Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Itse vaihdoin viikonloppunna eteen uudet levyt ja palat. Kokemuksesta viisastuneena pyysin fixuksesta brembon levyt ja ferodon palat. Hintaero on naurettava halpislevyihin verrattuna ja odotettu käyttöikä kuitenkin huomattavan pitkä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24614
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
jäi vastaus saamatta edellisellä sivulla joten kysytään uudestaan. onko uudet palat ja levyt rauhallisesti jarruttelemalla ajettu sisään.
ettei nautittu stage voimasta ja jarrutus vesilammikkoon = levy kiero.
ettei nautittu stage voimasta ja jarrutus vesilammikkoon = levy kiero.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Kuinka paljon noilla laikoilla on päästelty oikein kun ne ovat noin kuluneet jo?
Mikä noissa kuvissa kiinnittää huomiota niin toi olake reuna levyn ulkoreunalla joka tulee siitä että jarrupala ei "yllä" jostakin syystä jarrulevyn ulkoreunalle asti.
Tämä "karstaolake" aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia.
Onkohan noi laikat oikean kokoiset.
Mikä noissa kuvissa kiinnittää huomiota niin toi olake reuna levyn ulkoreunalla joka tulee siitä että jarrupala ei "yllä" jostakin syystä jarrulevyn ulkoreunalle asti.
Tämä "karstaolake" aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia.
Onkohan noi laikat oikean kokoiset.
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
On ajettu ja jarruteltu iisisti ja ei ole stage-päivityksiä koneessa.nalleolut kirjoitti:jäi vastaus saamatta edellisellä sivulla joten kysytään uudestaan. onko uudet palat ja levyt rauhallisesti jarruttelemalla ajettu sisään.
ettei nautittu stage voimasta ja jarrutus vesilammikkoon = levy kiero.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Muutaman kuukauden noilla on ajettu. Olake.. Mitä nyt noita autoja on ollut alla, niin tuota reunaa on levyihin aina tullut.ysifemma kirjoitti:Kuinka paljon noilla laikoilla on päästelty oikein kun ne ovat noin kuluneet jo?
Mikä noissa kuvissa kiinnittää huomiota niin toi olake reuna levyn ulkoreunalla joka tulee siitä että jarrupala ei "yllä" jostakin syystä jarrulevyn ulkoreunalle asti.
Tämä "karstaolake" aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia.
Onkohan noi laikat oikean kokoiset.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Vaikka ite tarvikelevyt ei kierot olisikaan, voi halpis jarrupaloista tarttua palamatskua levyyn epätasaisesti.
Ilmenee sitten tärinänä jarruttaessa kun levyn paksuus vaihtelee...
Tämän takia myös esim. rata-ajon jäljilta olisi hyvä jäähdytellä jarruja hetki ennen pysäköintiä, eikä missään nimessä pääjarrupaloihin vaikuttavalla käsijarrulla parkkiin...
Ilmenee sitten tärinänä jarruttaessa kun levyn paksuus vaihtelee...
Tämän takia myös esim. rata-ajon jäljilta olisi hyvä jäähdytellä jarruja hetki ennen pysäköintiä, eikä missään nimessä pääjarrupaloihin vaikuttavalla käsijarrulla parkkiin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Tätä olen pohtinut itsekin, että voisko tuossa olla mahdollinen töppö. Ajoittain levynpinta on omituisen tumma, ikäänkuin siihen olisi jäänyt kiinni palamatskua.Coltti kirjoitti:Vaikka ite tarvikelevyt ei kierot olisikaan, voi halpis jarrupaloista tarttua palamatskua levyyn epätasaisesti.
Ilmenee sitten tärinänä jarruttaessa kun levyn paksuus vaihtelee...
Tämän takia myös esim. rata-ajon jäljilta olisi hyvä jäähdytellä jarruja hetki ennen pysäköintiä, eikä missään nimessä pääjarrupaloihin vaikuttavalla käsijarrulla parkkiin...
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Lienekkö minulla huonoa tuuria mutta yhtään kieroa tarvike tai orkkislevyä ei ole sattunut kohdalle. Olen kuitenkin vuosien saatossa asennellut niitä satoja kappaleita. Yleisin asennusmoka on ettei navan pintaa ole puhdistettu kunnolla. Itse puhdistan ne rälläkän teräsharjalla niin että ne kiiltää eikä pintaan jää yhtään ruostenäppyä, syöpymillehän ei voi mitään eikä ne siellä haittaakaan. Navan ja levyn väliin ei kuulu laittaa mitään rasvaa, myös uuden levyn säilytysrasva pitää poistaa ympäriinsä.
