Lämmöt menee miten sattuu??
Lämmöt menee miten sattuu??
Joo eli 94- 2.3i. Termari vaihdettu (ei tarviketermari) alle 1000km sitten, samalla jäähdytinnesteet. Vihreää laimennettuna veteen. Termari ei todellakaan lähtenyt toimimaan kovin hyvin vaan lämmöt seilailivat aluksi heti samaan malliin. Nyt huollossa joutuivat jostain syystä laskemaan hieman jäähdytinnesteitä ulos ja toissailtana alkoi mutkissa vilkkua Check radiator. Sitä ennen lämmöt maantieajossa kohosivat sinne puoli kymmeneen / kymmeneen, kaupungissa taasen ja matalammassa vauhdissa pysyi juuri siinä kello yhdeksässä.
Lisättiin valon sytyttyä sinne lisää pelkkää jäähdytinnestettä jonkun verta ja tämän jälkeen noin 100-300km lämmöt olivat aina siinä tasan kello yhdeksässä ajettiin sitten maantiellä tai kaupungissa.
Nyt taas sama homma eli kuumenee ja lämmöt falskaa miten haluaa. 80km vauhdissa alkoi nousemaan sinne punarajoille asti.
Vika termarissa vai mikähän tuossa mättää. Onko liian laimea seos jäähdytinnestettä? Pitäisikö vaihtaa nesteet uusiksi? Aina laskee kyllä lopulta ysiin ajossa mutta lähtee taas kipuamaan. Sama jatkuu ja jatkuu.
Kummallista kun toimi jonkun aikaa kuin unelma silloin kun sinne lisäsi raakana uutta nestettä.
Lisättiin valon sytyttyä sinne lisää pelkkää jäähdytinnestettä jonkun verta ja tämän jälkeen noin 100-300km lämmöt olivat aina siinä tasan kello yhdeksässä ajettiin sitten maantiellä tai kaupungissa.
Nyt taas sama homma eli kuumenee ja lämmöt falskaa miten haluaa. 80km vauhdissa alkoi nousemaan sinne punarajoille asti.
Vika termarissa vai mikähän tuossa mättää. Onko liian laimea seos jäähdytinnestettä? Pitäisikö vaihtaa nesteet uusiksi? Aina laskee kyllä lopulta ysiin ajossa mutta lähtee taas kipuamaan. Sama jatkuu ja jatkuu.
Kummallista kun toimi jonkun aikaa kuin unelma silloin kun sinne lisäsi raakana uutta nestettä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Voi olla termostaatti tai sitten alkava kannentiiviste vika, jolloin nestekierto häiriintyy ja lämmöt kohoaa.
Sillä jäähdytysnesteen seoksella ei näillä lämpöasteilla ole merkitystä, mutta toki pakkasella voi laiha neste mennä hyhmään ja aiheutta myös noita oireita.
Sillä jäähdytysnesteen seoksella ei näillä lämpöasteilla ole merkitystä, mutta toki pakkasella voi laiha neste mennä hyhmään ja aiheutta myös noita oireita.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Dodi.. uutta infoa!
Kokeilin katsoa onko jäähdytinnestesäiliössä ilmakuplia, joten käytin koneen lämpimäksi ja ilman korkkia sitten annoin käydä. Lämmöt pitivät täysin kello yhdeksän kohdalla eikä tullut kuuloonkaan että olisi noussut enään siitä. Painetta tuonne jäähdytinjärjestelmään ei ollut muodostunut paljoakaan. Kevyt pihaus 30km ajon jälkeen.. Hmm? Onko tuolla korkilla joku tehtävä kun siinä on pohjassa jotain härpäkkeitä? Ilmata?
Kokeilin katsoa onko jäähdytinnestesäiliössä ilmakuplia, joten käytin koneen lämpimäksi ja ilman korkkia sitten annoin käydä. Lämmöt pitivät täysin kello yhdeksän kohdalla eikä tullut kuuloonkaan että olisi noussut enään siitä. Painetta tuonne jäähdytinjärjestelmään ei ollut muodostunut paljoakaan. Kevyt pihaus 30km ajon jälkeen.. Hmm? Onko tuolla korkilla joku tehtävä kun siinä on pohjassa jotain härpäkkeitä? Ilmata?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
se korkki hoitaa paineentasauksen ja mahdollistaa että järjestelmässä on yli 1bar ylipaine..pura ja putsaa se korkki jos siellä on vaikka kakkaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
jouduin kerran vaihtamaan saabilta ostamani termarin toiseen kun oli samanlaisia ongelmia vaikka en heti uskonutkaan mutta roskapöntöstä löysin yllättäen toimivan taas siksi aikaa kun uuden ostin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Hieman päivitystä tilanteeseen...
En ole tehnyt tuolle ongelmalle vielä mitään kun ei ole vielä päässyt muuttamaan uuteen taloon jossa on isot tallit toimintaan.
Tämä on kyllä todella mystinen homma. Käynnistyksen jälkeen ajossa aluksi lämmöt nousevat hieman kello 21 päälle ja sitten alkavat pelaamaan ajamisen myötä ihan hyvin (max20km jälkeen pyörivät siinä 20-21 välillä) Paikoilleen jäädessä ilman kunnollista ajoa saattavat satunnaisesti nousta punaiselle jolloin flekti puuttuu peliin.
Sitten saattaa olla saman päivän ajoa niin toisella reissulla ne pysyvät tasalleen siinä keskellä eivätkä seilaa minnekkään olit sitten parkissa tai ajelit. Esimerkiksi yksi ilta tuli kauppareissu Prismaan jolloin seisotin tonttua käynnissä parkkihallissa melkein 20min. Lämmöt olivat aivan tismalleen siinä missä kuuluivat eivät siis nousseet tai laskeneet.
