Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
91-autossa kuuluisi olla tuo pikaliitin, muttei enää mallivuoden 92 autossa. Mikä on auton vuosimalli (valmistenumeron kirjain M=91, N=92)?
Jos kynsi tai se kennossa oleva vastinpinta on poikki, niin äkkiähän sinne saa rakennettua jonkun toisenlaisen kiinnityksen, jolla liitin pysyy perillä kennossa.
Jos kynsi tai se kennossa oleva vastinpinta on poikki, niin äkkiähän sinne saa rakennettua jonkun toisenlaisen kiinnityksen, jolla liitin pysyy perillä kennossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
N se on.
Siellä ei ole pikaliitosta, vaan näkyy letkut ja klemmarit. Vänkäripuoleinen letku irti. Miten saada se takaisin kiinni?
Voiko mitenkään varmistaa ettei kansi mennyt mutkalle? Ei viitsi turhaa sijoitella romuun...
Siellä ei ole pikaliitosta, vaan näkyy letkut ja klemmarit. Vänkäripuoleinen letku irti. Miten saada se takaisin kiinni?
Voiko mitenkään varmistaa ettei kansi mennyt mutkalle? Ei viitsi turhaa sijoitella romuun...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Mitä tapahtuu öljylle jos autoo seisoo 3 vuotta? Kannattaako olla panikoimassa ja vaihtamassa heti huomenna öljyt? Tässä tonnarissa tosiaan sisällä Shell Helix Ultra 5W-40 olleet jo 3 vuotta sisällä. Kaveriksi lisäsin pari kolme desiä tuoretta. Ideana olisi ajaa ainakin viikonloppuun asti.
Nyt kun tuolla pihalla kävin siirtämässä autoa, huomasin että ketju raklattaa aika rajusti, toisaalta en osaa yhdistää vanhaa öljyä nyt tuohon. Jos ketju on löysä, se on löysä eikä öljyllä siihen pitäisi olla vaikutusta?
Nyt kun tuolla pihalla kävin siirtämässä autoa, huomasin että ketju raklattaa aika rajusti, toisaalta en osaa yhdistää vanhaa öljyä nyt tuohon. Jos ketju on löysä, se on löysä eikä öljyllä siihen pitäisi olla vaikutusta?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Eipä sille kummallisia, vettä saattaa joutua sekaan ajan myötä hieman. Ei siis kauhian vaarallista jos vähän käy ajelemassa, mutta kantsii ne lähiaikoina vaihtaa...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Tonnarissahan taisi alkuun olla hydraulinen jakoketjunkiristin. Ei tosin enää tuon vuosimallin autossa, mutta tähän ikään tullessa auto ei välttämättä ole enää täysin alkuperäinen. Todennäköisempää toki on, että ketju roklattaa omaa vanhuuttaan öljystä riippumatta, mutta se teoreettinen yhteys voisi olla tuossa.Shadow_Fi kirjoitti:Nyt kun tuolla pihalla kävin siirtämässä autoa, huomasin että ketju raklattaa aika rajusti, toisaalta en osaa yhdistää vanhaa öljyä nyt tuohon. Jos ketju on löysä, se on löysä eikä öljyllä siihen pitäisi olla vaikutusta?
Tuohan taisi olla 2.0? Ainakin siihen (voi olla myös 2.3:een, mutta en muista ropun sijaintia ulkoa) öljynvaihto on toisaalta muutaman minuutin helppo rasti, niin halutessaan on helppoa olla varma.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Voisko joku kertoa, kuin pitkän hihnan tarvitsen tuohon? Jos ei ole ilmastointia, ja kiristysrulla kiristyy kierretapilla, niin se on se lyhyin versio (1610mm?)?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Jos se on se 91/92-tonnari, niin eikö kuitenkin 1590 mm?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Onko hihnapyörät viisiuraiset?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Onko hihnapyörät viisiuraiset?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
En tiedä onko viisiuraiset. Huomasin vain kun tein pissapojanmoottorille huoltoa, että se kiristyspyörä on kierrekiristyksellä.
Auton on karvalakkimallia jossa ei ole tosiaan ilmastointia, turboa, kasettia, trionikkia, abs jarruja, airbaggeja, ei edes sähköisiä ikkunannostimia.
Vin dekooderi sanoo että:
Model: Saab 9000
Model Year: 1992
Body type: 5-door 9000 CS (5CS)
Engine: B202I 4-inline, Fuel injection, PETROL, I (B202 I)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Trollhättan, Sweden, line A (9000)
Market: Internal use only
Serial number: 001128
Auton on karvalakkimallia jossa ei ole tosiaan ilmastointia, turboa, kasettia, trionikkia, abs jarruja, airbaggeja, ei edes sähköisiä ikkunannostimia.
Vin dekooderi sanoo että:
Model: Saab 9000
Model Year: 1992
Body type: 5-door 9000 CS (5CS)
Engine: B202I 4-inline, Fuel injection, PETROL, I (B202 I)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Trollhättan, Sweden, line A (9000)
Market: Internal use only
Serial number: 001128
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
No niin, hihna vaihdettu. Sain silti kiristysrullan pultin poikki. Olin ihan varma että siellä on vääränkätinen kierre. Eipä muuten ole. Eli B202i motarin kiristysrulla (kierrekiristyksellä) kiristysrullalla on normaali kierre!!!
No ei siinä, löysin onneksi melkein sopivan (muutaman millin liian pitkän) pultin. Lyhensin sen mutterilla, ja kiinni. Onneksi sain vanhan pultinpätäkän pois kun se törrötti sielä laakerin puolelta pari milliä.
Hihnasta sellainen maininta että oli paikalla 1610mm hihna, ja asennettu nyt on 1590mm. Kumpikin käy. Ehkä 1590 parempi koska sillä reilusti kiristysvaraa. 1610mm kiristyy aika lopussa. Silti silläkin oli varaa puolisen senttiä lisäkiristykseen.
No ei siinä, löysin onneksi melkein sopivan (muutaman millin liian pitkän) pultin. Lyhensin sen mutterilla, ja kiinni. Onneksi sain vanhan pultinpätäkän pois kun se törrötti sielä laakerin puolelta pari milliä.
Hihnasta sellainen maininta että oli paikalla 1610mm hihna, ja asennettu nyt on 1590mm. Kumpikin käy. Ehkä 1590 parempi koska sillä reilusti kiristysvaraa. 1610mm kiristyy aika lopussa. Silti silläkin oli varaa puolisen senttiä lisäkiristykseen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866