magneettiventtiilin testaamiseen kertoa jotain vinkkejä, WIS ei näköjään anna muuta kun irroitus ja kiinnitysohjeet
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid nykii
Nyt on vähän luettu ja käyty ropaamassa konepeiton alla. Näyttäis siltä että tota Mr. Muscle käsittelyä ei oikein uskalla tehdä kun pakopuolen sylintereitä ahtimelle tuleva käyrä tulee suoraan alhaalta, eli jos sinne turboon suihkuttelisi aineet db:n irroittamalla, valuu luultavasti osa aineista suoraan koneeseen = ei hyvä.
Ahtimen alipainekellolta lähtevä tanko liikkui kyllä, pitäen pientä kitinää, ja aika napakasti sai painaa peukalolla että sai pohjaan. Mitään epätasaisuutta ei kyllä tuntunut liikkeessä. Alipaineletkusta imemällä en saanut liikkumaan tankoa kuin muutamia millejä, jos noin 5mm on ehkä koko liikematka. Paljonkohan tuota alipainetta pitäisi olla jotta tanko on ääriasennossa?
Ahtimen akselia kokeilin ja akselin suuntaista välystä ei tuntunut kummallakaan puolella. pako puolelta löyty ehkä 2mm päittäisvälystä. Imupuolella ei yhtään. Mitäköhän sitä seuraavaksi keksisi? Jos koneella antaa paikallaan kierroksia niin pitäisikö ton ahtimen vnt siipien liikkua ääriasennosta toiseen? Eli tankon liikkua ääriasentoon kelloon päin isoilla kierroksilla? Vähän oli myös öljyä MAFFilta tullevassa joustavassa mutkassa joka tulee ahtimen imupuolelle, mutta se lienee normaalia?
Turbo tosissaan pitää semmoisen pienen vihihi vihihi vihihi äänen kun nostaa kaasun, eli ihankuin ahdin sakkaisi, etenkin 2 ja 3 vaihteilla. Kaasua painettaessa ei pidä mitään vihellystä.
Kellään hyviä ideoita muita kuin että turbo irti ja pöydälle puhdistaen? Samalla vois imusarjan irroittaa ja katsoa EGR:n kunnon ja tehdä puhdistusoperaation.
Ahtimen alipainekellolta lähtevä tanko liikkui kyllä, pitäen pientä kitinää, ja aika napakasti sai painaa peukalolla että sai pohjaan. Mitään epätasaisuutta ei kyllä tuntunut liikkeessä. Alipaineletkusta imemällä en saanut liikkumaan tankoa kuin muutamia millejä, jos noin 5mm on ehkä koko liikematka. Paljonkohan tuota alipainetta pitäisi olla jotta tanko on ääriasennossa?
Ahtimen akselia kokeilin ja akselin suuntaista välystä ei tuntunut kummallakaan puolella. pako puolelta löyty ehkä 2mm päittäisvälystä. Imupuolella ei yhtään. Mitäköhän sitä seuraavaksi keksisi? Jos koneella antaa paikallaan kierroksia niin pitäisikö ton ahtimen vnt siipien liikkua ääriasennosta toiseen? Eli tankon liikkua ääriasentoon kelloon päin isoilla kierroksilla? Vähän oli myös öljyä MAFFilta tullevassa joustavassa mutkassa joka tulee ahtimen imupuolelle, mutta se lienee normaalia?
Turbo tosissaan pitää semmoisen pienen vihihi vihihi vihihi äänen kun nostaa kaasun, eli ihankuin ahdin sakkaisi, etenkin 2 ja 3 vaihteilla. Kaasua painettaessa ei pidä mitään vihellystä.
Kellään hyviä ideoita muita kuin että turbo irti ja pöydälle puhdistaen? Samalla vois imusarjan irroittaa ja katsoa EGR:n kunnon ja tehdä puhdistusoperaation.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid nykii
Uusi turbo 325 £ ja auto kaupan päälle: http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-95-3-0-T ... 1259137783
Re: 3.0 Tid nykii
Paljonkohan on postituskustannukset?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid nykii
Tuota vnt puhaltimen jumppaa ei ehkä kannata suorittaa paikallaan polkien, vaan esim 3 vaihteella 60 vauhdista punarajalle kiihdyttäen useita kertoja peräkkäin. Ex vaggineella tuli tuota harjoiteltua, eikä koskaan ollut paikat jumissa.
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
Re: 3.0 Tid nykii
Moro!tturku kirjoitti:Turbo tosissaan pitää semmoisen pienen vihihi vihihi vihihi äänen kun nostaa kaasun, eli ihankuin ahdin sakkaisi, etenkin 2 ja 3 vaihteilla. Kaasua painettaessa ei pidä mitään vihellystä.
Kellään hyviä ideoita muita kuin että turbo irti ja pöydälle puhdistaen? Samalla vois imusarjan irroittaa ja katsoa EGR:n kunnon ja tehdä puhdistusoperaation.
