Steering lock Malfunc.
Steering lock Malfunc.
Muutaman viikon mokoma temppuillut. Viimeiset pari viikkoa ollut nätisti, kun vaihdettiin hieman uudempi akku olevan tilalle, mutta eilen alkoi taas rumba. Mittaristo pimenee, neulat tippuu alas ja sid pimenee ja startin jälkeen herjaa Steering lock malfunc. Pari viikkoa ei lähtenyt edes käyntiin, ei edes yrittänyt, oli aivan kuollut. Saatiin käyntiin parilla rinnakkaisella akulla. Kävin tänään hakemassa uuden pykälää paremman Boschin akun, mutta sama pelleily jatkuu. Kieltämättä välillä olen haistellu, että onko täällä vähän sähkön hajua ilmassa auton sisällä.
Mitään hajua kellään mikä vikana?
Voiko oikeasti jokin rikkoutunut rattilukko sammuttaa mittariston kokonaan jne...?
Mitään hajua kellään mikä vikana?
Voiko oikeasti jokin rikkoutunut rattilukko sammuttaa mittariston kokonaan jne...?
Viimeksi muokannut ezku, Ke Maalis 05, 2014 18:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Steering lock Malfunc.
Ei rattilukko, mutta viallinen CIM-yksikkö kylläkin mikäli olen oikein ymmärtänyt. CIM-yksikön temppuilu/vikaantuminen voisi selittää kaikki nuo manitsemasi ongelmat lähtien rattilukon malfuncista.
Tech2 testerin päähän ja sitä kautta tutkimaan niin alkaa varmasti asiat selvitä.
Tech2 testerin päähän ja sitä kautta tutkimaan niin alkaa varmasti asiat selvitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Steering lock Malfunc.
Minulla ollut aiemmin vastaavanlaista ongelmaa, korjautui vaihtamalla virtalukon.
2021 Tesla Model 3 Performance
Re: Steering lock Malfunc.
Minulla vastaava vika hävisi pelkällä virtalukon puhdistuksella, toinen kontaktipinta oli ilmeisesti kipinöinyt ja tummentanut kontaktipinnan. Kannattaa varmaan tuosta lähtee liikkeelle.
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
Re: Steering lock Malfunc.
CIM, rattilukko ja virtalukko tuntuu temppuilevan yllättävän monessa 9-3:ssa, pilvin pimein juttua foorumilla. Jos on aikaa säätää, niin ajan kuluksi vaihda virtalukko. Ei tartte koodauksia, maksanee alle satasen, kestää parkkiksella vaihdettaessa n. 1 tunnin. Jos ei auta, vaihda rattilukko. Maksaa reilusti alle satasen, vaatii Techin ja niitähän löytyy harrastelijoistakin. Jos nämä eivät auta, vaihdata CIM. Kallein 400-700 € ja paskamaisin vaihtaa, vaatii TECHin. Varmistaisin myös että paristot on kunnossa ja kokeilisin myös vara-avaimien toiminaan. Ja käyttäisin foorumin etsi-toimintoa...
Re: Steering lock Malfunc.
Miten ne paristot tähän ongelmaan liittyvät
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Steering lock Malfunc.
Emmää tiiä, kuulosti vaan niin halvalta ja helpolta tavalta varmistaa, että edes avaimien osalta homma on kunnossa. Teknisesti en pysty mitenkään perustelemaan paristojen kunnon vaikutusta tuon virheilmoituksen syntymiseen. Liekö paristoilla muuta virkaa, kuin antaa virtaa avaimille kun keskuslukkoa käytetään. Toimiiko avaimet virtalukossa oikein, jos paristot on loppu, en tiedä sori arvailuni silti paristojen kunto kannattaa tarkistaa, hihpetrisa kirjoitti:Miten ne paristot tähän ongelmaan liittyvät
Re: Steering lock Malfunc.
Avaimen paristoja käytetään vain keskuslukituksen kaukosäädössä.
Virtalukko lukee avaimen "etäluennalla", johon ei tarvita avaimen paristoja.
Tästä on "tuhannen" monta kertaa juttua täällä, että kaukosäätö ja virta-avain on kaksi aivan eri systeemiä.
Tämä rattilukko-ongelma on sikäli hankala, että syy siihen voi olla missä vain näissä: akku, rattilukko, virtalukko ja CIM. Unohtamatta tietenkään huonoja liitoksia edellä mainittujen johtosarjoissa.
Virtalukko lukee avaimen "etäluennalla", johon ei tarvita avaimen paristoja.
Tästä on "tuhannen" monta kertaa juttua täällä, että kaukosäätö ja virta-avain on kaksi aivan eri systeemiä.
Tämä rattilukko-ongelma on sikäli hankala, että syy siihen voi olla missä vain näissä: akku, rattilukko, virtalukko ja CIM. Unohtamatta tietenkään huonoja liitoksia edellä mainittujen johtosarjoissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Steering lock Malfunc.
Kiitoksia vastauksista ja ajatuksista. Tutkailen varmaan ekana just ton virtalukon. On meinaan se tehnyt myös sitä, että mekaanisesti takkuilee, ei ihan aina avain käänny.
Eilen techillä kateltiin liuta CIM:iin liittyviä vikakoodeja, nollattiin ne ja ei edes yrittänyt lähteä käyntiin. Sitten akun napa irti ja plussapuolen nollaus runkoon, niin johan starttasi. Koko illan toimi moitteetta sen jälkeen ja aamullakin lähti nätisti, mutta nyt ap mittarit pimeni taas ja alkoi itkemään eikä startannut. Akun irrottaminen auttoi jälleen starttaamiseen. Pääsee nyt ainakin liikkumaan ennen kuin vian löytää...
