Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Katastuskonttorilla vaativat kaikkien muiden herkkujen lisäksi muutoskatsastusta jousille, kun auton perä kerta on tavallista matalammalla. Tästä oli puhetta jo vuosi sitten autoa ostaessa edellisen omistajan kanssa, elikkä että jaksavat aina katsastaessa vaatia tuota muutoskatsastusta, vaikkei sitä ilmeisesti tarvitisisi. Auto on siis 9-5 vm. -99 farkku eli wagoni, ja siihen on jo vuosia sitten asennettu Saabin alkuperäiset madallusjouset iskareineen, perä on siis muutaman sentin "normaalia" alempana.
Edellinen omistaja on siis saanut katsastettua aina järkeä puhumalla ilman muutoskatsastuksia. Minä en ehkä osaa olla tarpeeksi vakuuttava, joten mietin, liekkö asiasta olemassa/saatavissa jotain mustaa valkoisella. Mitään papereita itse jousien mallista/asennuksesta ei sen kummemmin ole. Tuossa vasta ilmestyneessä kevättarjouksessakin näytti olevan useamman mallin jousia, onko nämä madallusjouset vielä eri juttu.
Toivottavasti asia kävi selväksi, ei tullut kaikista loogisin teksti. Kiitoksia etukäteen kaikille jotka viitsivät jelppiä.
Edellinen omistaja on siis saanut katsastettua aina järkeä puhumalla ilman muutoskatsastuksia. Minä en ehkä osaa olla tarpeeksi vakuuttava, joten mietin, liekkö asiasta olemassa/saatavissa jotain mustaa valkoisella. Mitään papereita itse jousien mallista/asennuksesta ei sen kummemmin ole. Tuossa vasta ilmestyneessä kevättarjouksessakin näytti olevan useamman mallin jousia, onko nämä madallusjouset vielä eri juttu.
Toivottavasti asia kävi selväksi, ei tullut kaikista loogisin teksti. Kiitoksia etukäteen kaikille jotka viitsivät jelppiä.
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Kyseessä lienee ns. sport-alusta. Mikäli tuommoiset jouset on vaihdettu alkuperäisten tilalle pitäisi auto muutoskatsastaa. Jos kyseessä on sport alusta niin ihmettelen suuresti jos katsastusmies yleensäkään huomaa sen olemassa oloa. Jos taas asiasta on mennyt itse kysylemään niin sitten on suu auennut väärässä paikassa. Itse olen ratkaissut ongelman kahdella eri tavalla
a. olen ostanut mallin, jossa on jo tehtaalta matalampi alusta
b. tehnyt suosiolla muutoskatsastuksen (yleensä seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä).
a. olen ostanut mallin, jossa on jo tehtaalta matalampi alusta
b. tehnyt suosiolla muutoskatsastuksen (yleensä seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Muutoskatastuksen hinta kannattaa sitten selvittää etukäteen useammalta konttorilta! Seinäjoella oli vuosi sitten hintahaitari 25€-125€!!! enkä muuttanu kun 35mm matalemmat jouset ja 19" vanteet 17" tilalle Mondeoon.. Otteeseen tuli 2% muutos.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Kyseessä siis tosiaan alkuperäisten tilalle laitettu. Itse en tietenkään mennyt asiasta utelemaan, katsastusmies vaan sanoi että hyvin se sinne passaa, mutta matalempi on...
Pitänee ruveta soittelemaan noita muutoskatsastuksien hintoja jos eivät muuten hyväksy. Mitä yleensä vaativat muutoskatsastuksen yhteydessä? Tüv-paperista olen haun kautta lukenut, se pitäisi ainakin etsiä...
Pitänee ruveta soittelemaan noita muutoskatsastuksien hintoja jos eivät muuten hyväksy. Mitä yleensä vaativat muutoskatsastuksen yhteydessä? Tüv-paperista olen haun kautta lukenut, se pitäisi ainakin etsiä...
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Jos siitä on olemassa paperit että tilalle on vaihdettu tehtaan alkuperäiset madallusjouset, vaihda konttoria... Kyselin itse vuosi sitten pitääkö muutoskatsastaa jos laittaa alle Saabin omat sport-alustan jouset, eli tehtaan valinnaisvarusteeksi kuuluneen alustan jouset. Eivät edes empineet kun sanoivat että ei tarvitse muutoskatsastaa jos se jousitus on ollut samassa mallisarjassa vaihtoehtoisena valintanaholappa kirjoitti:Katastuskonttorilla vaativat kaikkien muiden herkkujen lisäksi muutoskatsastusta jousille, kun auton perä kerta on tavallista matalammalla. Tästä oli puhetta jo vuosi sitten autoa ostaessa edellisen omistajan kanssa, elikkä että jaksavat aina katsastaessa vaatia tuota muutoskatsastusta, vaikkei sitä ilmeisesti tarvitisisi. Auto on siis 9-5 vm. -99 farkku eli wagoni, ja siihen on jo vuosia sitten asennettu Saabin alkuperäiset madallusjouset iskareineen, perä on siis muutaman sentin "normaalia" alempana.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Tuv-todistus riittää. En tiä sit saisko niitä marmorilta erikseen tai jos joku kanssa harrastaja vois ottaa omasta erikseen ostamastaan sarjan tuv-lapusta kuvan ja laittaa sen mailiin jonka vois sit tulostella... Mietteitä vaan.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Tästä hommasta on menossa kunnon vääntö trafin kanssa (ei itsellä) mutta eräällä varaosa/tarvike myyjällä
Eli autoon vaihedettu säädettävä alusta sarja mutta korkeutta ei muutettu niin mukamas tuv Lappu ei kelpaa/ pitäs muutos katsastaa... Saas nähä mitä tulee... Jos menee läpi niin Trafi joutuu antamaan periksi koko homman
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eli autoon vaihedettu säädettävä alusta sarja mutta korkeutta ei muutettu niin mukamas tuv Lappu ei kelpaa/ pitäs muutos katsastaa... Saas nähä mitä tulee... Jos menee läpi niin Trafi joutuu antamaan periksi koko homman
Sent from my iPhone using Tapatalk
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??)
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Asiaa tosiaan hieman vaikeuttaa se, että jousista ole papereita, vain se suullinen tieto että ovat saabin alkuperäiset, ns. vaihtoehtoiset jouset (luotan siis tähän, mutta sehän ei vielä riitä). Jos jollain sattuu olemaan noista sport jousista se tüv-paperi, niin vähintään kiitollisena ottaisin vastaan.
Ja tuosta konttorin vaihdosta: kun vikalista on haettu, niin onnistuuko konttorin vaihto vain uudelleen katsastamalla, vai onnistuuko sitenkään, jos katsastusaika jo mennyt? Voisin tietysti käydä katsastamassa auton siellä, jossa se on aina ennenkin mutinoitta katsastettu (mikä tietenkin olisi pitänyt alunperinkin tehdä, tuijotin vaan liiaksi hintaa)
Ja tuosta konttorin vaihdosta: kun vikalista on haettu, niin onnistuuko konttorin vaihto vain uudelleen katsastamalla, vai onnistuuko sitenkään, jos katsastusaika jo mennyt? Voisin tietysti käydä katsastamassa auton siellä, jossa se on aina ennenkin mutinoitta katsastettu (mikä tietenkin olisi pitänyt alunperinkin tehdä, tuijotin vaan liiaksi hintaa)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Katsastaminen pitäis kyllä onnistua muuallakin vikalistan haun jälkeen. Joutuu toki maksaa uudelleen katsastus maksun (voin olla kyllä vääräs, mutu tuntumaa). Jos ovat saabin OEM-jouset niin ainakin uutena niissä on semmoset värikoodi tarrat kiinni jossa on myös numero sarja jolla selviää mikä jousi on kyseessä. Omaani kun vaihdoin sport-jouset normien tilalle niin oli ainakin vielä tarrat kiinni 240tkm oli ajettu, että aika hyvin pitäis pysyä kiinni.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Mistä ihmeestä se katsuri tiesi että on vaihdettu sport-alustaan? Osaako se osanumerot tai värikoodit ulkoa? Onko ne enää edes näkyvissä? Madallushan on kokonaista 10mm, eli jos sen silmällä erottaa ilman vertailuautoa vieressä niin aika seppo on, tai hc saabisti. Varsinkin kun väsynyt normialusta saattaa olla matalampi. Itse kun vaihdoin niin katsuri vaan totesi että uudet jouset jne, ja kun oli saabin tarrat vielä näkyvissä niin ei kysellyt sen enempää. Osien likaantuessa ne ei enää näytä uusilta, niin ei ole ekan kerran jälkeen mitään keskustelua asiasta tullut.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Katsurihan ei tiennyt mihin jouset on vaihettu, mutta perä on tosiaan sen verta alempana että moni kyseleekin mitä kuletan jatkuvasti kontissa. Veikkaan siis että perä on enempi kuin sen 10 mm alempana, mikä taas tarkoittas sitä, ettei ole sport alusta tässä tai sitten sekin on väsynyt. Pitää siis oikeasti käydä vähän tutkailemassa, mitä jousissa lukee jos lukee mitään.
Saabilta kun ei alkuperäisenä taida mitään muita madallusjousia saada....(?)
Saabilta kun ei alkuperäisenä taida mitään muita madallusjousia saada....(?)
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Näin minä olen ymmärtänyt, mutta olen ollut jo tänäänkin aikaisemminkin väärässä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Hieman nyt kyllä haiskahtaa tuo Saab originaali alusta. Ja se että useampi katsastuksen suorittaja olisi huomannut tuon. 35mm madallus ja siihen pienellä ET:llä olevat tuuninki vanteet, jotka raapii lokasuojien kaaria, niin mummokin huomaa eron. Aeron/sport alustan eroa ei ole kovinkaan helppo huomata. Osien tiedot pitää luonnollisesti vastata esittämiäsi papereita. Saabin huollosta itse kyselisin paperit. Helpointa olisi kyllä se mitä on jo ehdotettu, että kokeilee katsastaa toisella konttorilla. Jos osat vahoja, niin ostaa uuden sarjan paperilla tai palauttaa orginaaliksi.
Laitappas kuva auton sivuprofiilista. Kiinnostaisi nähdä miltä näyttää.
Laitappas kuva auton sivuprofiilista. Kiinnostaisi nähdä miltä näyttää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
mutta jos kaverilla on vain peräpää matalemmalla niin kuin ymmärsin niin näkeehän tuon puolisokea mummokin että jokin on pielessä
Vaihtaa vaan myös eteen jouset, eihän kukaan edes oikeasti halua että autossa on keula ylempänä
Vai haluaako?
Vaihtaa vaan myös eteen jouset, eihän kukaan edes oikeasti halua että autossa on keula ylempänä
Vai haluaako?
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Saabin orginaali alustasarjassa tulee mukana 4 jousta. Niillä auto on vaaterissa. Jos jotain muuta, niin autossa vikaa ja ihan oikeutetusti katsastus ei mene läpi. Saabiin sport alusta jäykistää hieman alustaa ja madaltaa todella maltillisesti. Saahan tuonne laitettua mitä tahansa jousia, ja laikallakin voi lyhentää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96