Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Pitää viikolla vaihtaa kesärenkaat ja samalla katella noita jousia tosiaan tarkemmin. Ja kuviakin voin laittaa sekä sivuprofiilista että jousista.
Saabeista aika vähän kokemusta, eli tuo korkeusasiakin minulle aika vieras. Selvennän sen verran, että peräpää ei ole minusta keulaa matalammalla, mutta ei ne renkaat takana kauas lokasuojien kaarista jää (tämäkin siis minun mutua).
Ehkä helpoin tosiaan mennä sinne konttorille, missä ennenkin katsastettu. Mutta jos sinne nyt vikalistan haun jälkeen menee, niin tuo jousiasia on kuitenkin selvitettävä. Katsellaan, onhan tässä vielä viikkoja aikaa...
Saabeista aika vähän kokemusta, eli tuo korkeusasiakin minulle aika vieras. Selvennän sen verran, että peräpää ei ole minusta keulaa matalammalla, mutta ei ne renkaat takana kauas lokasuojien kaarista jää (tämäkin siis minun mutua).
Ehkä helpoin tosiaan mennä sinne konttorille, missä ennenkin katsastettu. Mutta jos sinne nyt vikalistan haun jälkeen menee, niin tuo jousiasia on kuitenkin selvitettävä. Katsellaan, onhan tässä vielä viikkoja aikaa...
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Mitäs muuta sinulla vikalistalla oli? Jos takaa on puslat rikki, niin renkaiden kulmat saattaa olla mitä sattua.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Ensimmäiseksi raaputtaisin ne takajouset kurasta puhtaaksi, jotta näkee onko niissä tekstejä, logoja ja numeroja. Taitaa nykyautoihin sopivissa jousissa olla aika harvinaisia sellaiset, missä ei mitään lukisi. Siitä se sitten selviää, mitkä jouset siellä on, ja voi hakea konttorille vaikka jostain ne TÜV-laput ja muut.
Isäukko osti aikanaan VW Polon huomaamatta ostotilanteessa että autossa oli alustasarja. Katsastaja sitten jonain vuonna huomautti että ei taida olla alkuperäiset jouset. Asia selvisi kun katsuri putsasi jousia, totesi että "jaaha, Eibachin jouset", laittoi tiedot otteeseen ja sillä selvä.
Ja jos on kontti tyhjänä takapää silmämääräisesti alhaalla, niin kannattaa tutkia myös ne etujouset. Vähän kuulostaa siltä etät siellä voiso olla edessä vakiot ja takana jotkut madallusjouset. Ajo-ominaisuudethan tuolla yhdistelmällä menee helposti, ja saman tein turvallisuus.
Isäukko osti aikanaan VW Polon huomaamatta ostotilanteessa että autossa oli alustasarja. Katsastaja sitten jonain vuonna huomautti että ei taida olla alkuperäiset jouset. Asia selvisi kun katsuri putsasi jousia, totesi että "jaaha, Eibachin jouset", laittoi tiedot otteeseen ja sillä selvä.
Ja jos on kontti tyhjänä takapää silmämääräisesti alhaalla, niin kannattaa tutkia myös ne etujouset. Vähän kuulostaa siltä etät siellä voiso olla edessä vakiot ja takana jotkut madallusjouset. Ajo-ominaisuudethan tuolla yhdistelmällä menee helposti, ja saman tein turvallisuus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
On tämä vaan hieno foorumi! Apuja saa vähintäänkin riittävästi. Kiitoksia jos tässä vaiheessa kaikille. Esim. korjaamolla (ei virallinen saabin huoltaja) väitti huoltomies kun tämä jousiasia tuli puheeksi, että ei jousista kyllä löydä koskaan mitään tietoja...
Ja tosiaan, myös takapään puslat välykselliset, niille vaihtoaika varattu. Ja pitääpä sitten suoristuttaa kulmatkin.
Ja tosiaan, myös takapään puslat välykselliset, niille vaihtoaika varattu. Ja pitääpä sitten suoristuttaa kulmatkin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
6. Ja 9. Kuvissa näkyy hyvin ne tarrat mitkä sieltä pitäis löytyä. Itellä ainakin yhdet 240tkm ajetut etujouset varastossa joissa tarrat ovat hyvin kiinni ja selvästi luettavissa.
http://saabworld.net/f29/shock-absorber ... rial-2172/
http://saabworld.net/f29/shock-absorber ... rial-2172/
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
täällä saman verran ajettu aero ja laput jousissa luettavissa..
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Tässä viimein muutama kuva: Likaisen auton sivuprofiili. Rumahan tuo perä on ainakin.
Tällaiset jouset siellä on. Mitään merkintöjä saatika tarroja en löytänyt. Tuommoiset monroe iskarit oli joka kulmalla, edessäkin punaiset jouset (joissa niissäkään ei tarroja, yksi numerosarja vain). Alkaa vaihtoehdot käydä vähiin, ilmeisesti hankittava uudet jouset. Samalla voisi varmaan vähän nostaa tuota perää, mutta onko sitten laitettava iskaritkin uusiksi?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Kyllähän tuo on vähä keula pystys.. Vois olla h&r:n jouset. Emännälle laitettiin semmoset mondeoon olivat saman punaset ja valkosilla numeroilla merkintä. Laita googleen se numerosarja tyyliin h&r xx-xxxxx josko sillä tulis jotain infoo..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Juu ei nuo ainakaan Saabin omat sport-jouset ole. Jos sellaiset haluaa niin nehän on tarjouksessa:
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Tuo etujousesta löytämä koodi viittaa vaan tuommoiseen audin sarjaan
http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=75862 (siis 75862 FRONT oli se koodi).
Tuo nyt tosin on vain sattumaa...
Näyttää tosiaan siltä, että tämä homma ratkeaa vain selvittämällä marmorilla, että josko nuo alkuperäiset sportjouset saabilta passaisi tuohon tilalle ja ostamalla ne. Kun ei taida kuitenkaan enää kehdata mennä sinne katastusasemalle, jossa ennen ovat hyväksyneet tuon jousituksen (kun vikalista haettu ja kuukauden armonaika kulumassa umpeen).
http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=75862 (siis 75862 FRONT oli se koodi).
Tuo nyt tosin on vain sattumaa...
Näyttää tosiaan siltä, että tämä homma ratkeaa vain selvittämällä marmorilla, että josko nuo alkuperäiset sportjouset saabilta passaisi tuohon tilalle ja ostamalla ne. Kun ei taida kuitenkaan enää kehdata mennä sinne katastusasemalle, jossa ennen ovat hyväksyneet tuon jousituksen (kun vikalista haettu ja kuukauden armonaika kulumassa umpeen).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Eiku niin se h&r ilmottikin sen mallin xxxxx-xx eikä xx-xxxxx. Mut joo tuskimpa vaan cup-kitit..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Matala tuo on. Kuvan pohjalta on paha arvailla, mutta väittäisin että 30-35mm on laskettu. Tuolloin pitää olla myös iskarit madalluksen mukaiset. Saabin oma sarja ei madalla noin paljon. Eli jos iskarit myös vaihdettu ja toimivat tuon jousituksen kanssa, niin itse etsisin nuo hyväksyntään vasdittavat laput ja muutoskatsastaisin. Orkkis sportti jousilla saattaa mennä iskarit myös vaihtoon..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Ette kai te nyt oikeasti arvioi auton alustaa vasemmalta otetusta kuvasta ja autosta joka on oikealle sivulleen kallellaan
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Näkeehän tuon pyörien ja pyöränkoteloiden välisestä tilasta että ei ole vakiojouset (ainakaan kunnossa oleva), jos ei ole rahtia autossa sisällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Muutoskatsastettava jousituksen takia?
Jos kuvaajana ja paikan päällä olleena saan väittää, niin auto oli hieman kallellaan vasemmalle jos jonnekin. Kuvakulma voi toki hieman vääristää. Kuormaa ei ollut juuri ilmaa enempää....
Iskarit on koodin perusteella nämä
http://store.autovisionfinland.com/saab ... 1DBd1ca3GA
Eli saattaisi käydä saabin sportjousituksenkin kanssa.
Jousitus saattas olla vaikka tämä
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4124
Iskarit on koodin perusteella nämä
http://store.autovisionfinland.com/saab ... 1DBd1ca3GA
Eli saattaisi käydä saabin sportjousituksenkin kanssa.
Jousitus saattas olla vaikka tämä
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4124