Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuollahan näistä on myös kirjottelua:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66&start=0
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nyt se alkoi kulkemaan. Kyllä nuo aikaisemmat luvut olivat oikeasti surkeita huolimatta Vesan puheista. Liekkö syynä sitten pito kun nyt täällä on todella kuivuneet nämä pikitiet. Nyt riittää pito, alla nastarenkaat Nokian HKPL 7 205/55R16.

80-120km/h

3. gear 4,3s
4. gear 5,8s
5. gear 9,7s

Lämpötila noin +4 C-astetta ja ilma oli selkeä ja tuuleton. Tie oli pitävä ja tasainen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

En ymmärrä viittausta mutta hyvä että sait aikaan lukemat mitä toivoit.

Ennakkovaroituksena jo mikäli aiot kesähelteillä saman toistaa. Ahtopaineohjatussa T5 järjestelmässä imuilman lämpeneminen johtaa vähempään happimäärään moottorissa samalla paineella kuin nollakeleillä.
-> vähemmän vääntöä, huonommat tulokset.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

vesa67 kirjoitti:En ymmärrä viittausta mutta hyvä että sait aikaan lukemat mitä toivoit.

Ennakkovaroituksena jo mikäli aiot kesähelteillä saman toistaa. Ahtopaineohjatussa T5 järjestelmässä imuilman lämpeneminen johtaa vähempään happimäärään moottorissa samalla paineella kuin nollakeleillä.
-> vähemmän vääntöä, huonommat tulokset.
Sain käsityksen, että aikaisemmat kiihdytyslukemani olivat hyvänlaiset tai odotunlaiset. Ne eivät kuitenkaan olleet hyvät ja sitten täällä muut vertailevat isompiin motteihin, niin sekin hämää. Onneksi minulla on ollut vastaavanlainen auto 5-6 vuotta sitten saman tason softalla niin tiesin mitä odottaa ja toivoa.

Seuraavaksi kesägummit alle ja dynoon. :) Tietysti joo, pitäähän auto putsauttaa (itse).

Joo ja tiedän, suorituskyky kyllä laskee +35 asteen helteillä. :) Asia tiedossa siis.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin ja yleensä siinä dynossa missä ole käyttänyt, on noin +20 astetta lämmintä, joka verottaa hieman lukemia, mutta pitäisi sieltä nyt 235-240 hv irrota. Alvit on tässä jo mukana.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Selkeä hyvä puoli on myös se, että kulutus on laskenut muutaman desin keskiarvona.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Vs: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

juhokare kirjoitti:Selkeä hyvä puoli on myös se, että kulutus on laskenut muutaman desin keskiarvona.
Juu, yksi parhaimmista puolista. Stage 3lla onkin sitten jo vähän vaikeampaa saada vakiota pienempää kulutusta ;)

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tehonmittaus ei mennyt kuten normaalisti on mennyt. Autossahan on rajoitin 6000rpm asti ja jätkä lopetti vedon siinä 5000rpm:n kohdilla. Väännöt kuitenkin saatiin ihan realistisesti käsittääkseni: 403Nm. Tehot jäivät alle siitäkin mitä mitattiin pari vuotta sitten ennen viritystäni. Silloin ne olivat 210hv ja nyt 207hv.

Kuten sanoin, jätkä halusi vängätä vedon yhteen ja lopetti ennen aikojaan tehonmittauksen. Luulen, että autosta varmastikin irtoaa se noin 400Nm ja tehoja 250hv. Renkaina 225/45R17 Michelin, uudet.

Väitti, että autossa on teknistä vikaa. Sanoin, ettei varmasti ole. Sitten väitti, että vika on saabistin softassa, siitä en ollut niinkään varma. Jos auton nimellinen teho on noin 230hv ja saadaan toimivasta autosta noin 207hv, niin missä vika?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö viritys oo onnistunu jos ei enempää ku 10% tuu tehohäviötä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti:Tehonmittaus ei mennyt kuten normaalisti on mennyt. Autossahan on rajoitin 6000rpm asti ja jätkä lopetti vedon siinä 5000rpm:n kohdilla. Väännöt kuitenkin saatiin ihan realistisesti käsittääkseni: 403Nm. Tehot jäivät alle siitäkin mitä mitattiin pari vuotta sitten ennen viritystäni. Silloin ne olivat 210hv ja nyt 207hv.
Laitahan käyrää nähtäville.
juhokare kirjoitti: Väitti, että autossa on teknistä vikaa. Sanoin, ettei varmasti ole. Sitten väitti, että vika on saabistin softassa, siitä en ollut niinkään varma. Jos auton nimellinen teho on noin 230hv ja saadaan toimivasta autosta noin 207hv, niin missä vika?
Autossa tai mittauksessa. Näillä spekseillä on mahdotonta sanoa tuon tarkemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse luulen, että mittauksessa oli vika nimenomaan. Olisin halunut tarkastaa jollain toisella dynolla, mutta se ei luonnistunut, kun en saanut mittausaikaa.

Onko olemassa mitään aika luotettavia gps(/obd)-mittausdynolaitteita, jotka asennetaan samaan tyyliin kuin navigaattorit? Näkisin joitain suuntia. Ennen niitä oli olemassa, viime vuosikymmenellä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja mitä luotettavampi gps-dyno, niin sitä parempi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja aero »

Tahkoat varttimailia tarpeeksi monta kertaa niin voit saada teholuokan selville, mutta kyllähän noissa kenttätesteissä aina vaikuttaa maasto, tuulet yms tekijät.

Tokihan verrokkipenkillä saisi uskottavan vertailun, mutta kai siitä penkistä jotain muitakin kokemuksia ihmisillä on?

Oliko tehokäyrä vielä kuinka roimasti nousussa siinä 5krpm kohdalla, kun vetäjä lopetti vedon? Sanoiko hän mitään muuta mainitsemastaan teknisestä viasta? Miksi olet absoluuttisen varma, ettei teknistä vikaa voi olla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tämän päivän stage1 tai stage1+ T5-Saabit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Softa pyytää 1,1 bar ja ennakko 10 asteen paikkeilla. Ei todellakaan irtoa 400Nm sellaisilla pyynneillä bensalla. Penkki on roimasti perseellään tai ahdot piikkaa rajusti yli keskialueella.
Huipputeho vakioputkistolla ja T25:lla voi olla 220-230hp mutta riippuu putkiston tukkoisuudesta, ahtimen ja hukkaportin toimivuudesta, tuleeko nakuvaroituksia mitkä laskee tehoja jne. Täältä käsin ei voi mitenkään tietää ilman suitella ajettuja can-logeja että mitä siellä on tapahtunut.
Oliko ahtologia samalla käyrällä näkyvissä ?
Kierrosrajoitin softassa on 6400 rpm.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin