Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Eli otsikon mukainen ongelma on nyt pariin kertaan tapahtunut. Tyhjäkäynti tippuu noin 500 kierrokseen ja auto täristää pirusti, kun antaa hivenen kaasua niin kierrokset seilaavat itsellään 1000 - 4000 kierrosta, eikä lopeta tätä muutakuin moottorin sammuttamalla Olisiko kenelläkään hyvää veikkausta mistä tälläinen omatoiminen kaasun pumppaus johtuisi?
Autona toimii vm.2000 Saab 9-3, 2.0 vaparikoneella (ajettu 200tkm).
Autona toimii vm.2000 Saab 9-3, 2.0 vaparikoneella (ajettu 200tkm).
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Kampiakselin asentoanturi?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Onko tuota anturia mahdollista testata jotenkin, vai pitääkö ostaa suosiolla uusi?
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
alipaine vuoto
vaihda kaikki kumiset ohkaset letkut
myös hiilisäiliölle menevien letkujen liitokset kannattaa tarkistaa
vaihda kaikki kumiset ohkaset letkut
myös hiilisäiliölle menevien letkujen liitokset kannattaa tarkistaa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 11, 2012 10:23
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Onko ilmennyt muilla samanlaista vikaa? Auto lähtee hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynti jää 1000 kiekkaan ja kun ajaa niin kiihdytyksen jälkeen löysää kaasun ja polkasee kytkimen pohjaan niin kierrokset jäävät ylös sekunniksi tai kahdeksi ja lähtevät laskemaan hitaasti sitten. Ei ole merkitystä onko kylmä vai lämmin auto. Kylmänä alussa vähän kakistelee mutta häviää sitten.
Ei anna mitään vikakoodeja. Kaikki kaasuläpän letkut vaihdettu uuteen ja läppä puhistettu. Tämä on jo sitä mallia jossa kaasuläpän rungossa olevat sähkö osat eivät ole vaihdettavissa vaan koko paska pitää ostaa uus.
Jos jollaki kokemuksia tai vinkkejä että onko muualta mahollisuutta löytää vikaa kuin kaasuläpästä. Vikakoodeja kun ei löydy niin vähän vaikea epäillä muuta kun kaasuläppää.
93 -01
Ei anna mitään vikakoodeja. Kaikki kaasuläpän letkut vaihdettu uuteen ja läppä puhistettu. Tämä on jo sitä mallia jossa kaasuläpän rungossa olevat sähkö osat eivät ole vaihdettavissa vaan koko paska pitää ostaa uus.
Jos jollaki kokemuksia tai vinkkejä että onko muualta mahollisuutta löytää vikaa kuin kaasuläpästä. Vikakoodeja kun ei löydy niin vähän vaikea epäillä muuta kun kaasuläppää.
93 -01
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Mulla ei ollu sillo kyllä Saabia, mut toisessa ruottalaismallissa tuo oli sitä että kytkin luisti..en tie sopiiko diagnoosi sitten Saabbiin?Kanelipulla kirjoitti:Onko ilmennyt muilla samanlaista vikaa? Auto lähtee hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynti jää 1000 kiekkaan ja kun ajaa niin kiihdytyksen jälkeen löysää kaasun ja polkasee kytkimen pohjaan niin kierrokset jäävät ylös sekunniksi tai kahdeksi ja lähtevät laskemaan hitaasti sitten. Ei ole merkitystä onko kylmä vai lämmin auto. Kylmänä alussa vähän kakistelee mutta häviää sitten.
Ei anna mitään vikakoodeja. Kaikki kaasuläpän letkut vaihdettu uuteen ja läppä puhistettu. Tämä on jo sitä mallia jossa kaasuläpän rungossa olevat sähkö osat eivät ole vaihdettavissa vaan koko paska pitää ostaa uus.
Jos jollaki kokemuksia tai vinkkejä että onko muualta mahollisuutta löytää vikaa kuin kaasuläpästä. Vikakoodeja kun ei löydy niin vähän vaikea epäillä muuta kun kaasuläppää.
93 -01
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Autojen puolelta ei ole vastaavaa ongelmaa omalle kohdalle sattunut, mutta kaksipyöräisissä kaasaripeleissä tapeltu tuon kanssa ja tuon aiheuttaa yleensä se, että saa liian vähän soppaa tyhjäkäynnillä.
Noissa nyt on ollut helppo vaihdella tyhjäkäyntisuutinta tai paikallistaa mahdolliset imuvuodot.
Noissa nyt on ollut helppo vaihdella tyhjäkäyntisuutinta tai paikallistaa mahdolliset imuvuodot.
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Jos Kanelipullan auto on turbollinen kolkki 2001 mallia niin kyseessä on sähköisellä kaasuläpällä oleva T7 malli.
Tuo tuntuu olevan softan mukaista että kun auto liikkuu ja päästä vapaalle niin kierrokset on normityhjäkäyntiä korkeemmat hetken. Samahan ei tapahdu paikallaan ollessa.
Korkeampi käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti kylmänä varsikin on myös softan ohjaama.
Toki siellä voi olla jotain vikojakin mutta eipä pelkästään noista kuvauksista voi arvailla kunnolla.
Tuo tuntuu olevan softan mukaista että kun auto liikkuu ja päästä vapaalle niin kierrokset on normityhjäkäyntiä korkeemmat hetken. Samahan ei tapahdu paikallaan ollessa.
Korkeampi käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti kylmänä varsikin on myös softan ohjaama.
Toki siellä voi olla jotain vikojakin mutta eipä pelkästään noista kuvauksista voi arvailla kunnolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Oma autoni on nyt tuntunut pelittävän moitteetta, putsasin läppärungon sekä sen vieressä olevan putkilomaisen härpäkkeen (jotenkin tyhjäkäyntiin liittyvä palikka?). Läppärunko olikin TODELLA likainen, eikun koko laite pöydälle ja suuttimien putsaukseen tarkoitettua spraytä joka koloon.
Eräältä automekaanikolta sain jopa järkeenkäyvän selityksen tuohon seilaamiseen 800 - 4000 kierroksen väliä. Softa tunnistaa kun kierrokset uhkaavat laskea liian alas -> kierrosten nosto. Mutta kun läppärunko oli paskainen, ei osannutkaan pitää kierroksia sopivalla tasolla joten 4000 kierroksen kohdalla softa puuttui taas peliin huomatessaan kierrosten olevan liian korkealla.
Eräältä automekaanikolta sain jopa järkeenkäyvän selityksen tuohon seilaamiseen 800 - 4000 kierroksen väliä. Softa tunnistaa kun kierrokset uhkaavat laskea liian alas -> kierrosten nosto. Mutta kun läppärunko oli paskainen, ei osannutkaan pitää kierroksia sopivalla tasolla joten 4000 kierroksen kohdalla softa puuttui taas peliin huomatessaan kierrosten olevan liian korkealla.
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Fogazin tapauksessa taas ohjausjärjestelmä on Motronic ja tyhjäkäynnin säädön hoitaa erillinen moottoroitu venttiili joka annostelee koneelle sopivan määrän ilmaa jotta tyhjäkäynti pysyy tavoitteessaan. Venttiilin nielun liikkuvat osat kun likaantuu tarpeeksi niin säätö ei toimi kunnolla luistin tarttuessa seinämiin. Eli putsaus auttaa melko usein.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 11, 2012 10:23
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Joo ahettu malli on ja T7 löytyy. Niin tuo vika on aika mysteerinen. Siis kierrokset tällähetkellä ei missään vaiheessa laske alle 1000, oli kylmä tai kuuma. Tyhjäkäynti siis hieman koholla. Normi kiihytys esim. kolmosella ja kytkin pohjaan niin kiekat jopa nousee parisataa joskus ennenkuin lähtee laskuun vaikka kaasulta jalka on jo aikoja sitten ollut pois. Veikkaampa että vika häviää vain vaihtamalla uus kaasuläppä. Voipi olla että kaasuläpän potentiometri ei toimi oikein ja se ei tunnista kaasuläpän asentoa ja siitä vika. Ajoahan tuo ei niin haittaa ko jo tottunu.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 11, 2012 10:23
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Kaasuläppä vaihdettu ja tuli vaihdettua ahtopaineen säädinkin. Ei mitään vaikutusta. Kierrokset edelleen jää vaihteen vaihtamisen yhteydessä oottamaan ennenuin lähtee laskuun. Senverran huomannut että alle kolmen tonnin kiekoilla kun vaihtaa 1-3 vaihetta niin pelaa melkein normaalisti. Jos vain jollakin jotain pientä aavistusta niin heittäkää kommenttia!
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Vaihdoitko ne kaikki ohuet alipaineletkut?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 11, 2012 10:23
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Kyllä letkut uusittiin mutta ei vaikutusta. Testailtiin paremmin Bossin testerillä ja näyttäisi siltä että polttoaineen syöttö ei katkea tarpeeksi nopeasti vaikka kaasuläppä ilmoittaa että nyt hanat kiinni jotta moottorijarrutus voisi alkaa. Siitä todennäköisesti johtuu kierrosten nousu vaikka kaasua ei enää paina ja kytkin on pohjassa. Mutta! Onko vika ohjainlaitteessa vai missä?? Pitäisi saada tietoon "normaalisti" toimivan 2.0t koneen arvoja niin voisi vertailla.
Re: Tyhjäkäynti häviää ja seilaa OG 9-3
Mikähän mahtais t5 kolkissa olla, kun kylmällä tai puolilämpöisellä koneella tyhjäkäynti putoaa aluksi n.500rpm tuntumaan. Välillä kone saattaa sammuakkin esim. risteyksissä. Hetken kone jyrisee matalilla kierroksilla ja sitten palaa normaaliin tyhjäkäyntiin. Kun kone
saavuttaa normaalin käyntilämpötilan, tätä ongelmaa ei esiinny. Tyhjäkäyntimoottorin olen puhdistanut, mutta se ei ongelmaa poistanut. Kaikki letkut on myös käyty läpi.
saavuttaa normaalin käyntilämpötilan, tätä ongelmaa ei esiinny. Tyhjäkäyntimoottorin olen puhdistanut, mutta se ei ongelmaa poistanut. Kaikki letkut on myös käyty läpi.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87