Ei tästä sulle nyt mitään apua varsinaisesti ole, mutta mun mielestä tuo ahtimen sakkaus oli ainakin omassa autossani selkeästi kuultavissa ja pidin sitä normaalina. Mullahan poiki omasta aikoinaan turbo tai paremminkin johdinsiipiä säätävä magneettiventtiiili tms. potikka. Taisin siitä täällä foorumillakin kirjoitella jotain. Eivät voineet vaihtaa huollossa pelkkää venttiiliä vaan vaihtoivat koko turbon, 3.400€ kiitos. Onneksi meni takuuseen. Sama homma toistui myös uudella ahtimella sen takuuaikana.
Re: 3.0 Tid nykii
Moi! On kiireitä pitänyt, eli vasta nyt ajattelin taas omaa tilannettani lisää päivittää. Nyt minulle vaihdettiin jo toisen kerran EGR venttiili. Ensimmäisellä kerralla käytettynä ostettu EGR oli jumittunut käytännössä heti vaihdon jälkeen. Ei siis sittenkään ollut tulpattu vaan uudestaan rikki/jumissa. Älyttömän huonoa tuuria. No nyt taas käytettynä ostettu on paikkaansalaitettuna. Lisäksi tuossa yhteydessä vaihdettiin rintapellissä oleva ahtopaineen säädin toiseen käytettyyn osaan. Kaikki alipaineletkut vaihdettiin uusiin. Myös imusarja putsattiin ihan puhtaaksi ja imusarja siis irroitettiin tämän toimenpiteen ajaksi. Tiivisteet tietysty uusittiin myös. Polttoainesuodatin vaihdettiin ja täytettiin Forte diesel injection puhdistusaineella. Loput puhdistusaineesta tankkiin. Moottoriöljyt vaihdettiin ja silläkin puolella vaihdon yhteydessä käytettiin pesuainetta.
Loppupäätelmänä kaiken tämän jälkeen: Nykiminen väheni oleellisesti vähäisemmäksi, muttei aivan kokonaan poistunut. Sanoisinko, että nykimisestä on jäljellä ehkä viidennes alkuperäiseen tilanteeseen nähden. Olen sitä mieltä, että minun tapauksessani on jäljellä vielä pari vaihtoehtoa, joiden tekemistä harkitsen. Turbon puhdistuttaminen ammattilaisella ja moottorinohjaustietokoneen ohjelman päivittäminen/ toinen ECU-boksi päivitettynä käyttöön. Jälkimmäinen ja nimenomaan boksinvaihdolla siksi, että minulöla sattuu olemaan toinen ECU kotona. Pitäisi siis vain käydä vaihdattamassa ja sovittamassa yhteen auton muun tietokonejärjestelmän kanssa + tietysti päivitys. Turbon puhdistuksesta näkyy netissä olevan täsmälleen kahta koulukuntaa säätyvillä johdinsiivillä olevan turbon ollessa kyseessä: Joko vaihdat koko turbon uuteen, koska ei voi putsata/korjata ja toiset taas nimenomaan markkinoivat tuon tyyppisen turbon putsausta ja tarvittaessa kunnostusta. Ota tuosta sitten selvää. Itse kallistun ainakin aluksi putsaus/korjauslinjalle kustannusten vuoksi.
Kunhan sitten vielä kerkeisi nuo hommat teetättämään ja kukkaronkin tarttis operaatiot sietää.....
Loppupäätelmänä kaiken tämän jälkeen: Nykiminen väheni oleellisesti vähäisemmäksi, muttei aivan kokonaan poistunut. Sanoisinko, että nykimisestä on jäljellä ehkä viidennes alkuperäiseen tilanteeseen nähden. Olen sitä mieltä, että minun tapauksessani on jäljellä vielä pari vaihtoehtoa, joiden tekemistä harkitsen. Turbon puhdistuttaminen ammattilaisella ja moottorinohjaustietokoneen ohjelman päivittäminen/ toinen ECU-boksi päivitettynä käyttöön. Jälkimmäinen ja nimenomaan boksinvaihdolla siksi, että minulöla sattuu olemaan toinen ECU kotona. Pitäisi siis vain käydä vaihdattamassa ja sovittamassa yhteen auton muun tietokonejärjestelmän kanssa + tietysti päivitys. Turbon puhdistuksesta näkyy netissä olevan täsmälleen kahta koulukuntaa säätyvillä johdinsiivillä olevan turbon ollessa kyseessä: Joko vaihdat koko turbon uuteen, koska ei voi putsata/korjata ja toiset taas nimenomaan markkinoivat tuon tyyppisen turbon putsausta ja tarvittaessa kunnostusta. Ota tuosta sitten selvää. Itse kallistun ainakin aluksi putsaus/korjauslinjalle kustannusten vuoksi.
Kunhan sitten vielä kerkeisi nuo hommat teetättämään ja kukkaronkin tarttis operaatiot sietää.....