B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Hey.
Onko kyseinen ominaisuus vai jossain bragaa? Autoon on vaihdettu vuosi sitten kiinteä vauhtipyörä ja jäykempää kytkintä (6 vaihteinen loota). Voiko noi vaikuttaa asiaan? Eli kun kiihdyttää vaikka 4000 kierrokset ja painaa kytkimen pohjaan niin kestää monta sekuntia ennen kun kierrokset on tyhjäkäynnin tasolla. Vaikea varmasti sanoa missä vikaa mutta suuntaa antavaa jos tämä nyt edes vika on. Muutenkin tuntuu että nykyään haastavaa ajaa 1 ja 2 vaihteilla ihan hiljasia nopeuksia nykimättä.
Vikakoodeja ei ole ja auto kiihtyy ihan normaalisti. Autossa JC:n biopower ohjelma ja toiminut moitteitta kyllä. Jotenkin ajan kuluessa kierroksien hidas lasku pistänyt silmään.
Muutenkin välillä kaasun reagointi on olematon. Tämä tosin johtunnee vuotavasta takaiskuventtiilistä, jota en oo saanu aikaseks vielä vaihtaa. Voisko tämä vika/ominaisuus johtua samaisesta venttiilistä?
Kiitos!
Onko kyseinen ominaisuus vai jossain bragaa? Autoon on vaihdettu vuosi sitten kiinteä vauhtipyörä ja jäykempää kytkintä (6 vaihteinen loota). Voiko noi vaikuttaa asiaan? Eli kun kiihdyttää vaikka 4000 kierrokset ja painaa kytkimen pohjaan niin kestää monta sekuntia ennen kun kierrokset on tyhjäkäynnin tasolla. Vaikea varmasti sanoa missä vikaa mutta suuntaa antavaa jos tämä nyt edes vika on. Muutenkin tuntuu että nykyään haastavaa ajaa 1 ja 2 vaihteilla ihan hiljasia nopeuksia nykimättä.
Vikakoodeja ei ole ja auto kiihtyy ihan normaalisti. Autossa JC:n biopower ohjelma ja toiminut moitteitta kyllä. Jotenkin ajan kuluessa kierroksien hidas lasku pistänyt silmään.
Muutenkin välillä kaasun reagointi on olematon. Tämä tosin johtunnee vuotavasta takaiskuventtiilistä, jota en oo saanu aikaseks vielä vaihtaa. Voisko tämä vika/ominaisuus johtua samaisesta venttiilistä?
Kiitos!
9-3 Tids -08
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Moro, itsellä on ihan samat oireet ja lisäksi vääntö ailahtelee osakaasulla kiihdyttäessä. Parin päivän sisään on menossa uusi hukkaportin ohjausventtiili (40€) ja nuo kummatkin takaiskuventtiilit. Katsotaan mitä käy.
Luulisin, että vika on tuossa takaiskussa. Vuotava by-pass, kaasuläppäkotelon viat voisivat myös liittyä, mutta ei varmaa tietoa.
Luulisin, että vika on tuossa takaiskussa. Vuotava by-pass, kaasuläppäkotelon viat voisivat myös liittyä, mutta ei varmaa tietoa.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Ok. Laitatko inffoo sit kun palikat vaihdettu et auttoko asiaan. Apinoin sit perässä.
Osimoilleen näin
Osimoilleen näin
9-3 Tids -08
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Moron! Samaa huomannut täällä. Kun polkasee paikallaan kierrokset esim. 3500 kierrokseen niin hetken pysyy lähes paikallaan ja sitten laskee hitaasti. Eihän tää mikään kevennetyllä vauhtipyörällä oleva auto ole niin en niin hirveästi ole murhetta kantanut tuosta hitaasti laskemisesta.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Kaasuläppäkotelo kantsii tarkastaa/putsata mahdollisen karstan varalta. Läppä saattaa jumitella, jos karstaa on paksusti. Semmosta on myös tullut nähtyä, että läppään tulee ajan mittaan selkeä klappi, jolloin reagointi on vähän epämääräistä myös.
Jarrutehostimelle päin menevän putken takaisku vuotaa ahdot läpi, jos se on mähjässä ja siitä voi hyvinkin tulla väännön heittelyä/puutetta.
Jarrutehostimelle päin menevän putken takaisku vuotaa ahdot läpi, jos se on mähjässä ja siitä voi hyvinkin tulla väännön heittelyä/puutetta.
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Moi,
auton oireet siis:
- kierrokset laskevat hitaasti vaihdon yhteydessä, n. 1-2s viive,
- ahdot nousevat 2200rpm kohdalla piikkimäisesti ja lähtevät nopeasti laskuun. Tuntuu väännön alenemisena,
- vääntö ailahtelee tasakaasulla kiihdyttäessä.
Nyt laitettu:
- kaasuläppä, ei vaikutusta
- jarrutehostimen letkun takaiskuventtiili, ei vaikutusta
- hukkaportin säätösolenoidi vaihdettu. Nyt ahdot nousevat 2000rpm kohdalla ja vääntö kasvaa tasaisesti, sekä kone vetää loppuun asti. Kierrokset eivät jää enää vaihdossa ylös vaan lähtevät rauhallisesti laskemaan.
Vääntö ailahtelee kuitenkin piru vie vielä tasakaasulla.
auton oireet siis:
- kierrokset laskevat hitaasti vaihdon yhteydessä, n. 1-2s viive,
- ahdot nousevat 2200rpm kohdalla piikkimäisesti ja lähtevät nopeasti laskuun. Tuntuu väännön alenemisena,
- vääntö ailahtelee tasakaasulla kiihdyttäessä.
Nyt laitettu:
- kaasuläppä, ei vaikutusta
- jarrutehostimen letkun takaiskuventtiili, ei vaikutusta
- hukkaportin säätösolenoidi vaihdettu. Nyt ahdot nousevat 2000rpm kohdalla ja vääntö kasvaa tasaisesti, sekä kone vetää loppuun asti. Kierrokset eivät jää enää vaihdossa ylös vaan lähtevät rauhallisesti laskemaan.
Vääntö ailahtelee kuitenkin piru vie vielä tasakaasulla.
EX: 9³SS BioPower
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Pidän kierrosten jäämistä 1-2sekunniksi vaihtojen yhteydessä vain hyvänä asiana. Ei kannata ressata asiasta. Uskoisin sen olevan ihan suunniteltu juttu, softatekninen. Jos kierokset romahtaisivat samantien tyhjäkäynnille kun kytkin painetaan pohjaan, niin kone kokisi aikamoisen jysäyksen kun kytkin vaihdon jälkeen vapautetaan kun kierrokset yhtä-äkkiä pomppaavat vedon ollessa päällä sitten. Ei tee hyvää millekkään osalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Uskon kyllä, että kyseessä on vika jos kierrokset jäävät ylös vähäksikin aikaa. Sain sen joka tapauksessa nyt pois tuolla solenoidin vaihdolla. Vauhtipyörä on koneessa sitä varten, että kierrosten vaihtelu on rauhallisempaa ilman muita kikkailuja kaasuläpällä tms. Muutenkin tuo B207 on kierrosherkkyydeltään ja luonteeltaan niin järkyttävä maamoottori, ettei lisäviive ole ainakaan omaan mieleen.Pakari kirjoitti:Pidän kierrosten jäämistä 1-2sekunniksi vaihtojen yhteydessä vain hyvänä asiana. Ei kannata ressata asiasta. Uskoisin sen olevan ihan suunniteltu juttu, softatekninen. Jos kierokset romahtaisivat samantien tyhjäkäynnille kun kytkin painetaan pohjaan, niin kone kokisi aikamoisen jysäyksen kun kytkin vaihdon jälkeen vapautetaan kun kierrokset yhtä-äkkiä pomppaavat vedon ollessa päällä sitten. Ei tee hyvää millekkään osalle.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Se on siinä turbon painekellon päällä ja maksaa 40€ Metroautossa tai saa noita useammastakin varaosaliikkeestä: http://i40.photobucket.com/albums/e209/ ... tegate.jpg
Tossa eilen vielä kikkailin ja ilmeisesti tuo takaisku teki osansa ongelmavyyhtiin. Laitoin vanhan takaiskun paikalleen ja kone ei vetänyt yhtä äkäisesti ylös asti. Uusi takaisku takaisin kiinni ja homma ok. Sen verran halpoja komponentteja nuo, että suosittelen tilaamaan kaksi takaiskua ja säätösolenoidin samaan.