Joskus jos lämpötila nousee parkissa sinne ylemmäs ja käynnistät uudelleen tulille niin samantien saattaapi olla siinä 21 sitten taas. Voisiko olla anturivika? Myös tuo jäähdytin on hieman joltain osin öljykarstassa ja ne kuivuneet siihen. Sen vaihto on edessä myös. Nyt automaattiloota vuotaa hieman öljyä tyhjennyspropun välistä, pitäisi hommata sinne uusi tiiviste. En ole katsonut öljytilannetta sieltä vielä kun laatikko pelaa hyvin ja vuoto on hyvin pientä... Tällaista
En ole tehnyt tuolle ongelmalle vielä mitään kun ei ole vielä päässyt muuttamaan uuteen taloon jossa on isot tallit toimintaan.
Tämä on kyllä todella mystinen homma. Käynnistyksen jälkeen ajossa aluksi lämmöt nousevat hieman kello 21 päälle ja sitten alkavat pelaamaan ajamisen myötä ihan hyvin (max20km jälkeen pyörivät siinä 20-21 välillä) Paikoilleen jäädessä ilman kunnollista ajoa saattavat satunnaisesti nousta punaiselle jolloin flekti puuttuu peliin.
Sitten saattaa olla saman päivän ajoa niin toisella reissulla ne pysyvät tasalleen siinä keskellä eivätkä seilaa minnekkään olit sitten parkissa tai ajelit. Esimerkiksi yksi ilta tuli kauppareissu Prismaan jolloin seisotin tonttua käynnissä parkkihallissa melkein 20min. Lämmöt olivat aivan tismalleen siinä missä kuuluivat eivät siis nousseet tai laskeneet.
Joskus jos lämpötila nousee parkissa sinne ylemmäs ja käynnistät uudelleen tulille niin samantien saattaapi olla siinä 21 sitten taas. Voisiko olla anturivika? Myös tuo jäähdytin on hieman joltain osin öljykarstassa ja ne kuivuneet siihen. Sen vaihto on edessä myös. Nyt automaattiloota vuotaa hieman öljyä tyhjennyspropun välistä, pitäisi hommata sinne uusi tiiviste. En ole katsonut öljytilannetta sieltä vielä kun laatikko pelaa hyvin ja vuoto on hyvin pientä... Tällaista

SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Seilaako myös sisäilman lämpötila kun pistää kuumaa puhaltamaan?
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Eip. Voisiko sitten olla alkavaa kansivikaa tai liian laiha seos jäähdytinnesteissä. Mitkään nesteet eivät ole sekaisin ainakaan vielä luojan kiitos joten aikainen puuttuminen voi olla hyväksi jos päädytään tuohon vaihtoehto ykköseen.rami22 kirjoitti:Seilaako myös sisäilman lämpötila kun pistää kuumaa puhaltamaan?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
kannattaa ne mittariston ruuvit kokeilla kiristää..jos ei tietoa onko tehty niin tuleepahan tehtyä ja samalla vaikka vaihtaa mittariston polttimot..
aika lailla samanlaista aaltoilua teki mullakin tuo lämpömittari,yleensä paikallaan piti kello ysissä mut ajossa roikkui ja välillä nousi..nyt napottaa ysissä kun ruuvit kirrattu.
aika lailla samanlaista aaltoilua teki mullakin tuo lämpömittari,yleensä paikallaan piti kello ysissä mut ajossa roikkui ja välillä nousi..nyt napottaa ysissä kun ruuvit kirrattu.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Miikä ruuvi? Siis sen nopeusmittarin takana joku ruuvi joka puristaa jonkun kontaktin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
Moi
mulla tuon lämpöjen heilumisen aiheutti yhteensä neljä vikaa.
Yksikin noista kyllä riittää oireisiin eli
- termari jumissa
- flektin anturi rikki
- nestevuoto esim. lämppärinkennosta (vetää ilmaa systeemiin)
- ja mulla kun tuossa 2-nopeutta niin anturin lisäksi oli vielä 1- nopeuden rele sökö jolloin vain max pyörintä klo 11 toimi
nyt pysyy klo 8.30- 9.30 välissä nätisti riippumatta ajaako motarilla, normaali kaupunkiajoa tai ryömintää lehdenjaossa.
mulla tuon lämpöjen heilumisen aiheutti yhteensä neljä vikaa.
Yksikin noista kyllä riittää oireisiin eli
- termari jumissa
- flektin anturi rikki
- nestevuoto esim. lämppärinkennosta (vetää ilmaa systeemiin)
- ja mulla kun tuossa 2-nopeutta niin anturin lisäksi oli vielä 1- nopeuden rele sökö jolloin vain max pyörintä klo 11 toimi
nyt pysyy klo 8.30- 9.30 välissä nätisti riippumatta ajaako motarilla, normaali kaupunkiajoa tai ryömintää lehdenjaossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Lämmöt menee miten sattuu??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 24&start=0Shadow_Fi kirjoitti:Miikä ruuvi? Siis sen nopeusmittarin takana joku ruuvi joka puristaa jonkun kontaktin?
Yleensä tosiaan viisari vain roikkuu jos on ruuvit löysällä, jos se heijaa eestaas niin vois olla jotain muutakin vikaa. Mutta tuo on nopea ja täysin ilmainen korjaus niin ilman muuta kannattaa kokeilla, onko siitä apua.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850