Jännä homma, lisävarustekatalogi sanoo ihan erilaisia juttuja:
Joka tapauksessa vahvistimelle korkea impedanssi ei ole ongelma, mutta liian matala on. Liian matala impedanssi kasvattaa tiettyyn tehoon tarvittavaa virtaa ja se voi aiheuttaa vahvistimen ylikuumenemisen. Liian korkea impedanssi taas voi todellakin aiheuttaa säröä, eli signaalin leikkautumista. Tämä on kuitenkin enemmän vaarallista kaiutinelementille kuin vahvistimelle.
Saab 9-5 2.3T Aut '07 Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01 Saab 9000 Aero Man '97 "It wasn't very pretty, but god it was good."
Kuvan mainos on NG900:sen systeemiin, eli olisiko se Clarionin tekele ja OG9-3:sessa taisi olla Pioneerin tekemät stereot...
Jos äänentoistoa haluaa parantaa, niin mun mielestä kannattaa hommata ihan kokonainen 3-tie erillissarja etupäähän ja käyttää vaikka sitten esimerkiksi Monacorin Carpower Nanoa vahvistimena, tai jemmata joku pieni vahvistin etupenkin alle.
Niin mitäs impedanssia tuo AS3 vahvistin nyt sitten sietää kajareissa?
Ei oikeen selvinny hakutoiminnolla oliko se 2,4 ohm vai sitten enemmän mikä oli sopiva.
Joku sanoi toista ja toinen toista.
4 ohm tuppaa olemaan usein kajareissa mitä näkee myynnissä.
Jos saan hankittua tuon vahvistimen niin ajattelin oveen kajarit pistää kun ei oikeen matalia ääniä löydy muuta kun ruuvaamalla fader enempi taakse missä on nuo vakio 6x9:t.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Timo_H kirjoitti:Niin mitäs impedanssia tuo AS3 vahvistin nyt sitten sietää kajareissa?
Ei oikeen selvinny hakutoiminnolla oliko se 2,4 ohm vai sitten enemmän mikä oli sopiva.
Joku sanoi toista ja toinen toista.
4 ohm tuppaa olemaan usein kajareissa mitä näkee myynnissä.
Jos saan hankittua tuon vahvistimen niin ajattelin oveen kajarit pistää kun ei oikeen matalia ääniä löydy muuta kun ruuvaamalla fader enempi taakse missä on nuo vakio 6x9:t.
Joo siksi oli harkinnassa AS3 kun oli yks tossa tyrkyllä mutta kerkes mennä.
Nyt taitaa olla parempi vaihtoehto ihan vaan paremmat kajarit ja sitten tuo takakaiuttimien johtojen kytkeminen oviin.
Mitään huippuhifiä en ole hakemassa.
Hertzin kajareita on kehuttu ainakin kojelaudalla, mitenkähän olisi midbassona sama merkki? Puhutaan näistä esim.http://www.autostudio.fi/autohifi/autok ... timet.html
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Kun ostin autoni oli siinä se perusaudio (onko se nyt AS2) eli edessä kajarit vain kojelaudan päällä ja takana hattuhyllyllä. Bassoa ei edestä kyllä kuulunut yhtään eikä erityisesti takaakaan. Tein budjettiratkaisuna seuraavan toimenpiteen:
- asensin Pioneerin 6.5" koaksiaalikaiuttimet etuovien tyhjiin kaiutinpaikkoihin. Ovissä oli tehtaalta jo johdot varauksena.
- soitin irti, katkaisin takakaiuttimien johdot ja kytkin takalähdöt oviin meneviin johtoihin
Lopputulos: ainakin viisi kertaa parempi soitto kuin alkuperäinen. Ei kuitenkaan mitään hifiä eikä voi luukuttaa niin että paikat lähtee hampaista. Itselle kelpaa kuitenkin hyvin ja taisi maksaa 40 euroa sekä parin tunnin puuhastelut.
Tästä seuraavaksi vaativampi vaihtoehto parempaan äänentoistoon olisi varmasti erillissarja oviin ja kojelaudalle, ja sille tarvittaessa pieni parempi vahvistin. Tästä jos haluaisi vielä parantaa, niin joku subbari takaboksiin. Meikäläisen radionkuunteluun tuo tehty operaatio riittänyt kuitenkin oikein hyvin.
AZP kirjoitti:Kun ostin autoni oli siinä se perusaudio (onko se nyt AS2) eli edessä kajarit vain kojelaudan päällä ja takana hattuhyllyllä. Bassoa ei edestä kyllä kuulunut yhtään eikä erityisesti takaakaan. Tein budjettiratkaisuna seuraavan toimenpiteen:
- asensin Pioneerin 6.5" koaksiaalikaiuttimet etuovien tyhjiin kaiutinpaikkoihin. Ovissä oli tehtaalta jo johdot varauksena.
- soitin irti, katkaisin takakaiuttimien johdot ja kytkin takalähdöt oviin meneviin johtoihin
Lopputulos: ainakin viisi kertaa parempi soitto kuin alkuperäinen. Ei kuitenkaan mitään hifiä eikä voi luukuttaa niin että paikat lähtee hampaista. Itselle kelpaa kuitenkin hyvin ja taisi maksaa 40 euroa sekä parin tunnin puuhastelut.
Tuon tyyppinen ratkaisu tuli tehtyä hertzin kajareilla. Hyvinhän se soi verrattuna vakioihin.
Samalla pistin oviin ja vähän muuallekkin silen coat mattoa.
En oo vielä testannut ajossa.
(ENTINEN) 9-3 SE 2001 EcoBooze
Chevrolet Corvette 1985 5.7TPI
Nyt hifisteille kysymys. Saanko 4ohmin impedanssilla olevat kaiuttimet 8 ohmin impedanssiin, jos kytken sarjaan 4 ohmin vastuksen? Caben toinen ovikajari on rikki ja pitäis vaihtaa uudet.
Pitäisi tuon kai teknisesti toimia, häviät vain puolet vahvistimen antamasta tehosta. Jos tuota ovikaiuttimien vaihdon kannalta mietit, niin itsellä on viisi vuotta pelittäneet 4 ohmin kajarit ovissa, eikä ole käräyttänyt AS2:sta.
palataas aiheeseen. Sain viime vuonna hankittua cabbeen uudet blaukkarin 2 tiekajarit klubilaiselta ja nyt aloin asentamaan. auto siis ng900 cab ja clarionin AS3 setti kiinni. Kuskin ovesta löytyi kajari josta kalvo irti kokonaan reunoista joten ei ihme jos pärisi. Huomasin kuitenkin että ovikajari on 4ohm impedanssilla. Ja Uudet kajarit on Blaukkarin jotkut 2-tie härpättimet myös 4ohmin impedanssilla. Täytyy vähän liittimiä muokata kun en auton johtosarjaa halua puukottaa. Ajattelin ottaa vanhan kajarin liittimen ja kolvailla uuteen kajariin.
Millainenkohan operaatio olisi vaihtaa oviin johtosarjat että saisin originaalit kaiutinjohdot oviin? Mulla ei ole Cabbessa kaiutinjohtoja ovissa ollenkaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Hämärä muistikuva kun V6:seen joskus asensin niin liittimen kun otti sieltä saranapuolelta auki niin rei'istä mahtu pujottaan jonku suht ohuen piuhan (alle 1mm2). Jos haluaa hifistellä niin reikii voi porata isommiks. Sit vaan pitää irrottaa se vastakappale.