Vielä kun keksisi mistä tuo väännön alilahtelu johtuu. Voihan olla, että takaiskun vaihdon jälkeen nuo alipaineletkun liittimet vuotavat. Koitan vielä tänään tulppaamalla tuon imusarjan alipainelähdön kokonaan.
Tossa eilen vielä kikkailin ja ilmeisesti tuo takaisku teki osansa ongelmavyyhtiin. Laitoin vanhan takaiskun paikalleen ja kone ei vetänyt yhtä äkäisesti ylös asti. Uusi takaisku takaisin kiinni ja homma ok. Sen verran halpoja komponentteja nuo, että suosittelen tilaamaan kaksi takaiskua ja säätösolenoidin samaan.
Vielä kun keksisi mistä tuo väännön alilahtelu johtuu. Voihan olla, että takaiskun vaihdon jälkeen nuo alipaineletkun liittimet vuotavat. Koitan vielä tänään tulppaamalla tuon imusarjan alipainelähdön kokonaan.
EX: 9³SS BioPower
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Ootko nollannu adaptaatiot kun oot noin paljon osia vaihtanu jotka vaikuttaa aika paljon asiaan? Eli akun kenkä irti joksikin aikaa ja sitten koeajoille.
Mutta se kaasuläppäkotelon voisit tarkistaa ja jos mahdollista testata varmasti ehjällä kotelolle/antureilla.
Mutta se kaasuläppäkotelon voisit tarkistaa ja jos mahdollista testata varmasti ehjällä kotelolle/antureilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Moi, joo aina on ollut akku irti rempassa. Kaasuläppäkotelo on tuore, joten pitäisi olla kunnossa.
Kytkin kotelon johtoon ennen asennusta ja katsoin miten läppä liikkuu polkimen mukaan ja aika tasasta oli liike vrt. vanha 200tkm ajettu.
Kytkin kotelon johtoon ennen asennusta ja katsoin miten läppä liikkuu polkimen mukaan ja aika tasasta oli liike vrt. vanha 200tkm ajettu.
EX: 9³SS BioPower
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=129238
Lukaiseppas tuo topicci läpi. Tuossa oli juttua että jos laittaa uuden mallisen kotelon vanhan tilalle voi tulla softaongelmia, tai läpän ohjausta täytyisi jotenkin muuttaa jos oikein ymmärsin.
Lukaiseppas tuo topicci läpi. Tuossa oli juttua että jos laittaa uuden mallisen kotelon vanhan tilalle voi tulla softaongelmia, tai läpän ohjausta täytyisi jotenkin muuttaa jos oikein ymmärsin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Kiitos, pitää lukea tässä kun kerkiää. Kaasuläppä ei ole uuden mallinen, vaan MY03-06, eli sopii suoraan auton vakio liittimiin.
Softassa oli aikasemmin ongelmia, rajun nykiminen ja sitä säädettiin softaajan kanssa. Homma parani, mutta tuota alahtelua ei saatu pois. Emme myöskään takertuneet ongelmaan, koska autossa oli niin paljon muita vikakohteita, kuten tässä topicissa mainitut.
Seuraavaksi koko ahtopainelinjan koeponnistus ja uudelleen softaukseen varmaan. Voihan siellä vielä vuotaa esim. by pass yms.
Softassa oli aikasemmin ongelmia, rajun nykiminen ja sitä säädettiin softaajan kanssa. Homma parani, mutta tuota alahtelua ei saatu pois. Emme myöskään takertuneet ongelmaan, koska autossa oli niin paljon muita vikakohteita, kuten tässä topicissa mainitut.
Seuraavaksi koko ahtopainelinjan koeponnistus ja uudelleen softaukseen varmaan. Voihan siellä vielä vuotaa esim. by pass yms.
EX: 9³SS BioPower
Re: B207L koneen kierrokset laskee hitaasti
Pässin kalvo on yksi mahdollinen, ja hyvin todennäköinen jos sitä ei ole koskaan vaihdettu. Itseltäni löytyi tälläinen tuosta edellisestä kaarasta
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89