Seuraavat Tech listasi:
T8 P1609 00 CIM tai I-väylä ECU:ja puuttuu
UEC B3867 04 Seisontavalopiiri
CIM B2657 00 Valaistus, ohjauspyörän
CIM B1368 0F +B-piiri, oikosulku
CIM B1368 00 +15-piiri, oikosulku
CIM B3700 0F Pyyhkimen taukotoiminto
CIM B1440 71 ISM, sisäinen vika
CIM B1440 00 +B-piiri ISM:stä katkos
Eilen techillä kateltiin liuta CIM:iin liittyviä vikakoodeja, nollattiin ne ja ei edes yrittänyt lähteä käyntiin. Sitten akun napa irti ja plussapuolen nollaus runkoon, niin johan starttasi. Koko illan toimi moitteetta sen jälkeen ja aamullakin lähti nätisti, mutta nyt ap mittarit pimeni taas ja alkoi itkemään eikä startannut. Akun irrottaminen auttoi jälleen starttaamiseen. Pääsee nyt ainakin liikkumaan ennen kuin vian löytää...
Seuraavat Tech listasi:
T8 P1609 00 CIM tai I-väylä ECU:ja puuttuu
UEC B3867 04 Seisontavalopiiri
CIM B2657 00 Valaistus, ohjauspyörän
CIM B1368 0F +B-piiri, oikosulku
CIM B1368 00 +15-piiri, oikosulku
CIM B3700 0F Pyyhkimen taukotoiminto
CIM B1440 71 ISM, sisäinen vika
CIM B1440 00 +B-piiri ISM:stä katkos
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Steering lock Malfunc.
Meni ilta iloisesti keskikonsolia irrottaessa ja takaisin laittaessa. Ei ollut ihan helpoimpia hommia mitä tuohon ole tehnyt. Sen verran oli ahtaita paikkoja ettei välillä tiennyt miten päin olisi ollut. Olisi varmaan pitänyt kuskin penkki irrottaa.
Virtalukko oli sisältä kontaktipinnoilta, varsinkin yhdet kolmesta, voimakkaasti tummunut. Puhdistin, rapsuttelin pintoja varovasti ja kontaktien jousivarsiin väänsin hiukan lisää jousta. Nyt on tänään auto toiminut moitteetta. Vaan katsotaan mitä lähipäivät ja -viikot tuo...
Virtalukko oli sisältä kontaktipinnoilta, varsinkin yhdet kolmesta, voimakkaasti tummunut. Puhdistin, rapsuttelin pintoja varovasti ja kontaktien jousivarsiin väänsin hiukan lisää jousta. Nyt on tänään auto toiminut moitteetta. Vaan katsotaan mitä lähipäivät ja -viikot tuo...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Steering lock Malfunc.
Olipahan kiva lomareissu Kanarialla.. Omalla autolla mentiin ja taksilla tultiin kotijo hetki sitten.
Siellä se emännän 93nen seisoo 5 parkkihallissa odottamassa aamun hinausta.. Naama venähti ruttuun, kun avainta käänsin.. Rattilukko herjaa viikon seisonnan jälkeen, eikä avain suostu kääntymään. Toistamiseen sama vika!
Siellä se emännän 93nen seisoo 5 parkkihallissa odottamassa aamun hinausta.. Naama venähti ruttuun, kun avainta käänsin.. Rattilukko herjaa viikon seisonnan jälkeen, eikä avain suostu kääntymään. Toistamiseen sama vika!
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Steering lock Malfunc.
Mahto olla kallis taksikyyti Kanarialta Suomeen...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Steering lock Malfunc.
No joo. Pitäs lukea ajatuksella mitä kirjoittaa mut yön ja väsymyksen piikkiin..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Steering lock Malfunc.
Jos on sama vika mitä itsellä, ja täällä ilmeisesti parilla muullakin, niin akun miinusnavan irrottaminen ja sen jälkeen plussanavan maadottaminen auton runkoon (miinuskaapelin ollessa takuuvarmasti irti akusta, muuten käy hassusti) on auttanu itsellä jo monta kertaa, että on siis käyntiin saanut. Tai sama toisinpäin, että plussanapa irti ja plussakaapelin (ei vahingossakaan akun plussanavan) maadottaminen auton runkoon.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Steering lock Malfunc.
Täällä juuri vaihdettu rattilukko uuteen kun vanha aiheutti tuon steering lock malfunction tekstin. Ei antanut kääntää virta-avainta virtalukossa. Miinusnavan irroitus antoi taas kerran startata auton että pääsi liikkeelle. Uusi ohjauslukko oli uudempaa mallia joten CIMin softa piti päivittää myös, jotta nämä saatiin keskustelemaan keskenään. Nyt toimii päivän ajeluiden jälkeen hyvin. Kyseessä siis vm. 2003 auto.
Seuraavassa vikakoodit:
B3902 70 (PDM ei kytketty CIM)
B3948 00 (ei sallita käynnistysmoottorin pyöriä)
B1020 31 (SCL sisäinen vika, ohjauslukkoyksikkö vaihto)
Edit: alku tekstistä muotoiltu väärinymmärtämisen estämiseksi siis uusi rattilukko ei aiheuttanut virheilmoitusta vaan vanha.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Seuraavassa vikakoodit:
B3902 70 (PDM ei kytketty CIM)
B3948 00 (ei sallita käynnistysmoottorin pyöriä)
B1020 31 (SCL sisäinen vika, ohjauslukkoyksikkö vaihto)
Edit: alku tekstistä muotoiltu väärinymmärtämisen estämiseksi siis uusi rattilukko ei aiheuttanut virheilmoitusta vaan vanha.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut SA9000AB, To Maalis 13, 2014 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)