Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Itse vaihdoin viikonloppunna eteen uudet levyt ja palat. Kokemuksesta viisastuneena pyysin fixuksesta brembon levyt ja ferodon palat. Hintaero on naurettava halpislevyihin verrattuna ja odotettu käyttöikä kuitenkin huomattavan pitkä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jäi vastaus saamatta edellisellä sivulla joten kysytään uudestaan. onko uudet palat ja levyt rauhallisesti jarruttelemalla ajettu sisään.

ettei nautittu stage voimasta ja jarrutus vesilammikkoon = levy kiero.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kuinka paljon noilla laikoilla on päästelty oikein kun ne ovat noin kuluneet jo?

Mikä noissa kuvissa kiinnittää huomiota niin toi olake reuna levyn ulkoreunalla joka tulee siitä että jarrupala ei "yllä" jostakin syystä jarrulevyn ulkoreunalle asti.

Tämä "karstaolake" aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia.

Onkohan noi laikat oikean kokoiset.
Saab 9-5 2.0t 1998
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

nalleolut kirjoitti:jäi vastaus saamatta edellisellä sivulla joten kysytään uudestaan. onko uudet palat ja levyt rauhallisesti jarruttelemalla ajettu sisään.

ettei nautittu stage voimasta ja jarrutus vesilammikkoon = levy kiero.
On ajettu ja jarruteltu iisisti ja ei ole stage-päivityksiä koneessa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

ysifemma kirjoitti:Kuinka paljon noilla laikoilla on päästelty oikein kun ne ovat noin kuluneet jo?

Mikä noissa kuvissa kiinnittää huomiota niin toi olake reuna levyn ulkoreunalla joka tulee siitä että jarrupala ei "yllä" jostakin syystä jarrulevyn ulkoreunalle asti.

Tämä "karstaolake" aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia.

Onkohan noi laikat oikean kokoiset.
Muutaman kuukauden noilla on ajettu. Olake.. Mitä nyt noita autoja on ollut alla, niin tuota reunaa on levyihin aina tullut.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Vaikka ite tarvikelevyt ei kierot olisikaan, voi halpis jarrupaloista tarttua palamatskua levyyn epätasaisesti.
Ilmenee sitten tärinänä jarruttaessa kun levyn paksuus vaihtelee...


Tämän takia myös esim. rata-ajon jäljilta olisi hyvä jäähdytellä jarruja hetki ennen pysäköintiä, eikä missään nimessä pääjarrupaloihin vaikuttavalla käsijarrulla parkkiin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Coltti kirjoitti:Vaikka ite tarvikelevyt ei kierot olisikaan, voi halpis jarrupaloista tarttua palamatskua levyyn epätasaisesti.
Ilmenee sitten tärinänä jarruttaessa kun levyn paksuus vaihtelee...


Tämän takia myös esim. rata-ajon jäljilta olisi hyvä jäähdytellä jarruja hetki ennen pysäköintiä, eikä missään nimessä pääjarrupaloihin vaikuttavalla käsijarrulla parkkiin...
Tätä olen pohtinut itsekin, että voisko tuossa olla mahdollinen töppö. Ajoittain levynpinta on omituisen tumma, ikäänkuin siihen olisi jäänyt kiinni palamatskua.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja st16 »

Lienekkö minulla huonoa tuuria mutta yhtään kieroa tarvike tai orkkislevyä ei ole sattunut kohdalle. Olen kuitenkin vuosien saatossa asennellut niitä satoja kappaleita. Yleisin asennusmoka on ettei navan pintaa ole puhdistettu kunnolla. Itse puhdistan ne rälläkän teräsharjalla niin että ne kiiltää eikä pintaan jää yhtään ruostenäppyä, syöpymillehän ei voi mitään eikä ne siellä haittaakaan. Navan ja levyn väliin ei kuulu laittaa mitään rasvaa, myös uuden levyn säilytysrasva pitää poistaa ympäriinsä.

Jarrupalojen kanssa onkin sitten painittu ihan kunnolla. Koivusen K27 palat kannattaa unohtaa heti, niissä on tosi usein mittavirheitä ja vinkumisongelmaa. Ferodot pitäisi olla Premium tavaraa (ainakin hinta) mutta käytäntö on kyllä osoittanut ihan muuta, varsinkin vinkumisongelma on yleinen. TRW on osoittautunut erittäin toimivaksi jarrupalaksi, samoin Kahan myymä RoadHouse on osoittautunut hyväksi vaikka onkin yleensä edullinen. Jarrupalojenkin vaihdossa kannattaa kiinnittää paljon huomiota puhdistukseen. Teline johon jarrupalat autossa tulee kannattaa puhdistaa samalla periaatteella kuin napakin. Yleensä telineen joutuu irroittamaan että sen saa kunnolla puhdistettua (joutuu irroittamaan jokatapauksessa jos vaihtaa levyt) mutta se on vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. Jos ei viitsi puhdistaa kunnolla niin melko varmasti palat tarttuu suolakuran ansiosta telineeseen ennen kuin jarrupala olisi muuten vaihdon tarpeessa, jarrupalan ja telineen väliin voi laittaa esim. kuparipastaa. Jarrusatulasta kannattaa puhdistaa myös ne osat jotka koskettavat jarrupaloja, yleensä niissä on rippeitä vanhojen jarrupalojen vaimennusmateriaaleista. Jarrusatulan liukutapit täytyy myös puhdistaa ja mallista riippuen ehkä voidella.

Eli ne Suomi24 ohjeet "15 minsaa kerrostalon parkkipaikalla" voi unohtaa jos aikoo tehdä jarruremontin niin että ne toimii vielä kuukauden kuluttuakin kunnolla.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Vaihdatin eilen orkkishilppeet tarvikesarjan tilalle. Tärinä jarruttaessa poistui samaten. Levyt ovat kuluneet urille, alla olleet siis vasta pari kuukautta. Sisimmäiset palat ovat kuluneet epätasaisesti..heittoa palan paksuudessa on toisesta päästä toiseen. Normaaliako? Sisäpuolella toispuoleista painaumajälkeä. Normaaliako? Levyjen ns. olakkeista on lähtenyt muutamia paloja pois.
http://aijaa.com/xLI54f
http://aijaa.com/uFUXs3
http://aijaa.com/ad3NG7
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos puhutaan harakiri osista niin voi olla normaalia.

Mutta jos puhutaan oikeista jarruosista niin on epänormaalia jos menee "parissa kuukaudessa" tuohon jamaan ...
Saab 9-5 2.0t 1998
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

st16 kirjoitti: Jarrupalojen kanssa onkin sitten painittu ihan kunnolla. Koivusen K27 palat kannattaa unohtaa heti, niissä on tosi usein mittavirheitä ja vinkumisongelmaa. Ferodot pitäisi olla Premium tavaraa (ainakin hinta) mutta käytäntö on kyllä osoittanut ihan muuta, varsinkin vinkumisongelma on yleinen. TRW on osoittautunut erittäin toimivaksi jarrupalaksi, samoin Kahan myymä RoadHouse on osoittautunut hyväksi vaikka onkin yleensä edullinen. Jarrupalojenkin vaihdossa kannattaa kiinnittää paljon huomiota puhdistukseen. Teline johon jarrupalat autossa tulee kannattaa puhdistaa samalla periaatteella kuin napakin. Yleensä telineen joutuu irroittamaan että sen saa kunnolla puhdistettua (joutuu irroittamaan jokatapauksessa jos vaihtaa levyt) mutta se on vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. Jos ei viitsi puhdistaa kunnolla niin melko varmasti palat tarttuu suolakuran ansiosta telineeseen ennen kuin jarrupala olisi muuten vaihdon tarpeessa, jarrupalan ja telineen väliin voi laittaa esim. kuparipastaa. Jarrusatulasta kannattaa puhdistaa myös ne osat jotka koskettavat jarrupaloja, yleensä niissä on rippeitä vanhojen jarrupalojen vaimennusmateriaaleista. Jarrusatulan liukutapit täytyy myös puhdistaa ja mallista riippuen ehkä voidella.

Eli ne Suomi24 ohjeet "15 minsaa kerrostalon parkkipaikalla" voi unohtaa jos aikoo tehdä jarruremontin niin että ne toimii vielä kuukauden kuluttuakin kunnolla.
Itsellä myös todella hyviä kokemuksia TRW jarrupaloista joilla myös jarrutustuntuma on hyvä. ts. eivät ole liian kovat tai liian pehmeät.

aika usein näkee ei merkkiliikkeessä (jossain korjaamossa kuitenkin)vaihdettuja jarrupaloja ja nämä ovat juurikin vain tosiaan vaihdettu entisten tilalle jolloin tulee takuuvarmasti ongelmia. Eli sain työn halvemmalla ja säästin.
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja st16 »

95greyturbo kirjoitti:Vaihdatin eilen orkkishilppeet tarvikesarjan tilalle. Tärinä jarruttaessa poistui samaten. Levyt ovat kuluneet urille, alla olleet siis vasta pari kuukautta. Sisimmäiset palat ovat kuluneet epätasaisesti..heittoa palan paksuudessa on toisesta päästä toiseen. Normaaliako? Sisäpuolella toispuoleista painaumajälkeä. Normaaliako? Levyjen ns. olakkeista on lähtenyt muutamia paloja pois.
http://aijaa.com/xLI54f
http://aijaa.com/uFUXs3
http://aijaa.com/ad3NG7
Jos tarkoitat tuolla kolmoskuvan toispuoleisella painaumalla tuota "äänenvaimentimessa" olevaa koloa niin se kuuluu asiaan. Tuosta jarrupalasta puuttuu pyörimissuuntaa osoittava nuoli, eli tuollainen pala pitää laittaa oikeinpäin.
http://www.ate-brakes.com/www/linkableb ... v-data.jpg

Jos jarrupala kuluu vinoon niin se on varmastikin ollut liian tiukka telineeseen joko mittavirheestä tai teline on likainen/ruosteessa, tai sitten satulaan on jäänyt vanhasta palasta vaimenninta. Myös kunnolla jumissa oleva liukutappi aiheuttaa tuollaisen palan vinokulumisen, Saabin ATE jarrujen "kuivat" liukutapit ei kyllä yleensä pahemmin jumittele.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Tenkks
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 22:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja Tenkks »

Itse luin joskus jostain, että kun vaihdetaan jarrulevyt ja jos laittaa kuparisprayta navan ja jarrulevyn väliin ruostesuojaksi niin se vaikuttaa vähän ajan päästä sen verran, että levyt kuluu kieroon. En tiedä voiko olla mahdollista semmoinen ?
Saab 9-5 Vector -03
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja nugge »

O_o
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

99GLS kirjoitti:Itse vaihdoin viikonloppunna eteen uudet levyt ja palat. Kokemuksesta viisastuneena pyysin fixuksesta brembon levyt ja ferodon palat. Hintaero on naurettava halpislevyihin verrattuna ja odotettu käyttöikä kuitenkin huomattavan pitkä.
paljonko noi maksoi yhteensä?
tarvis omaan kiesiin eteen hommata levyt ja palat ny kesällä :D .
#2285
Vastaa Viestiin