Jarrupalojen kanssa onkin sitten painittu ihan kunnolla. Koivusen K27 palat kannattaa unohtaa heti, niissä on tosi usein mittavirheitä ja vinkumisongelmaa. Ferodot pitäisi olla Premium tavaraa (ainakin hinta) mutta käytäntö on kyllä osoittanut ihan muuta, varsinkin vinkumisongelma on yleinen. TRW on osoittautunut erittäin toimivaksi jarrupalaksi, samoin Kahan myymä RoadHouse on osoittautunut hyväksi vaikka onkin yleensä edullinen. Jarrupalojenkin vaihdossa kannattaa kiinnittää paljon huomiota puhdistukseen. Teline johon jarrupalat autossa tulee kannattaa puhdistaa samalla periaatteella kuin napakin. Yleensä telineen joutuu irroittamaan että sen saa kunnolla puhdistettua (joutuu irroittamaan jokatapauksessa jos vaihtaa levyt) mutta se on vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. Jos ei viitsi puhdistaa kunnolla niin melko varmasti palat tarttuu suolakuran ansiosta telineeseen ennen kuin jarrupala olisi muuten vaihdon tarpeessa, jarrupalan ja telineen väliin voi laittaa esim. kuparipastaa. Jarrusatulasta kannattaa puhdistaa myös ne osat jotka koskettavat jarrupaloja, yleensä niissä on rippeitä vanhojen jarrupalojen vaimennusmateriaaleista. Jarrusatulan liukutapit täytyy myös puhdistaa ja mallista riippuen ehkä voidella.
Eli ne Suomi24 ohjeet "15 minsaa kerrostalon parkkipaikalla" voi unohtaa jos aikoo tehdä jarruremontin niin että ne toimii vielä kuukauden kuluttuakin kunnolla.
Jarrupalojen kanssa onkin sitten painittu ihan kunnolla. Koivusen K27 palat kannattaa unohtaa heti, niissä on tosi usein mittavirheitä ja vinkumisongelmaa. Ferodot pitäisi olla Premium tavaraa (ainakin hinta) mutta käytäntö on kyllä osoittanut ihan muuta, varsinkin vinkumisongelma on yleinen. TRW on osoittautunut erittäin toimivaksi jarrupalaksi, samoin Kahan myymä RoadHouse on osoittautunut hyväksi vaikka onkin yleensä edullinen. Jarrupalojenkin vaihdossa kannattaa kiinnittää paljon huomiota puhdistukseen. Teline johon jarrupalat autossa tulee kannattaa puhdistaa samalla periaatteella kuin napakin. Yleensä telineen joutuu irroittamaan että sen saa kunnolla puhdistettua (joutuu irroittamaan jokatapauksessa jos vaihtaa levyt) mutta se on vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. Jos ei viitsi puhdistaa kunnolla niin melko varmasti palat tarttuu suolakuran ansiosta telineeseen ennen kuin jarrupala olisi muuten vaihdon tarpeessa, jarrupalan ja telineen väliin voi laittaa esim. kuparipastaa. Jarrusatulasta kannattaa puhdistaa myös ne osat jotka koskettavat jarrupaloja, yleensä niissä on rippeitä vanhojen jarrupalojen vaimennusmateriaaleista. Jarrusatulan liukutapit täytyy myös puhdistaa ja mallista riippuen ehkä voidella.
Eli ne Suomi24 ohjeet "15 minsaa kerrostalon parkkipaikalla" voi unohtaa jos aikoo tehdä jarruremontin niin että ne toimii vielä kuukauden kuluttuakin kunnolla.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Vaihdatin eilen orkkishilppeet tarvikesarjan tilalle. Tärinä jarruttaessa poistui samaten. Levyt ovat kuluneet urille, alla olleet siis vasta pari kuukautta. Sisimmäiset palat ovat kuluneet epätasaisesti..heittoa palan paksuudessa on toisesta päästä toiseen. Normaaliako? Sisäpuolella toispuoleista painaumajälkeä. Normaaliako? Levyjen ns. olakkeista on lähtenyt muutamia paloja pois.
http://aijaa.com/xLI54f
http://aijaa.com/uFUXs3
http://aijaa.com/ad3NG7
http://aijaa.com/xLI54f
http://aijaa.com/uFUXs3
http://aijaa.com/ad3NG7
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Jos puhutaan harakiri osista niin voi olla normaalia.
Mutta jos puhutaan oikeista jarruosista niin on epänormaalia jos menee "parissa kuukaudessa" tuohon jamaan ...
