2003 Aeron moottori rikki!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ihan jos tarkoitetaan ihan koko konetta.
Noiden lisäksi kansi vaihtuu t7 malliin, öljyjalka vaihtuu, muutama apulaitteen kiinnitysreikä pitää putsata ja öpaineanturi siirtää. Ihan rajallinen määrä muutoksia ja näkökykyiselle ihan tehtävissä oleva operaatio.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla kun hajosi edellisestä autosta moottori, niin kyllä jälkeen päin harmitti kun en tiennyt tästä Tallinnan firmasta vielä mitään. Olisi ollut niin paljon nopeampi ja edullisempi keikka kuin miten homma sitten loppupeleissä meni

http://www.saabianti.ee/SAABmoottori

Kannattaa varmaan tsekata
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
rami22

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja rami22 »

onko sähköstyksissä millaisia eroja jos laittaa tonnarin koneen ja onko noita laiteltu monta,kokonaisia?
jenkeistä jos kone löytys niin dollarin kurssi olisi meille eduksi uuden koneen kohdalla n.500e.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tannisto kirjoitti:Mulla kun hajosi edellisestä autosta moottori, niin kyllä jälkeen päin harmitti kun en tiennyt tästä Tallinnan firmasta vielä mitään. Olisi ollut niin paljon nopeampi ja edullisempi keikka kuin miten homma sitten loppupeleissä meni

http://www.saabianti.ee/SAABmoottori

Kannattaa varmaan tsekata
Tuohon hintaan tahtoo nykyään suomessakin onnistua...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olipa muuten purkuauton keulilta nostettu 157tkm ajettu ja hyvin huollettu, vähäkarstainen t7 kone täyttä skeidaa.
Jakopää loppu, männänrenkaat kulunu/jousivoima kadonnu.
Venttiilitkään ei pitäny.

Ei kannata missään nimessä laittaa käytettyä avaamatta.

Arvoahan noilla ei juuri ole. Ok kuntoisesta aeron 2litrasesta joutui lähes ilmaiseksi luopumaan.
Purkaamojen hinnat on ihan naurettavia, kuten yleensäkin...
Viimeksi muokannut Coltti, Ti Maalis 18, 2014 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
hjl
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 21:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja hjl »

Kiitokset kaikille monista vaihtoehdoista! Päädyin tilaamaan neobrossilta uuden moottorin.. Saabiantin kunnostettu kone olisi ollut niin lähellä uuden hintaa (1350€+ rahti), joten ei mielestäni ollut kannattava. Bildelsbasen Ruotsissa olisi ollut ehkä vaihtoehto, mutta ajattelin, vaikka fyrkkaa ei just nyt olis laittaa yhtään mihinkään, niin käytetyn koneen riski on kuitenkin kohtalainen ja niistäkin olisi rahteineen saanut pulittaa päälle tuhannen. Tilasin siis uuden koneen, alkuperäisen kytkinsarjan, alkuperäisen painelaakerin ja sytystulpat. Hintaa rahteineen tulee n. 2050€ Nyt vaan sylettää, että joutuu ajelemaan tolla vessalla varmaan lopun elämää, kun ei sitä koneen hintaa ja kilometrejä myydessä kuitenkaan juurikaan huomioida! No onhan tässä mentykin omilla huolloilla jo 7v. saman kikottimen kanssa, halpaa ajoa on ollut tähän asti, jos ei mieti arvon alenemaa. Kampiakselin stefa ja bensapumppu ovat olleet ainoat osat normaaleiden huolto-osien lisäksi, mitä on joutunut vaihtamaan.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja suapas »

Sit jos sulla sattuis käymään yhtä hyvä tsäkä, ko meikällä.... Mulle laittoivat koneen, jossa oli turbo,läppäkotelo,kytkin,kaikki anturit johtosarjalla, ym. releet paikoillaan.
Hintaa tuli viime syksynä n. 1850, pihaan tuotuna. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Kannattaako noita T7 sisuskaluja laitella jos kestävät jotenkuten alle 200tkm :roll:
hjl
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 21:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja hjl »

Ei kai tällaisen rahanmenon jälkeen voi odottaa, kuin lottovoittoa! Täytyy toivoa, että tulisi sellainen.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Markkanenn kirjoitti:Kannattaako noita T7 sisuskaluja laitella jos kestävät jotenkuten alle 200tkm :roll:
Onhan noita yli 400tkm ajettuinakin orggissisuskaluilla, jos ollut pitkässä matka-ajossa.
tyypillisesti kuitenkin mm. jakopää on jo vaihtokunnossa siinä 250tkm kohdalla.

Aikasemman postaukseni "avautumisen" tarkoituksena valistaa ihmisiä, että se purkaamon mielestä "hyvä", ylihintainen käytetty ei ole välttämättä järkevä vaihtoehto, ainakaan sitä pataa avaamatta... :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Markkanenn kirjoitti:Kannattaako noita T7 sisuskaluja laitella jos kestävät jotenkuten alle 200tkm :roll:
Miten olisi oikea huoltoväli (=10tkm) eikä huolto-ohjelman mukainen? Pysyy paikat puhtaana eikä ongelmaa keston kanssa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No itse tehtynä vielä jotenkin kannattaa tehdä koneremppaa. Olen pari t7-konetta laittanut uusilla männänrenkailla ja öljynkulutus loppuu siihen. Jakopää ja tasapainoakselin rojut voi olla loppu jo 160tkm ajetussa (kuten minun 9-3:ssa), joten ei mitään järkeä laittaa käytettyä moottoria avaamatta keulalle. Omakohtaiset kokemukset ovat itseasiassa olleet karvaita automerkistä riippumatta. Kansityöt ja jakopää on aina halpompaa tehdä kun moottori ei ole autossa paikallaan. :-)

ps. tossa 9-3:ssa on tehty öljynvaihto huolto-ohjelman mukaan kerran vuoteen. Käytännössä vaihtoväli on ollut noin 10tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hjl
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 21:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja hjl »

Tässä pari kuvaa moottoririkosta. Ei ihan männänrenkaiden vaihdolla olisi mennyt..

https://picasaweb.google.com/101373497134996019123/Saab
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Coltti kirjoitti:
Markkanenn kirjoitti:Kannattaako noita T7 sisuskaluja laitella jos kestävät jotenkuten alle 200tkm :roll:
Onhan noita yli 400tkm ajettuinakin orggissisuskaluilla, jos ollut pitkässä matka-ajossa.
tyypillisesti kuitenkin mm. jakopää on jo vaihtokunnossa siinä 250tkm kohdalla.

Aikasemman postaukseni "avautumisen" tarkoituksena valistaa ihmisiä, että se purkaamon mielestä "hyvä", ylihintainen käytetty ei ole välttämättä järkevä vaihtoehto, ainakaan sitä pataa avaamatta... :).
Itellä on just mittarissa 157tkm 9-5:ssa. Mitehä kauan lie kestää vielä... :lol:
Ja miten öljynvaihtovälin tihentäminen parantaa männänrenkaiden jousivoimaa?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 2003 Aeron moottori rikki!

Viesti Kirjoittaja V-M »

Markkanenn kirjoitti: Itellä on just mittarissa 157tkm 9-5:ssa. Mitehä kauan lie kestää vielä... :lol:
Ja miten öljynvaihtovälin tihentäminen parantaa männänrenkaiden jousivoimaa?
Ei se jousivoimaa muuta mutta "karstottuminen" öljyssä ja koneessa vähenee joka parantaa sitten öljyn jäähytyskykyä ja voitelevuutta...etc. Pitkässä juoksussa koneen ikä ilman remonttia pitenee.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin