Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Kertokaapa, minkälaisia ne ovat käytännössä mittattuna lukuina ja ajossa, kun käytössämme on nämä T5 Suite -ohjelmistot? Ennen oli itselläni Maptunin lastu, ahtopaine nousi sinne 1,2-1,25 bar OBD:n mukaan. 80-120km/h kiihtyvyysalue oli siinä 4s 3. vaihteella, 6s 4. vaihteella ja noin 10s 5. vaihteella. 0-100km/h päästeli noin 7sekunttiin. Mailiaika olisiko ollut jotain 15-16s. Paljonko ovat Viggenin arvot esimerkiksi vakiona?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Stage1 9000 Aero manuaali:
80-120 noin 3,5s
0-100 noin 6,5s
Varttimailiaika vakiolla 14,9s, ite ei tullut mitattuun.
80-120 noin 3,5s
0-100 noin 6,5s
Varttimailiaika vakiolla 14,9s, ite ei tullut mitattuun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Paljonko ahtoja?Henkka #2283 kirjoitti:Stage1 9000 Aero manuaali:
80-120 noin 3,5s
0-100 noin 6,5s
Varttimailiaika vakiolla 14,9s, ite ei tullut mitattuun.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Muistaakseni piikkasi lähelle 1,3 ja siitä laski tasaisesti kierrosten myötä lähemmäs yhtä. Siitä on vuosia kun Hook tuon stagen teki, niin muistikuvat ovat hieman hataria.juhokare kirjoitti:Paljonko ahtoja?Henkka #2283 kirjoitti:Stage1 9000 Aero manuaali:
80-120 noin 3,5s
0-100 noin 6,5s
Varttimailiaika vakiolla 14,9s, ite ei tullut mitattuun.
Auto on vielä veljellä, joten kelien kuivuttua pitää verestää muistoja

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Minulla menee max-ahdot sinne 1,2 baariin - ehkä hieman yli. Onko se teidän mielestänne kohdillaan?
Kiihtyvyys 80-120km/h, -5 C-astetta nastarenkailla ja suht' hyvä pito:
3. vaihde 4,6s
4. vaihde 6,2s
5. vaihe 10,2s
Onko nämä kohdillaan? Pahoin pelkään, että oireena omassa autossani on se että siellä aktuaattori antaa periksi. Asiasta ei ole varmuutta tai perusahdot eivät ole kohdillaan.
Kiihtyvyys 80-120km/h, -5 C-astetta nastarenkailla ja suht' hyvä pito:
3. vaihde 4,6s
4. vaihde 6,2s
5. vaihe 10,2s
Onko nämä kohdillaan? Pahoin pelkään, että oireena omassa autossani on se että siellä aktuaattori antaa periksi. Asiasta ei ole varmuutta tai perusahdot eivät ole kohdillaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Onko Henkka sinulla (tai oli) tuo Aero italian-Aero vai ihan oikea 2.3T? Ei ole ihme jos tuollaisiin lukemiin pääset!
Oletan, että se on 2.3T.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Ihan aito ruotsituonti Solnan lähiöstä 120000 ajettuna 

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Lentävä lähtö vai 80km/h tasanopeudesta kaasu pohjaan?juhokare kirjoitti:Minulla menee max-ahdot sinne 1,2 baariin - ehkä hieman yli. Onko se teidän mielestänne kohdillaan?
Kiihtyvyys 80-120km/h, -5 C-astetta nastarenkailla ja suht' hyvä pito:
3. vaihde 4,6s
4. vaihde 6,2s
5. vaihe 10,2s
Onko nämä kohdillaan? Pahoin pelkään, että oireena omassa autossani on se että siellä aktuaattori antaa periksi. Asiasta ei ole varmuutta tai perusahdot eivät ole kohdillaan.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Lentävä eli n. 70-125
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
No, ovatko ajat hyvät?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Ei nuo mun mielestä ihan ole sitä mitä pitäisi. Toisaalta en ole stage1 Saabilla ajanut pitkään aikaan. Oma menee osakaasullakin tuon 80-120 välin vajaaseen neljään sekuntiin, mutta toisaalta se ei olekaan stage1...
http://www.youtube.com/watch?v=2TxA1MYzS9E
http://www.youtube.com/watch?v=2TxA1MYzS9E
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Olen samaa mieltä. Arvot eivät ole kohdillaan. Voihan se olla ettei aktuaattori jaksa pidellä paineita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Jospa kiinnitetään hieman huomiota kaluston yksityiskohtiin jos oikeasti verrataan mitattuja lukemia ja tehdään johtopäätelmiä:
Aloitetaan vaikka koneista ja softasta:
- Mawericilla lienee automaatti, 2,3 kone, pikkasen erilainen pottu ja E85 ainakin toisinaan käytössä. 1 bar paineilla sieltä saa melkein 100 Nm enemmän vääntöä kuin 2 litraisesta bensalla 1,1 bar paineilla.
Tuo ero merkitsee melkoisesti kiihtyvyydessä silloin kun renkaat pitää koko ajan.
Hukkaportin pitävyys tulee käytännössä esiin vasta lähempänä 5000 rpm.
Kolkin välityssuhteilla 120 km/h nopeus kolmosella saavutetaan juuri 5000 kierroksen kohdalla joten lopputulokseen sille ei ole merkitystä.
Vakioputkistolla ei ole juurikaan merkitystä bensasoftalla tungetaanko koneeseen 1,1 vai 1,2 bar ahtopainetta, koneen hengitys on siinä vaiheessa jo aika tukossa. Enemmän on merkitystä jo sillä miten tukkoinen yleensä alkuperäinen takavaimennin on.
Aloitetaan vaikka koneista ja softasta:
- Mawericilla lienee automaatti, 2,3 kone, pikkasen erilainen pottu ja E85 ainakin toisinaan käytössä. 1 bar paineilla sieltä saa melkein 100 Nm enemmän vääntöä kuin 2 litraisesta bensalla 1,1 bar paineilla.
Tuo ero merkitsee melkoisesti kiihtyvyydessä silloin kun renkaat pitää koko ajan.
Hukkaportin pitävyys tulee käytännössä esiin vasta lähempänä 5000 rpm.
Kolkin välityssuhteilla 120 km/h nopeus kolmosella saavutetaan juuri 5000 kierroksen kohdalla joten lopputulokseen sille ei ole merkitystä.
Vakioputkistolla ei ole juurikaan merkitystä bensasoftalla tungetaanko koneeseen 1,1 vai 1,2 bar ahtopainetta, koneen hengitys on siinä vaiheessa jo aika tukossa. Enemmän on merkitystä jo sillä miten tukkoinen yleensä alkuperäinen takavaimennin on.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Onko tämän hetken saabisteilla muistissa että kunnossa olevasta T5-motista saa 15-20hv enemmän kuin nimellinen eli tässä tapauksessa autossani pitäisi olla n 245hv tehoja olettaen että se on kunnossa. Vääntöä noin 370-380nm todellisuudessa samassa suhteessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit
Nii ja alvit päälle niin 303hv...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