Kolkki ei pysy kaistalla
Kolkki ei pysy kaistalla
Mikäs mahtaa kolkkia vaivata kun tällä hetkellä ei kaistan leveys riitä tiellä pysymiseen.
On täysin arvalla vedettävissä kumpaan suuntaan kolkki ampaisee kun koittaa ratin pitää suorassa. Pieni vaikutus saattaa olla tien uriutumisessa, mutta eipä tuo vehje pysy urien muodostamassa raiteissakaan vaan kovin koittaa ampaista kaistalta joko pöpelikköön tai vastaan tulevien kaistalle.
Tämä siis moottoritienopeuksissa 100km/h:n nurkilla, jotenkin on sellainen kutina että jos vauhtia on kesärajoituksien verran niin auto pysyy paremmin kaistaviivojen välissä (vai johtuuko siitä että kuskikin puristaa rattia kovemmin)
alusta tuntuu muutenkin hieman muljuvalta, pieniä heilahduksetkin tuntuvat vaikuttavan kulkusuuntaan dramaattisesti.
rengastuksena on 185/65 15" talvinakit,
alustassa on Konin säädettävät iskarit (tosin jo palttiarallaa 150tkm:n ajetut), alustaa madallettu Eibachin 30mm jousilla (edessä syksyllä uusitut jouset, takana iskareiden kanssa yhtäpaljon ajetut).
Etupään alustassa on myös uretaanipuslaa laitettuna, takana ei mitään.
Onko ideoita mitä kannattaisi lähteä tutkimaan?
On täysin arvalla vedettävissä kumpaan suuntaan kolkki ampaisee kun koittaa ratin pitää suorassa. Pieni vaikutus saattaa olla tien uriutumisessa, mutta eipä tuo vehje pysy urien muodostamassa raiteissakaan vaan kovin koittaa ampaista kaistalta joko pöpelikköön tai vastaan tulevien kaistalle.
Tämä siis moottoritienopeuksissa 100km/h:n nurkilla, jotenkin on sellainen kutina että jos vauhtia on kesärajoituksien verran niin auto pysyy paremmin kaistaviivojen välissä (vai johtuuko siitä että kuskikin puristaa rattia kovemmin)
alusta tuntuu muutenkin hieman muljuvalta, pieniä heilahduksetkin tuntuvat vaikuttavan kulkusuuntaan dramaattisesti.
rengastuksena on 185/65 15" talvinakit,
alustassa on Konin säädettävät iskarit (tosin jo palttiarallaa 150tkm:n ajetut), alustaa madallettu Eibachin 30mm jousilla (edessä syksyllä uusitut jouset, takana iskareiden kanssa yhtäpaljon ajetut).
Etupään alustassa on myös uretaanipuslaa laitettuna, takana ei mitään.
Onko ideoita mitä kannattaisi lähteä tutkimaan?
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Pyöränkulmien säätö?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Jos oireet tulivat vasta tällä viikolla, niin epäilisin puuskikasta tuulta (vastaavia oireita ollut havaittavissa autossa kuin autossa). Muutoin komppaan jmaattaa.
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
taitaa kulmat kolkissa herkemmin muuttua, kun niiden tarkastusta huolto- ohjelmakin aika tiuhaan pyytelee..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Oma ääni menee takapään puslille. Vaikuttavat suuntavakavuuteen erittäin paljon, kuluneilla puslilla tuntuu kuin auto kiemurtelisi ja menisi kylkimyyryä suorallakin tiellä - puhumattakaan urista, kolkki oikein hakee niistä vauhtia huonoilla puslilla. Suoraan ajaminen siis vaikeaa. Mahdollisesti kulmat kannattaa myös tarkistuttaa, mutta sitä ennen takapäähän uretaanipuslat; halvat ja ennenkaikkea helpot vaihtaa, varsinkin jos nosturille pääsee.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
allright, alkaa kuvio siis selkeytyä -> takapäähän uretaanipuslat sekä "väsähtäneet" takajouset vaihtuu uusiin seuraavaksi. sen jälkeen suuntaukseen.
tekeekö näillä skruvatin holkeilla mitään:
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx
-> ja tarvitaanko näitä nyt yksi vai kaksi satsia jotta tulee molemmille puolille tarpeet?
tekeekö näillä skruvatin holkeilla mitään:
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx
-> ja tarvitaanko näitä nyt yksi vai kaksi satsia jotta tulee molemmille puolille tarpeet?
