nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

kun nyt päätin tämän ex-tubojumin tonnarin pitää ittelläni kun on niin mukava ajella ja öljyä ei kulu olleenkaan, niin toki heti kyselen vinkkejä miten tähän 1993 vuosimalliin niitä kannattaa alkaa hakea kun ei ole trionic vaan di/apc magneettiventtiililla ja matalapaineturbo. haulla löytyi niin hajanaista juttua ja ei oikeen mitään sopivaa tähän komboon. Jos olen oikein käsittänyt niin mikään suora softaus ei toimi kun ei ole trionic.
Paikaltaan lähdetteässä automaatilla ottaa satasen noin 10-11 sekassa, pakkoykkönen/pakkokakkonen taktiikalla menee johonkin 9 sekuntiin, ja ohituskiihtyvvyys erittäin hyvä joten lienee suht hyvin alkuperäiset tehot vielä tallella.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Muistinvaraisen (=epäluotettavan) tiedon mukaan tuossa ei ole ollenkaan välijäähdytintä. Se rajoittaa mahdollista tehostamista aika paljon, joten moinen pitäisi varmaan asennella ennen kuin alkaa ahtoja nostamaan.

Tuo DI/APC on tosiaan melko hankala, jotain lastuja siihenkin löytyy mutta niiden toimivuus tuppaa olemaan vähän niin ja näin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mitä lukee konepellin oik. kulma tarrassa?
Atm. vedot D:llä. (Jalka lattiassa), jotta antaa kickin.
Pakko 1:stä ei tartte käyttää kuin jyrkässä mäessä kuorman kanssa!
Eikä juurikaan muitakaan vaihteita kuin korkeintaan 3 kaupungissa, jos haluaa ettei hypi 4:lle.
Onkosse muuten 2.0 vai 2.3 koneella. Veikkaisin 2.0..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Jos on pakko alkaa virittämään niin itse laittaisin tohon bleediventtiilin ja sitten laajakaistalambdan ja nakuledin valvomaan mäntäpistiäisten varalta. Varmaan myös bensapaineensäätimen vaihdolla voi saada soppaa paremmin isommille ahdoille. Ja toki coolerin tarviit. Tolla setupilla päässee johonkin 220-250 hv.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Juu eli 2.0 matalapaine tolla ankeimmalla kombolla muutenkin, DI/APC, magnettiventtiili, Ei kuuleria. Tarvii tai ei pakkovaihteita niin kiihtyy aivan selvästi paremmin pakko1 kierrokset tappiin lähes ja pakko 2 manuaalisesti silmään ja kierrokset tappiin. Tässä siis kyseessä hitosti ajettu vanha sotaratsu joka kuitenkin toimii hyvin ja pitkää leimaa, ja tekis mieli huvikseen kutitella tosta varmaan auton viimeiseksi kesäksi jotain 50-70 hv lisää.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja aero »

IC keulalle ja lastut sisään on hyvä alku, vaikka DI/APC:n kalibrointikiihdytykset melkoista taidetta ovatkin.

Jaa niin, onkos tuossa vielä kuskin jalkatilassa rajapainekytkin fuel-cutia varten? Jos on, niin joko ruuvaa sen tappiinsa tai vetää piuhat pokkana yhteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

aero, laitapa tarkempaa tietoa mistä moinen löytyy niin katselen huomenna. entinen kokemus turboista lähinnä ysisatasesta jonka joku oli jo ruuvannut aivan ylipaineille ja joku pajeron turbo jossa nimenomaan hukkaportin tangolla väännettin paineita lisää
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja aero »

Se rajapainekytkin (tai ylipainekytkin)? Jos se on samassa paikassa saman näköisenä kuin MY89:ssä, niin kuskin jalkatilassa, jossain siellä polkimien yläpuolella sellainen valkoinen möykky, johon menee letku ja pari piuhaa. Sen tarkoitus on siis katkaista polttoaineensyöttö ahtojen noustessa liian korkeaksi ja se voi muodostua ongelmaksi, jos ahtopainetta lähtee nostamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

tänään asenneltiin saabin alkuperäinen aika pieni cooleri, taisi olla 2.3t mallista ja samalla takapönttö tiputettiin pois ja korvattiin katista lähtien suoralla kolmen tuuman rosteriputkella. ainakin äänet on mukavat. (halpa) tarvikebleedi hommattu, mihin väliin järkevintä asentaa. aero:nikille: tässä ei ole rajapainekytkintä, ainakaan polkimien lähettyvillä. Selvästi jo kulkee terävämmin ja rahaa meni romuttamolta ostettuun kuuleriin 55 € ja 3" rosteriputkea kaverin varastoista + pari kiinnikettä 0 €. Mukavan halpaa! Bleedi maksoi 39 euroa, vielä siis järkevin paikka sille hakusessa.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: nyt sitten seuraava vaihe eli mistä tehoja lisää

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Paras paikka sille bleedille lienee W-letkussa, joka on kaiketi sulla se keskimmäinen magneettiventtiililtä lähtevä letku.

Varoitan kuitenkin vielä, että tolla bleedi-systeemillä ilman nakuledejä ja seosmittareita on hyvin helppoa saada männät sulamaan...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Vastaa Viestiin