Mutta jos puhutaan oikeista jarruosista niin on epänormaalia jos menee "parissa kuukaudessa" tuohon jamaan ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Itsellä myös todella hyviä kokemuksia TRW jarrupaloista joilla myös jarrutustuntuma on hyvä. ts. eivät ole liian kovat tai liian pehmeät.st16 kirjoitti: Jarrupalojen kanssa onkin sitten painittu ihan kunnolla. Koivusen K27 palat kannattaa unohtaa heti, niissä on tosi usein mittavirheitä ja vinkumisongelmaa. Ferodot pitäisi olla Premium tavaraa (ainakin hinta) mutta käytäntö on kyllä osoittanut ihan muuta, varsinkin vinkumisongelma on yleinen. TRW on osoittautunut erittäin toimivaksi jarrupalaksi, samoin Kahan myymä RoadHouse on osoittautunut hyväksi vaikka onkin yleensä edullinen. Jarrupalojenkin vaihdossa kannattaa kiinnittää paljon huomiota puhdistukseen. Teline johon jarrupalat autossa tulee kannattaa puhdistaa samalla periaatteella kuin napakin. Yleensä telineen joutuu irroittamaan että sen saa kunnolla puhdistettua (joutuu irroittamaan jokatapauksessa jos vaihtaa levyt) mutta se on vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. Jos ei viitsi puhdistaa kunnolla niin melko varmasti palat tarttuu suolakuran ansiosta telineeseen ennen kuin jarrupala olisi muuten vaihdon tarpeessa, jarrupalan ja telineen väliin voi laittaa esim. kuparipastaa. Jarrusatulasta kannattaa puhdistaa myös ne osat jotka koskettavat jarrupaloja, yleensä niissä on rippeitä vanhojen jarrupalojen vaimennusmateriaaleista. Jarrusatulan liukutapit täytyy myös puhdistaa ja mallista riippuen ehkä voidella.
Eli ne Suomi24 ohjeet "15 minsaa kerrostalon parkkipaikalla" voi unohtaa jos aikoo tehdä jarruremontin niin että ne toimii vielä kuukauden kuluttuakin kunnolla.
aika usein näkee ei merkkiliikkeessä (jossain korjaamossa kuitenkin)vaihdettuja jarrupaloja ja nämä ovat juurikin vain tosiaan vaihdettu entisten tilalle jolloin tulee takuuvarmasti ongelmia. Eli sain työn halvemmalla ja säästin.
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Jos tarkoitat tuolla kolmoskuvan toispuoleisella painaumalla tuota "äänenvaimentimessa" olevaa koloa niin se kuuluu asiaan. Tuosta jarrupalasta puuttuu pyörimissuuntaa osoittava nuoli, eli tuollainen pala pitää laittaa oikeinpäin.95greyturbo kirjoitti:Vaihdatin eilen orkkishilppeet tarvikesarjan tilalle. Tärinä jarruttaessa poistui samaten. Levyt ovat kuluneet urille, alla olleet siis vasta pari kuukautta. Sisimmäiset palat ovat kuluneet epätasaisesti..heittoa palan paksuudessa on toisesta päästä toiseen. Normaaliako? Sisäpuolella toispuoleista painaumajälkeä. Normaaliako? Levyjen ns. olakkeista on lähtenyt muutamia paloja pois.
http://aijaa.com/xLI54f
http://aijaa.com/uFUXs3
http://aijaa.com/ad3NG7
http://www.ate-brakes.com/www/linkableb ... v-data.jpg
Jos jarrupala kuluu vinoon niin se on varmastikin ollut liian tiukka telineeseen joko mittavirheestä tai teline on likainen/ruosteessa, tai sitten satulaan on jäänyt vanhasta palasta vaimenninta. Myös kunnolla jumissa oleva liukutappi aiheuttaa tuollaisen palan vinokulumisen, Saabin ATE jarrujen "kuivat" liukutapit ei kyllä yleensä pahemmin jumittele.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Itse luin joskus jostain, että kun vaihdetaan jarrulevyt ja jos laittaa kuparisprayta navan ja jarrulevyn väliin ruostesuojaksi niin se vaikuttaa vähän ajan päästä sen verran, että levyt kuluu kieroon. En tiedä voiko olla mahdollista semmoinen ?
Saab 9-5 Vector -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
O_o
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
paljonko noi maksoi yhteensä?99GLS kirjoitti:Itse vaihdoin viikonloppunna eteen uudet levyt ja palat. Kokemuksesta viisastuneena pyysin fixuksesta brembon levyt ja ferodon palat. Hintaero on naurettava halpislevyihin verrattuna ja odotettu käyttöikä kuitenkin huomattavan pitkä.
tarvis omaan kiesiin eteen hommata levyt ja palat ny kesällä

#2285