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Molemmille puolille yks.
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Mitä jäykempi alusta sen herkempi urille...
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Paketissa on kummallekin puolelle holkki - tai oli ainakin, kun syksyllä tilasin.FinRipper kirjoitti:
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx
-> ja tarvitaanko näitä nyt yksi vai kaksi satsia jotta tulee molemmille puolille tarpeet?
Saabiton Saabisti
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Joskus OG kolkkini loikki kanssa minne sattui ...
Vaivaan löytyi helpotusta tuolta:
http://www.maptun.net/shopProduct.php?r ... 83&hl=&cg=
Ei kolkin ohjausgeometria tämänkään lisukkeen mikään huippu ole mutta nyt sen kanssa taas jotenkin pärjää ..
Vaivaan löytyi helpotusta tuolta:
http://www.maptun.net/shopProduct.php?r ... 83&hl=&cg=
Ei kolkin ohjausgeometria tämänkään lisukkeen mikään huippu ole mutta nyt sen kanssa taas jotenkin pärjää ..
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
No tää nyt ei ainakaan omalla kohdalla pitänyt yhtään paikkaansa. Dieselissä on konin sportkit alla ollut nyt noin 100tkm. Auto oli aika vikura ajaa, mittarissa silloin noin 350tkm. Renkaat talvella kitkat Goodyear UG:t 205/55R16. Menin sitten laittamaan koko alustaan uretaanit alle. Loppu vetely kuin seinään eli ei enää vetele yhtään. Clamppia en edes hommannut. toinen ohjausvaihteen puslista on muuten vielä alkuperäinen.pepper kirjoitti:Mitä jäykempi alusta sen herkempi urille...
Uretaanipuslat hankin melkein kaikki skruvatista, vain etu jäykkärin ja tuon ohjausvaihteen puslia ei oikeita löytynyt skruvatista, noi kolme ostin sitten PCS:stä ja ne on powerflexit.
Auto oli alkuun pintakova, eli tien epätasaisuudet tuli pikkaisen läpi mutta nyt tuntuu olevan jo ihan hyvä alusta. Eli vuoden käyttökokemuksella voin suositella noita skruvatinn uretaanipuslia myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Jos vakio alusta on kunnossa niin aivan varmasti on mukavampi suomen teillä eikä takuulla yhtä uraherkkä kuin oikeasti jäykkä alusta joka reagoi pieniinkin tienpinnan muutoksiin... Radalla ja oikeasti hyvällä tiellä tilanne onkin sitten jotain muuta, mutta niinhän sen kuuluu ollakkin
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
No joo, tuossa olet kyllä oikeassa, eli jos puslat ja kulmat on kunnossa niin tuskin vetelee. Mutta saa sen suoraan menemään vaikka olisikin jäykempikin alusta. Itse ajelen tuolla dieselillä 90% ajosta moottoritiellä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Etupään pitkittäistuen puslathan voi hajota ihan kappaleiks ni johan rupee veteleen.
Eiku rengasraudal vääntelee.
Kyl noilla renkailla pitäisi pysyy omal kaistalla kolkinki.
Pitäisi omaaki jaksaa ihmetellä ku rupee reilussa satkussa ohjaustuntuma oleen epämääräinen. No emäntä tuon on muutenki ominu ja hän harvemmin noin kovaa ajelee.
edit: tukivarren puoleinen
http://www.skruvat.fi/Tukivarren-hela-P21208.aspx
korinpuoleinen
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjau ... 29523.aspx
edit2: siis tuosta kuvasta 1 & 3
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... ussningar/
Eiku rengasraudal vääntelee.
Kyl noilla renkailla pitäisi pysyy omal kaistalla kolkinki.
Pitäisi omaaki jaksaa ihmetellä ku rupee reilussa satkussa ohjaustuntuma oleen epämääräinen. No emäntä tuon on muutenki ominu ja hän harvemmin noin kovaa ajelee.
edit: tukivarren puoleinen
http://www.skruvat.fi/Tukivarren-hela-P21208.aspx
korinpuoleinen
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjau ... 29523.aspx
edit2: siis tuosta kuvasta 1 & 3
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... ussningar/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kolkki ei pysy kaistalla
Kolmen OG 9-3 kokemuksella ja alustaa virittelemällä olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin:
1. Suurin syy tavallisen OG 9-3 alustan huonoon ajettavuuteen johtuu
alkuperäisitä liian löysistä iskareista, eli vähintään pitää olla jäykyydeltään Aero-version iskarit.
2. Toinen syyllinen on se alatukivarren iso pusla ja varsinkin, kun vanhemmiten happanee pois se alumiininen liikkeen rajoitin, jolloin puslasta tulee täysin holtiton.
Nämä olivat ne suurimmat syylliset vetelyyn, jos kulmat ovat kunnossa.
Alustan parannuksia, jotka olen tehnyt on oikeastaan kolme ( kaikki muu on turhaa, jos muut puslat ovat ehjiä):
1. Eniten vaikuttanut on poikittaisen etutukivarren ison puslan vaihtaminen oma valmisteeseen, jossa sovitusholkeilla olen tukivarren alkuperäisen sisemmän puslan sovittanut ison puslan tilalle.
Tämä on huomattavasti parempi, kuin uretaani viritykset, koska tällä saadaan puslalle
esijännitys, mitä ei uretaanipuslassa saa aikaiseksi.
2. Aeron iskarit, ellei halua ostaa Konin säädettäviä.
3. Hammastangon oikeanpuoleinen pusla kannattaa vaihtaa uretaaniseen ( ehkä ).
Muita tukivarsien puslia ei missään nimessä kannata vaihtaa uretaanisiin, sillä ne ovat huonompia, kuin ehjät alkuperäiset ( taka-akselin puslat kannattaa, ehkä vaihtaa uretaanisiin Skruvatin pusliin, koska ovat halvat ja helppo laittaa paikalleen).
Lisäksi muutama lisähuomio:
1. Ei kannata käyttää 215 leveämpiä renkaita, eikä ET vanteissa saisi olla juuri 45 pienempi ( eipä itellä kyllä juurikaan huomaa vaikka on 16" ja 17" NG 9-3 vanteet ET 41:llä)
2. Käytä pyöristetyllä olkapäällä olevia renkaita, sillä ovat vähemmän uraherkkiä ( Nokian ), eikä mitään Kiinan kuraa!
1. Suurin syy tavallisen OG 9-3 alustan huonoon ajettavuuteen johtuu
alkuperäisitä liian löysistä iskareista, eli vähintään pitää olla jäykyydeltään Aero-version iskarit.
2. Toinen syyllinen on se alatukivarren iso pusla ja varsinkin, kun vanhemmiten happanee pois se alumiininen liikkeen rajoitin, jolloin puslasta tulee täysin holtiton.
Nämä olivat ne suurimmat syylliset vetelyyn, jos kulmat ovat kunnossa.
Alustan parannuksia, jotka olen tehnyt on oikeastaan kolme ( kaikki muu on turhaa, jos muut puslat ovat ehjiä):
1. Eniten vaikuttanut on poikittaisen etutukivarren ison puslan vaihtaminen oma valmisteeseen, jossa sovitusholkeilla olen tukivarren alkuperäisen sisemmän puslan sovittanut ison puslan tilalle.
Tämä on huomattavasti parempi, kuin uretaani viritykset, koska tällä saadaan puslalle
esijännitys, mitä ei uretaanipuslassa saa aikaiseksi.
2. Aeron iskarit, ellei halua ostaa Konin säädettäviä.
3. Hammastangon oikeanpuoleinen pusla kannattaa vaihtaa uretaaniseen ( ehkä ).
Muita tukivarsien puslia ei missään nimessä kannata vaihtaa uretaanisiin, sillä ne ovat huonompia, kuin ehjät alkuperäiset ( taka-akselin puslat kannattaa, ehkä vaihtaa uretaanisiin Skruvatin pusliin, koska ovat halvat ja helppo laittaa paikalleen).
Lisäksi muutama lisähuomio:
1. Ei kannata käyttää 215 leveämpiä renkaita, eikä ET vanteissa saisi olla juuri 45 pienempi ( eipä itellä kyllä juurikaan huomaa vaikka on 16" ja 17" NG 9-3 vanteet ET 41:llä)
2. Käytä pyöristetyllä olkapäällä olevia renkaita, sillä ovat vähemmän uraherkkiä ( Nokian ), eikä mitään Kiinan kuraa!